How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
Lid geworden
4 dec 2007
Berichten
5.360
Waarderingsscore
1.171
Locatie
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
Ik zou de elektra er op laten staan. Het kan geen kwaad en als er nog ergens een restje roest zit, dan wordt dat alsnog omgezet.
 
Rechts een nieuwe spijker en een verroest schroefoog. Links net zo’n spijker en schroefoog nadat ik die spijker als anode had gebruikt om het schroefoog te ontroesten. Als elektrolyt heb ik driehoek soda gebruikt en na afloop heb ik het schroefoog in azijn ondergedompeld om de zwarte aanslag te verwijderen.
 
Ik vond het resultaat niet geweldig en heb met een nieuwe spijker als anode nogmaals een poging gedaan om te kijken of er nog meer elektrolytisch viel te ontroesten. Het elektrolyt vormde wel gas, maar de anode werd niet aangetast. Blijkbaar was de roest “op”.
Ik heb nu een verroeste bout in HG roestoplosser (fosforzuur) hangen, kijken of dat beter resultaat geeft.
 
Links ontroest, rechts een vergelijkbare bout waar ik nog niks mee gedaan heb.
Het resultaat van de HG roestoplosser is veel ruwer dan wat ik elektrolytisch ontroest had.
 
Das ook een onwijs mooi idee! Die tankcure is ook niet zaligmakend. Voor mijn Laverda ben ik ook nog zoekende naar de mooiste oplossing. Loslatende tankcure in de carbs heb ik ook geen zin in namelijk. Dus als je de oplossing weer, ik hoor het graag!! *O*
Ik heb alleen de roestoplosser van dezelfde toko gekocht, mijn zwager heeft daar in één keer verbluffende resultaten mee behaald en ik laat het hiet tzt ook weten
 
Ik heb alleen de roestoplosser van dezelfde toko gekocht, mijn zwager heeft daar in één keer verbluffende resultaten mee behaald en ik laat het hiet tzt ook weten
Mocht je het je nog kunnen herinneren, wat was het resultaat?
Ik mag het nog een keer proberen bij een andere tank :).
 
Ik heb in februari nog een tank van een diversion 600 gedaan. Deze tank was behoorlijk krokant, maar toch helemaal schoon gekregen.
2x electrolytisch ontroest, en het laatste beetje met citroenzuur. Het bakje met roest is wat ik er zo uitkreeg na de behandelingen.
 

Bijlagen

  • IMG-20240311-WA0001.jpg
    IMG-20240311-WA0001.jpg
    218,7 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240311-WA0004.jpg
    IMG-20240311-WA0004.jpg
    90,8 KB · Weergaven: 0
  • 20240314_164757.jpg
    20240314_164757.jpg
    167,5 KB · Weergaven: 0
  • IMG-20240204-WA0002.jpg
    IMG-20240204-WA0002.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 0
Heeft iemand andersom ook wel eens geprobeerd? Ik zou een elektrolytisch aangebrachte beschermlaag willen aanbrengen. Omdat ik niet veel vertrouwen heb in de diverse coatings in combinatie met de steeds veranderende benzinesamenstelling.

Nou heb ik wat zitten inlezen. Zink wordt helaas aangetast door alcohol, dus die valt af i.v.m. de bio-ethanol in benzine. Maar nikkel lijkt erg chemisch bestendig te zijn. Zou het mogelijk zijn om de binnenkant van een behandelde en ontroestte benzinetank van een goede laag nikkel te voorzien? Heeft iemand al ervaring?
 
Oud onderwerp, maar de wijze van tank ontroesten is nog actueel.
Even graven in mijn fotoarchief...
Toen ik de Vif kocht was de tank ook zwaar geroest.(1991 RC36-1 reanimatie...)
Dus eerst rammelen met boutjes en moertjes en een scheutje water, daarna electrolyse;

20240802_204032.jpg20240802_204049.jpg20240802_204057.jpg

Na een naggie borrelen krijg je dan dit:

20240803_085238.jpg
 
Laatst bewerkt:
Heeft iemand andersom ook wel eens geprobeerd? Ik zou een elektrolytisch aangebrachte beschermlaag willen aanbrengen. Omdat ik niet veel vertrouwen heb in de diverse coatings in combinatie met de steeds veranderende benzinesamenstelling.

Nou heb ik wat zitten inlezen. Zink wordt helaas aangetast door alcohol, dus die valt af i.v.m. de bio-ethanol in benzine. Maar nikkel lijkt erg chemisch bestendig te zijn. Zou het mogelijk zijn om de binnenkant van een behandelde en ontroestte benzinetank van een goede laag nikkel te voorzien? Heeft iemand al ervaring?
Een probleem is om het nikkel overal goed te krijgen. Het volgt een behoorlijk rechtstreekse weg van nikkel elektrode naar het plaatstaal, gaat maar moeizaam een bochtje om. Ook graag de kortste weg. Dus je zal een soort vertakte nikkel elektrode moeten maken zodat je overal in alle hoekjes een beschermlaag krijgt. Dan nog op zoek naar het juiste electrolyt, en volgens mij vraagt dit ook een stuk meer stroom. Ik zou zeggen, probeer het eens uit en laat het ons weten hoe het gegaan is. ;)
 
  • Eens
Waarderingen: PLR
Datzelfde zie je in de staalbouw; profielen laat men vaak verzinken/ galvaniseren.
De binnenkant van een verzinkt profiel is zelden compleet verzinkt...
 
Datzelfde zie je in de staalbouw; profielen laat men vaak verzinken/ galvaniseren.
De binnenkant van een verzinkt profiel is zelden compleet verzinkt...
Sendsimir of thermisch, das nie electrolitisch heh...

Ik ben nog van plan een tank binnenin met 2K epoxy te spuiten, ook omdat het bij een niet doorgerotte tank niet nodig is om deze te sealen met bijvoorbeeld tank-cure, ik bedoel maar: Als het op de buitenkant benzinebestendig is, waarom dan niet op de binnenkant
 
Gat het dan in een bad met vloeibare nikkel? Net zoals ze met zink doen? Of is het toch electrolytisch en hebben ze iets kunstigs met de nikkel electrode gedaan, zodat het nikkel ook binnen in komt? Anders denk ik niet dat er veel gebeurd inwendig. Maar ik kan het natuurlijk helemaal fout hebben.
 
Terug
Bovenaan Onderaan