Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
het is even aanklote.. maar dan heb je ook wat

Haha nee geen magneetantenne voor mij
 

Misschien hier even de codes van het toonslot vermelden?
 
Misschien hier even de codes van het toonslot vermelden?
Was ik al van plan
Moest het alleen nog even van mijn telefoon halen. (laptop waar ik de software voor de portos op heb staan is te traag voor internet dus terwijl ik bezig was op mijn telefoon zitten zoeken en daar alles op opgeslagen).




Wat ze met tonenumber bedoelen is me niet helemaal duidelijk. De QT frequentie selecteren onder TOON in Chirp.
 
Laatst bewerkt:
Oh dit topic doet met terug denken aan mn 27mc tijd, klooien met lpd's, packet radio, beetje vossen en wat nog meer.

Je hebt er geen klap aan in dit topic maar ik heb iig gesmuld van de afgelopen 24 pagina's
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn div nu de kenteken montageplaat van cbshop. Werkt prima!

overigens wel weer een kabelbreuk in de din aansluiting van m'n headset.
Toch maar sparen voor wat beters...
 
Laatst bewerkt:
Tis echt een metalen plaat formaatje kentekenplaat, welke je erachter kunt schroeven. Dan blijft er een plaatje met een gat over, wat naast je kenteken terecht komt.

Flink zwaar ding overigens!
 
Donderdag de nodige onderdelen besteld wat montage mogelijk gaat maken.. levertijd duurt alleen 2/3 weken dus nog even geduld hebben voor mij...

Gelukkig is het slecht weer, mis ik het minder...
 
Hoe ga je het doen?

Hier werkt het prima, bereik meer dan prima. Paar km dwars door een stad heen (ik was de verkeerde kant op gereden ) kon ik (de enige met een flinke antenne) nog vlagen van het gesprek opvangen.
 
Hoe ga je het doen?

Hier werkt het prima, bereik meer dan prima. Paar km dwars door een stad heen (ik was de verkeerde kant op gereden ) kon ik (de enige met een flinke antenne) nog vlagen van het gesprek opvangen.
Ik ben van plan om met me motor ook op vakantie te gaan deze zomer en had bedacht dat een topkoffer wel erg handig zou zijn.

Aan de bevestiging beugels wil ik de antenne monteren. dit zou zoals ik het in gedachte heb makkelijk moeten lukken.

Op deze manier zit de antenne ook deels achter de motor waardoor die niet in de weg zal zitten bij het opstappen oid.
Ook heb ik een langere antenne kabel besteld, deze heb ik ondertussen al wel binnen, de oude was net te kort.

dure bevestiging voor de antenne
 


zou ik hier twee kleine gaatjes in kunnen boren zonder dat deze buis zwak word?
Deze buis wil ik dan gaan gebruiken om me antenne te monteren..
 
Zo'n buis wordt altijd zwakker als je er gaten in boort. Kun je niks met dat schroefgat, halverwege de zichtbare buis?

Die 4 gaten die in die 2 hoekprofieltjes zitten, zit daar je topkoffer op vast? Ik neem even aan van wel. Ik zat zelf ook met montageproblemen, en heb dat opgelost door de antenne onderste boven te monteren. Ziet niet heel netjes (lees: professioneel) uit, maar werkt wel. Als jij een strip/hoekijzer tussen de achterste gaten van de drager monteert, heb je vanzelf een platform voor een antenne, al dan niet onderste boven.
 
daar zeg je wat briljants, helemaal niet aan gedacht haha. Bedankt
 
Heb je de koffer al binnen? Bij mij is de koffer veel groter dan de bodem plaat. Dus misschien het pas passend maken als je de koffer ook binnen hebt?
Lijkt me een zeer belangrijke.

Ik zal binnenkort eens fotos plaatsen van hoe het bij mij nu zit. Als ik mn koffer verwijder lijkt de antenne wel heel erg ver uit te steken. Maar zit de koffer erop dan loopt ie er strak langs.

Hoe wilde je de aarding doen trouwens?
 
Bij één van de schroefgaten de verf een beetje verwijderen zodat de strip goed kontakt maakt?
Foto gejat van zijn eigen site.


Zorg inderdaad dat de strip goed is verboden met de massa. Want dat is voor de prestaties van de zender van enorm belang.
 
Laatst bewerkt:
Koffer heb ik binnen, helaas werd de verkeerde adapter plaat geleverd, morgen alles exact passen en monteren.

Hij is inderdaad een stuk groter dan de adapter.
 
Hangt er ook vanaf hoe die beugels bevestigd zitten.

Ik had met het rek dat ik achterop had totaal geen aarding ook al zat de antenne op blank metaal. Bleek natuurlijk dat het rek op het frame geschroefd werd, en op het frame zit een flinke laag verf. Stukje ver weggekrapt van frame en rek, en flink in het vet gezet. Perfecte aarding