How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
Lid geworden
4 dec 2007
Berichten
5.360
Waarderingsscore
1.171
Locatie
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
1455 voor nikkel, 1538 voor ijzer. Omdat het smeltpunt van een legering lager ligt dan het hoogste smeltpunt van beide materialen zal de tank weldra oplossen in het nikkel, zoals een balletje kwik tegen een gouden ring
 
Maar kan je daar zomaar met je tank onder je arm naar binnen lopen? Die website ziet er nogal groot industrieel uit.
vermits je op de computer/smartphone zit vermoed ik dat je ook een email adres hebt en/of kunt bellen ?

ik had het eens gevraagd bij een werkbezoek en alles meegenomen bij het volgende bezoek. en als ik het weer ging ophalen kreeg ik geen rekening 8-)
 
ik denk dat je tank alleen door de procedure van zuren, etsen, ontroesten en chemisch vernikkelen er aan de buitenkant ook uit gaat zien als een duitse helm in de maneschijn...

Edit: Mocht je lak dát overleven weet je meteen hoe je de binnekant moet behandelen
 
de schoonheid van het resultaat hangt af van je voorbereidend werk, net als bij spuiten. maar vermits het hier alleen als roestbescherming dient maakt dat niet veel uit. ik veronderstel dat de tank daarna toch weer een kleurtje krijgt.
99% van alle bouten die je hierop vindt zijn bij hen in bad geweest, net zoals het achterste tandwiel en remschijf en kleine supports etc. ze blinken niet maar ze zijn wel allemaal hetzelfde en roesten amper. als je hem een paar maand buiten in de regen laat staan komen er wel wat roestsporen op, maar die veeg je er zo weer af.
P1040464.JPG

P1040455.JPG
 
Mijn favoriete verchroom bedrijf, Galvame in Rotterdam, doet ook chemisch vernikkelen. En daar kan je wel zo binnenlopen met je kleine onderdeeltjes. Lange wachttijden, duur, maar tot nu toe ben ik heel tevreden met het chroomwerk dat ik daar heb laten doen. In tegenstelling tot een ander Rotterdams bedrijf...
 
Terug
Bovenaan Onderaan