How to: Zend-ontvanger

Kees Den Haag

MF veteraan
Lid geworden
28 apr 2005
Berichten
4.909
Waarderingsscore
111
Locatie
Den Haag
Zend/ontvanger.

Met oog op een motorvakantie naar de UK & Ierland, en ik toch bezig was met de boel te verbouwen, heb ik de GTR voorzien van een zend/ontvanger voor onderlinge communicatie. En dat heeft goed uitgepakt. Daar hebben we heel veel plezier van gehad. Zie het reisverslag: http://www.gtr1400.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=1111

Buiten dat het handig en gezellig is als je zo nu en dan even kan communiceren, komt het ook de veiligheid ten goede. Je kunt elkaar waarschuwen voor grind in de bocht, gladde wildroosters, schapen, inhalend verkeer en mooie vrouwen. Als de achterste wordt opgehouden kan je als voorste gewoon doorrijden en route aanwijzingen doorgeven. Ook als de onderlinge afstand wat groter wordt is het geen enkel probleem.

Ik heb gekozen voor een UHF transceiver die kan zenden en ontvangen op 400 t/m 470Mhz.(UHF=Ultra High Frequency) En aangezien de ruimte bij een GTR1400 erg beperkt is de portofoon versie. Het voordeel van deze frequentie is dat er niet zo’n hoge antenne nodig is. Bovendien is het bereik uitstekend.

Om niemand in de weg te zitten kan je het beste gebruik maken van de LPD frequenties. (Low Power Device, zoals afstandbedieningen voor auto’s e.d.) Er zijn 69 frequenties beschikbaar. kanaal 01: 433.075MHz t/m kanaal 69: 434.775MHz

Ook er 8 MPR frequenties voor walki talkies, babyfoons, rijscholen e.d.
KANAAL 1, 446.00625 MHZ
KANAAL 2, 446.01875 MHZ
KANAAL 3, 446.03125 MHZ
KANAAL 4, 446,04375 MHZ
KANAAL 5, 446.05625 MHZ
KANAAL 6, 446.06875 MHZ
KANAAL 7, 446.08125 MHZ
KANAAL 8, 446.09375 MHZ

Op de LPD frequenties mag je eigenlijk maar met 10mW (0,01W) vermogen uitzenden, zonder externe antenne. En op de PMR frequenties slechts met 0,5W zendvermogen. Met meer vermogen heb je eigenlijk een zendvergunning nodig. Maar zolang je buiten deze frequenties niemand in de weg zit kom je er wel mee weg.

Ik heb gekozen voor de Wouxun KG-699E met een zendvermogen van 5W.(+/- 70 euro) Maar er zijn overigens ook eenvoudigere portofoons te koop. Zelfs al voor 38 dollar inclusief de verzendkosten! (Zie: 409shop,walkie-talkie,Handheld Transceiver Radio )
Portofoon01.jpg

Om de porto van spanning te kunnen voorzien is een adapter nodig die op de plek van de batterij geklikt kan worden en voorzien is van een sigaretten aanstekerplug.

Er zit geen elektronica in deze plug, op het LEDtje na dan. Deze kan er dus afgeknipt worden en voorzien worden van een connector.
Portofoon02.jpg


De antenne kan er afgeschroefd worden en op de plek van de antenne kan een connector geschroefd worden zodat er een BCN connector op aangesloten kan worden. Een drukknop wordt gebruikt als PTT knop. (Push To Talk) Ik heb twee kabeltjes gebruikt met haakse jack connectoren voor de microfoon ingang en de audio uitgang.
Portofoon03.jpg


Om de portofoon te verbinden met de externe antenne zijn de onderstaande connectors nodig met een stukje coaxkabel van 50ohm.
Portofoon04.jpg


De antenne is een heel erg belangrijk onderdeel. Hiermee staat of valt de bruikbaarheid. Een sterke zender met een zwakke zender zal onvoldoende presteren. En zwakke zender met een goede antenne kan daarentegen wel goede prestaties kunnen halen. De antenne is slechts 37cm lang en is geschikt voor 400 tot 470Mhz.

Voor een motor kan niet iedere antenne gebruikt worden. Er moet gebruik gemaakt worden van een “no ground plane” antenne. Een standaard antenne is bedoeld om bijvoorbeeld op het ijzeren dak van een auto geplaatst te worden. Maar de meeste motoren hebben geen groot ijzer vlak. Gelukkig worden er ook antennes gemaakt voor campers die een plastiic dak hebben. Dit is de Diamond SG-M803N van 39 euro.
Portofoon05.jpg


De onderstaande klem, met een plaatje metaal, is gebruikt om de antenne te bevestigen.
Portofoon06.jpg


De PTT knop is op deze manier bevestigd. Deze keer heb ik een waterdichte knop gebruik. De portofoons hebben ook een VOX functie. Zal je spreekt zal de zender automatisch gaan zenden. Door de lawaaiige omgeving op de motor heb ik hier weinig vertrouwen in en gebruik ik een PTT knop om te spreken.
Portofoon07.jpg


Op de plek van het opbergvakje voor het boordgereedschap is de porto geplaatst. Een paar stukken schuim houden de boel veilig op zijn plaats.
Portofoon08.jpg


Met een klem is de antenne aan de handgrepen van de passagier bevestigd. De passagier heeft hier nauwelijks last van.
Portofoon09.jpg


De antenne staat een beetje schuin zodat de topkoffer gewoon open kan zonder de antenne te raken.
Portofoon10.jpg


Al met al is het mogelijk om voor een bedrag van om en bij 150 euro een motor te voorzien van uitstekende communicatie middelen.
Portofoon11.jpg


Overal in het land staan relais stations op hoge plaatsen. In Amsterdam bijvoorbeeld op de Rembrant toren. Dit zijn gevoelige ontvangers die het ontvangen signaal op een andere frequentie met een hoog vermogen weer uitzenden. Op deze manier kan het bereik vele tientallen kilometers zijn. Maar die zijn eigenlijk alleen voor vergunningshouders.

De porto’s hebben vele instel mogelijkheden. De meeste zijn voor gebruik op de motor niet van belang. De instellingen die wel nut hebben zijn:

- Rogerbeep. Een pieptoon bij het starten met zenden en bij het loslaten van de zendknop. Op de motor is dit zeker handig.
- Busy Channel Lockout. Om te voorkomen dat meerdere mensen tegelijk gaan zenden en door elkaar gaan praten. De zender checkt dan eerst of de boel vrij is.
- CTCSS. Een soort code die er voor zorgt dat je alleen zenders hoort met dezelfde code. Vreemden kunnen er dan niet doorheen komen.
 
Een vraagje,

Ik wil tussen de portofoon en het headsetje een volumeregeling plaatsen dmv een potmeter maar ik weet niet welke waarde daar voor nodig is?
Het beste is denk ik een logaritmische pot?


Dat zijn eigenlijk twee vraagjes.
 
Een vraagje,

Ik wil tussen de portofoon en het headsetje een volumeregeling plaatsen dmv een potmeter maar ik weet niet welke waarde daar voor nodig is?
Het beste is denk ik een logaritmische pot?


Dat zijn eigenlijk twee vraagjes.
Klinkt leuk, maar ik ga geen soldeerwerk meer doen, elke keer gaat er iets fout :r '(
 
Laatst bewerkt:
Klinkt leuk, maar ik ga geen soldeerwerk meer doen, elke keer gaat er iets fout :r '(
Ik ga juist alles zo aanpakken dat het heel blijft. Althans, tot nu toe is mijn soldeerwerk heel solide gebleken.

Wat is er fout gegaan, contact doorgefikt?

Ik heb pas een fijnere soldeerpunt voor mijn soldeerstation gekocht en een derde hand met loep. Dat gaat nog een stuk makkelijker.


Een logaritmische inderdaad. 10K of 20K zal prima werken.
Bedankt Kees.


Mijn portofoons hebben ook fm radio ontvangst maar het ontvangst is dankzij de korte, vaste antenne niet echt stabiel te noemen. Ook is het volume verschil tussen radio en porto is me te groot. Nu zit ik te denken om een fm zender met SD kaartsleuf te halen en dan op die manier naar muziek te luisteren. Met een 32gig kaart moet je toch tot Afrika en weer terug kunnen komen.
 
Ik ga juist alles zo aanpakken dat het heel blijft. Althans, tot nu toe is mijn soldeerwerk heel solide gebleken.

Wat is er fout gegaan, contact doorgefikt?


Ik heb pas een fijnere soldeerpunt voor mijn soldeerstation gekocht en een derde hand met loep. Dat gaat nog een stuk makkelijker.
Me connector schoot elke keer los, schijt irritant, nieuwe bekabeling aangeschaft en werkt perfect :)
 
Handig!

Ik vanavond bij mn maat het setje gerepareerd.
Hij bleef erbij dat het aan de Chinese portofoons lag. Dus ik zijn oude kenwoods (handig dat het dezelfde plug is!) erin gedrukt, deed hetzelfde niet. :X
Beetje testen en onderdelen uitwisselen en hop, was zijn microfoon. Had dit setje net nieuw in zn helm gezet (waarom, geen idee, setje dat ie vorig jaar gebruikte werkte perfect maargoed) maar had de oude gelukkig nog liggen, mic omgewisseld en klaar *O*
 
Me connector schoot elke keer los, schijt irritant, nieuwe bekabeling aangeschaft en werkt perfect :)
Tjah, dat kan natuurlijk ook. De weg van de minste weerstand... :+


------

Kees,

Op de eerste pagina van dit topic heb je het over een waterdichte drukknop welke je gebruikt als PTT knop. Mag ik vragen waar je deze besteld/gehaald hebt?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb gister een mooie lange tocht gemaakt en uitvoerig de portofoons gebruikt.
Werkte werkelijk perfect *O*

Enige jammer was, na 50km ging ik voorop rijden. "Didn't you have an antenna on the back?"
Ding trilde steeds een beetje los, dus stukje ducttape om gedaan. Maar dacht dat het wel mee viel dus tape eraf gehaald bij wassen van de motor (was erg smerig).... weg antenne. Is nou al de 2e keer (dit keer de hele antenne ipv alleen het bovenste stukje), word er een beetje moe van.
Had gelukkig nog mijn allereerste antenne van 409shop (dat flexibele ding die me op mn rug sloeg vanaf 120 _O- ), en aangezien ik nu een koffer achterop heb hem ik hem gewoon met tape aan de koffer getaped zodat ie niet kon zwiepen. Deed het prima.
Maar wel even een nieuwe bestellen... maarja, welke.. ik heb er niet al te veel vertrouwen in zoals wel te begrijpen zal zijn.
 
Ja klopt, Lijkt het wel op.. maar theoretisch zou het mogelijk kunnen zijn toch? mits de juiste kabels goed zijn verbonden?

Mijn inschatting is dat de kans dat het niet zal werken groter is dan de kans dat het wel zal werken. Maar als je de pin-layout opzoekt is het toch niet zo heel moeilijk om er zelf ééntje te maken. Je hebt een uitstekende soldeerbout toch?
 
Ik heb gister een mooie lange tocht gemaakt en uitvoerig de portofoons gebruikt.
Werkte werkelijk perfect *O*

Enige jammer was, na 50km ging ik voorop rijden. "Didn't you have an antenna on the back?"
Ding trilde steeds een beetje los, dus stukje ducttape om gedaan. Maar dacht dat het wel mee viel dus tape eraf gehaald bij wassen van de motor (was erg smerig).... weg antenne. Is nou al de 2e keer (dit keer de hele antenne ipv alleen het bovenste stukje), word er een beetje moe van.
Had gelukkig nog mijn allereerste antenne van 409shop (dat flexibele ding die me op mn rug sloeg vanaf 120 _O- ), en aangezien ik nu een koffer achterop heb hem ik hem gewoon met tape aan de koffer getaped zodat ie niet kon zwiepen. Deed het prima.
Maar wel even een nieuwe bestellen... maarja, welke.. ik heb er niet al te veel vertrouwen in zoals wel te begrijpen zal zijn.

Ik ben er ook eentje verloren helaas. Sindsdien check ik 'em vaak. En superstrak aandraaien.

Is het weer al beter daar?
 
Mijn inschatting is dat de kans dat het niet zal werken groter is dan de kans dat het wel zal werken. Maar als je de pin-layout opzoekt is het toch niet zo heel moeilijk om er zelf ééntje te maken. Je hebt een uitstekende soldeerbout toch?
Dus opzich zou het wel mogelijk zijn, ik zal er eens over nadenken, slechte soldeer ervaring de vorige keer :+
 
Ik ben er ook eentje verloren helaas. Sindsdien check ik 'em vaak. En superstrak aandraaien.

Is het weer al beter daar?
Ik checkte hem dus inderdaad ook vaak, zat best vaak weer erg los. Was al van plan om een beetje loctite in de schroefdraad te doen (miniscuul beetje, signaal niet verstoren) of soldeer erin proberen te krijgen. Maar helaas de kans niet meer gekregen.

Welke heb je er nu op gezet?

Weer is hier eindelijk beter, zondag was dus de eerste dag met fatsoenlijk weer. 's ochtends koud en mist maar 's middags warm, richting de 22 graden. Perfect weer voor op de motor dus.
 
Ik zou ongeveer 2x de weerstandswaarde van de speaker nemen.
maximaal 250 ohm.
Ander verloopt het regelbereik kloten
Ik heb er volgens mij een van 500k ohm (zou ik fout kunnen hebben, kan de email van conrad niet meer vinden), en inderdaad volume is aan te passen vanaf 0% tot 50%, boven de 50% (van de potmeter) blijft het volume gelijk.
 
Laatst bewerkt:
http://wouxun.us/Software/Baofeng/Guide_to_UV5R_by_Lennart_Lidberg.pdf

Heb ik in ieder geval al veel aan gehad, wat programmeren betreft.

Zoek even naar R-CTCS (of Receiver CTCSS) en T-CTCS (of Transmitter CTCSS). Zorg wel dat je zowel de Receiver als de Transmitter op dezelfde frequentie hebt staan, anders horen jullie elkaar niet meer.

Thanks! Heb net deze porto besteld bij 409shop en deze handleiding lijkt me erg handig.

Ik volg dit topic al een tijdje. Tot nu toe reed ik altijd met een alan pmr 456r op het stuur, maar die komt echt vermogen tekort.

Ben benieuwd hoe het gaat met de UV5R op het stuur.
 
Vandaag een uitvoerige test gedaan.

Spraak komt goed over tot +/- 60km/u. Daarboven komt het stuiterend / hakkelend binnen. Delen van woorden vallen dan weg.

De haalbare afstand is +/- 2,5km. Daarboven wordt de ontvangst ook hakkelend. Oorzaak hiervan kan liggen aan het feit dat mijn antenne ondersteboven is gemonteerd.

Waar ik wel last van had: ik heb in het verleden een extra remlicht gemonteerd, welk aangestuurd werd door een radiosignaal vanuit de achterlichtunit (m.a.w. ik trap op de rem, zender wordt geactiveerd, ontvanger schakelt extra remlicht in). Deze zender (ingebouwd in het achterlicht) stoorde op mijn porto, waarvan de antenne náást het achterlicht gemonteerd zit. Na het verwijderen van deze zender was dit probleem opgelost.

Al met al ben ik niet ontevreden over het resultaat (hoewel het hakkelen bij hogere snelheid weg zou mogen blijven).
 
Stuiteren/hakkelen boven de 60km/h vind ik vrij verbazingwekkend.
Microfoons bij beiden goed uit de wind en verstopt in de helm?

Bij ons is het tot minder legale snelwegsnelheden perfect helder. De enige beperkende factor is windruis in de helm waardoor ik boven pak em beet 130/140 geen zak meer versta.
 
Terug
Bovenaan Onderaan