K&N vervangingsfilter geeft problemen

sonsan

MF'er
22 jun 2005
162
7
Wijchen
Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. (Er zit dus ook geen luchtmassameter in.)
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
 
Laatst bewerkt:
Vroeger en nu zijn blijkbaar nog steeds hetzelfde. Meer lucht is meer mengsel indien goed afgesteld en dus meer vermogen.
Meer lucht is (bijna altijd) automatisch ook meer vuiligheid, en dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Maar daarom is een K&N nog geen brol.
 
Vroeger en nu zijn blijkbaar nog steeds hetzelfde. Meer lucht is meer mengsel indien goed afgesteld en dus meer vermogen.
Meer lucht is (bijna altijd) automatisch ook meer vuiligheid, en dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Maar daarom is een K&N nog geen brol.
Mijn versie was blijkbaar te lang, maar :^
 
Vroeger en nu zijn blijkbaar nog steeds hetzelfde. Meer lucht is meer mengsel indien goed afgesteld en dus meer vermogen.
Meer lucht is (bijna altijd) automatisch ook meer vuiligheid, en dat is een afweging die ieder voor zich moet maken.
Maar daarom is een K&N nog geen brol.
Dat ben ik wel enigszins met je eens ja. Echter kan dat dus ook door het vergroten van het filter oppervlak en het al eerder genoemde elimineren van luchtfilterbakken die niet geoptimaliseerd zijn voor de flow. Een combinatie daarvan zou dan het beste zijn.
Er zijn gewoon een aantal mythes rond K&N filters, dat ze superieur zijn en worden daarom de hemel in geprezen. Dit klopt dus niet allemaal en uiteraard zal tunen altijd een compromis met zich mee brengen
 
De gelinkte test is gedaan met stof kleiner dan 2.5 micron tot groter dan 80 micron. Dat is echt stof! Wij maken een automotive onderdeel dat na het luchtfilter zit in het inlaat traject en daar mogen bij oplevering metalen particles in zitten van vele malen die maat.
Veel roepen er nu; oh die K&N filters zijn troep want er is een grafiek te zien op een website. Maar zolang die 'slechte' luchtfilters het formaat particles stopt dat schade oplevert lijkt het me niet zo slecht.
 
Echter kan dat dus ook door het vergroten van het filter oppervlak en het al eerder genoemde elimineren van luchtfilterbakken die niet geoptimaliseerd zijn voor de flow. Een combinatie daarvan zou dan het beste zijn.
Er zijn gewoon een aantal mythes rond K&N filters, dat ze superieur zijn en worden daarom de hemel in geprezen. Dit klopt dus niet allemaal en uiteraard zal tunen altijd een compromis met zich mee brengen

1/ ook K&N kan het oppevlak vergroten en dus nog steeds meer blijven doorlaten.
2/ K&N is meer dan losse filters, ze hebben ook filters voor in de airboxen. de combi bestaat dus
3/ dat van die mythes klopt, maar hangt af vanuit het standpunt dat je kijkt. als filteren voor jouw het belangrijkste is moet je ze niet kopen. als vermogen en toch een vorm van filteren het belangrijkste voor je is, zal je ze allemaal moeten testen op de dyno en is er veel kans dat de K&N het haalt.
 
In dit geval ging het TS om minder sleutelen en het milieu...
K&N hebben wel een langere levensduur, maar moeten net als een normaal filter gewoon tijdens de beurt gereinigd en ingeolied worden, dus qua sleutelen win je niets, en voor het milieu denk ik dat je met je reinigingsmiddel, oplosmiddel en olie nou niet erg begaan bent met het milieu, denk dan ook nog dat je de spuitbussen ook nog moet ( laten) maken, vullen en weer verwijderen, dan zal zo'n papieren filtertje het denk ik wel winnen .....

Dat het op zijn motor niet werkt is wel nuttige info voor gebruikers die dezelfde overweging willen doen , dat dan weer wel
 
Tja, het verhaal het 'onderzoek' zelf is een klein beetje slap. Onderaan de streep is de correcte conclusie dat een perfect ontworpen luchtfilterbak + filter niet beter presteert als je het papierfilter vervangt door een K&N filter, en dat klopt! Deze BMW's hebben kennelijk een zeer goed ontworpen filterbak en filter, dus K&N heeft geen meerwaarde (tadaa, in minder dan 4 A4-tjes kan het ook).

Alleen zijn er een hoop motoren met een niet perfect ontworpen luchtfilterbak (ruimtegebrek, aanzuig-geruisdemping, milieu, herrie). Op die motoren is een K&N inleg filtertje een meetbare verbetering. Maakt niet eens uit of je het er wel/niet mee eens bent: Een K&N filter laat meer lucht en óók meer troep door. Als dat niet zo was, dan zou geen enkele motor armer lopen na plaatsing van een K&N filter. En toch wordt gesteld "They also do not flow more air than stock pleated paper filters" en dat is zowel wetenschappelijk als praktisch zo te weerleggen.
Hoe dan ook als je motor je lief is gebruik je geen K&N filter,het vordeel van meer vermogen is in een standaard mo
Hier contoleren ze de slijtage door de olie te laten analyseren.

Met andere woorden niks mis mee zo,n K&N filter.Ze zeggen alleen niet hoe het met de verzadiging gesteld is.
Ooit in een heel ver grijs verleden stond op de motorrai een XT500 die aan Parijs Dakar mee had gedaan met een open K&N
filter,je zag nog met veel moeite dat het een filter is,de rest was 1 bonk zand en nog liep die motor na 1 trap.
 
Hoe dan ook als je motor je lief is gebruik je geen K&N filter,het vordeel van meer vermogen is in een standaard mo

Met andere woorden niks mis mee zo,n K&N filter.Ze zeggen alleen niet hoe het met de verzadiging gesteld is.
Ooit in een heel ver grijs verleden stond op de motorrai een XT500 die aan Parijs Dakar mee had gedaan met een open K&N
filter,je zag nog met veel moeite dat het een filter is,de rest was 1 bonk zand en nog liep die motor na 1 trap.

Woestijraces ed zijn ook de reden dat K&N filters op de markt zijn gekomen. Papieren en schuimfilters gaan dicht zitten en moeten vervangen worden.ls er te lang mee doorgereden wordt dan wordt alle rommel door het filter het blok ingetrokken. Oliebadfilters (toendertijd) konden het slechte terrein niet aan. K&N filters laten veel rommel door maar de motor blijft lopen en je kunt de race uitrijden het blok wordt hierna toch weer opnieuw opgebouwd.
Op straat valt het qua slijtage wel mee domweg omdat er veel en veel minder vuil in de lucht zit ivm terreinrijden.
 
Hoe dan ook als je motor je lief is gebruik je geen K&N filter,het vordeel van meer vermogen is in een standaard mo

Met andere woorden niks mis mee zo,n K&N filter.Ze zeggen alleen niet hoe het met de verzadiging gesteld is.
Ooit in een heel ver grijs verleden stond op de motorrai een XT500 die aan Parijs Dakar mee had gedaan met een open K&N
filter,je zag nog met veel moeite dat het een filter is,de rest was 1 bonk zand en nog liep die motor na 1 trap.

Mijn motoren zijn mij lief, en ik gebruik meestal K&N filters.

Ik zie geen haarkrasjes, polijst effecten of andere vormen van slijtage aan de cilinders van mijn Hondatje die sinds revisie c.a 50.000km op K&N filtertjes loopt. Puur omdat hij geen luchtfilterkast heeft trouwens, vermogen is het zelfde.

Maar de Guzzi 1100 (met een beroemd slechte luchtfilterkast en nog slechtere carterontluchting) is een andere motor geworden door plaatsing van kelken + K&N's. Serieus, alsof je een caravan hebt afgekoppeld. Dat rijplezier weegt absoluut op tegen een een motorblok dat in theorie dan "maar" 150.000km mee gaat.

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat het geen zin heeft om een K&N filter te gebruiken op een motor die geen baat bij een K&N filter heeft... ;)
 
Mijn motoren zijn mij lief, en ik gebruik meestal K&N filters.

Ik zie geen haarkrasjes, polijst effecten of andere vormen van slijtage aan de cilinders van mijn Hondatje die sinds revisie c.a 50.000km op K&N filtertjes loopt. Puur omdat hij geen luchtfilterkast heeft trouwens, vermogen is het zelfde.

Maar de Guzzi 1100 (met een beroemd slechte luchtfilterkast en nog slechtere carterontluchting) is een andere motor geworden door plaatsing van kelken + K&N's. Serieus, alsof je een caravan hebt afgekoppeld. Dat rijplezier weegt absoluut op tegen een een motorblok dat in theorie dan "maar" 150.000km mee gaat.

Eigenlijk komt het er gewoon op neer dat het geen zin heeft om een K&N filter te gebruiken op een motor die geen baat bij een K&N filter heeft... ;)
Zware twins zijn in de loop der jaren alleen maar geknepen om ze nog door de keuringen heen te krijgen,dus die
zal zich best bevrijd voelen met een meer open luchtfilter,heel vroeger zat er alleen maar een kelk op met eventueel
een gaasje er voor,toen maakte men zich niet zo druk om een vuiltje meer of minder.
 
Zware twins zijn in de loop der jaren alleen maar geknepen om ze nog door de keuringen heen te krijgen,dus die
zal zich best bevrijd voelen met een meer open luchtfilter,heel vroeger zat er alleen maar een kelk op met eventueel
een gaasje er voor.
Exact! Dit is dan ook een voorbeeld waar je (in tegenstelling tot de BMW in dit topic) echt een totaal andere motor krijgt door die bak weg te donderen en een stel kelken + K&N's te plaatsen *O*
 
In dit geval ging het TS om minder sleutelen en het milieu...
K&N hebben wel een langere levensduur, maar moeten net als een normaal filter gewoon tijdens de beurt gereinigd en ingeolied worden, dus qua sleutelen win je niets, en voor het milieu denk ik dat je met je reinigingsmiddel, oplosmiddel en olie nou niet erg begaan bent met het milieu, denk dan ook nog dat je de spuitbussen ook nog moet ( laten) maken, vullen en weer verwijderen, dan zal zo'n papieren filtertje het denk ik wel winnen .....

Dat het op zijn motor niet werkt is wel nuttige info voor gebruikers die dezelfde overweging willen doen , dat dan weer wel
Het ging mij puur om het sleutelen, niks anders. Het milieu al helemaal niet, daar draven we hier in Nederland een beetje in door...
Een gewoon filter moet om de 15 K vervangen worden, een K&N slechts om de 80-100K een keertje reinigen. Dat scheelt dus een paar jaartjes.
In mijn twee auto's heb ik al vele jaren een K&N zonder problemen in gebruik. Vandaar dat ik voor de BMW ook zo'n filter had aangeschaft. Die staat nu op MP.....
Maar een K1100LT en K&N is geen goed huwelijk...
 
Vaak laten die K&N filters hun olielaagje achter op de sensoren die daardoor niet goed meten met storingen tot gevolg. Op injectiemotoren kun je het beste met papieren filters werken en dan maar vaker vervangen voor het beste effect.
 
Het ging mij puur om het sleutelen, niks anders. Het milieu al helemaal niet, daar draven we hier in Nederland een beetje in door...
Een gewoon filter moet om de 15 K vervangen worden, een K&N slechts om de 80-100K een keertje reinigen. Dat scheelt dus een paar jaartjes.
In mijn twee auto's heb ik al vele jaren een K&N zonder problemen in gebruik. Vandaar dat ik voor de BMW ook zo'n filter had aangeschaft. Die staat nu op MP.....
Maar een K1100LT en K&N is geen goed huwelijk...

Om de 80.000 tot 100.000km reinigen???

Doe maar een reiniging bij elke onderhoudsbeurt. Of eerder als je in stoffige omstandigheden rijdt.
 
Bij normale straat kilometers is reinigen bij 80K voldoende, zo wordt het ook geadviseerd op hun site (daar zelfs 100k)
Bij elke beurt is echt onnodig, tenzij je in een zeer stoffige omgeving rijd.
Bij een vervuiling van 4 mm schijnt het filter nog een doorlaat van 130% te hebben t.o.v. een papier filter.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet eens uitrekenen hoeveel filters ik al uitgespaard heb, ik heb 2 CBR's die samen meer dan 650k km hebben afgelegd sinds ik ze in '89 en '94 heb aangeschaft, officieel moet er iedere 12k km een nieuwe in, nu iedere 3 jaar ofzo een keer uitwassen en klaar!
 
Bij normale straat kilometers is reinigen bij 80K voldoende, zo wordt het ook geadviseerd op hun site (daar zelfs 100k)
Bij elke beurt is echt onnodig, tenzij je in een zeer stoffige omgeving rijd.
Bij een vervuiling van 4 mm schijnt het filter nog een doorlaat van 130% te hebben t.o.v. een papier filter.
Ach ik kan 3 papierfilters kopen voor 1 K&N filter,ben ik toch zo,n 60000km verder voordat ik een K&N er uit zou hebben,
vervangen is een kwartiertje werk bij mijn motor.Overigens heeft mijn vorige filter er 70000km in gezeten en heb hem pas geleden
maar eens vervangen,de motor liep er nog steeds prima op maar was nu toch wel wat zwartig geworden.
 
Laatst bewerkt:
Ik wil niet eens uitrekenen hoeveel filters ik al uitgespaard heb, ik heb 2 CBR's die samen meer dan 650k km hebben afgelegd sinds ik ze in '89 en '94 heb aangeschaft, officieel moet er iedere 12k km een nieuwe in, nu iedere 3 jaar ofzo een keer uitwassen en klaar!
Daar vergis je je in ,het is 18000km of 12000 miles.
:Y
 
Tav het milieu draven we niet door in nederland we lopen achter aan in Europa maar dat terzijde.

Ik heb op twee vfrs 800 vtec ,met injectie dus, ca 50.000 op de klok erbij gezet. Tot 110.000 km en 80.000 km. Beide gebruiken geen druppel olie bij wijze van spreken.

Mijn huidige r1200gs lc rijdt er prima mee. Va 20.000 km
 
Ach je al dien open filters heeft niemand ooit nog wel eens in de luchtfilterbakken gekend hoeveel zand daar ineens rond hangt plakt en ligt.
En je motor loop altijd slechter die ene pk boven in misschien. En van cylinder en kleppen schuren maar te zwijgen Maar dat word dan weer zon action topic .
 
Daar vergis je je in ,het is 18000km of 12000 miles.
:Y
Je hebt (bijna) gelijk, 19.200km, het is jaren geleden dat ik op die onderhoudslijst gekeken heb :)
Feit blijft dat dat een heleboel filters uit heeft gespaard, en dat K&N filters de levensduur niet echt bekorten, lijkt mij....
 

Bijlagen

  • maintenanceschedule.jpg
    maintenanceschedule.jpg
    94,5 KB · Weergaven: 3
Ach je al dien open filters heeft niemand ooit nog wel eens in de luchtfilterbakken gekend hoeveel zand daar ineens rond hangt plakt en ligt.
En je motor loop altijd slechter die ene pk boven in misschien. En van cylinder en kleppen schuren maar te zwijgen Maar dat word dan weer zon action topic .
Ach,de gemiddelde motorrijder houd zijn motor toch niet zolang dat hij iets van extra slijtage zal merken door een ietwat meer open filter.
En dan nog is het de vraag of het filter de oorzaak is,iets wat moeilijk te bewijzen is over een heel motor leven.
 
Het enige voordeel van een K&N is dat ie herbruikbaar is. En dan nog heb je de kosten er pas naar lange tijd uit. Te weinig olie is te weinig filtering, te veel te weinig doorlaat, en een standaardfilter wint het qua doorlaat bij gelijkblijvende filtercapaciteit, met name bij ram-airsystemen.
Daarom zat ik te denken aan een filter die niet goed geïnstalleerd is. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan