How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: http://www.motoravonturist.nl/how-to/domien/tank-ontroesten-met-elektrolyse/ (Tank ontroesten met elektrolyse)

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: http://www.motoravonturist.nl/how-to/ (How To Archief)

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
ziet er goed uit 8-)

Ik heb getwijfelt deze methode ook te gebruiken, ben uiteindelijk voor de 'schoonmaakazijn oplossing' gegaan.

Op een tank van 16l heb ik 12l schoonmaak azijn toegevoegd en 4l water. Dat een weekendje laten staan en het resultaat is vergelijkbaar met dat van jou na de citroenzuur :)
 
Komt ie nou mee B|
Nee, eerlijk waar mooi gedaan *D
Maar ik vraag me af, kan dit je lak aantasten? Heb net m'n tank gespoten, en had dit eigenlijk ook willen doen. Maar misschien alsnog..

Hoe ziet jou tank er nu bijvoorbeeld uit, daar waar de stevige tomatensoep over de lak is gelopen?
 
ziet er goed uit 8-)

Ik heb getwijfelt deze methode ook te gebruiken, ben uiteindelijk voor de 'schoonmaakazijn oplossing' gegaan.

Op een tank van 16l heb ik 12l schoonmaak azijn toegevoegd en 4l water. Dat een weekendje laten staan en het resultaat is vergelijkbaar met dat van jou na de citroenzuur :)

Mooi, ik zet het er ook bij als mogelijkheid :)

Komt ie nou mee B|
Nee, eerlijk waar mooi gedaan *D
Maar ik vraag me af, kan dit je lak aantasten? Heb net m'n tank gespoten, en had dit eigenlijk ook willen doen. Maar misschien alsnog..

Hoe ziet jou tank er nu bijvoorbeeld uit, daar waar de stevige tomatensoep over de lak is gelopen?

De lak van mijn tank is 0,0 aangetast. Heb er alles kunnen afwassen.
Mijn tank heeft wel 40 jaar oude lak er op liggen, die regelmatig met een borstel werd bijgeverfd.
Je kan voor de zekerheid natuurlijk altijd je tank beschermen met bv. zilverpapier.

10 punten. Goed verhaal.

Welke Soda:
Soda (NaHCO3) of Caustic Soda (NaOH)

Gewone baking soda (NAHCO3) waarmee je bv je thermos koffie mee proper maakt :)
 
Ik heb ditzelfde enkele jaren geleden ook gedaan met een uitlaat van een brommer in een speciekuip. Let er wel op dat het water dat er uit komt niet bepaald fris is... De afvoerput waar ik het toen in heb gegooid groeit nu nog steeds geen alg\mos in :z

Ik had alleen een wat oudere lader die niet zo geweldig was en een kleiner stuk afvalstaal en heb het toen enkele dagen aan gehad. De schuur gelde als zeer goed belucht. :)

Voor wat betreft roest verwijdering is dit de makkelijkste methode :)

mvg

db
 
Normaal wordt enkel het roest omgezet. Volgens mij is het geen probleem, maar ik durf er niet mijn hand voor in het vuur te steken.
mijn natuurkundige kennis is maar minimaal, maar als ik het proces goed begrijp wordt niet alleen de roest omgezet, maar het minst edele metaal. Dwz als de roest op is, wordt als volgende het blanke ijzer aangetast (in geval van een gewone tank)
en nu heb ik dus geen flauw idee wat in mijn geval de volgorde zou zijn.

correct me if I'm wrong
 
Perfect kan ik het niet uitleggen, maar in mijn ervaring wordt alleen de roest aangepakt.

Als ik me goed herinner wordt door de electrische stroom de de ijzeroxide molecuul opgedeeld in de zuurstof en de ijzer molecuul, het zuurstof atoom vormt dan weer een verbinding in het ijzermolecuul op het offerstaal doordat dat de positieve pool is. Dit komt weer doordat de electronen stroom van de negatieve pool naar de positieve pool loopt.

Nog en stukje om te lezen, geen garantie dat het klopt ;)

mvg

db
 
Ik heb ditzelfde enkele jaren geleden ook gedaan met een uitlaat van een brommer in een speciekuip. Let er wel op dat het water dat er uit komt niet bepaald fris is... De afvoerput waar ik het toen in heb gegooid groeit nu nog steeds geen alg\mos in :z

Ik had alleen een wat oudere lader die niet zo geweldig was en een kleiner stuk afvalstaal en heb het toen enkele dagen aan gehad. De schuur gelde als zeer goed belucht. :)

Voor wat betreft roest verwijdering is dit de makkelijkste methode :)

mvg

db


Hoe heb je het een en ander aangesloten? Ben hier wel benieuwd naar, om mijn uitlaat van roest te ondoen.
Heb je bv foto's
 
Hoe heb je het een en ander aangesloten? Ben hier wel benieuwd naar, om mijn uitlaat van roest te ondoen.
Heb je bv foto's

De aansluiting is simpel. Kijk naar de openingspost.
Je neemt een oud stuk metaal en zet daar de pluspool op.
De minpool zet je op de je uitlaat. Alletwee in een (niet metalen!) bak water zetten met soda er in en stroom doorjagen. en zorgen dat je uitlaat en het oude stuk metaal geen contact maken.
 
De aansluiting is simpel. Kijk naar de openingspost.
Je neemt een oud stuk metaal en zet daar de pluspool op.
De minpool zet je op de je uitlaat. Alletwee in een (niet metalen!) bak water zetten met soda er in en stroom doorjagen. en zorgen dat je uitlaat en het oude stuk metaal geen contact maken.


Bedankt :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan