How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
De aarding moet ik ook eens goed testen, maar eerst nog een ander probleem..
De kabel moet langs me uitlaat lopen, zal behoorlijk warm worden. Met wat kan ik het beste de antenne kabel inpakken?
 
Waarom zou hij langs je uitlaat moeten lopen?
Kan je hem niet helemaal strak langs dat rek/frame leiden?
 
beide kanten komt ie echt vlak langs de uitlaat, nadeel van seatpipes.. ook als ik hem via het rek laat lopen komt ie er op paar millimeter langs.

Voor de zekerheid wil ik dat de kabel tegen flinke warmte kan, geen zin in gesmolten kabel, kortsluiting en kabelbreuken.
 
Bij één van de schroefgaten de verf een beetje verwijderen zodat de strip goed kontakt maakt?
Foto gejat van zijn eigen site.
[afbeelding]

Zorg inderdaad dat de strip goed is verboden met de massa. Want dat is voor de prestaties van de zender van enorm belang.
Eventueel een extra aardkabel trekken die van de voet van de antenne direct naar de - van de accu loopt. Zonder aardkabel bromde mijn porto bij ontvangst, ondanks dat alle verbindingspunten blank gemaakt waren. Met aardkabel is het net alsof m'n vriendin naast me staat.

Ik heb voor mijn aardkabel een dikke standaard kabel gebruikt met aan één kant een dikke koperen vul-ring, en aan de andere kant een kabel-oog. De dikke ring (met binnendiameter 17mm) heb ik met de dremel aan één kant verdund, zodat ik de kabel er aan vast kon solderen. Deze ring heb ik uiteindelijk tussen het bevestigingsprofiel en de borgmoer gelegd. Als je het niet weet, zie je 'm niet zitten.

Bijkomend voordeel: de dunne kabel aan het eind van de antenne loopt langs de dikke aardkabel, en krijgt daardoor wat extra steun.
 
beide kanten komt ie echt vlak langs de uitlaat, nadeel van seatpipes.. ook als ik hem via het rek laat lopen komt ie er op paar millimeter langs.

Voor de zekerheid wil ik dat de kabel tegen flinke warmte kan, geen zin in gesmolten kabel, kortsluiting en kabelbreuken.
Kun je niet dóór de buis?
 
Ja stiekem al een vermoeden dat je het zo bedoelde, maar dan weet ik zeker dat ik me kabel nog eens kan gaan verlengen/nieuwe bestellen.. lastig :9
 
Eventueel een extra aardkabel trekken die van de voet van de antenne direct naar de - van de accu loopt. Zonder aardkabel bromde mijn porto bij ontvangst, ondanks dat alle verbindingspunten blank gemaakt waren. Met aardkabel is het net alsof m'n vriendin naast me staat.

Ik heb voor mijn aardkabel een dikke standaard kabel gebruikt met aan één kant een dikke koperen vul-ring, en aan de andere kant een kabel-oog. De dikke ring (met binnendiameter 17mm) heb ik met de dremel aan één kant verdund, zodat ik de kabel er aan vast kon solderen. Deze ring heb ik uiteindelijk tussen het bevestigingsprofiel en de borgmoer gelegd. Als je het niet weet, zie je 'm niet zitten.

Bijkomend voordeel: de dunne kabel aan het eind van de antenne loopt langs de dikke aardkabel, en krijgt daardoor wat extra steun.
Foto? O-)
 
Ik zal kijken of ik morgen (of vandaag, want het is al na middernacht, dus vandaag is al morgen) wat tijd vrij kan maken om een fotootje te schieten.

Maak ik van beide motoren wat.
 
Laatst bewerkt:
kecm.jpg

ejhl.jpg

qwp3.jpg


zoals te zien is, aan de onderzijde van de mount bevestigd. Moest extra lange bouten halen aangezien ik met busjes moest aan werken want anders zat de adapter-plaat in de weg.. of ik moest daar een stuk uit slijpen maar daar had ik geen zin in.
 
Ziet er niet gek uit!

Al ben ik geen fan van scheefstaande antennes.
Dit omdat de golven die uit je antenne komen er vrij wel recht vandaan gaan en je zo dus een groot gedeelte de grond "in" stuurt en een gedeelte richting de hemel.
En het ziet er gewoon minder uit :+
 
op de tweede foto is die iets schever dan op de laatste.. Bij de tweede moest ik de moeren nog aandraaien.

Nadat ik me koffer erop had gezet heb ik me antenne nog iets rechter op gezet, staat niet helemaal recht op, maar scheelt niet veel.

binnenkort eens kijken of ik de antenne wat hoger wil hebben of niet, kan er zo natuurlijk extra gat in boren en de onderkant eraf zagen, maar eerst dit even aankijken.

Eraf halen gaat makkelijker dan weer verlengen ;)
 
op de tweede foto is die iets schever dan op de laatste.. Bij de tweede moest ik de moeren nog aandraaien.

Nadat ik me koffer erop had gezet heb ik me antenne nog iets rechter op gezet, staat niet helemaal recht op, maar scheelt niet veel.

binnenkort eens kijken of ik de antenne wat hoger wil hebben of niet, kan er zo natuurlijk extra gat in boren en de onderkant eraf zagen, maar eerst dit even aankijken.

Eraf halen gaat makkelijker dan weer verlengen ;)

Mooi gemaakt!
Hoe hoger des te beter de ontvangst.

Ik zou 'em wel even spuiten of laten powdercoaten. Want anders zal het gaan roesten ben ik bang.
 
Ik zie 2 draden van zijn antenne afkomen, ik gok dat een daarvan gebruikt wordt als aarding?
Ben wel benieuwd naar een detailfoto daarvan
 
Ja klopt, zo hoort het toch lijkt me? nu begin ik te twijfelen door je :')

De antenne is gemaakt voor auto's. Een groot metaal oppervlak waar de antenne op staat zoals een dak of kofferbak. De straling zet zich af tegen de massa. Dus je moet voor zo veel mogelijk massa zorgen aan de voet van de antenne.

Voor campers, met een kunststof dak, zijn zogenaamde no ground plane antennes beschikbaar.

Ook bij de hulpdiensten zie je dat ze speciaal een metalen plaat maken voor de antenne. Zie foto rechts. Soms zelfs met sprietjes die schuin naar onderen gericht zijn.

Politie-motor1.jpg


Dus de beugel goed verbinden met massa is zeker zinvol.

GGD-ambulance64.jpg
 
Laatst bewerkt:
de sprietjes die onder een hoek naar onder staan vormen een zogenaamde ground plane oftewel een kunstmatige aarding voor de antenne. Deze sprietjes zijn een kwartgolflengte lang. De golflengte kun je uitrekenen 300 : frequentie in Mhz : 4. Deze groundplane is vooral van belang bij antennes waarvan de straler ook een 1/4 of 5/8 golf lang is. De impedantie in het voedingspunt van de antenne ligt rond de 50 ohm en is de aansluiting van de 50 ohm coax netjes aangepast.

Het aarden van de antenne rechtstreeks met een stuk draad naar de accu min pool zal weinig of geen effect hebben voor de werking van de antenne. Voor de gebruikte golflengte kan een stuk draad in het voedingspunt van de antenne hoog ohmig zijn en dan dus niet werken.

Het beste is een zo groot mogelijk metalen oppervlak waarop de antenne is geplaatst. Dit is natuurlijk lastig op de motor vandaar de kwartgolf sprietjes op de politie motor. Dit kan ook een stukje draad zijn. Altijd beter dan niets. Ook het metalen steuntje waarop de antenne gemonteerd is verbinden met de rest van het frame van de motor helpt.

Voor een antenne van een halve golflengte lang ( hoog ohmig in het voedingspunt ) is ground niet belangrijk.

Antennes van 1/4 en 5/8 golflengte is een ground wel van belang voor een goede werking.

Overigens heeft de multiband antenne die TS gebruikt geen ground nodig. Als je die gebruikt hoef je je niet druk te maken om ground.
 
de sprietjes die onder een hoek naar onder staan vormen een zogenaamde ground plane oftewel een kunstmatige aarding voor de antenne. Deze sprietjes zijn een kwartgolflengte lang. De golflengte kun je uitrekenen 300 : frequentie in Mhz : 4. Deze groundplane is vooral van belang bij antennes waarvan de straler ook een 1/4 of 5/8 golf lang is. De impedantie in het voedingspunt van de antenne ligt rond de 50 ohm en is de aansluiting van de 50 ohm coax netjes aangepast.

Het aarden van de antenne rechtstreeks met een stuk draad naar de accu min pool zal weinig of geen effect hebben voor de werking van de antenne. Voor de gebruikte golflengte kan een stuk draad in het voedingspunt van de antenne hoog ohmig zijn en dan dus niet werken.

Het beste is een zo groot mogelijk metalen oppervlak waarop de antenne is geplaatst. Dit is natuurlijk lastig op de motor vandaar de kwartgolf sprietjes op de politie motor. Dit kan ook een stukje draad zijn. Altijd beter dan niets. Ook het metalen steuntje waarop de antenne gemonteerd is verbinden met de rest van het frame van de motor helpt.

Voor een antenne van een halve golflengte lang ( hoog ohmig in het voedingspunt ) is ground niet belangrijk.

Antennes van 1/4 en 5/8 golflengte is een ground wel van belang voor een goede werking.

Overigens heeft de multiband antenne die TS gebruikt geen ground nodig. Als je die gebruikt hoef je je niet druk te maken om ground.


Kijk, dat bedoel ik! Daarom had ik deze antenne ook gekozen. Dank voor de heldere uitleg!
En als de beugel goed verbinding maakt met de massa zal het wel goed komen denk ik.
 
Terug
Bovenaan Onderaan