Zomaar een verhaaltje uit het leven v/e motorrijder.
Eigenlijk valt het best wel mee met de wintertijd hier in Nederland.
Tja sneeuw,ijzel of onder 0°C is niet te rijden maar er zitten tussendoor best wel betere dagen.
Bij beetje regen dus de regenkleding aan en bij flinke kou goed aankleden is t motto.
Daar ik een broertje dood aan auto rijden heb doe ik alle boodschappen op de motor.
Rugzak op of met een paar spinnen de “grotere” bagage achterop t zadel meenemen is geen probleem.
En zo heb ik toch nog in Jan,Feb.en van de week lekker rond gereden ter vermaak.
Nog ff door crossen en dan heb ik alweer meer km's gemaakt dan het rampjaar 2023 !?!
4Mrt. Ritje Nieuw Vennep – Abcoude – V.U. A'dam en op de terugweg Zwanenburg om wat aluminium te zagen.......................nou mooi ritje toch en hartstikke mooi weer !
Ik loop de (gezamenlijke) garage in..........de ST staat nog zonder uitlaat+carburateurs..........een Z900 zonder wielen want die worden als pas items gebruikt in een bouwproject.........d'r staat nog een nieuwerwetse BMW 1200 dinges van een van de motormaten die ik ook mag gebruiken........neen gadver met al die elektronica...........verder staan er nog een nieuwere Triumph+Suzuki die allen beschikken over een groot aantal geavanceerde technologische snufjes waar ik dus niets mee heb.
MmmMmmm...........achterin staat zielig nog mijn XS650.......ja dat gaat m worden vandaag.
Bandjes op goede spanning brengen,alle vloeistoffen o.k....ketting vet+gespannen ? ff een linkerspiegel erop frutsen voor het geval dat,alle elektronica werkt zowaar en er zit zelfs nog minstens 9xliter benzine in dus met 1:20 moet de rondrit te doen zijn ?
Choke erop en starten in 1x (what else) ? Ik kan de rondreis aanvangen.
Jesus wat schut,bonkt,trilt en rammelt dit apparaat eigenlijk...........tja tis geen sophisticated zoemend 4x cilinder Zedje natuurlijk,but it does the job.
Stilstaand bij het stoplicht staat het voorwiel rustig te dansen in de cadans van de staande twin.
Tis net een grote vibrator en das niet vreemd met 2xstampende 75mm zuigers in t vooronder.
En helemaal geen balans as ofzo zoals ze nu tegenwoordig hebben ? (mietjes)
Mijn vrouw rijd ook wel eens op deze fiets en zei vind het een redelijk lichte,wendbare fiets (jaja)
Maar goed,eigenlijk kan ik met de aanwezige 50pk? best wel lekker meekomen in t verkeer en als je aan de rechterkant het polsje beweegt zit er best nog wel wat vaart in.
Ff doorharken naar 130km/h gaat ook heel goed maar dan begint je gebit uit je mond te klapperen.
Terug naar 100km/h want ik wil geen bon krijgen.
De krukas is een beetje uit balans en dat zou ik eens “repareren” (2010) maar zolang dat ding t nog gewoon doet wat het moet doen,geloof ik t wel !?! (later als ik gepensioneerd ben,blablabla).
Vorige keer toen ik naar Wormerveer ging en de afrit Uitgeest nam wat een leuke U bocht is merkte ik al dat ik de bocht in wilde en t achterwiel rechtdoor.
Speling achterbrug lagers en dat is dezelfde uitvoering als de Zedjes hebben dus ruk en ik denk dat deze zelfs nog “bronzen” bussen heeft ?
Maar eens vervangen lijkt mij..............(als ik eens zin en tijd heb)..........
Kan natuurlijk ook aan de banden liggen die erom heen zitten en allebei afdankertjes zijn en een beetje “vierkant” geworden zijn...........maar zolang er nog genoeg profiel op zit rij ik ze gewoon op..........hoor.
Laatste keer gemeten zat er nog 2,8-3mm op en voorband is uit 2002 en achterband uit 2006 !?!
Ooooooh nog zo goed als nieuw dus en ze zien er nog goed uit,zelfs geen haarscheurtjes !?!
Ja ik weet het..........ik rij nu met leverworst banden en er moeten duidelijk versere op maar bij mooi weer plakken ze nog aan t asfalt alleen bij koud en regen willen ze nog wel eens een sprongetje zijlings maken maar met anticiperen en minder bruusk op t gas is t geen probleem.
Ondertussen m'n ritje gemaakt en alles gedaan wat ik moest doen en genoten van het motorrijden
Rijdend gaat er van alles door mijn brein heen,sturen en verkeersregels gaan op automatische piloot maar de gedachten schieten door mijn hoofd.
Zit ik naar de roest pitjes in de knipperlichten en koplamp te staren en bedenk dat deze koplamp nog van de Heritage uit1982 komt en zelfs nog een saeled beam is ?
Oude rommel maar het gaat maar niet kapot ? Dus lekker laten zitten.
Moet wel toegeven dat lang geleden in de donkere bossen (waar geen verlichting was) tussen Saint Tropez richting Toulon wel met gepaste snelheid en opletten en schakelend dim/groot licht moest worden gereden want t.o.v. de huidige led technologie leek de sealed beam meer op een carbidlamp.
Met een bijna lege tank weer thuis zonder kleerscheuren aangekomen en dat allemaal zonder die extra elektronica die de motoren tegenwoordig allemaal hebben.
Hoe hebben we dat toch allemaal gedaan in de jaren 50 tot 2000 ?
Laat ik t er maar op houden dat we happy hardcore zijn ?
De mazzel