How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Zo, hier ook een update...

De headset van m'n Albrecht setje had wederom een kabelbreuk. Daarom nu een IMC MIT-100 aangeschaft.
Deze heeft FireWire aansluitingen en is dus makkelijker in te pluggen.
Tevens is het geluid een stuk beter.

Kom alleen niet helemaal uit de aansluitingen. Als het goed is zou er een PMR, audio en telefoon tegelijk op moeten kunnen. Maar dit werkt dan met allerlei splitters. Snap er niks van. Morgen de fabrikant maar eens mailen :)
 
Met de massa van mijn sprietje ook niet. O-)


eeehh ik hoop dat die van mij ook goed zit met de massa.

Is een Sirio HP-2070 op rvs strip van 5 cm breed en 25 cm lang en 3 mm dik vast met m8 bout aan het frame en steekt links onder de topkoffer uit. De spriet zelf zit ondersteunt halverwege aan de topkoffer, vanwege het zwiepen en daardoor uiteindelijk top eind verliezen (is met de eerste gebeurd)
 
Laatst bewerkt:
eeehh ik hoop dat die van mij ook goed zit met de massa.

Is een Sirio HP-2070 op rvs strip van 5 cm breed en 25 cm lang en 3 mm dik vast met m8 bout aan het frame en steekt links onder de topkoffer uit. De spriet zelf zit ondersteunt halverwege aan de topkoffer, vanwege het zwiepen en daardoor uiteindelijk top eind verliezen (is met de eerste gebeurd)

Volgens mij had Kees het over een ander sprietje ;)
 
@dontwalk

Jouw antenne is dus een 5/8 golf antenne en 50ohm. Volgens de uitleg van @65x45.2 heb je wel een ground plane nodig. Als je problemen hebt met de ontvangst dan zou je kunnen overwegen een paar sprietjes aan de beugel te maken. Maar de beugel lijkt me al flink. Niet te vergelijken met het dak van een auto, maar wellicht afdoende. Plaats eens een fotootje? Op een FJR toch?

Jouw antenne lijkt trouwens heel erg op die van mij. Slechts kleine verschillen. Die van mij is echter wel een No ground plane versie.
Portofoon05.jpg


Van welke frequentie maak je gebruik? De meest optimale frequentie voor jouw antenne is 434.500mhz. Als je gebruik maakt van de PMR frequenties is er wellicht meer winst te halen in het afstellen van de antenne. (446 mhz) Dat gaat door met een inbussleutel de lengte een paar mm te veranderen. (Te meten met een SWR meter) Maar ben je tevreden over de ontvangst/bereik?
 
Laatst bewerkt:
Als ik het dus goed begrijp hoef ik mijn Diamond SGM-504 niet nog apart aan het frame vast te maken? Hij zit aan een klein metalen beugeltje aan een stuk plastic op mijn motor gemonteerd, dus een ground heeft hij niet (was ook in de veronderstelling dat dat niet hoefde).

De reden waarom ik dit vraag is omdat een vriend van mij vaak slecht ontvangt, zelfs op korte afstand.
 
Als ik het dus goed begrijp hoef ik mijn Diamond SGM-504 niet nog apart aan het frame vast te maken? Hij zit aan een klein metalen beugeltje aan een stuk plastic op mijn motor gemonteerd, dus een ground heeft hij niet (was ook in de veronderstelling dat dat niet hoefde).

De reden waarom ik dit vraag is omdat een vriend van mij vaak slecht ontvangt, zelfs op korte afstand.

Als je klachten hebt over de ontvangst, dan zou ik het zeker proberen. Een massa kabeltje naar de beugel kan sowieso geen kwaad.

Wellicht even testen met een losse porto? Er kunnen natuurlijk ook andere dingen fout zitten. Welke frequentie gebruik je?
 
Zou het hier door ook kunnen dat anderen als ze mij ontvangen wat extra herrie horen?

Ik had ook zo'n mooie antenne (van 409shop), die tot 2x toe eraf is gevlogen. Nu mn eerste van 409shop, zwart flexibel ding. Vastgetaped aan mn backbox :+
Ik vermoed dat die zn werk niet helemaal goed doet.
 
De diamont 504 is voor 430 mhz een halve golf, dus geen ground nodig.
Je vriend kan ook slecht ontvangen omdat zijn antenne niet goed aangepast is.

een slecht aangepaste antenne geeft ook slechtere resultaten voor ontvangst.

De diamont die TS gebruikt is een 3 bander waarbij diamont aangeeft dat hij op de hoogste band 2x een 5/8 antenne is en geen radialen ( ground plane ) nodig heeft.
Ik heb even wat antenne theorie doorgenomen ( was wat roestig geworden in de loop der jaren ) en begon te twijfelen maar een 5/8 heeft wel degelijk een ground plane nodig.

Het mooiste is om de antenne te controleren en indien nodig af te regelen met een zogenaamde SWR meter. Als je toevallig een zendamateur kent, die willen je graag helpen, zijn wat dat betreft de motorrijders in de ether :] uitzonderingen daargelaten natuurlijk. google maar eens op de VERON en zoek naar een afdeling in je buurt.

Een slecht aangepaste antenne heeft veel nadelen. een zogenaamde swr ( staande golfverhouding ) van 1 op 3 geeft al 25 % vermogensverlies. Dit is vermogen wat nergens anders heen kan dan terug via de coax naar je porto. Die krijgt dit voor zijn kiezen en wordt daardoor veel warmer. Een ander nadeel is dat daardoor je coax ook gaat stralen en dat wil je juist niet.
 
De term radialless wordt denk ik iets meer gebruikt dan no ground plane.
Maar bij de 409shop zijn ze niet zo scheutig met specificaties van de antennes. Ik denk dat dat best wel eens de oorzaak zou kunnen zijn.

Verschillende zendamateurs hebben mij al eens verteld dat de antenne de belangrijkste schakel is in de keten. Dus liever een porto met wat minder vermogen maar wel een goede antenne, dan andersom.

Een paar tientjes investeren in een antenne loont denk ik wel. (Een antenne is dan duurder dan een porto!) Je mag die van mij wel eens lenen om te testen als je wilt.
 
Een tip aan de antenne-knutselaars hier:

De meeste hebben een metalen ondervlak nodig, liefst zo groot mogelijk.
Rvs leent zich hier niet echt voor, plastic evenmin.

Een no ground antenne is ontwikkeld om zonder tegencapaciteit te werken, dus bijvoorveeld een boot, camper of kunstof cabine.

Heb je en normale antenne en straalt hij verkeerd af, en krijgt de antenn en misaanpassing. De meesten zien graag een impedantie van 50 ohm, deze wijzigt dan waardoor er vervelende bijzaken kunnen ontstaan waarvan de ergste meestal is,.dat je zendereindtrap overlijdt. Door misaanpassing en oververhitting gaan ze dan vrij snel stuk.

Daarbij wordt vaak je zendvermogen omgezet in warmte ipv uitgestraald vermogen, en is je bereik veel slechter

ook objecten zoals je koffers of personen beinvloeden de afstraling en dus je staande golf.

Daarom het advies altijd de antenne na te meten met een goede swr meter, en ook.low loss coax te gebruiken geschikt voor uhf en liefst zo kort mogelijk.

Een no ground antenne of een portofoon antenne van een langere lengte lijken me dan ook de beste oplossing. Of een groot metaal vlak.



Oja, nevermind de spelfouten, klein toetsenvord op de tellie.
 
Verschillende zendamateurs hebben mij al eens verteld dat de antenne de belangrijkste schakel is in de keten. Dus liever een porto met wat minder vermogen maar wel een goede antenne, dan andersom.

Een paar tientjes investeren in een antenne loont denk ik wel. (Een antenne is dan duurder dan een porto!) Je mag die van mij wel eens lenen om te testen als je wilt.

En zo is t maar net. De antenne is je belangrijkste vriend, daarna pas zendvermogen.
 
@ raphael.

Zoals TS al opmerkte is het verstandig om de antenne voet aan de rest te verbinden. Gebruik hiervoor een zo kort mogelijk stukje soepel draad van flinke diameter. zeker 2,5 mm.
Door de misaanpassing van je antenne gaat je coax stralen. De straling van de coax komt door zogenaamde mantelstromen.MAW er loopt hoogfrequent stroom door de coaxmantel en kruipt als het ware in de electronica van je porto. Daardoor kan er een storing in je signaal te horen zijn. Dit wordt terugwerking genoemd. Aarden van je antenne voet kan dit misschien oplossen, want zoals eerder al opgemerkt, beter iets van ground dan helemaal geen ground.
 
@dontwalk



Van welke frequentie maak je gebruik? De meest optimale frequentie voor jouw antenne is 434.500mhz. Als je gebruik maakt van de PMR frequenties is er wellicht meer winst te halen in het afstellen van de antenne. (446 mhz) Dat gaat door met een inbussleutel de lengte een paar mm te veranderen. (Te meten met een SWR meter) Maar ben je tevreden over de ontvangst/bereik?


Naar verluid ben ik goed te ontvangen ook op grotere afstanden (misschien leest er een mee die mij al heeft gehoord). Er zit alleen een lichte motor storing in, die ik zelf niet hoor. Misschien dat het ontstoringsfilter niet helemaal optimaal meer is.

Qua ontvangst ben ik tevreden, hoewel de babyfoons wel erg vervelend kunnen zijn.

Zit op de PMR en afstellen... ppfff mocht je zin hebben, dan kom ik graag eens langsrijden. Ben al blij dat ik kan drukken op het knopje van aan en uit.
en begrijp ik het nu goed, moet ik de antennekabel juist zo kort mogelijk houden? Er zit nog een meter of zoiets onder het zadel te lang te wezen.

foto zal ik ffies opzoeken en er onder plakken
 
Laatst bewerkt:
Naar verluid ben ik goed te ontvangen ook op grotere afstanden (misschien leest er een mee die mij al heeft gehoord). Er zit alleen een lichte motor storing in, die ik zelf niet hoor. Misschien dat het ontstoringsfilter niet helemaal optimaal meer is.

Slecht ontstoorde dynamo of bougies, kan vanalles zijn wat wellicht een ontstoringsfilter op je stroomkabel niet eens wegkrijgt.
Probeer het eerst met een eigen voedingsbron zoals accu,.dan sluit je een rimpel of stoorbron op je voeding uit.
 
porto zelf bij ontvangen, telefoon, autocom en mp3 storen niet, alleen de ontvanger van mij zegt een zachte pieptoon te horen. (ergens denk ik dat het zijn eigen motor is maar oke)
 
Naar verluid ben ik goed te ontvangen ook op grotere afstanden (misschien leest er een mee die mij al heeft gehoord). Er zit alleen een lichte motor storing in, die ik zelf niet hoor. Misschien dat het ontstoringsfilter niet helemaal optimaal meer is.

Qua ontvangst ben ik tevreden, hoewel de babyfoons wel erg vervelend kunnen zijn.

Zit op de PMR en afstellen... ppfff mocht je zin hebben, dan kom ik graag eens langsrijden. Ben al blij dat ik kan drukken op het knopje van aan en uit.
en begrijp ik het nu goed, moet ik de antennekabel juist zo kort mogelijk houden? Er zit nog een meter of zoiets onder het zadel te lang te wezen.

foto zal ik ffies opzoeken en er onder plakken

Je zal de rijscholen dan ook wel ontvangen denk ik.
Ik heb 'em zelf wel afgesteld. Ik heb daarvoor een SWR meter geleend van een forumlid.

De antenne kabel inderdaad zo kort mogelijk houden.
 
Je zal de rijscholen dan ook wel ontvangen denk ik.
Ik heb 'em zelf wel afgesteld. Ik heb daarvoor een SWR meter geleend van een forumlid.

De antenne kabel inderdaad zo kort mogelijk houden.

Inderdaad hoor ze van verre (bv wateringen langs de snel weg hoor ik in de boogaard)

Die kabel gaan we dus in korten met pakweg een meter. De porto ligt 20 cm vanaf de antennevoet
 
Laatst bewerkt:
porto zelf bij ontvangen, telefoon, autocom en mp3 storen niet, alleen de ontvanger van mij zegt een zachte pieptoon te horen. (ergens denk ik dat het zijn eigen motor is maar oke)

-andere apparaten met eigen ontstoorcircuits
-ontvangen is vaak minder gevoelig voor rimpelspanningen etc omdat bij zenden een ander circuit in werking treedt. Kan overigens wel: ik merk het bij zwakke signalen die ik ontvang in t koekblik icm de aftermarket xenon.
Lang en moelijk verhaal kort: bij zenden gaat er verschillende processen gebeuren: microfoon audio wordt versterkt (incl mogelijk ongewenste stoorsignalen) door verschillende mengtrappen die ook weer zelf als stoorsignalen kunnen oppikken zoals motor- of dynamoruis. Dat wordt in de zendereindtrap uitgezonden.

Ander circuit als ontvangst en je randapparatuur dus wel mogelijk

Als voorbeeld: mijn zender in t blik reageert erg op de aftermarket xenon. Slecht ontstoord.
Mijn subwoofer versterker reageert op mijn zender maar de andere versterker voor de midden en hoge tonen weer niet. Om even een vergelijking te geven.
 
-andere apparaten met eigen ontstoorcircuits
-ontvangen is vaak minder gevoelig voor rimpelspanningen etc omdat bij zenden een ander circuit in werking treedt. Kan overigens wel: ik merk het bij zwakke signalen die ik ontvang in t koekblik icm de aftermarket xenon.
Lang en moelijk verhaal kort: bij zenden gaat er verschillende processen gebeuren: microfoon audio wordt versterkt (incl mogelijk ongewenste stoorsignalen) door verschillende mengtrappen die ook weer zelf als stoorsignalen kunnen oppikken zoals motor- of dynamoruis. Dat wordt in de zendereindtrap uitgezonden.

Ander circuit als ontvangst en je randapparatuur dus wel mogelijk

Als voorbeeld: mijn zender in t blik reageert erg op de aftermarket xenon. Slecht ontstoord.
Mijn subwoofer versterker reageert op mijn zender maar de andere versterker voor de midden en hoge tonen weer niet. Om even een vergelijking te geven.

Bedoel je hiermee dat de andere zaken op de brommer mogelijk eigen ontstoring hebben?

Zitten bij mij op een en dezelfde ontstoorder. (is wel een idee trouwens).
Wat ik vergeet in het geheel is dat die lichte storing is gekomen nadat ik van d ealinco met vast e spriet op dashbord over gegaan ben op een Maas helemaal achterin , onder het zadel met externe antenne spriet.

Ik denk dat ik eerst eens simpel ga beginnen (zo storend is het ook weer niet ik ben immers ook op grote afstand goed te verstaan bij anderen) door de kabel korter te maken (de dubbele lus van pakweg 90 cm onder het zadel weghalen), en de RVS basis extra aarde te geven door een goede massa kabel van de antennevoet naar het frame.
En eventueel zo'n extra sprietje schuin omlaag proberen..(iemand een idee waar ik die kan halen?

En dan nog iemand vinden met dat metertje om hem af te stellen denk.

Kortom ik heb weer wat te doen aan mijn ex ambutje
 
Bedoel je hiermee dat de andere zaken op de brommer mogelijk eigen ontstoring hebben?

in de electronica van het desbetreffende apparaat zelf bedoel ik. Daar zit wel wat onderscheid in.

Zitten bij mij op een en dezelfde ontstoorder. (is wel een idee trouwens).
Wat ik vergeet in het geheel is dat die lichte storing is gekomen nadat ik van d ealinco met vast e spriet op dashbord over gegaan ben op een Maas helemaal achterin , onder het zadel met externe antenne spriet.

Ik denk dat ik eerst eens simpel ga beginnen (zo storend is het ook weer niet ik ben immers ook op grote afstand goed te verstaan bij anderen) door de kabel korter te maken (de dubbele lus van pakweg 90 cm onder het zadel weghalen), en de RVS basis extra aarde te geven door een goede massa kabel van de antennevoet naar het frame.

Een lus in een antennekabel werkt als een spoel; beter leg je hem helemaal uit om ongewenste impedanties te creeeren. Rvs kun je beter vervangen door dikwandig metaal ivm geleiding. En kortere kabel betekent minder verlies. Zeker boven de 150MHz gaat dit een rol spelen met de meeste kabels.

En eventueel zo'n extra sprietje schuin omlaag proberen..(iemand een idee waar ik die kan halen?

wordt zelf maken denk ik, lengte en hellingshoek zijn belangrijk. Reden van deze ground plane radialen is dus om een kunstmatige ground te creeren.

En dan nog iemand vinden met dat metertje om hem af te stellen denk.

Veron/vrza afdelingen of zendamateurs bij je in de regio opzoeken is t gemakkelijkste denk ik. Of een communicatieshop bij je in de buurt die je even wilt helpen wellicht?

Kortom ik heb weer wat te doen aan mijn ex ambutje
 
zo kabel is ingekort en nieuwe stekker met soldeer er aan.

Maakt het trouwens wat uit, ik heb de porto zelf omwikkeld in lood. er is mij ooit vertel dat dit storende straling zou tegenhouden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan