Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. (Er zit dus ook geen luchtmassameter in.)
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. (Er zit dus ook geen luchtmassameter in.)
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
Laatst bewerkt: