Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.

Relatie wetgeving
Een norm op zich is niet verplicht. Een norm kan wel verplicht worden gesteld door de overheid of in een contract tussen twee of meer partijen.
Het Bouwbesluit geeft de technische eisen waaraan moet zijn voldaan om een bouwvergunning te verkrijgen. Dit zijn prestatie-eisen. Als invulling van deze eisen worden normen aangewezen (zie 'Normen uit het Bouwbesluit').
Het Bouwbesluit wijst via de Regeling Bouwbesluit en NEN 2000 aan wanneer welke editie van NEN 1010 van kracht is. Hierdoor is het wettelijk verplicht dat installaties van gebouwen moeten voldoen aan de NEN 1010.

De NEN 1010 is tevens in de beleidsregel bij het Arbo-besluit expliciet vermeld als middel om aan de wetgeving te voldoen. Als de Arbeidsinspectie installaties in gebouwen controleert, hanteert zij de NEN 1010 bij haar inspecties. Indien bij een ongeval geconstateerd is dat de NEN 1010 niet of onvoldoende is toegepast, heeft de werkgever een zwakke positie bij het aantonen dat hij voldaan heeft aan zijn zorgplicht op grond van de Arbo-wet.

In het kader van de mijnwetgeving is NEN 1010 via de arbo-wetgeving aangewezen.

*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
Ik ben er de afgelopen tijd eens ingedoken, omdat ik krachtsroom nodig heb ik de garage.

Nou wil het feit dat er in de wijze van kostenberekening eea veranderd op 1 januari 2009.

Momenteel heeft een woonhuis één 25, 35 of 40 ampère hoofdzekering (doorgaans).

Toch is de aansluiting aan het net onder de straat vaak al voorbereid voor een 3-fase verhaal, zo ook bij mij.

De netwerkberheerder gaat over de aansluiting (dus niet de leverancier!!!). Er is een site waar je kunt zoeken wie je netwerkbeheerder is. Hier staat ie (in ieder geval voor klanten van Essent/Enexis).

Vraag bij de netwerkbeheerder een verzwaring van je aansluiting aan, en dat doe je dan weer hier.

Bij Essent (of hoe die gasten dan ook heten) kost dat momenteel €178,50 incl. BTW.

Per 1 januari 2009 komt er het zogenaamd 'capaciteitstarief'. Ik heb op de site van de NMA de tarieven gevonden (klik), en het blijkt dat 3x25A in dezelfde categorie valt als alle 1 fase aansluitingen.

Dus niet duurder!!!!!

Wel zie ik dat de maximale vergoeding die Essent mag vragen voor het omzetten tegen de 600 euro aanloopt, dus ik ben blij dat ik de offerte al getekend de deur uit heb gedaan :9

Ok dan, nieuwe fasestoppen en een nieuwe meter van de netwerkbeheerder.
Maar dat is het niet helemaal. Eerst moet je eigen groepenkast op orde zijn, anders slauiten ze niet aan (dat checken ze vooraf, en niet goed is wel dokken!).

Minimaal: 1 hoofschakelaar voor de 3 fases en een aardlek over de drie fases.
Pak dan meteen een 3 fasezekering, en zorg er voor dat alle groepen achter een aardlek zitten (is tegenwoordig verplicht, ook gewone stopcontacten), met een maximum van vier per aardlek.

Je moet dus een kastje hebben dat groot genoeg is.
Bij mij is het twee rijen boven elkaar, dus het past net.

Nog een laatste tipje: koop je onderdeeltjes (schakelaar, aardlek) bij een internetwinkel die merkspul voor de laagste prijs levert. Is drie keer zo goedkoop als Hornbach (om maar een voorbeeld te pakken). Bij mij 82 euro voor hoofdschakelaar, aardlek en 3 fase automaat (alle Hager), inclusief verzenden.

Dan komt er natuurlijk nog wel een nieuwe kabel bij, die op de juiste wijze gelegd moet worden. Kost iets van 45 euro per 25 meter, exclusief buis waar het in moet. En natuurlijk een wandcontactdoos, anders lukt het nog niet met een krachtsroomstekker.

Disclaimer: mocht ik een missertje gemaakt hebben, aub niet meteen schieten! Maar zeg het even, dan kan ik het verhaal aanpassen.

Resumé:
aansluiten €178,50
onderdelen€ 82,00
kabel € 45,00
wcd € 10,00
En niet extra vast tarief.
Doe er uw voordeel mee!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Kijk, een expert, daar worden we wijzer van.

Zie ook mijn post hierboven: zit ik een beetje op de goede weg?

Hoofdschakelaar: check! 3 fase aardlek: check!
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.
 
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.

daar lijkt me de hoofdschakelaar niet voor bedoeld ;) Als het goed is heeft je beveiliging van de krachtgroep en/of motorbeveiligingsschakelaar dan z'n werk al gedaan.

Sinds een paar jaar zijn niet alleen in 400V installaties hoofdschakelaars verplicht, maar ook in 230V installaties.
Reden daarvoor is simpel...... om de beunhazen te beschermen :Y :Y :+ :+
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.


uhm... dat dacht ik niet nee
voor zover ik weet ik het een schakelaar en meer ook niet

edit: en waarom zou je er niet meer als 2 ALS's op kunnen zetten?
 
Laatst bewerkt:
daar lijkt me de hoofdschakelaar niet voor bedoeld ;) Als het goed is heeft je beveiliging van de krachtgroep en/of motorbeveiligingsschakelaar dan z'n werk al gedaan.

Sinds een paar jaar zijn niet alleen in 400V installaties hoofdschakelaars verplicht, maar ook in 230V installaties.
Reden daarvoor is simpel...... om de beunhazen te beschermen :Y :Y :+ :+


spanningsvrij aan de verdeler te werken :Y
 
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.


lijkt me niet maargoed

een hoofdschakelaar is toch gewoon op in 1 keer je installatie spanningsloos te maken.
 
Laatst bewerkt:
daar lijkt me de hoofdschakelaar niet voor bedoeld ;) Als het goed is heeft je beveiliging van de krachtgroep en/of motorbeveiligingsschakelaar dan z'n werk al gedaan.

Sinds een paar jaar zijn niet alleen in 400V installaties hoofdschakelaars verplicht, maar ook in 230V installaties.
Reden daarvoor is simpel...... om de beunhazen te beschermen :Y :Y :+ :+

Eh ja, natuurlijk is je eigen installatie anders afgezekerd. Dat staat er ook logisch. Bij Nuon stopt het na deze hoofdschakelaar. Het meot dan kloppen met de NEN1010. En het valt dan formeel onder bouw en woningtoezicht. (verbeter me als het niet zo is...)
 
Laatst bewerkt:
Bij een nieuwe installatie moet alles achter een ALS zitten. Met een max van 4 groepen per ALS.

Bij een bestaande installatie geldt de norm van toen het aangelegd werd.


Maar even wat ander: Essent belde vanmiddag op: ze kunnen gewoon al eerder komen: "Heeft u uw groepenkast al klaar?".

Dus volgende week donderdagmiddag komen ze langs.

Dat betekent voor mij: komend weekend (vrijdag maar beginnen, dan zijn de winkels nog open ;) ) de groepenkast aanpassen.

Foto's volgen!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
het is toch max 4 groepen per ALS?
Ja mijn kennis van huisinstallaties is maar beperkt hoor ;)


uhm normaal gesproken wel (in sommigge gevallen nog niet eens 4)
maar als je max 2 ALS's op een HS mag kom je dus zowiezo niet verder als 8 groepen
en een gemiddeld kastje wat ik hang heeft toch minimaal een 10 groepen.


bedoelde het dus als ik er niet meer als 2 mocht gebruiken achter 1 HS
 
Eh ja, natuurlijk is je eigen installatie anders afgezekerd. Dat staat er ook logisch. Bij Nuon stopt het na deze hoofdschakelaar. Het meot dan kloppen met de NEN1010. En het valt dan formeel onder bouw en woningtoezicht. (verbeter me als het niet zo is...)


wat er in het kastje onder de meter zit is toch geen schakelaar :?
als het goed is behoort daar een automaat/zekeringen te zitten!!!


edit: de hele huisinstallatie valt onder de NEN1010
 
Laatst bewerkt:
Ja hoor, ik lees hier geen verkeerde dingen.

Een hoofdschakelaar is om de volgende reden nodig:

Stel, je hebt een grote machine op 3 fase elektra draaien. Dat zijn in feite 3 dikke magneten die die motor 'kracht' geven. Stel, één fase valt uit/is overbelast, dan zou de motor nog steeds door draaien. Een hoofdschakelaar neemt de andere fasen ook mee.

Tja, de installatie is in grote lijnen zo te beschrijven:

Zekeringen netbeheerder > hoofdchakelaar (3x40A/3x25A meestal) > 1/2 aardlek schakelaars > eigen groepen van meestal 16A.

Ik lees het nu pas goed. Volgens mij verwar je een hoofdschakelaar met een 3 fase automaat.

De eerste is gewoon echt een aan/uit schakelaar, de tweede geeft het effect dat jij beschrijft.
 
Bij een nieuwe installatie moet alles achter een ALS zitten. Met een max van 4 groepen per ALS.

Bij een bestaande installatie geldt de norm van toen het aangelegd werd.


Maar even wat ander: Essent belde vanmiddag op: ze kunnen gewoon al eerder komen: "Heeft u uw groepenkast al klaar?".

Dus volgende week donderdagmiddag komen ze langs.

Dat betekent voor mij: komend weekend (vrijdag maar beginnen, dan zijn de winkels nog open ;) ) de groepenkast aanpassen.

Foto's volgen!!!

dat is goed nieuws (tenminste voor dit topic ;) )


maar aangezien je waarschijnlijk geen zegeverbreking toe mag passen (dus niet spanningsvrij kunt werken) wil ik je toch een paar kleine tips geven voor je eigen veiligheid.



-zorg dat je ergens op staat wat isolerend is
-iets van rubberen handschoenen is ook nooit verkeerd
-en zorg ervoor dat je voor de beveiligingen nooit met een schroevendraaier (of wat dan ook) tussen een fase en nul komt (kan een vlamboog veroorzaken, en daar hoef je nog niet eens contact voor te maken)

en ik wacht met spanning de foto's af ;)
 
dat is goed nieuws (tenminste voor dit topic ;) )


maar aangezien je waarschijnlijk geen zegeverbreking toe mag passen (dus niet spanningsvrij kunt werken) wil ik je toch een paar kleine tips geven voor je eigen veiligheid.



-zorg dat je ergens op staat wat isolerend is
-iets van rubberen handschoenen is ook nooit verkeerd
-en zorg ervoor dat je voor de beveiligingen nooit met een schroevendraaier (of wat dan ook) tussen een fase en nul komt (kan een vlamboog veroorzaken, en daar hoef je nog niet eens contact voor te maken)

en ik wacht met spanning de foto's af ;)

Gezien de kans op een vlamboog, kan ik misschien beter een maatje met video regelen ipv zelf foto's maken ;)

Ik sta op hout (parket in de gang). Enne, dat zegel gaat er gewoon aan hoor, ben niet gek!

Ik draai gewoon efkes die hoofdstop eruit, en die gaat mooi in de broekzak.

Ik heb teveel aan elektra gezeten om zin te hebben in continu extra voorzichtig doen, extra blijven opletten, extra afvragen of het wel goed is...

Ik zet mooi mijn nieuwe aggregaatje voor de deur (of in de achtertuin), snoer eraan, bouwlamp erop.

Fasestop eruit, alles losschroeven, nieuw plankje maken voor extra kastje, kastje er op. En dan alle aansluitingen één voor één maken, inclusief een tijdelijke lus, omdat ik ander niet overal spanning heb (vond Essent geen probleem).

Morgen maar eens lekker gaan meten wat er precies op welke groep zit, zodat ik de indeling ook logisch kan maken (dus niet de keuken, badkamer met was/droger en garage op één fase, maar juist een beetje gespreid).

Als ik niet toe kom aan de nieuwe kabel naar de garage, jammer dan. De groepenkast moet eerst op orde zijn, maar ik denk dat het allebei wel goed komt (ik heb verplicht vrij op 2 januari, dus een lang weekendje).

Ik zal vast nog wel vast komen te zitten, en jullie hulp nodig hebben. Dus ik hoop dat jullie net zo rap reageren als ik in troubles zit, als dat jullie de afgelopen dagen deden!!
 
ik zie het al voor me... agregaatje met een bouwlamp, koffiezetapperaat, modem en de pc erop ;)

als je dan toch de hoofd zekering eruit gooit kun je ook wel een tijdelijke aansluiting maken:

zekering eruit draaien --> voeding die vanuit de meter naar de verdeler loopt losdraaien -->
kroonsteentje erop zetten en die weer koppelen aan een los stopcontact
 
ik zie het al voor me... agregaatje met een bouwlamp, koffiezetapperaat, modem en de pc erop ;)

als je dan toch de hoofd zekering eruit gooit kun je ook wel een tijdelijke aansluiting maken:

zekering eruit draaien --> voeding die vanuit de meter naar de verdeler loopt losdraaien -->
kroonsteentje erop zetten en die weer koppelen aan een los stopcontact

Oh ja, das misschien wel handiger ja. O-)

Ik wilde toch van mijn (extra) 8e groep een wcd in de meterkast maken, dus een nieuwe aansluiting (wcd zit er al). Kan ik idd beter even die gebruiken.

Leuke tips hebben jullie!

Jammer dat ik niet mijn aggregaat kan testen -O- Nah ja, dan zet ik die gewoon even aan voor de fun. :9
 
uhm normaal gesproken wel (in sommigge gevallen nog niet eens 4)
maar als je max 2 ALS's op een HS mag kom je dus zowiezo niet verder als 8 groepen
en een gemiddeld kastje wat ik hang heeft toch minimaal een 10 groepen.


bedoelde het dus als ik er niet meer als 2 mocht gebruiken achter 1 HS

oww op die manier :+
ik begon al aan me zelf te twijfelen ;)
 
Gezien de kans op een vlamboog, kan ik misschien beter een maatje met video regelen ipv zelf foto's maken ;)

Ik sta op hout (parket in de gang). Enne, dat zegel gaat er gewoon aan hoor, ben niet gek!

Ik draai gewoon efkes die hoofdstop eruit, en die gaat mooi in de broekzak.

Ik heb teveel aan elektra gezeten om zin te hebben in continu extra voorzichtig doen, extra blijven opletten, extra afvragen of het wel goed is...

Ik zet mooi mijn nieuwe aggregaatje voor de deur (of in de achtertuin), snoer eraan, bouwlamp erop.

Fasestop eruit, alles losschroeven, nieuw plankje maken voor extra kastje, kastje er op. En dan alle aansluitingen één voor één maken, inclusief een tijdelijke lus, omdat ik ander niet overal spanning heb (vond Essent geen probleem).

Morgen maar eens lekker gaan meten wat er precies op welke groep zit, zodat ik de indeling ook logisch kan maken (dus niet de keuken, badkamer met was/droger en garage op één fase, maar juist een beetje gespreid).

Als ik niet toe kom aan de nieuwe kabel naar de garage, jammer dan. De groepenkast moet eerst op orde zijn, maar ik denk dat het allebei wel goed komt (ik heb verplicht vrij op 2 januari, dus een lang weekendje).

Ik zal vast nog wel vast komen te zitten, en jullie hulp nodig hebben. Dus ik hoop dat jullie net zo rap reageren als ik in troubles zit, als dat jullie de afgelopen dagen deden!!

Roermond licht dichter bij tilburg dan Gouda. ;) Maar op het klavier zal ik je bij staan. maar wel eerst uitslapen. *:)
 
Laatst bewerkt:
Even een technisch vraagje, voordat ik ga demonteren en monteren.

de vier dikke draden die straks van de meter komen, gaan onderin de hoofdschakelaar. Dat snap ik nog.

Maar met welke kleuren moet ik dan vanuit de hoofdschakelaar verder werken? Moeten dat dezelfde kleueren zijn, of moet ik enkel de Nuldraad blauw houden en de rest met zwart doorverbinden?
 
Terug
Bovenaan Onderaan