How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
De mic's hangen in de helm, dat wel, maar bij beide helmen zijn de windbreakers uit het kinstuk gehaald. Misschien dat dat inderdaad de oorzaak is. Ik heb nl gemerkt dat als ik (met wat hogere snelheid) mijn hand om de mond en mic hield, de ontvangst aan de andere kant wat beter was.
 
Bij ons, 3 personen, werkt t perfect tot ongeveer 130/140km pu. Dan is er simpelweg te veel wind die de sleakers overstemmen.

Maar hij hapert nagenoeg nooit, alleen bij 3km tussen afstand ongeveer...
 
Laatst bewerkt:
Handig!

Ik vanavond bij mn maat het setje gerepareerd.
Hij bleef erbij dat het aan de Chinese portofoons lag. Dus ik zijn oude kenwoods (handig dat het dezelfde plug is!) erin gedrukt, deed hetzelfde niet. :X
Beetje testen en onderdelen uitwisselen en hop, was zijn microfoon. Had dit setje net nieuw in zn helm gezet (waarom, geen idee, setje dat ie vorig jaar gebruikte werkte perfect maargoed) maar had de oude gelukkig nog liggen, mic omgewisseld en klaar *O*
Heb trouwens die stukke microfoon open gesneden, geen draadbreuk dus microfoontje zelf stuk.
Iemand een idee of die los te vervangen zijn? (zo'n iniminie klein dingetje)
(van een Autocom set dus in mijn geval)
 
Ik heb geprobeerd om de klaphelm dicht te krijgen met de windbreaker, maar dat lukte niet echt. Tenminste, het lukte wel, maar 9 van de 10 keer bleef de mic dan buiten de helm hangen. Vandaar de keuze om deze te verwijderen.
 
Ik heb geprobeerd om de klaphelm dicht te krijgen met de windbreaker, maar dat lukte niet echt. Tenminste, het lukte wel, maar 9 van de 10 keer bleef de mic dan buiten de helm hangen. Vandaar de keuze om deze te verwijderen.
Microfoon goed voor je mond buigen en dan pas de helm dichtklappen.
 
Ik heb net nog eens goed gekeken naar de microfoon en daarbij viel me op dat de achterkant van het microfoontje (dus de kant die vol in de wind hangt) helemaal niet beschermt wordt door het schuimpje (dat dus alleen maar het gedeelte dat naar mijn mond gericht is afschermt). De achterkant is daarnaast nog eens voorzien van een rastertje, zodat het mogelijk was om in het microfoontje te kijken. Ik denk dat dat ook van invloed is geweest. Ik heb nu een oud microfoonschuimpje opgeofferd en dit bij beide helmsets over de achterkant van de microfoon geplakt. Als het goed is, is 'ie nu rondom beschermt tegen de wind.

We zullen zien of het werkt.
 
Ik heb net nog eens goed gekeken naar de microfoon en daarbij viel me op dat de achterkant van het microfoontje (dus de kant die vol in de wind hangt) helemaal niet beschermt wordt door het schuimpje (dat dus alleen maar het gedeelte dat naar mijn mond gericht is afschermt). De achterkant is daarnaast nog eens voorzien van een rastertje, zodat het mogelijk was om in het microfoontje te kijken. Ik denk dat dat ook van invloed is geweest. Ik heb nu een oud microfoonschuimpje opgeofferd en dit bij beide helmsets over de achterkant van de microfoon geplakt. Als het goed is, is 'ie nu rondom beschermt tegen de wind.

We zullen zien of het werkt.

Om te testen kan je het beste de squelch op 1 zetten en geen toonslot gebruiken. Ook is het aanzetten van een rogerbeep handig. Dan weet je direct of de PTT knop hapert.
 
Ik heb net nog eens goed gekeken naar de microfoon en daarbij viel me op dat de achterkant van het microfoontje (dus de kant die vol in de wind hangt) helemaal niet beschermt wordt door het schuimpje (dat dus alleen maar het gedeelte dat naar mijn mond gericht is afschermt). De achterkant is daarnaast nog eens voorzien van een rastertje, zodat het mogelijk was om in het microfoontje te kijken. Ik denk dat dat ook van invloed is geweest. Ik heb nu een oud microfoonschuimpje opgeofferd en dit bij beide helmsets over de achterkant van de microfoon geplakt. Als het goed is, is 'ie nu rondom beschermt tegen de wind.

We zullen zien of het werkt.


ALs ik het zo lees had je de mic andersom...
 
Om te testen kan je het beste de squelch op 1 zetten en geen toonslot gebruiken. Ook is het aanzetten van een rogerbeep handig. Dan weet je direct of de PTT knop hapert.
Squelch staat op 1 en toonslot wordt niet gebruikt. Rogerbeep staat aan, maar die horen we pas aan het einde van het gesprek. Knop werkt dus. Als de knop niet optimaal zou werken, zou het ook bij lage snelheden moeten optreden, maar dan doet 'ie het gewoon.
ALs ik het zo lees had je de mic andersom...
_O-

Neenee, is echt niet zo. Het microfoontje zit haaks op de boom geplaatst (niet door mij, is standaard zo) en aan de "spreekkant" zit een schuimpje. Aan de andere kant van de mic (dus de kant die precies in de wind zit), zit dat open rastertje. Daar heb ik nu een extra schuimpje overheen geplakt.

Een gelijkende afbeelding welk als voorbeeld zou kunnen dienen kan ik helaas zo gauw niet vinden. Morgen duik ik de Media Markt in om te kijken of ze losse schuimpjes voor kleine microfoons verkopen. Dan ziet het er wat beter uit dan dat het nu doet (hoewel ik het aardig in elkaar gekunsteld heb).
 
Squelch staat op 1 en toonslot wordt niet gebruikt. Rogerbeep staat aan, maar die horen we pas aan het einde van het gesprek. Knop werkt dus. Als de knop niet optimaal zou werken, zou het ook bij lage snelheden moeten optreden, maar dan doet 'ie het gewoon._O-

Neenee, is echt niet zo. Het microfoontje zit haaks op de boom geplaatst (niet door mij, is standaard zo) en aan de "spreekkant" zit een schuimpje. Aan de andere kant van de mic (dus de kant die precies in de wind zit), zit dat open rastertje. Daar heb ik nu een extra schuimpje overheen geplakt.

Een gelijkende afbeelding welk als voorbeeld zou kunnen dienen kan ik helaas zo gauw niet vinden. Morgen duik ik de Media Markt in om te kijken of ze losse schuimpjes voor kleine microfoons verkopen. Dan ziet het er wat beter uit dan dat het nu doet (hoewel ik het aardig in elkaar gekunsteld heb).

Die schuimpjes hebben ze bij de Media Markt niet. Lastig verkrijgbaar. Ik heb ze online bij Louis.eu besteld.
 
Sorry voor de late reactie, de vakantie was al aangevangen.

We hebben nieuwe schuimpjes gehaald bij Louis in Aachen. Die werken beter dan dat minimale dat er op zat. Ontvangst is tot 70 perfect. Tussen 70 en 90 is het waardeloos, maar daarboven wordt het weer beter. Zal met bepaalde windstromen te maken hebben die alleen tussen die snelheden plaats vinden.

Onderweg nog een lastig iets meegemaakt. Ik hoor in mijn helm: "Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo enz.enz. Alsof ik 'm telkens aan en uit zette, maar het woord "mode" werd niet eens afgemaakt. Omdat het tijd was voor een pauze, zijn we bij een tankstation gestopt en ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Bleek dat de porto niet eens meer in schakelde. Dus, metertje er bij en meten. Voeding tot aan Tamiya plug? OK. Achter de Tamiya plug? Niet meetbaar. Dus eerst de Tamiya plug er tussenuit geknipt en met schuifstekkertjes een nieuwe verbinding gemaakt. Spanning achter de plug? OK. Spanning op de polen van de batterijvervanger? Nope. Wacht even. Rammelde daar wat? Ja dus. Er klonk iets raars dat in de batterijvervanger bij m'n vriendin niet hoorbaar was. Dan maar dat zwarte doosje open slopen. In dat doosje zit een printplaatje met wat draadjes, een aantal mij onbekende blokjes en een spoeltje. Bij het laatste zit het probleem. Dat spoeltje zit aan één kant gesoldeerd, aan de andere kant hangt een los draadje boven een propje soldeertin. Met een (plastic) staafje het draadje tegen het propje soldeertin geduwd en ja hoor, hij doet het. Dus dit moet gefixt worden. Maar ik heb van alles bij me, behalve een soldeerbout! Dus heb ik (heel voorzichtig) het draadje en het spoeltje wat onder (veer)spanning gezet, zodat het losse draadje óp het drupje soldeertin gedrukt wordt, en dat heb ik uiteindelijk vast gezet met 2 kruislings geplaatste ty-raps. Omdat de batterijvervanger in gesloopte toestand niet meer fatsoenlijk in de porto paste, heb ik ook deze voorzien van enkele ty-raps. Voorval is op dag 2 gebeurd (19-07) en het houdt nog steeds.

Dus, ook een soldeerverbinding is te repareren met ty-raps.

Alleen is in sommige dorpen een geluid te horen dat doet denken aan een binnenkomende fax. Dit kan soms zo hard zijn, dat het pijn gaat doen aan de oortjes.

Buiten bovengenoemd ben ik (en is mijn vriendin ook) hartstikke tevreden met de porto's. Ze zijn al meerdere malen goed tot nut gekomen.
 
Laatst bewerkt:
Sorry voor de late reactie, de vakantie was al aangevangen.

We hebben nieuwe schuimpjes gehaald bij Louis in Aachen. Die werken beter dan dat minimale dat er op zat. Ontvangst is tot 70 perfect. Tussen 70 en 90 is het waardeloos, maar daarboven wordt het weer beter. Zal met bepaalde windstromen te maken hebben die alleen tussen die snelheden plaats vinden.

Onderweg nog een lastig iets meegemaakt. Ik hoor in mijn helm: "Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo enz.enz. Alsof ik 'm telkens aan en uit zette, maar het woord "mode" werd niet eens afgemaakt. Omdat het tijd was voor een pauze, zijn we bij een tankstation gestopt en ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Bleek dat de porto niet eens meer in schakelde. Dus, metertje er bij en meten. Voeding tot aan Tamiya plug? OK. Achter de Tamiya plug? Niet meetbaar. Dus eerst de Tamiya plug er tussenuit geknipt en met schuifstekkertjes een nieuwe verbinding gemaakt. Spanning achter de plug? OK. Spanning op de polen van de batterijvervanger? Nope. Wacht even. Rammelde daar wat? Ja dus. Er klonk iets raars dat in de batterijvervanger bij m'n vriendin niet hoorbaar was. Dan maar dat zwarte doosje open slopen. In dat doosje zit een printplaatje met wat draadjes, een aantal mij onbekende blokjes en een spoeltje. Bij het laatste zit het probleem. Dat spoeltje zit aan één kant gesoldeerd, aan de andere kant hangt een los draadje boven een propje soldeertin. Met een (plastic) staafje het draadje tegen het propje soldeertin geduwd en ja hoor, hij doet het. Dus dit moet gefixt worden. Maar ik heb van alles bij me, behalve een soldeerbout! Dus heb ik (heel voorzichtig) het draadje en het spoeltje wat onder (veer)spanning gezet, zodat het losse draadje óp het drupje soldeertin gedrukt wordt, en dat heb ik uiteindelijk vast gezet met 2 kruislings geplaatste ty-raps. Omdat de batterijvervanger in gesloopte toestand niet meer fatsoenlijk in de porto paste, heb ik ook deze voorzien van enkele ty-raps. Voorval is op dag 2 gebeurd (19-07) en het houdt nog steeds.

Dus, ook een soldeerverbinding is te repareren met ty-raps.

Alleen is in sommige dorpen een geluid te horen dat doet denken aan een binnenkomende fax. Dit kan soms zo hard zijn, dat het pijn gaat doen aan de oortjes.

Buiten bovengenoemd ben ik (en is mijn vriendin ook) hartstikke tevreden met de porto's. Ze zijn al meerdere malen goed tot nut gekomen.

Mooi opgelost.

Welke frequentie heb je gebruikt? Geen tone lock ingesteld?
Op bijvoorbeeld PMR frequenties kan je nog al wat gekke geluiden horen.

Hoe was het bereik?
 
Sorry voor de late reactie, de vakantie was al aangevangen.

We hebben nieuwe schuimpjes gehaald bij Louis in Aachen. Die werken beter dan dat minimale dat er op zat. Ontvangst is tot 70 perfect. Tussen 70 en 90 is het waardeloos, maar daarboven wordt het weer beter. Zal met bepaalde windstromen te maken hebben die alleen tussen die snelheden plaats vinden.

Onderweg nog een lastig iets meegemaakt. Ik hoor in mijn helm: "Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo, Piep piep, channel mo enz.enz. Alsof ik 'm telkens aan en uit zette, maar het woord "mode" werd niet eens afgemaakt. Omdat het tijd was voor een pauze, zijn we bij een tankstation gestopt en ben ik op zoek gegaan naar de oorzaak. Bleek dat de porto niet eens meer in schakelde. Dus, metertje er bij en meten. Voeding tot aan Tamiya plug? OK. Achter de Tamiya plug? Niet meetbaar. Dus eerst de Tamiya plug er tussenuit geknipt en met schuifstekkertjes een nieuwe verbinding gemaakt. Spanning achter de plug? OK. Spanning op de polen van de batterijvervanger? Nope. Wacht even. Rammelde daar wat? Ja dus. Er klonk iets raars dat in de batterijvervanger bij m'n vriendin niet hoorbaar was. Dan maar dat zwarte doosje open slopen. In dat doosje zit een printplaatje met wat draadjes, een aantal mij onbekende blokjes en een spoeltje. Bij het laatste zit het probleem. Dat spoeltje zit aan één kant gesoldeerd, aan de andere kant hangt een los draadje boven een propje soldeertin. Met een (plastic) staafje het draadje tegen het propje soldeertin geduwd en ja hoor, hij doet het. Dus dit moet gefixt worden. Maar ik heb van alles bij me, behalve een soldeerbout! Dus heb ik (heel voorzichtig) het draadje en het spoeltje wat onder (veer)spanning gezet, zodat het losse draadje óp het drupje soldeertin gedrukt wordt, en dat heb ik uiteindelijk vast gezet met 2 kruislings geplaatste ty-raps. Omdat de batterijvervanger in gesloopte toestand niet meer fatsoenlijk in de porto paste, heb ik ook deze voorzien van enkele ty-raps. Voorval is op dag 2 gebeurd (19-07) en het houdt nog steeds.

Dus, ook een soldeerverbinding is te repareren met ty-raps.

Alleen is in sommige dorpen een geluid te horen dat doet denken aan een binnenkomende fax. Dit kan soms zo hard zijn, dat het pijn gaat doen aan de oortjes.

Buiten bovengenoemd ben ik (en is mijn vriendin ook) hartstikke tevreden met de porto's. Ze zijn al meerdere malen goed tot nut gekomen.
Mooi opgelost!

Moet wel zeggen dat ik om die reden (ik vertrouw die batterij vervanger niet helemaal) eigenlijk altijd ook de batterij bij me heb.
 
Mooi opgelost.
Dank je! Was je zelf ook op dit idee gekomen?
Welke frequentie heb je gebruikt?
De door jou genoemde.
Geen tone lock ingesteld?
Geen tonelock ingesteld. Hoewel ik dat misschien beter wel had kunnen doen. Vandaag werden we in 2 dorpen weer "doodgefaxt"!
Op bijvoorbeeld PMR frequenties kan je nog al wat gekke geluiden horen.
Is bekend, daarom ben ik daar juist vanaf gebleven.
Hoe was het bereik?
Echt een afstand hebben we tijdens de vakantie niet geprobeerd, maar bij een eerdere test kwamen we op 2,5km. Op één enkele pas zullen we die afstand (over de weg) gehaald hebben, maar in vogelvlucht zal dat minder zijn geweest. Uitsluitend in een tunnel ben ik m'n vriendin een keer "kwijt geraakt". Niet echt natuurlijk, ik zag haar in m'n spiegels, maar verbinding was niet mogelijk (veel gekraak, weinig geluid). Faraday?
Mooi opgelost!
Dank je!
Moet wel zeggen dat ik om die reden (ik vertrouw die batterij vervanger niet helemaal) eigenlijk altijd ook de batterij bij me heb.
Iets met "door schade en schande". Ik neem ze de volgende keer ook mee. Zoveel volume heeft dat nou ook weer niet.
 
Laatst bewerkt:
Zit nu nog met het laatste issue om mijn storinkje uit de wereld te helpen.

Heb een verwisselbare antenne besteld voor mijn Midland G9:
Zoeken

Tevens een montagesplaat besteld:
http://www.cbshop.com/image/cache/antenne_kentekenplaat-500x500.jpg

Echter; ik kan nu de antenne op de porto zetten, maar hoe krijg ik die richting de kentekenplaat?
Kan wel SMA kabels vinden, maar een chassisdeel waarmee ik hem aan de houder kan bevestigen is ff lastiger. Iemand hier ervaring mee, of weet waar ik iets dergelijks kan bestellen?
 
Ik moet zelf ook weer iets nieuws verzinnen voor t bevestigen van me antenne, nieuwe motor aangeschaft...

Tot nu toe kan ik niks bedenken hoe ik t vast kan maken.. hmm
 
Magneetantenne op de uitlaat duwen? :+

Ik heb gister nieuwe kanalen ingeprogrammeerd op mijn Baofeng.
Volgende week een tocht met 2 kennissen, die allebei met Kenwoods rijden. Ze hebben nog wel een Kenwood voor mij om te gebruiken maar ik heb geen zin in accu's laden.
Kenwoods werken met PMR frequenties.. simpel zat zou je denken.. maar helaas, die werkten niet. Na behoorlijk lang Googlen erachter gekomen dat Kenwoods PMR frequenties gebruiken icm een toonslot. En ze houden de nummering van de PMR frequenties niet aan (zo is Kenwood kanaal 8 in werkelijkheid PMR kanaal 5 etc).
Dus nu in de Baofeng een extra rijtje: KENW1 t/m KENW12.
Werkt perfect *D
 
Terug
Bovenaan Onderaan