Kilometers maken op een Zedje.
(nieuwe voornemens voor 2024)
Ik heb zo t idee dat Kawa Karel de meest de km's maakt op oude(re) Zedjes ?
Hier en daar plaatsing v/e een verhaal met pixies over zijn ritjes zijn leuk.
Mooi...........wordt het oude ijzer toch nog gebruikt en bereden.
Terug kijkend naar 2023 heb ik het slechtste jaar ooit qua km's op mijn rijdend antiek.
Door lichamelijke en geestelijke problemen was 2023 voor mij een waardeloos jaar.
En soms als ik een opleving had probeerde ik t wel maar veel km's ?.....ho maar.
Ja een visje happen in Zandvoort was haalbaar maar daar bleef t wel bij en da's jammer.
Eigenlijk was de meeting bij Nol in Mei voor mij de laatste rit qua afstand.
Dus de mooie zomerse dagen zijn aan mij voorbij gegaan en toen ik weer uit het diepe dal was geklommen meteen maar ff een frisse neus gehaald maar toen was t al begin Oktober !
Maar Zedje startte na de tweede poging dus ik kon op weg....................
Helaas zeikte/zeek de benzine uit de meeste carburateurs..............shit !
Kan gebeuren en daar heb ik een oplossing voor.
Afgezaagde bezemsteel tegen vlotterkamer en met een hamer een lichte tik geven.
En kijk 3 van de 4 kamers lekte niet meer.
Alleen carb.2 was eigenwijs..................
Even wat historie: het M4 draad in de carburateurs zijn door de vorige eigenaar flink uit gelubberd.
Als oplossing heb ik langere bouten ingedraaid met hier en daar een extra moer en dit werkte prima.
Ik weet het......het is een noodoplossing en het idee was om alles later te voorzien van helicoils en die liggen natuurlijk al lang klaar maar ja zolang alles nog werkt denk je er niet meer aan.
Dus dan maar ff sleutelen en proberen de bouten ietsje vaster te draaien wat ook lukte maar bij 1x was de moer eraf getrild en natuurlijk op de meeste moeilijk bereikbare plaats en ik heb geen zin om die carburateur bank er helemaal af te halen !?!
Met een lange schroevendraaier met wat vet erop heeft mijn vrouw met engelengeduld het moertje ertussen gefrutseld en ik de bout langzaam erin gedraaid.
Met chirurgische precisie en door de schroevendraaier tussen de plaat en moer te laten borgen rustig de bout op spanning gezet.............en kijk ?..............lekkage is weg............hulde !
Zei kan weer verder met haar legpuzzel en ik kan de hort op.............joepie.
Natuurlijk schiet je dan weer door...................de tank volgegooid en door meer benzinedruk geen verdere lekkage kunnen zien dus rijden met verstand op nul.
Na 258km zat ik er echt doorheen..........pijn aan mijn hol en rug/schouders en een lamme rechterhand was mijn deel maar wel een glimlach van oor tot oor !
Goh,wat een mooi reset was dat.
Heb ik dan het hele jaar helemaal niets ondernomen ?
Tja een zeer korte vakantie of/en weekend weg als het fysiek het toeliet en daarover later meer......
En natuurlijk therapeutisch sleutelen aan oude hokken (op een rustig tempo).
Helaas (te)veel aan oud Engels,Italiaans,Duits en USA rollend materieel en zelf aan scooters (jakkk).
Een beetje een leerproces/traject voor de buurt jongetjes die totaal niet technisch zijn.
“Is daar geen app voor” ? “Jakkie ik krijg vieze handjes” “het is wel zwaar werk”?
Maar er waren er toch een paar die wel luisteren en iets wilden bijleren maar het kost wel wat tijd,geduld en overredingskracht want tjonge wat zijn ze toch eigenwijs.
Maar ja dat waren wij vroeger ook...............ja toch ?
Maar ook scooters net zoals brommers hebben niet echt mijn interesse meer.
Een van de kwajongens is wel serieus bezig met die scooters.
Oud voertuig kopen die al tijden stilstaat en deze weer netjes rijdend maken vind hij wel leuk om te doen.
Verdiend hij er ook nog wat aan.................tjonge tis net of ik mijn tienerjaren staat te ventileren.
Natuurlijk de nodige uitlaatjes waar aan gelast en gerommeld moet worden......what's new.
Ik heb er een paar voor m voorbereid en hij last ze en maakt ze weer netjes en spuit ze.
Maar ik ben toch liever met motoren bezig.....................dus.
Tijdens een ritje eind November werd ik erop gewezen dat mijn licht niet helemaal jofel was.
Dan maar eens het euvel opzoeken en kijk bij de schakelaar links zat een (witte) draad los/vast !?!
Pruts,pruts,schoonmaken,solderen,invetten voorzichtig alles monteren en het licht functioneert weer naar behoren.
Handige snuiter ben ik ook.
Begin December pak ik de motor,regenbroek aan en goed aankleden want het is niet warm.
Het was weer een rommel/boodschappen dag en dat betekend voor mij rijden van hot naar her.
Mooie ervan is dat de motor makkelijk te parkeren is voor de deur bij de dokter,ziekenhuis v/e ct scan,prikpoli voor bloed+urine,ff naar de specialist in een ander ziekenhuis (tja met dit zorgstelsel zijn niet alle zorgverleners op 1xplek te vinden) boodschappen doen,ff naar de plaatselijke HD shop etc etc etc en zo wordt het een “cluster” dag.
Sta voor t stoplicht tussen Hoofddorp en Heemstede te wachten en er komt me weer een benzine lucht tegemoet.
Carburateur 2 loopt weer te klieren en lekt weer !
Tis maar een drupje hier en daar maar benzine is niet echt goedkoop te noemen dus gas erop en zo snel mogelijk naar huis voordat de tank is leeggelopen over t asfalt.
Nou toch nog 77km erbij geplakt.
Dit was dus de laatste dag in 2023 dat ik heb gereden.
Tank eraf en de rest van de benzine in de Zep van mijn vrouw.
Nu wordt het eens tijd om de boel weer te up-graden.
Had een tijdje geleden ook al eens een verhaaltje geplaatst dat ik weer een 4in1 uitlaat wilde monteren maar dan in platte collector uitvoering.
Via een link van 1xvan jullie heb ik later een setje gescoord maar die ligt natuurlijk nog te wachten op...........................verdere actie.............
Eerdere configuraties.......................
Deze gaat het worden................ben benieuwd naar het geluid.
Nou mooi klusje voor 2024 carbs+uitlaat.................wordt vervolgt............
P.S. in 2023 Zed 563km / Zep 229km / XS 161km / proefritten andere motoren pakweg 110km
komt het totaal op 1063km..................en da's droevig.
Voornemen voor 2024 minstens 1km meer rijden om dit te verbeteren...........................nee gekheid.