K&N vervangingsfilter geeft problemen

sonsan

MF'er
22 jun 2005
162
7
Wijchen
Afgelopen winter de standaard papierenfilter vervangen voor een K&N filter bij mijn K1100LT (zonder lamda). Ik bemerkte daarna dat zo rond de 6000 tpm de motor begon in te houden. Gisteren wilde ik even lekker doortrekken maar de K kwam niet boven de 6000 toeren. Alsof er een begrenzer op zat.
Na informatie op het BMWK forum blijkt dat deze motorfietsen gebruik maken van een ECU die de brandstofinspuiting baseert op de gegevens van o.a. de Hall sensors, temperatuur, hoogte en de gasklepstand. Niet op basis van de hoeveelheid lucht. (Er zit dus ook geen luchtmassameter in.)
Blijkbaar laat de K&N zoveel meer lucht door dan het standaard filter (waarop de ECU geprogrammeerd is) dat het mengsel (veel) te arm werd. En dus ging inhouden.
Na het plaatsen van het originele papieren filter verdween het probleem als sneeuw voor de zon.
Blijkbaar werkt dit filter dus niet bij een motorfiets zonder lamdasensor.
 
Laatst bewerkt:
Das balen. Is denk ik wel te fixen bijvoorbeeld met een powercommander maar tegen welke prijs.
Ik gebruik ook altijd kn filters maar niet voor vermogenswinst. Eerder voor kosten besparing en milieu.
Vermogenswinst is mi te verwaarlozen tenzij je alles aanpakt.
Mijn ZX-10R scoorde +0.5 pk op de bank tegenover het gigantisch vervuilde orginele flter.
Tovami deed deze halve pk dan ook af als louter een verwaarloosbaar meetverschil. :Y
 
Voor de geïnteresseerde, zo werkt de Motronic (ECU) in een K1100LT.
Hier kan je zien dat er geen rekening wordt gehouden met veranderingen in het in- of uitlaattraject. Waarschijnlijk dus ook de reden dat het K&N filter met zijn grotere luchtdoorlaat het mengsel te arm maakte. (Vandaar het inhouden boven de 6000 tpm.) Kan ook nog zo zijn dat door het arme mengsel de motortemperatuur zo hoog opliep dat deze in de noodloop ging.
Let wel, dit is electronica uit de begin jaren 90. Moderne motoren zijn nu veel geavanceerder en daardoor is het misschien wel mogelijk mogelijk om probleemloos het K&N filter te gebruiken.

IMG_0188.JPG
IMG_0189.JPG
 
Vraag me wel af of een motor slijt van de uiterst kleine deeltjes die een k&n doorlaat
En hoeveel kilo is dat per jaar of zijn het micro grammen
Ik bedoel dat gezeik over schadelijke stoffen is er vooral gekomen omdat de meetapparatuur steeds kleinere hoeveel heden kunnen meten
En een papieren filter laat alleen veel lucht door als het schoon is
 
Voor de geïnteresseerde, zo werkt de Motronic (ECU) in een K1100LT.
Hier kan je zien dat er geen rekening wordt gehouden met veranderingen in het in- of uitlaattraject. Waarschijnlijk dus ook de reden dat het K&N filter met zijn grotere luchtdoorlaat het mengsel te arm maakte. (Vandaar het inhouden boven de 6000 tpm.) Kan ook nog zo zijn dat door het arme mengsel de motortemperatuur zo hoog opliep dat deze in de noodloop ging.
Let wel, dit is electronica uit de begin jaren 90. Moderne motoren zijn nu veel geavanceerder en daardoor is het misschien wel mogelijk mogelijk om probleemloos het K&N filter te gebruiken.

Bekijk bijlage 1405020Bekijk bijlage 1405021
Nou vergeet dat maar,de ECU van mijn 2012 Ducati moest ook aangepast worden voor K&N
en meer open uitlaat,kosten 265,- voor het ECU aanpassen en 90,- euro voor het filter,en dan
nog zou hij voor het mooie nog verder afgesteld moeten worden,koste nog eens zo,n 100,-
extra.Met veel geluk heb je er dan 5-8pk bij,en een minder nukkig lopende motor bij lage toeren.
Moderne motoren zijn door de super strenge uitlaatgaseisen al zo op het randje afgesteld dat een ander filter al de nodige problemen gaat geven.
Dus ook als je de powercommander nodig heb reken maar op flink wat kosten,dan is ff de kuip er af halen om het originele filter
te vervangen toch heel wat aantrekkelijker.
 
Laatst bewerkt:
Nou vergeet dat maar,de ECU van mijn 2012 Ducati moest ook aangepast worden voor K&N
en meer open uitlaat,kosten 265,- voor het ECU aanpassen en 90,- euro voor het filter,en dan
nog zou hij voor het mooie nog verder afgesteld moeten worden,koste nog eens zo,n 100,-
extra.Met veel geluk heb je er dan 5-8pk bij,en een minder nukkig lopende motor bij lage toeren.
Moderne motoren zijn door de super strenge uitlaatgaseisen al zo op het randje afgesteld dat een ander filter al de nodige problemen gaat geven.
Dus ook als je de powercommander nodig heb reken maar op flink wat kosten,dan is ff de kuip er af halen om het originele filter
te vervangen toch heel wat aantrekkelijker.
'02 Magneti Marelli op de Guzzi V11 (die het mengsel ook alleen maar op TPS gegevens, buitentemp en olietemp baseert)
Andere fuel map er op, TPS een fractie versteld, idle trim wat rijker, klaar. Gewoon met gratis tooltje en laptop.
 
Vraag me wel af of een motor slijt van de uiterst kleine deeltjes die een k&n doorlaat
En hoeveel kilo is dat per jaar of zijn het micro grammen
Ik bedoel dat gezeik over schadelijke stoffen is er vooral gekomen omdat de meetapparatuur steeds kleinere hoeveel heden kunnen meten
En een papieren filter laat alleen veel lucht door als het schoon is
Ik heb in de jaren '90 71000 km met een Ducati 750ss gereden, waarvan 56000 met een K&N filter met opengezaagde airbox. Als je het filter tegen het licht hield, kon je er dwars doorheen kijken. Toch was er geen vuil te zien in het inlaattraject.
 
Vraag me wel af of een motor slijt van de uiterst kleine deeltjes die een k&n doorlaat
En hoeveel kilo is dat per jaar of zijn het micro grammen
Ik bedoel dat gezeik over schadelijke stoffen is er vooral gekomen omdat de meetapparatuur steeds kleinere hoeveel heden kunnen meten
En een papieren filter laat alleen veel lucht door als het schoon is
Kilo's ? Lijkt me nogal veel maar die 97 % is vele malen meerr dan de 99%. Wat betreft dat papieren filter : dat hangt ervan af wat het blok vraagt en hoe groot het filter is.
 
Zo’n k&n filter is me teveel werk
Gewoon de standaard filter vuile eruit, nieuwe erin deksel erop
De oude in de kliko klaar
In de jaren 90 was het ruig een k&n filter, dan deed je pas mee
Net als brede banden op een Opel kadet :')
 
Nou vergeet dat maar,de ECU van mijn 2012 Ducati moest ook aangepast worden voor K&N
en meer open uitlaat,kosten 265,- voor het ECU aanpassen en 90,- euro voor het filter,en dan
nog zou hij voor het mooie nog verder afgesteld moeten worden,koste nog eens zo,n 100,-
extra.Met veel geluk heb je er dan 5-8pk bij,en een minder nukkig lopende motor bij lage toeren.
Moderne motoren zijn door de super strenge uitlaatgaseisen al zo op het randje afgesteld dat een ander filter al de nodige problemen gaat geven.
Dus ook als je de powercommander nodig heb reken maar op flink wat kosten,dan is ff de kuip er af halen om het originele filter
te vervangen toch heel wat aantrekkelijker.

pk's kosten geld, dat weet iedereen. maar dat is nog steeds geen reden om een K&N af te breken. je hebt het er voor over of niet, daar verder over lullen heeft geen zin.
in competitie is 57 euro per pk (455euro/8pk) extreem belachelijk goedkoop trouwens !
 
Zo’n k&n filter is me teveel werk
Gewoon de standaard filter vuile eruit, nieuwe erin deksel erop
De oude in de kliko klaar
In de jaren 90 was het ruig een k&n filter, dan deed je pas mee
Net als brede banden op een Opel kadet :')
Ik doe het ook niet meer, maar die Duc heb ik toen later tunen bij Biggelaar. Dat was wel 25 jaar geleden.
 
in competitie is 57 euro per pk (455euro/8pk) extreem belachelijk goedkoop trouwens !
Dat is ook wel appels met peren vergelijken. Als je al op een punt zit, waarbij pk's niet voor het oprapen liggen vs een originele straatfiets, die aan alle kanten geknepen is om aan de emissie eisen te voldoen.
Maar zeker voor de rijdbaarheid, is een goede afstelling het toch wel waard. Die aantal pk's neem je dan voor lief.
 
Dat is ook wel appels met peren vergelijken. Als je al op een punt zit, waarbij pk's niet voor het oprapen liggen vs een originele straatfiets, die aan alle kanten geknepen is om aan de emissie eisen te voldoen.

niks appels met peren. 200pk*57 euro = 11400 euro. daarvoor koop je geen superbike (jaja, je krijgt er een hele motor voor, niet alleen pk's)
30pk extra uit een superbike halen is niet simpel. als je de eerste 8pk al aan 57euro per stuk kan hebben zonder dat je met een sleutel aan het blok zelf moet komen, is en blijft dat belachelijk goedkoop.
 
Die berekening is ook nogal irrelevant. Bike is de basis, waar pk's aan toegevoegd worden. Die kosten geld.
Maar dan blijven die eerste 8 pk dus wel altijd dezelfde waarde houden, als we jouw stelling aanhouden. En wat ik bedoelde, is waar ze in de MotoGP of in de F1 bijvoorbeeld mee bezig zijn. Daar kosten pk's een x aantal straatlegale superbikes
 

Hier staat wel een leuke test met k&n filters.
Ja alleen is het de vraag hoe vuil zijn originele filter was,hij zou eerst getest moeten hebben wat zijn verbruik met
een schoon papierfilter zou zijn geweest en dan pas vergelijken met het K&N filter.
Overigens heb ik ook een aantal K&N vervangingsfilters gehad,en bij allemaal moest ook het mengsel rijker
gezet worden om weer een fatsoenlijk rijdende motor te krijgen,kortom weg minder benzine gebruik voordeel.
Verder zijn er niet veel motorrijders die zolang met een motor doen dat ze een voordeel uit de aanschaf van een
K&N filter halen,en de milion miles gaat zo goed als niemand halen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan