How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse

LinKing

MF veteraan
4 dec 2007
5.360
1.171
Vlaanderen
Instagram
How to: Tank ontroesten door middel van elektrolyse.
De eenvoudigste en goedkoopste manier om je tank te ontroesten!

Zie ook hier voor meer informatie: Tank ontroesten met elektrolyse

Meer how to's zoals deze kan je terugvinden op onze website: How To Archief

Benodigdheden:

1. Een verroeste tank
2. Een gelijkstroom bron (DC) (accu, acculader, ...)
3. Een stukje kabel
4. Water
5. Soda (gewone baking soda, NaHCO3)
6. Een plankje
7. Een stuk metaal.
8. 400 gram citroenzuur (drogist)
9. coating of tweetaktolie

Stap voor stap:

Zoek een gelijkstroombron. Dit kan een gewone gelijkstroomlader zijn (=DC) voor accu's (zoals in het voorbeeld), maar kan ook een gewone accu zijn. Je kan een ook een andere lader gebruiken. Gebruik bij voorkeur dan een 12V DC lader.

full

full



Maak de kabel vast aan de plus (rood) en de min (zwart) van de gelijkstroomlader of batterij. Gebruik je een andere 12V lader, zoals in het filmpje hieronder, moet je de draden strippen.
Bij voorkeur zou ik een gelijkstroomlader gebruiken, zoals in het voorbeeld. Dit is het veiligste omdat je deze makkelijk kan afzetten, wat niet kan bij een accu.

Een voorbeeld van een andere 12V lader zie je in dit filmpje.
Let op, hij moet gelijkstroom geven! Dit herken je aan de code "DC" op de adaptor!

Neem een plankje een een stuk ijzer. Let op! Het stuk ijzer kan je na de elektrolyse niet meer gebruiken! Ik heb hiervoor een oude bout gebruikt.
Maak een gaatje in het plankje en bevestig het stuk ijzer zodat het vast zit.

full


Laat je tank volledig leeglopen. Zorg er dus voor dat er geen brandstof meer inzit.

Los 100 gram soda op in water (best in een beker warm water)

Vul de tank met de sodaoplossing en met gewoon water, tot aan de rand.

Plaats de tank op enkele houten blokken, of op een andere niet-geleidende ondergrond (houten tafel, omgekeerd houten kistje zoals in voorbeeld).

Stop het stuk ijzer in de tank. Zorg er voor dat het stuk ijzer zo diep mogelijk in de tank zit, maar het mag de tank nergens raken! Anders heb je straks kortsluiting! Als alles goed zit, tape dan alles goed vast zodat je tijdens de elektrolyse het stuk ijzer of plankje niet per ongeluk kan verschuiven zodat het toch nog kortsluiting geeft.

Zorg er voor dat het plankje 'zweeft' boven de tank, zodat er troep of water naar buiten kan komen tijdens de elektrolyse.

Sluit de kabel, die je op de lader op de positieve pool hebt aangesloten, op het stukje ijzer in het plankje aan.

Sluit de kabel, die je op de lader op de negatieve pool hebt aangesloten, op de tank aan. Let op: Je moet een bloot stukje tank hebben (niet geverfd dus)!

full


Alles staat nu klaar. Je kan nu de lader aanzetten. Je kan kiezen hoeveel volt (minstens 12 V gebruiken). Hoe meer ampère, hoe sneller het gaat. Ik heb ongeveer 1 ampère gebruikt.

Nu heb je alleen tijd nodig. Na enkele minuten zie je alles al brubbelen.

Na een uurtje moet je dit zien:

full


Mogelijk komt er ook wat water uit de tank. Dit kan geen kwaad. Dit komt door de vorming van luchtbelletjes in de tank die het water wat naar buiten duwen.

Na 24 uur heb je dit:

full


Afhankelijk van hoe erg je tank geroest is, zal je langer of minder lang dan 24 uur dit proces moeten laten lopen.
De lak was bij mij niet beschadigd. Wil je zeker zijn kan je altijd je tank afdekken met bv. zilverpapier.

Na 24 uur heb ik alles losgemaakt en het water laten lopen.

Je ziet dan dit:

full

Het roest is allemaal naar het stukje ijzer gegaan of omgezet in een zwarte neerslag.

Vul nu de tank terug volledig op met water, en voeg hieraan de 400 gram citroenzuur toe (voor een tank van 15 liter).
Je kan ook een ander zuur gebruiken, maar citroenzuur is goed voor het milieu en werkt prima!
Je kan ook schoonmaakazijn gebruiken. Bv. 3/4 vullen met schoonmaakazijn en 1/4 met water.

Laat dit ook zeker 24 uur staan.

Laat alles weer weglopen en dan krijg je dit:

full


Zo zag ze er uit voor de elektrolyse:

full


Je tank is nu volledig roestvrij. Goed spoelen!

Het is erg belangrijk dat je je tank zo snel mogelijk vult of verder behandeld. Het metaal is nu bloot en zal na een halfuur al terug aan het roesten zijn! Zo snel mogelijk dus behandelen met een coating, of bv. tweetaktolie (als je een tweetakt hebt) ingieten, goed schudden en dan met open tankdop verder laten uitdrogen.

Vergeet ook niet het kraantje en de benzinefilter te reinigen na het water.

Veel plezier!

VEILIGHEIDSWAARSCHUWING:

Doe elektrolyse alleen buiten of in een zeer goed verluchte ruimte (bv. garage met de poort open). Bij elektrolyse van water komt er waterstof vrij, dat in combinatie met zuurstof knalgas kan vormen. Dit is een zeer explosief goedje!

Gebruik bij voorkeur alleen soda. Andere geleidende stoffen (zoals bv. zout) kunnen schadelijke gassen vormen (zoals bv. chloorgas).

Zorg dat je niet rookt in de omgeving van de elektrolyse en dat er geen andere ontstekingsbronnen zijn.

Mensen die succesvol hun tank op deze manier hebben ontroest:

agranado (die met het idee kwam dat ik heb nagedaan)
LinKing
UTP in "How to: Tank ontroesten door middel van ..."
 
Laatst bewerkt:
M'n "nieuwe" tank hangt nu ook aan 't stroom. Heb er een oude accu op aangesloten met - Pool gewoon op het kraantje aangezien deze op kaal staal zit. Meteen een ledje met weerstandje op de accu gebouwd zodat ik kan zien wanneer deze op begint te raken. Net al ff een paar scheppen drap eruit geschept met een oude lepel.
Ben benieuwd hoe het er straks uit ziet!
Was voornamelijk vliegenroest maar wil 't meteen goed aanpakken.
 
Laatst bewerkt:
Een onwijs mooi idee, ga ik zeker toepassen.

Maar eigenlijk zit je na deze actie altijd aan die tank-cure vast waar al een cleaner en ontroester bij zitten, denk ik dan, waarom zou je dan daarmee niet ontroesten.

Zou het een optie zijn om de tank aan de binnenkant ook electrolytisch te coaten met koper of een soortgelijke bescherming, misschien Cadmium? En zou dat dan voldoende bescherming geven?
 
Een onwijs mooi idee, ga ik zeker toepassen.

Maar eigenlijk zit je na deze actie altijd aan die tank-cure vast waar al een cleaner en ontroester bij zitten, denk ik dan, waarom zou je dan daarmee niet ontroesten.

Zou het een optie zijn om de tank aan de binnenkant ook electrolytisch te coaten met koper of een soortgelijke bescherming, misschien Cadmium? En zou dat dan voldoende bescherming geven?

Das ook een onwijs mooi idee! Die tankcure is ook niet zaligmakend. Voor mijn Laverda ben ik ook nog zoekende naar de mooiste oplossing. Loslatende tankcure in de carbs heb ik ook geen zin in namelijk. Dus als je de oplossing weer, ik hoor het graag!! *O*
 
Ik weet niet hoe andere mensen dit hebben ervaren maar doordat t pijpje van de ingang bij tankdop lager ligt dan t plafond van de tank kan je m nooit helemaal vullen, hierdoor zal de elektrolyse dus niet werken voor dat deel. Om dit te omzeilen moet je zorgen dat de lucht die daar opgesloten zit kan ontsnappen. En t liefst de tankdop opening ook nog een beetje verhogen zodat je zeker weet dat alle lucht er uit is. Eigenlijk moet je dus best wat knutselen voor t beste resultaat.
 
Ik was er al bang voor. T plafond van mn tank is helemaal niet ontroest aangezien daar geen sodawater zat. Dus nu de tank omgedraaid en opnieuw proberen. Ik hoop alleen dat mn alu tankdop niet weggevreten wordt...
 
Euuhh, daar zou ik wel heel voorzichtig mee zijn. Beter kun je een plug/kurk/stop in de tankdop drukken.

db
Die heb ik dus niet... ik heb m afgedekt met een boterhamzakje. Geen idee of t goed gaat...

Edit: zo typisch, laat je de boel leeg lopen om te controleren. Alles ok, vul je m weer en dan gaat ie lekken...
 
Laatst bewerkt:
Kan de tankdop er niet af??

Je kan ook een grotere bak nemen en de tank helemaal onder dompelen, weet je zeker dat het overal komt
Helaas geen grote bak. Zoals t nu gaat lijkt t prima te gaan. Morgen weer citroenzuur doorheen.

Edit:
Bijzonder, heb m net leeg laten lopen. 24 uur aan de elektrolyse gestaan. Maar geen consistent resultaat.
vcUXIzh.jpg

Brandschoon en nog heel erg verroest...
Dat wordt een derde ronde denk ik
 
Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk zit het wel gewoon los.
Kun je er met een afwasborstel langs ofzo?

Anders van binnen heel goed drogen, echt droog, dan kattebak korrels of scherpzand erin, en dan rustig rond draaien ofzo.

Toen ik een grote bak nodig had, voor 2 euro ofo bij de action, zo' n grote rubber/flexibele wasmand met hengsels.
Ideaal
 
Zorg inderdaad dat de hele tank helemaal van alle roest ontdaan is, ook de bovenkant en compleet droog is voordat je gaat coaten!
Ik had blijkbaar een klein stukje over het hoofd gezien voordat ik de epoxy coating erop deed volgens de instructies.
Tank laten spuiten en een week later doet de motor het niet meer...blijkbaar had de epoxy niet goed gepakt waardoor er messcherpe stukken epoxy waren afgebrokkeld en ik de tank kon weggooien B|
 
Lijkt mij dat dit met vrijwel elke olie kan. Het is de bedoeling om het metaal af te schermen tegen zuurstofhoudende lucht.
Toevallig ben ik zelf ook bezig met elektrolytisch ontroesten, maar het resultaat valt me beetje tegen. Niet eens zo'n sterk verroeste jerrycan, maar ik krijg 'm niet helemaal roestvrij.
 
Lijkt mij dat dit met vrijwel elke olie kan. Het is de bedoeling om het metaal af te schermen tegen zuurstofhoudende lucht.

Ja dat lijkt me ook. Zolang het uiteindelijk maar niet je benzinefilter (of nog erger, je carburateur) verstopt.
Ik ben er nu ook zelf mee bezig. Dit keer wel voor een 2 takt, dat scheelt. Of eigenlijk, ik heb alles klaar gezet, alleen het citroënzuur moet nog worden aangeschaft.

De elektra laat je erop tot aan het einde?
 
Ik heb 2 X een dag gedaan, en daarna 24 uur met verdunde schoonmaak azijn.
Ik weet niet hoe groot jou tank is, maar ik was bezig met een 10 liter jerrycan. Leuk om het uit te proberen!
Het ding vanochtend leeg laten lopen en drogen op een warmhoudplaatje op de laagste pit van m'n gasstel. Daarna een scheutje motorolie en lekker ronddraaien zodat de olie overal zit.
Gooi ik er tzt 10 liter benzine in, dan zal dat beetje olie m.i. geen probleem moeten zijn.
 
Eergisteren zuur besteld, zou gisteren binnen komen. Dus gisteren aan het sodawater gezet. Guess what, zuur niet binnen... Wat is handig, gewoon maar even laten staan met sodawater? Wel elektra er af?
 
Terug
Bovenaan Onderaan