Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.

Relatie wetgeving
Een norm op zich is niet verplicht. Een norm kan wel verplicht worden gesteld door de overheid of in een contract tussen twee of meer partijen.
Het Bouwbesluit geeft de technische eisen waaraan moet zijn voldaan om een bouwvergunning te verkrijgen. Dit zijn prestatie-eisen. Als invulling van deze eisen worden normen aangewezen (zie 'Normen uit het Bouwbesluit').
Het Bouwbesluit wijst via de Regeling Bouwbesluit en NEN 2000 aan wanneer welke editie van NEN 1010 van kracht is. Hierdoor is het wettelijk verplicht dat installaties van gebouwen moeten voldoen aan de NEN 1010.

De NEN 1010 is tevens in de beleidsregel bij het Arbo-besluit expliciet vermeld als middel om aan de wetgeving te voldoen. Als de Arbeidsinspectie installaties in gebouwen controleert, hanteert zij de NEN 1010 bij haar inspecties. Indien bij een ongeval geconstateerd is dat de NEN 1010 niet of onvoldoende is toegepast, heeft de werkgever een zwakke positie bij het aantonen dat hij voldaan heeft aan zijn zorgplicht op grond van de Arbo-wet.

In het kader van de mijnwetgeving is NEN 1010 via de arbo-wetgeving aangewezen.

*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
Ik ben er de afgelopen tijd eens ingedoken, omdat ik krachtsroom nodig heb ik de garage.

Nou wil het feit dat er in de wijze van kostenberekening eea veranderd op 1 januari 2009.

Momenteel heeft een woonhuis één 25, 35 of 40 ampère hoofdzekering (doorgaans).

Toch is de aansluiting aan het net onder de straat vaak al voorbereid voor een 3-fase verhaal, zo ook bij mij.

De netwerkberheerder gaat over de aansluiting (dus niet de leverancier!!!). Er is een site waar je kunt zoeken wie je netwerkbeheerder is. Hier staat ie (in ieder geval voor klanten van Essent/Enexis).

Vraag bij de netwerkbeheerder een verzwaring van je aansluiting aan, en dat doe je dan weer hier.

Bij Essent (of hoe die gasten dan ook heten) kost dat momenteel €178,50 incl. BTW.

Per 1 januari 2009 komt er het zogenaamd 'capaciteitstarief'. Ik heb op de site van de NMA de tarieven gevonden (klik), en het blijkt dat 3x25A in dezelfde categorie valt als alle 1 fase aansluitingen.

Dus niet duurder!!!!!

Wel zie ik dat de maximale vergoeding die Essent mag vragen voor het omzetten tegen de 600 euro aanloopt, dus ik ben blij dat ik de offerte al getekend de deur uit heb gedaan :9

Ok dan, nieuwe fasestoppen en een nieuwe meter van de netwerkbeheerder.
Maar dat is het niet helemaal. Eerst moet je eigen groepenkast op orde zijn, anders slauiten ze niet aan (dat checken ze vooraf, en niet goed is wel dokken!).

Minimaal: 1 hoofschakelaar voor de 3 fases en een aardlek over de drie fases.
Pak dan meteen een 3 fasezekering, en zorg er voor dat alle groepen achter een aardlek zitten (is tegenwoordig verplicht, ook gewone stopcontacten), met een maximum van vier per aardlek.

Je moet dus een kastje hebben dat groot genoeg is.
Bij mij is het twee rijen boven elkaar, dus het past net.

Nog een laatste tipje: koop je onderdeeltjes (schakelaar, aardlek) bij een internetwinkel die merkspul voor de laagste prijs levert. Is drie keer zo goedkoop als Hornbach (om maar een voorbeeld te pakken). Bij mij 82 euro voor hoofdschakelaar, aardlek en 3 fase automaat (alle Hager), inclusief verzenden.

Dan komt er natuurlijk nog wel een nieuwe kabel bij, die op de juiste wijze gelegd moet worden. Kost iets van 45 euro per 25 meter, exclusief buis waar het in moet. En natuurlijk een wandcontactdoos, anders lukt het nog niet met een krachtsroomstekker.

Disclaimer: mocht ik een missertje gemaakt hebben, aub niet meteen schieten! Maar zeg het even, dan kan ik het verhaal aanpassen.

Resumé:
aansluiten €178,50
onderdelen€ 82,00
kabel € 45,00
wcd € 10,00
En niet extra vast tarief.
Doe er uw voordeel mee!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nu horen de acht 1 fase eindgroepen wel op 3 fase aardlekschakelaars te staan zodat je het vermogen netjes kan verdelen over de drie fase.

Daar is toch die onderste 3 fase aardlek voor?

Dan verdeel ik de rest van het huis gewoon over twee van de drie groepen, met elke 4 weer een eigen aardlek, of doe ik dan dom?
 
Nuttig topic lees ik hier.

Ik ben werkzaam bij Liander (voorheen Nuon) en krijg dagelijks aanvragen voor 1 fase > 3 fase aansluitingen binnen.

Zorg voor een goede hoofdschakelaar + een beetje verdeling in de groepen, en het is bij ons geen probleem meer.

Kosten als je in het Nuon gebied woont:
1 > 3 fasen € 155,- incl

Voor een nieuwe aansluiting (nieuwbouwhuis) zit er geen prijsverschil tussen. Ook in vastrecht maakt het niet uit.

Verder: handig topic! Ik krijg vaak dit soort vragen binnen...

Kijk, een expert, daar worden we wijzer van.

Zie ook mijn post hierboven: zit ik een beetje op de goede weg?

Hoofdschakelaar: check! 3 fase aardlek: check!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).

Nou, bij mij moest er een kabel vanaf de weg naar mijn meterkast. Kostte me wel 1500 euro alles bij elkaar aan de Eneco. :(
 
Nou, bij mij moest er een kabel vanaf de weg naar mijn meterkast. Kostte me wel 1500 euro alles bij elkaar aan de Eneco. :(

Whoops!!!

Wel apart dat Essent dan een standaard prijs vraagt.

Maar misschien wisten zij al welke aansluiting er in mijn huis zat.

Overigens heb ik eea bij elkaar gebracht in de OP. Ook een link naar tabellen voor wat er maximaal voor verschillende diensten en werkzaamheden gevraagd mag gaan worden.
 
Daar is toch die onderste 3 fase aardlek voor?

Dan verdeel ik de rest van het huis gewoon over twee van de drie groepen, met elke 4 weer een eigen aardlek, of doe ik dan dom?


waar gebruik je die 3 fase aardlek voor dan (is het een aardlekautomaat of aardlekschakelaar?) Krijg je in de schuur enkel een wandcontactdoos of ook een soort verdeler? Gezien de dunne kabel reken ik op een wcd ;)

Voor de energieleverancier moet je een redelijk gelijkmatige fasebelasting hebben. Zoals het nu zit (of gaat worden zoals ik het kan zien ;) ) heb je:

- 1x 3 fase hoofdschakelaar voor deze kast (das goed) als het maar minimaal hetzelfde aantal ampere aankan dan je hoofdzekering, maar liefst nog een stap hoger
- 1x 3 fase automaat voor de kabel naar je schuur + 3 fase aardlek beveiliging.
- 2x 4 groepen achter een 1 fase aardlek. Dat is wat minder. Deze moeten over de 3 fasen verdeeld worden. Ook voor je eigen 230V installatie is dat beter (meer vermogen)
 
waar gebruik je die 3 fase aardlek voor dan (is het een aardlekautomaat of aardlekschakelaar?) Krijg je in de schuur enkel een wandcontactdoos of ook een soort verdeler? Gezien de dunne kabel reken ik op een wcd ;)

Voor de energieleverancier moet je een redelijk gelijkmatige fasebelasting hebben. Zoals het nu zit (of gaat worden zoals ik het kan zien ;) ) heb je:

- 1x 3 fase hoofdschakelaar voor deze kast (das goed) als het maar minimaal hetzelfde aantal ampere aankan dan je hoofdzekering, maar liefst nog een stap hoger
- 1x 3 fase automaat voor de kabel naar je schuur + 3 fase aardlek beveiliging.
- 2x 4 groepen achter een 1 fase aardlek. Dat is wat minder. Deze moeten over de 3 fasen verdeeld worden. Ook voor je eigen 230V installatie is dat beter (meer vermogen)

Dan zit ik bijna goed.

Maar ik heb 7 groepen, dat deelt niet echt goed over 3 fasen.

Moet ik dan even praktisch gaan doen en bijvoorbeeld de wasdroger en machien via fase 1, de keuken via fase 2 en de rest via fase 3 of zo doen?

Dan wordt het wel 2 groepen op de 1e fase, 2 op de 2e fase en 3 op de 3e fase

Edit: en die hoofdschakelaar moet meer aankunnen dan de drie fasen samen, of dan één?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dan zit ik bijna goed.

Maar ik heb 7 groepen, dat deelt niet echt goed over 3 fasen.

Moet ik dan even praktisch gaan doen en bijvoorbeeld de wasdroger en machien via fase 1, de keuken via fase 2 en de rest via fase 3 of zo doen?

Dan wordt het wel 2 groepen op de 1e fase, 2 op de 2e fase en 3 op de 3e fase

Edit: en die hoofdschakelaar moet meer aankunnen dan de drie fasen samen, of dan één?

die verdeling zit wel goed dan.

De hoofdschakelaar moet de maximale stroom af kunnen schakelen wat er door jouw installatie gaat. Deze stroom wordt beperkt door de waarde van je hoofdzekeringen (zitten immers als eerst in de schakel van het binnenkomende traject).
Krijg je 3x25 binnen, zou ik een 3x40 hoofdschakelaar nemen. Kosten tussen 25 en 40 is bijna niks.
 
Hmmm, dan moet ik het sowieso anders gan doen:

groepenkast%20indeling%20nieuw%20II.jpg


Eén van mijn huidige groepen moet vervallen, anders pas het niet.

De garage heeft nu een eigen groep, en een 3 aderige kabel naar de garage. Die gaat er dan maar uit.

Vanuit de krachtaansluiting in de garage doe ik maar een tweede kastje plaatsen, met weer drie uitgesplitste groepen en een krachtaansluiting.

Mag dat wel?

Dit hangt nu (momenteel beetje overbodig dus) in de garage:
verdeling%20in%20garage.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
die verdeling zit wel goed dan.

De hoofdschakelaar moet de maximale stroom af kunnen schakelen wat er door jouw installatie gaat. Deze stroom wordt beperkt door de waarde van je hoofdzekeringen (zitten immers als eerst in de schakel van het binnenkomende traject).
Krijg je 3x25 binnen, zou ik een 3x40 hoofdschakelaar nemen. Kosten tussen 25 en 40 is bijna niks.

Pfeeew, dan zit ik goed, want ik heb het al gekocht., Ik heb een 40A hoofdschakelaar.
 
Hmmm, dan moet ik het sowieso anders gan doen:

[afbeelding]

Eén van mijn huidige groepen moet vervallen, anders pas het niet.

De garage heeft nu een eigen groep, en een 3 aderige kabel naar de garage. Die gaat er dan maar uit.

Vanauit de krachtaansluiting in de garage doe ik maar een tweede kastje plaatsen, met weer drie uitgesplitste groepen en een krachtaansluiting.

Mag dat wel?


Mag wel, maar je kunt er weinig mee. Als je dat gaat doen, kan de 3 fase aardlek in de hoofdkast vervallen. Deze kun je dan ook in de kast in de schuur plaatsen.

Denk erom dat je kast in de schuur ook weer een hoofdschakelaar en aardlek (voor kracht en 230V groepen) moet hebben. Met de 5x2,5 kabel kun je niet zo'n reuze aansluiting maken in je schuur, je komt je selectiviteit ook niet echt uit (al zou ik dat persoonlijk zelf een minder groot probleem vinden hier ;) )

Wat is de waarde van je krachtautomaat?
 
Mag wel, maar je kunt er weinig mee. Als je dat gaat doen, kan de 3 fase aardlek in de hoofdkast vervallen. Deze kun je dan ook in de kast in de schuur plaatsen.

Denk erom dat je kast in de schuur ook weer een hoofdschakelaar en aardlek (voor kracht en 230V groepen) moet hebben. Met de 5x2,5 kabel kun je niet zo'n reuze aansluiting maken in je schuur, je komt je selectiviteit ook niet echt uit (al zou ik dat persoonlijk zelf een minder groot probleem vinden hier ;) )

Wat is de waarde van je krachtautomaat?

wacht ff hoor, want anders snapt Martell het niet...

Mijn aardlekautomaat voor 3 fasen, hoort die nou bij de krachtgroep aansluiting, of moet ie er sowieso in voordat de reguliere groepen aangesloten kunnen worden?

Dus: moeten die hoofdschakelaar en aardlek voor 3 dubbel uitgevoerd gaan worden als ik 400v naar de garage doe, en daar weer een aftakking maak?

Zo ja, dan past dat dus ook niet in het kleine kastje dat ik daar al heb hangen :')
 
wacht ff hoor, want anders snapt Martell het niet...

Mijn aardlekautomaat voor 3 fasen, hoort die nou bij de krachtgroep aansluiting, of moet ie er sowieso in voordat de reguliere groepen aangesloten kunnen worden?

Dus: moeten die hoofdschakelaar en aardlek voor 3 dubbel uitgevoerd gaan worden als ik 400v naar de garage doe, en daar weer een aftakking maak?

Zo ja, dan past dat dus ook niet in het kleine kastje dat ik daar al heb hangen :')


En er moet een NIEUWE kabel met 5 aders naar mijn garage.

Ik hoopte deze naast de huidige 3 aderige te kunnen leggen, maar als ik die laat schitene, dan kan ik proberen om de nieuwe kabel door te trekken via de buizen van de oude.
 
Hoofdschakelaar is deze.
EMAT hoofdschakelaar 4P 40A


4-Polig

Componentbreedte: 72 mm.

Beschrijving EMAT HOOFDSCKELAAR

Aantal polen 4P

Breedte 72 mm

Nominale stroom 40 A


Aardlek is deze.
EMAT Aardlekschakelaar 4P 40A 30mA
Klasse A

Componentbreedte: 72 mm.

Beschrijving Aardlekschakelaar FLEX

Aantal polen 4P

Nominale stroom 40 A

Aanspreek- stroom 30 mA

Breedte 72mm


Krachtautomaat is deze.
EMAT Krachtgroep 16A 3P+N B-Kar
Beschrijving Installatie-automaat Krachtgroep

Aantal polen 3P+N

Nominale stroom 16 A

Karak- teristiek B

Breedte inst.-aut. 72 mm
 
als je het goed wilt doen

Je gaat met de voeding door de hoofdschakelaar. ->splitst dan uit naar drie keer een drie fase aardlekschakelaar.
op de eerste aardlekschakelaar zet je de krachtgroep 3x16A B-kar.
op de tweede aardlekschakelaar zet je 4 eidgroepen 1x16A B-kar.
op de tweede aardlekschakelaar zet je ook 4 eindgroepen 1x16A B-kar.
 
wacht ff hoor, want anders snapt Martell het niet...

Mijn aardlekautomaat voor 3 fasen, hoort die nou bij de krachtgroep aansluiting, of moet ie er sowieso in voordat de reguliere groepen aangesloten kunnen worden?

Dus: moeten die hoofdschakelaar en aardlek voor 3 dubbel uitgevoerd gaan worden als ik 400v naar de garage doe, en daar weer een aftakking maak?

Zo ja, dan past dat dus ook niet in het kleine kastje dat ik daar al heb hangen :')


ok ff in't kort:


Huisinstallatie:

hoofdschakelaar ->naar-> aardlek ->naar-> eindgroepen (automaat)

Voor jouw krachtaansluiting naar je schuur is het dus afhankelijk of je een kastje of een wandcontactdoos gaat maken. Bij een kastje kun je enkel af in je hoofdkast met een automaat en plaats je de aardlek in de nieuwe kast. Doe je een wandcontactdoos plaatsen, dan moet je aardlek in je hoofdkast.

Het kastje wat je nu in je schuur hebt is niks waard :P je hebt 3 of 4 "groepen" die nu allemaal begrensd worden door de maximale stroom van de eindgroep in je hoofdkast, vast ook 16 ampere ;)

Wil je het netjes oplossen, zou ik zeggen trek een 4x4-as (wel even afhankelijk van je hoofdaansluitwaarde) naar je schuur en maar hier een onderverdeling. Deze kabel kun je afzekeren met een 25 ampere automaat in je hoofdkast. In je nieuwe kast (in de schuur) plaats je dan een hoofdschakelaar, een aardlek + automaat van 16A voor je kracht wcd, en wat 16A 230V eindgroepen (3 is makkelijkst), ook achter aardlek natuurlij. Zoals eerder gemeld moet je ook aan selectiviteit enzo voldoen, maar op deze manier heb je het iets beter voor mekaar.


Als je de huidige 230V voorziening laat zitten in je schuur, zou ik er voor kiezen om enkel een krachtwandcontactdoos te plaatsen. Ga je ook nog eens 230V van een nieuw kastje etc bij het oude maken, wordt het allemaal wel heel onoverzichtelijk.


Belangrijkste puntje nog ff: Al heb je 482 eindgroepen, je kunt nooit meer gelijktijdig gebruiken dan de waarde van je hoofdzekering toelaat
 
ok ff in't kort:


Huisinstallatie:

hoofdschakelaar ->naar-> aardlek ->naar-> eindgroepen (automaat)

Voor jouw krachtaansluiting naar je schuur is het dus afhankelijk of je een kastje of een wandcontactdoos gaat maken. Bij een kastje kun je enkel af in je hoofdkast met een automaat en plaats je de aardlek in de nieuwe kast. Doe je een wandcontactdoos plaatsen, dan moet je aardlek in je hoofdkast.

Het kastje wat je nu in je schuur hebt is niks waard :P je hebt 3 of 4 "groepen" die nu allemaal begrensd worden door de maximale stroom van de eindgroep in je hoofdkast, vast ook 16 ampere ;)

Wil je het netjes oplossen, zou ik zeggen trek een 4x4-as (wel even afhankelijk van je hoofdaansluitwaarde) naar je schuur en maar hier een onderverdeling. Deze kabel kun je afzekeren met een 25 ampere automaat in je hoofdkast. In je nieuwe kast (in de schuur) plaats je dan een hoofdschakelaar, een aardlek + automaat van 16A voor je kracht wcd, en wat 16A 230V eindgroepen (3 is makkelijkst), ook achter aardlek natuurlij. Zoals eerder gemeld moet je ook aan selectiviteit enzo voldoen, maar op deze manier heb je het iets beter voor mekaar.


Als je de huidige 230V voorziening laat zitten in je schuur, zou ik er voor kiezen om enkel een krachtwandcontactdoos te plaatsen. Ga je ook nog eens 230V van een nieuw kastje etc bij het oude maken, wordt het allemaal wel heel onoverzichtelijk.


Belangrijkste puntje nog ff: Al heb je 482 eindgroepen, je kunt nooit meer gelijktijdig gebruiken dan de waarde van je hoofdzekering toelaat

Ik snap hem.

Ik wilde alleen per se mijn huidige kastje houden..... -O-

En het past niet |(

Ik ga er even over denken (heel even, en dan weer dromen over mooie vrouwen motoren).

Tot zo ver: super bedankt!

ps weet jij hoe het zit met kosten als er geen voorbereiding voor 3 fasen in het woonhuis zit? En er dus een nieuwe kabel vanaf de straat gelegd moet worden?
 
als je het goed wilt doen

Je gaat met de voeding door de hoofdschakelaar. ->splitst dan uit naar drie keer een drie fase aardlekschakelaar.
op de eerste aardlekschakelaar zet je de krachtgroep 3x16A B-kar.
op de tweede aardlekschakelaar zet je 4 eidgroepen 1x16A B-kar.
op de tweede aardlekschakelaar zet je ook 4 eindgroepen 1x16A B-kar.

Tja, ook daar heb ik de ruimte niet voor (en daar zat ik net mee te pielen).
 
so I have overdone it -O-

[afbeelding]

De rood gekaderde kast hangt in mijn schuur

Lekker :9

Maar ja, ik zit nog met een kastje met twee rijen (net als jij), en als ik die hoger maak, dan kom ik in de knel met de kabels die onder het huis door gaan. Dat is mijn probleempje...

Op de foto ziet u aan de linkerzijde de goten de grond in gaan, en die komen uit de bovenzijde van de groepenkast. Als ik die 20 cm hoger maak, zit er niet mij iedere kabel voldoende 'rek' om weer aangesloten te kunnen worden.

hoofdgroepenkast.jpg
 
Whoops!!!

Wel apart dat Essent dan een standaard prijs vraagt.

Maar misschien wisten zij al welke aansluiting er in mijn huis zat.

Overigens heb ik eea bij elkaar gebracht in de OP. Ook een link naar tabellen voor wat er maximaal voor verschillende diensten en werkzaamheden gevraagd mag gaan worden.

bij jou zit zo te zien idd al een voorbereiding voor 3 fase
 
Lekker :9

Maar ja, ik zit nog met een kastje met twee rijen (net als jij), en als ik die hoger maak, dan kom ik in de knel met de kabels die onder het huis door gaan. Dat is mijn probleempje...

Op de foto ziet u aan de linkerzijde de goten de grond in gaan, en die komen uit de bovenzijde van de groepenkast. Als ik die 20 cm hoger maak, zit er niet mij iedere kabel voldoende 'rek' om weer aangesloten te kunnen worden.

[afbeelding]


als je die golf troep van je nou eens verkoopt heb je toch plaats genoeg om er een kastje naast te zetten :?

bovendien is het ook mogelijk om kabels vanuit de onderkant in te voeren in het nieuwe kastje waardoor je zelfs nog meer "rek"op je kabels hebt ;)

lukt dat nog niet hebben ze altijd nog draailasjes ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan