Krachtstroom en kosten: valt erg mee!!!

  • Onderwerp starter Onderwerp starter Anoniempje313
  • Startdatum Startdatum
A

Anoniempje313

Guest
Edit:

Omdat het een how-to is geworden, bundel ik de relevante zaken in de openingspost.

1. krachtstroom aanvragen

Dat doe je bij www.huisaansluitingen.nl of bij de netwerkbeheerder van je aansluiting. Die kun je waarschijnlijk wel vinden via de site van je stroomleverancier.
Je kunt dan ook kiezen voor welke 'zwaarte' je wilt. 3 x 25 Ampère, 3 x 35A, enz enz.
Let wel even op, want er zitten verschillende kosten aan de verschillende aansluitingen (zie verderop) !
ps: voor enkel verzwaren van de bestaande aansluiting, zijn bouwtekeningen ed niet nodig.
Je kunt ongeveer 6 weken voor aansluiten aanvragen.
De meeste huizen zijn al voorzien van drie fase aansluiting in de meterkast, dus dat wordt dan appeltje-eitje. Voor anderen moet er door de Netwerkbeheerder gegraven worden naar de megakabel onder het wegdek (hun probleem).
Je krijgt ook een nieuwe meter.


2. eigen groepenkast op orde (laten) maken
Deze moet klaar zijn, voordat de verzwaring wordt doorgevoerd. Ze komen dit ook vooraf controleren. Als het dan niet goed is, moet je dokken, en weer achteraan de wachtlijst aansluiten.

Er moet het volgende in, wat niet in een reguliere kast zit:
- een hoofdschakelaar voor 3 fase
- een aardlek voor 3 fase
- een zekering voor de krachtaansluiting (ook 3 fase dus)
Deze passen niet met de overige aardleks en zekeringen in een klein kastje; je hebt minstens twee rijen van de standaard breedte nodig.

Deze onderdelen kun je kopen bij Hornbach, een elektro-zaak, Marktplaats, Speuders, Ebay en internetwinkels:
elektromat.nl
elektroonline.nl
epro-tech.nl
en nog vele andere plekken, maar die moet je dan zelf maar zoeken.

3. leidingen naar (kracht)stopcontacten in orde maken

Leidingen moeten volgens een bepaalde norm geplaatst worden. Deze heet NEN 1010.

Relatie wetgeving
Een norm op zich is niet verplicht. Een norm kan wel verplicht worden gesteld door de overheid of in een contract tussen twee of meer partijen.
Het Bouwbesluit geeft de technische eisen waaraan moet zijn voldaan om een bouwvergunning te verkrijgen. Dit zijn prestatie-eisen. Als invulling van deze eisen worden normen aangewezen (zie 'Normen uit het Bouwbesluit').
Het Bouwbesluit wijst via de Regeling Bouwbesluit en NEN 2000 aan wanneer welke editie van NEN 1010 van kracht is. Hierdoor is het wettelijk verplicht dat installaties van gebouwen moeten voldoen aan de NEN 1010.

De NEN 1010 is tevens in de beleidsregel bij het Arbo-besluit expliciet vermeld als middel om aan de wetgeving te voldoen. Als de Arbeidsinspectie installaties in gebouwen controleert, hanteert zij de NEN 1010 bij haar inspecties. Indien bij een ongeval geconstateerd is dat de NEN 1010 niet of onvoldoende is toegepast, heeft de werkgever een zwakke positie bij het aantonen dat hij voldaan heeft aan zijn zorgplicht op grond van de Arbo-wet.

In het kader van de mijnwetgeving is NEN 1010 via de arbo-wetgeving aangewezen.

*********hier volgt nog een aanvulling over welke kabels, welke aansluitingen, waar&hoe*****

4. kosten

De kosten bestaan uit een aantal zaken, die niet voor iedereen gelijk zijn:

- de aansluitkosten die de netwerkbeheerder in rekening brengt
- de kosten van het op orde maken van je eigen groepenkast
- de kosten van het aanleggen van een krachtstroom stopcontact
- de nieuwe vaste kosten van je aansluiting (capaciteitskosten miv 1 januari 2009)

De aansluitkosten bij Essent-netwerkbeheer zijn in december 2008 € 178,50 inclusief btw.

De kosten van je groepenkast hangt natuurlijk af van welke materialen je koop, waar en of je een nieuw kastje nodig hebt. En natuurlijk of je het zelf doet (let wel op he) of je het laat doen.

Dito met het aanleggen van je kracht-aansluiting in tuin, keuken, berging of garage. Je hebt natuurlijk een wandcontactdoos nodig, kabel en buis/bevestigingsmaterialen. Let er op dat de 5-aderige kabel niet goedkooop is (ong 2 euro per meter richtprijs). En ook dit kun je zelf, of laten doen.

De vaste kosten zijn miv 1 januari 2009 een beetje anders qua opzet. Het heet dan capaciteitstarief.
De verschillende kosten kun je vinden in tabellen, die staan in de bijlagen bij de betreffende netwerkbeheerders op deze site.
Het mooie er van is, dat wanneer je de krachtaansluiting beperkt tot 3x25A, de vaste kosten gelijk zijn aan de huidige 1 fase aansluiting in woonhuizen!

Helaas zie ik in dezelfde tabellen ook vervelend hoge bedragen voor eenmalige aansluiting/aanpassing, dus of die 178,50 euro bij Essent Netwerk ook nog op gaat in 2009, durf ik niet te zeggen.

Mijn kosten "so far":

€ 178,50 aansluiten
€ 82,00 onderdelen groepenkast
€ 90,00 kabels en wcd 32A
€ buis+klemmen tbv buitenkabel moet ik nog kopen


ORIGINELE OPENINGSPOST
Ik ben er de afgelopen tijd eens ingedoken, omdat ik krachtsroom nodig heb ik de garage.

Nou wil het feit dat er in de wijze van kostenberekening eea veranderd op 1 januari 2009.

Momenteel heeft een woonhuis één 25, 35 of 40 ampère hoofdzekering (doorgaans).

Toch is de aansluiting aan het net onder de straat vaak al voorbereid voor een 3-fase verhaal, zo ook bij mij.

De netwerkberheerder gaat over de aansluiting (dus niet de leverancier!!!). Er is een site waar je kunt zoeken wie je netwerkbeheerder is. Hier staat ie (in ieder geval voor klanten van Essent/Enexis).

Vraag bij de netwerkbeheerder een verzwaring van je aansluiting aan, en dat doe je dan weer hier.

Bij Essent (of hoe die gasten dan ook heten) kost dat momenteel €178,50 incl. BTW.

Per 1 januari 2009 komt er het zogenaamd 'capaciteitstarief'. Ik heb op de site van de NMA de tarieven gevonden (klik), en het blijkt dat 3x25A in dezelfde categorie valt als alle 1 fase aansluitingen.

Dus niet duurder!!!!!

Wel zie ik dat de maximale vergoeding die Essent mag vragen voor het omzetten tegen de 600 euro aanloopt, dus ik ben blij dat ik de offerte al getekend de deur uit heb gedaan :9

Ok dan, nieuwe fasestoppen en een nieuwe meter van de netwerkbeheerder.
Maar dat is het niet helemaal. Eerst moet je eigen groepenkast op orde zijn, anders slauiten ze niet aan (dat checken ze vooraf, en niet goed is wel dokken!).

Minimaal: 1 hoofschakelaar voor de 3 fases en een aardlek over de drie fases.
Pak dan meteen een 3 fasezekering, en zorg er voor dat alle groepen achter een aardlek zitten (is tegenwoordig verplicht, ook gewone stopcontacten), met een maximum van vier per aardlek.

Je moet dus een kastje hebben dat groot genoeg is.
Bij mij is het twee rijen boven elkaar, dus het past net.

Nog een laatste tipje: koop je onderdeeltjes (schakelaar, aardlek) bij een internetwinkel die merkspul voor de laagste prijs levert. Is drie keer zo goedkoop als Hornbach (om maar een voorbeeld te pakken). Bij mij 82 euro voor hoofdschakelaar, aardlek en 3 fase automaat (alle Hager), inclusief verzenden.

Dan komt er natuurlijk nog wel een nieuwe kabel bij, die op de juiste wijze gelegd moet worden. Kost iets van 45 euro per 25 meter, exclusief buis waar het in moet. En natuurlijk een wandcontactdoos, anders lukt het nog niet met een krachtsroomstekker.

Disclaimer: mocht ik een missertje gemaakt hebben, aub niet meteen schieten! Maar zeg het even, dan kan ik het verhaal aanpassen.

Resumé:
aansluiten €178,50
onderdelen€ 82,00
kabel € 45,00
wcd € 10,00
En niet extra vast tarief.
Doe er uw voordeel mee!!!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik zat even te denken aan aardlekautomaten. werk het allemaal helemaal geweldig. en het zal dan ook fisiek keurig passen.

een probeem kost nog eens 7x74,31€ extra :X :X :X :X :X :X :X :X :X
(prijzen electro online)



Ik ga ook eerst maar slapen.
:W

alamat zijn 2modulen breed dus dat zijn weer 14 modulen ipv de 11 modulen die er nu in beslag genomen worden

ik zie er toch een ander kastje naast komen... :P

hager.jpg
 
als je die golf troep van je nou eens verkoopt heb je toch plaats genoeg om er een kastje naast te zetten :?

bovendien is het ook mogelijk om kabels vanuit de onderkant in te voeren in het nieuwe kastje waardoor je zelfs nog meer "rek"op je kabels hebt ;)

lukt dat nog niet hebben ze altijd nog draailasjes ;)

Golftroep kopen? O-)

Die moeten daar sowieso weg, want anders wordt de meterkast alleen maar een opberghok.

Er loopt ook nog een gasleiding naast (kun je net een beetje zien, achter die zilver/rode hockeystick-tas).

Dat beperkt wel een beetje de mogelijkheden. En daarbij is de breedte niet voldoende voor eenzelfde soort kast er naast.

Dan houd ik over: een hogere kast, of een smalle "extra" kast.
 
Golftroep kopen? O-)

Die moeten daar sowieso weg, want anders wordt de meterkast alleen maar een opberghok.

Er loopt ook nog een gasleiding naast (kun je net een beetje zien, achter die zilver/rode hockeystick-tas).

Dat beperkt wel een beetje de mogelijkheden. En daarbij is de breedte niet voldoende voor eenzelfde soort kast er naast.

Dan houd ik over: een hogere kast, of een smalle "extra" kast.

Ik heb weer ff zitten spieken op het internet van mijn werk (ssst...).

Ik denk dat ik een smal kastje voor er naast koop.

Daarin kunnen dan in de onderzijde de kabels die nu naast de huidige groepenkast gemonteerd zijn. Ik moet nog wel even thuis opmeten of het haalbaar is, maar ik denk het wel.

Ik kan in het extra kastje dan een aardlek en 3 of 4 groepjes kwijt, meer dan zat.

Zo houd ik ook weer ruimte over voor mijn beltrafo, op de originele plek.

Ook maakt het de boel weer overzichtelijker, wat altijd prettig is.

Kost wel weer wat extra, maar goed, er gaan zoveel spullen (modules) in, dat het goed is om er rekening mee te houden.

Ik zal het in OP ook bijwerken, als een tip: houdt de hoeveelheid ruimte goed in de gaten!!!!

(kracht-onderdelen kosten 1 standaard rij (3x4 eenheden is 12 eenheden), de andere rij is al voor de helft gevuld met drie maal een aardlek (3x2 eenheden), blijft er 2 groepen per aardlek/fase over, dus max 6 groepen in een standaard kast met twee rijen. En geen beltrafo. Heb je meer dan 6 groepen, of iets anders extra's, dan wordt het automatisch een nieuwe kast. Vervangen of bijplaatsen).
 
Golftroep kopen? O-)

Die moeten daar sowieso weg, want anders wordt de meterkast alleen maar een opberghok.

Er loopt ook nog een gasleiding naast (kun je net een beetje zien, achter die zilver/rode hockeystick-tas).

Dat beperkt wel een beetje de mogelijkheden. En daarbij is de breedte niet voldoende voor eenzelfde soort kast er naast.

Dan houd ik over: een hogere kast, of een smalle "extra" kast.


resource


Bestelnummer GD108E
EAN-code 3250612843237
Prijs 13,35 Euro / Stuk excl. BTW
Artikelgroep M60

Technische details Waarden Productoverzicht
Beschermingsgraad IP 30
Beschermingsgraad beschermingsklasse II
Montagevoorschriften opbouw
Aantal verdelerrijen 1
Aantal modulen 8
Breedte geïnstalleerd product 182 mm
Hoogte geïnstalleerd product 180 mm
Diepte geinstalleerd product 82 mm
Kleur wit
RAL kleurnummer 9010
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Bestelnummer GD108E
EAN-code 3250612843237
Prijs 13,35 Euro / Stuk excl. BTW
Artikelgroep M60

Technische details Waarden Productoverzicht
Beschermingsgraad IP 30
Beschermingsgraad beschermingsklasse II
Montagevoorschriften opbouw
Aantal verdelerrijen 1
Aantal modulen 8
Breedte geïnstalleerd product 182 mm
Hoogte geïnstalleerd product 180 mm
Diepte geinstalleerd product 82 mm
Kleur wit
RAL kleurnummer 9010

Zoiets ja, maar dan smaller, ben ik bang.

Ik zal in de namiddag eens meten hoeveel ruimte er is op de muur naast de groepenkast.

Van welk bedrijf is dit trouwens?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Laatst bewerkt:
Ik heb alvast een kastje voor 4 modules besteld. Die komt dan mooi naast de grote groepenkast.

Nu kan alles er in, inclusief beltrafo.

Ik zat me overigens al te bedenken hoeveel werk het is om alles netjes om te leggen: pffff.....

En daarbij kan ik natuulrijk wel alvast de 3 fasen aansluiten, maar die doen het natuurlijk nog niet. Want ze komen pas twee weken later de boel aansluiten.

Weet iemand hoe ik dat moet doen?

Dus hoe moet het op het moment van controle zijn, mag ik een tijdelijke aansluiting hebben vanaf enkel de middelste fase?
 
Ik heb alvast een kastje voor 4 modules besteld. Die komt dan mooi naast de grote groepenkast.

Nu kan alles er in, inclusief beltrafo.

Ik zat me overigens al te bedenken hoeveel werk het is om alles netjes om te leggen: pffff.....

En daarbij kan ik natuulrijk wel alvast de 3 fasen aansluiten, maar die doen het natuurlijk nog niet. Want ze komen pas twee weken later de boel aansluiten.

Weet iemand hoe ik dat moet doen?

Dus hoe moet het op het moment van controle zijn, mag ik een tijdelijke aansluiting hebben vanaf enkel de middelste fase?


gewoon vanaf je aansluitklem, waar je dus met je voeding binnenkomt de 3 fases doorlussen.
Als ze je kast komen ombouwen van 1 naar 3 fases hoef je alleen maar de 2 draadjes weg te halen en de rest van de installatie is dan klaar voor het 3 fase gebeuren.
Niet vergeten de lusjes weg te halen, anders komt het niet goed ;)
 
Ik heb alvast een kastje voor 4 modules besteld. Die komt dan mooi naast de grote groepenkast.

Nu kan alles er in, inclusief beltrafo.

Ik zat me overigens al te bedenken hoeveel werk het is om alles netjes om te leggen: pffff.....

En daarbij kan ik natuulrijk wel alvast de 3 fasen aansluiten, maar die doen het natuurlijk nog niet. Want ze komen pas twee weken later de boel aansluiten.

Weet iemand hoe ik dat moet doen?

Dus hoe moet het op het moment van controle zijn, mag ik een tijdelijke aansluiting hebben vanaf enkel de middelste fase?


en als ze toch bezig zijn meteen die aardraad vervangen door eentje zonder kroonsteentje
ik vraag me trouwens af wat voor aarding je hebt

normaal gesproken is het zo dat ieder huis een eigen aardpin moet hebben

in sommigge plaatsen is het zo dat die vanuit het netwerk meegeleverd moet worden

en dan heb je nog een constructie waarbij de aarde gedeeld wordt
dat betekent dat in jou straat de aarde gekoppelt is met die van de buren
dus dan heb je en een aarde vanuit de voeding van de leverancier
en je moet dan een eigen aarde hebben

maar dat is per regio verschillend maar is wel na te vragen bij de netwerkbeheerder
zou vervelend zijn als ze daardoor een 2e keer terug voor moeten komen
 
gewoon vanaf je aansluitklem, waar je dus met je voeding binnenkomt de 3 fases doorlussen.
Als ze je kast komen ombouwen van 1 naar 3 fases hoef je alleen maar de 2 draadjes weg te halen en de rest van de installatie is dan klaar voor het 3 fase gebeuren.
Niet vergeten de lusjes weg te halen, anders komt het niet goed ;)


:X :X :X
 
en als ze toch bezig zijn meteen die aardraad vervangen door eentje zonder kroonsteentje
ik vraag me trouwens af wat voor aarding je hebt

normaal gesproken is het zo dat ieder huis een eigen aardpin moet hebben

in sommigge plaatsen is het zo dat die vanuit het netwerk meegeleverd moet worden

en dan heb je nog een constructie waarbij de aarde gedeeld wordt
dat betekent dat in jou straat de aarde gekoppelt is met die van de buren
dus dan heb je en een aarde vanuit de voeding van de leverancier
en je moet dan een eigen aarde hebben

maar dat is per regio verschillend maar is wel na te vragen bij de netwerkbeheerder
zou vervelend zijn als ze daardoor een 2e keer terug voor moeten komen

Ik neem aan dat de blank 62 die van beneden komt aan de aardpen zit.
1e buis links van de kast.

Het doorkoppelen van alle aardstekken via de kabels van het energie bedrijf zie je wel vaker. Je krijgt zo een geweldig TN-S stelsel.
 
Ik neem aan dat de blank 62 die van beneden komt aan de aardpen zit.
1e buis links van de kast.

Het doorkoppelen van alle aardstekken via de kabels van het energie bedrijf zie je wel vaker. Je krijgt zo een geweldig TN-S stelsel.


oeps... ik had een blank draadje over het hoofd gezien ;)
maar zo te zien is er idd ook een vanuit de leverancier

groepenkast%20open.jpg
 
Allebei gevulde koek verdient! ;)

Er loopt een blanke draad door het huis.... Zit idd eerste links naar de kast, en gaat dan in een buisje.

Vanaf de straat komt er ook een aardedraad mee.

Waneer kan die koek hier zijn? Ik heb trek en voor je het weet is het alweer ouwekoek. Dat mot ik niet. :+
 
Laatst bewerkt:
Nu de echt technische mannen meelezen, durf ik nog wel een vraagje te stellen.

Wat is het verschil tussen een 1 polige, 2 polige, een 1P+N, enz automaat?

Ik vermoed dat het iets van doen heeft met het aantal fasen dat 'bediend' kan worden en de mogelijkheid om het achter een aardlek te schakelen, maar ik weet het niet zeker. En ik wil het zeker weten.

Dit kastje heb ik er bij gekocht (een gevulde koek opsturen is duurder):
extra%20groepenkastje.jpg
 
Nu de echt technische mannen meelezen, durf ik nog wel een vraagje te stellen.

Wat is het verschil tussen een 1 polige, 2 polige, een 1P+N, enz automaat?

Ik vermoed dat het iets van doen heeft met het aantal fasen dat 'bediend' kan worden en de mogelijkheid om het achter een aardlek te schakelen, maar ik weet het niet zeker. En ik wil het zeker weten.

Dit kastje heb ik er bij gekocht (een gevulde koek opsturen is duurder):
[afbeelding]


1 polig is dat alleen de fase elektromachnetisch geschakeld wordt --> hierbij is de nul helemaal niet geschakeld (1 contact)
2 polig is dat de fase en de nul elektromachnetisch geschakeld wordt --> deze worden in nederland normaal niet gebruikt voor huisinstallaties (2 contacten)
1 Polig + Nul betekent dat de fase elektromachnetisch geschakeld is maar de nul niet (deze wordt wel meegeschakeld samen met de fase) (2 contacten)

jij moet gewoon een 1P+N hebben

1P mag niet worden toegepast in Nederland
en 2P is een stuk duurder als 1P+N

edit:
bij kracht automaten is het normaal ook 3P+N
 
Laatst bewerkt:
1 polig is dat alleen de fase elektromachnetisch geschakeld wordt --> hierbij is de nul helemaal niet geschakeld (1 contact)
2 polig is dat de fase en de nul elektromachnetisch geschakeld wordt --> deze worden in nederland normaal niet gebruikt voor huisinstallaties (2 contacten)
1 Polig + Nul betekent dat de fase elektromachnetisch geschakeld is maar de nul niet (deze wordt wel meegeschakeld samen met de fase) (2 contacten)

jij moet gewoon een 1P+N hebben

Kijk, weer wijzer.

En heb ik toch weer de goeie gegokt, want ik had wederom iets besteld, waarvan ik eigenlijk niet wist wat het was :9
 
Terug
Bovenaan Onderaan