How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
in de tank kan 400 liter lucht
verfspuiten die ik gezien heb gebruiken 120/ 200 l/min bij 2 bar
je spuit op +- 2 bar dus er moet eigenlijk contstant +100 liter in de tank hebben als je de automatische afslag hoog afsteld bij bijvoorbeeld 6 bar moet dit toch kunnen ?

mocht de buffer te klein wezen dan haal ik er 2 camping gasflessen bij (a 30 liter stuk ) en dan heb ik wel een redelijke buffer)
2 bar bij de nozzle of onder aan de spuit?
let ook op druk verlies in je slangen etc.
 
Volgens mij moet je eens opzoeken waar HVLP voor staat O-)

(leuke site heb je trouwens :Y )

HVLP hoef je niet letterlijk te nemen in relatie tot het luchtverbruik (staat er eigenlijk los van), het is de architectuur die het mogelijk maakt bij minder druk dezelfde verneveling te krijgen.
Een cheap-ass pistool heeft nu eenmaal (veel) meer druk nodig om dezelfde verneveling te bereiken als een goed pistool.

Ik sta altijd open voor verbetering, maar ben wel een voormalig beroepsspuiter ;) .
 
HVLP hoef je niet letterlijk te nemen in relatie tot het luchtverbruik (staat er eigenlijk los van), het is de architectuur die het mogelijk maakt bij minder druk dezelfde verneveling te krijgen.
Een cheap-ass pistool heeft nu eenmaal (veel) meer druk nodig om dezelfde verneveling te bereiken als een goed pistool.

Ik sta altijd open voor verbetering, maar ben wel een voormalig beroepsspuiter ;) .
HVLP gebruikt ook veel lucht alleen is de druk aan de nozzle idd lager.
High Volume Low Pressure : Hoog volume (is veel lucht) Lage druk (aan de nozzle)

Ben er wel mee eens dat een goedkopere spuit waarschijnlijk meer lucht gebruikt maar hoeft niet perse.

voorbeeld:
Devilbiss GTI PRO

Fabrikant: DeVilbiss
Inhoud: 570 cc
Luchtverbruik: ca. 285 l/min
Werkdruk: +/-2.0 bar (29psi) (Onder aan de spuit)

De compressor die Mestyle op het oog heeft is een 1,5 pk en (als ik ff uitga van het type nummer) zuigt ie ongeveer 275L per minuut aan.
De opbrengst die de compressor afgeeft is veel lager.
Nu heeft hij een 400L buffer maar aangezien de compressor het lang niet bij houd gaat je druk tijdens het spuiten constant zakken.

(en ik ben nog steeds beroeps-spuiter, al ruim 10 jaar en al 14 jaar in de autoschade ;) )
 
Laatst bewerkt:
HVLP gebruikt ook veel lucht alleen is de druk aan de nozzle idd lager.
High Volume Low Pressure : Hoog volume (is veel lucht) Lage druk (aan de nozzle)

Ben er wel mee eens dat een goedkopere spuit waarschijnlijk meer lucht gebruikt maar hoeft niet perse.

voorbeeld:
Devilbiss GTI PRO

Fabrikant: DeVilbiss
Inhoud: 570 cc
Luchtverbruik: ca. 285 l/min
Werkdruk: +/-2.0 bar (29psi) (Onder aan de spuit)

De compressor die Mestyle op het oog heeft is een 1,5 pk en (als ik ff uitga van het type nummer) zuigt ie ongeveer 275L per minuut aan.
De opbrengst die de compressor afgeeft is veel lager.
Nu heeft hij een 400L buffer maar aangezien de compressor het lang niet bij houd gaat je druk tijdens het spuiten constant zakken.

(en ik ben nog steeds beroeps-spuiter, al ruim 10 jaar en al 14 jaar in de autoschade ;) )


ok dus volgens jou is de compressor niet geschikt om ook kleine dingen te spuiten ?

maar als ik met deze compressor al stukken van 40 cm bij 40cm in een keer zou kunnen spuiten ( zonder extra buffer) dan is het voor mij al goed, dan kan ik altijd wachten als ik een volgend onderdeel moet spuiten. heb op het moment toch alleen maar onderdelen liggen van die grote of kleiner
 
Laatst bewerkt:
Tsja dan kom ik als hobby beun maar weer 's om de hoek kijken:

Ik spoot vroeger met 2 gekoppelde Gamma/Kinzo compressoren maar aangezien er nu 1 verrot is doe ik het tegenwoordig nog maar met 1 zo'n ding. Met 2 campinggasflessen erbij gekoppeld heb ik een 75 liter tankinhoud.

Ik pomp de compressor op tot hij afslaat (8 bar) en begin te spuiten tot het desbetreffende deel klaar is (tank of zijkuip: 1 a anderhalve minuut max). De druk is dan nog een 5 bar aan het begin van de slang, natuurlijk is de compressor dan al weer aangeslagen en loopt de druk op de spuit ook wat terug, ondanks het Festo reduceerventiel. Ik regel de einddruk aan de spuit zelf uiteraard.

Is dat acceptabel voor een goede autospuiter? Nee, natuurlijk niet.

Maar ik spuit maar 1 deel tegelijk i.v.m. nevelvorming in mijn eigenbouw cabine, dus wat kan mij het schelen dat ik niet voldoende opbrengst heb om er in 1 keer een complete touringcar mee te spuiten?

Het eindresultaat is in mijn ogen prima, en dat vinden mijn klanten ook dus wat mij betreft kan je makkelijk kleine delen spuiten met een hobby/Gamma compressor maar ik zou er wel een extra buffertje van een 40/50 liter aan hangen voor wat meer nuttige spuittijd, wan zonder is de boel wel erg snel leeg met een beetje goede spuit met de vlakstraal vol open.
 
Laatst bewerkt:
Tsja dan kom ik als hobby beun maar weer 's om de hoek kijken:

Ik spoot vroeger met 2 gekoppelde Gamma/Kinzo compressoren maar aangezien er nu 1 verrot is doe ik het tegenwoordig nog maar met 1 zo'n ding. Met 2 campinggasflessen erbij gekoppeld heb ik een 75 liter tankinhoud.

Ik pomp de compressor op tot hij afslaat (8 bar) en begin te spuiten tot het desbetreffende deel klaar is (tank of zijkuip: 1 a anderhalve minuut max). De druk is dan nog een 5 bar aan het begin van de slang, natuurlijk is de compressor dan al weer aangeslagen en loopt de druk op de spuit ook wat terug, ondanks het Festo reduceerventiel. Ik regel de einddruk aan de spuit zelf uiteraard.

Is dat acceptabel voor een goede autospuiter? Nee, natuurlijk niet.

Maar ik spuit maar 1 deel tegelijk i.v.m. nevelvorming in mijn eigenbouw cabine, dus wat kan mij het schelen dat ik niet voldoende opbrengst heb om er in 1 keer een complete touringcar mee te spuiten?

Het eindresultaat is in mijn ogen prima, en dat vinden mijn klanten ook dus wat mij betreft kan je makkelijk kleine delen spuiten met een hobby/Gamma compressor maar ik zou er wel een extra buffertje van een 40/50 liter aan hangen voor wat meer nuttige spuittijd, wan zonder is de boel wel erg snel leeg met een beetje goede spuit met de vlakstraal vol open.


kijk hier heb ik wat aan :} :} danku en wat voor verfspuit gebruik je dan wel een dure of ook een el cheapo ding ?

zat zelf te denken om er 2 camping gasflessen bij te kopen dan zit ik op een totaal van 110 liter= 880 liter lucht
 
2 camping gasflessen heb ik ook maar die moet je niet kopen, als dat ding aan zijn uiterste houdbaarheid zit volgens de sticker is hij afgekeurd en dus waardeloos, krijg je voor niks die dingen, kopen kan altijd nog ;)

Ik heb wat redelijke spuiten qua prijs/kwaliteit gevonden op dnijboer.nl, goede zaak en vakkundig advies.

Spuit met van alles en nog wat, ik heb 5 spuitpistolen om heel eerlijk te zijn.

Primer spuit 1.7 mm
Base spuit 1.2 mm
Clear spuit 1.2 mm
Sata minijet-kloon 0.8 mm
Iwata Airbrush double action 0.18 + 0.25mm

Dan heb je wel meer dan genoeg, maar ik denk dat alles bij elkaar wel een rooitje gekost heeft.....

En 110 liter lucht van 8 bar levert 350 liter lucht van 2.5 bar wat je wel nodig hebt aan de spuit.

Ik kan je adviseren om een kleine reduceer/manometer unit te kopen die je meteen onderaan de spuit schroeft, kost geen drol op eBay die dingen en dan weet je wat de druk in de spuit is. Voor aan de slang zegt weinig omdat je in de slang ook nogal wat verliest.
 
Laatst bewerkt:
2 camping gasflessen heb ik ook maar die moet je niet kopen, als dat ding aan zijn uiterste houdbaarheid zit volgens de sticker is hij afgekeurd en dus waardeloos, krijg je voor niks die dingen, kopen kan altijd nog ;)

Ik heb wat redelijke spuiten qua prijs/kwaliteit gevonden op dnijboer.nl, goede zaak en vakkundig advies.

Spuit met van alles en nog wat, ik heb 5 spuitpistolen om heel eerlijk te zijn.

Primer spuit 1.7 mm
Base spuit 1.2 mm
Clear spuit 1.2 mm
Sata minijet-kloon 0.8 mm
Iwata Airbrush double action 0.18 + 0.25mm

Dan heb je wel meer dan genoeg, maar ik denk dat alles bij elkaar wel een rooitje gekost heeft.....

En 110 liter lucht van 8 bar levert 350 liter lucht van 2.5 bar wat je wel nodig hebt aan de spuit.

Ik kan je adviseren om een kleine reduceer/manometer unit te kopen die je meteen onderaan de spuit schroeft, kost geen drol op eBay die dingen en dan weet je wat de druk in de spuit is. Voor aan de slang zegt weinig omdat je in de slang ook nogal wat verliest.


ok maar begrijp ik nu met die campingflessen dat ik ze niet moet kopen maar ergens gratis moet zien te krijgen ? of is het zowiezo niks die flesseen ?
 
ok dus volgens jou is de compressor niet geschikt om ook kleine dingen te spuiten ?

maar als ik met deze compressor al stukken van 40 cm bij 40cm in een keer zou kunnen spuiten ( zonder extra buffer) dan is het voor mij al goed, dan kan ik altijd wachten als ik een volgend onderdeel moet spuiten. heb op het moment toch alleen maar onderdelen liggen van die grote of kleiner
Dat gaat wel lukken (zoals Rene zegt) :Y

Las ergens motorkappen en heb dat anders opgevat _O-
 
Motorkap van een auto ga je ook niet redden met een hobby compressor, dan moet ik bovenstaande meneer absoluut gelijk in geven. ;)

Maar motorfiets onderdelen zijn niet zo groot, dat lukt echt wel deel-voor-deel.
 
Is het bij een compressor voor spuiten enkel belangrijk dat deze meer dan 200 liter per minuut aanzuigt? Want een grote compressor gaat erg buiten mijn budget, dus ik vroeg mij af of een krachtige kleine compressor ook voldoet voor lakspuiten.

Wie weet mij hierbij te helpen?
 
Zo, mijn 2 nieuwste aanwinsten!

DSC01457.jpg
 
Is het bij een compressor voor spuiten enkel belangrijk dat deze meer dan 200 liter per minuut aanzuigt? Want een grote compressor gaat erg buiten mijn budget, dus ik vroeg mij af of een krachtige kleine compressor ook voldoet voor lakspuiten.

Wie weet mij hierbij te helpen?
Niet aanzuigt, afgeeft ;)
Spuit gebruikt bij continu gebruik 200 tot 300L lucht

Maar zoals eerder al gezegt, als je genoeg voorraad heb (tank) kan je wel kleine dingen spuiten met wat minder opbrengst.
Zorg wel voor een goede luchtdroging NA de tank.
Kleine compressors worden enorm heet als ze constant draaien dus de lucht ook.
In de tank heb je dan kans op condensvorming.
 
Laatst bewerkt:
Ik schaf sowieso een lucht en olieafscheider aan. Met reduceerventiel, ik weet alleen niet welke ik nodig heb voor een normale compressor. Er zijn 2 maten, namenlijk:

1/4"+3/8" (RASG900-14) en 3/8"+1/2" (RASG900-12)

Voor een normale compressor weet ik dus niet welke maat dit is. Wie kan me hierbij helpen?
 
Ik ga ze testen. Ben benieuwd, heb al met SATA's gespoten. En dan vooral de 3000 RP. Maar ik vind de DeVilbiss wel lekkerder in de hand liggen.

Verder is het voor hobbyspuiten geen slechte koop vind ik.
 
3000 RP heeft idd een iets dikker handvat..

Maar wat een crap.. als spuiter behoort t je alleen maar te boeien hoe ie de lak verspuit/ hoe je resultaat eruit ziet.

Dat je handvat wat dikker is... boeien.. ik ben overigens ook niet meer anders gewend!
 
Laatst bewerkt:
me eerste post (lees al jaren mee) ben meer van crossers/quads...


ik zit met een vraagje, ik heb een compressor met 50L vat (waar ik prima mee uit de voeten kan) alleen wil ik graag iets meer buffer hebben..

is het mogelijk om daar nog een vat/tank op te maken??

en hoe dan?
 
me eerste post (lees al jaren mee) ben meer van crossers/quads...


ik zit met een vraagje, ik heb een compressor met 50L vat (waar ik prima mee uit de voeten kan) alleen wil ik graag iets meer buffer hebben..

is het mogelijk om daar nog een vat/tank op te maken??

en hoe dan?

Compressor --> slang --> extra vat --> slang --> spuit
Heel moeilijk hoeft het niet te zijn ;)
 
3000 RP heeft idd een iets dikker handvat..

Maar wat een crap.. als spuiter behoort t je alleen maar te boeien hoe ie de lak verspuit/ hoe je resultaat eruit ziet.

Dat je handvat wat dikker is... boeien.. ik ben overigens ook niet meer anders gewend!
Wacht maar dat je een romp moet spuiten van een 20M zeiljacht.
Echt wel dat je dan wil dat ie lekker in de hand ligt :+
 
Wacht maar dat je een romp moet spuiten van een 20M zeiljacht.
Echt wel dat je dan wil dat ie lekker in de hand ligt :+

hehehe vast wel :P


ik heb er geen last van.. kwestie van gewenning.. ding ligt goed in de hand..

Wat mij lastiger lijkt in jouw geval is om met bovenbeker aan de gang te moeten met 0.9L erin ofzo :P
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan