How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
hehehe vast wel :P


ik heb er geen last van.. kwestie van gewenning.. ding ligt goed in de hand..

Wat mij lastiger lijkt in jouw geval is om met bovenbeker aan de gang te moeten met 0.9L erin ofzo :P
We spuiten met normale bovenbekers
Volgens mij gaat daar iets van 0,6 in ( een sate trouwens)
Maar bij de 2e keer rond begon ik het armpie wel te voelen (en toen moest ik nog een kruislaag _O- )
 
Klinkt echt klote! hehe

is de blank eigenlijk ook op epoxy basis?

Ik zit net te denken.. zou dat door de geslotenheid van de epoxy structuur komen dat ze er niet zoveel pigment in kunnen oplossen/verwerken?
(bijna) alles is op epoxy basis ivm water en zon.
Plamuur duurt minimaal 18 uur voordat je kan schuren :P , met een snelle harder een uur of 4 mits je niet te dik opzet.

Schijnen wel wat verbeteringen aan te komen voor de lakken
 
(bijna) alles is op epoxy basis ivm water en zon.
Plamuur duurt minimaal 18 uur voordat je kan schuren :P , met een snelle harder een uur of 4 mits je niet te dik opzet.

Schijnen wel wat verbeteringen aan te komen voor de lakken

ik heb zelf een boot, staal met houten opbouw,
wat kan ik daar nou het beste opzetten[ met de kwast] en liefst geen 2 komponenten.

edit : waarschijnlijk rij je er elke dag langs :+
 
Laatst bewerkt:
ik heb zelf een boot, staal met houten opbouw,
wat kan ik daar nou het beste opzetten[ met de kwast] en liefst geen 2 komponenten.

edit : waarschijnlijk rij je er elke dag langs :+
Voor het met de hand schilderen is een 1 component het beste/makkelijkst ja.
Zal morgen eens vragen op m'n werk :Y (als ik het niet vergeet)

Waar heb je je boot liggen??
 
Laatst bewerkt:
Voor het met de hand schilderen is een 1 component het beste/makkelijkst ja.
Zal morgen eens vragen op m'n werk :Y (als ik het niet vergeet)

Waar heb je je boot liggen??


de boot ligt in het haventje van broekerhaven tegen over de Buren .
ik heb al diverse merken lak [vernis] gebruikt voor het hout [ mahonie ]
sikkens ,ruba,sigma, nu zit er sps van karwei op, en elk jaar toch wel last van het zonlicht,
veel laksoorten kunnen daar slechter tegen als lak met een kleurtje erin .
 
Al ga je een matte lak poetsen gaat het glimmen.
Je kan dus uit matte lak niks poetsen :N

gewoon met trizac terug mat schuren :+ (oftewel.. met je poetstol vanaf blijven en alleen shcuren!)



maar bovendien moeten t wel heeel behoorlijke stofdeeljtes zijn wil je ze zien op matte aflak!
 
Laatst bewerkt:
de boot ligt in het haventje van broekerhaven tegen over de Buren .
ik heb al diverse merken lak [vernis] gebruikt voor het hout [ mahonie ]
sikkens ,ruba,sigma, nu zit er sps van karwei op, en elk jaar toch wel last van het zonlicht,
veel laksoorten kunnen daar slechter tegen als lak met een kleurtje erin .

toevallig had een maat van me, is schilder, het daar laatst over.

Blanke lak die jullie hebben op hout is niet zo heel denderend.

Heeft onder andere te maken dat t pigment mist dat de UV stralen kan reflecteren waardoor het minder snel aangetast kan worden!
 
Ik moet een seatcovertje spuiten van een KTM superduke. Op zich geen probleem maar de lak is nogal apart. Knal oranje base met een grove gouden metallic eroverheen geneveld, geen flop en afgewerkt met een matte lak.

Ik heb bij benadering iets gespoten maar dat is niet goed genoeg.

Op diverse KTM fora wordt deze kleur omschreven als:

IC185SIKKENS4136C Orange base + Helikonjade 3% for metallic. The orange is an Iveco (trucks) color. Description: Arancio Europeo, AKZO Code: IC185.

Leuk natuurlijk maar hoe kom ik daaraan?

Als iemand een beetje hiervan zou kunnen leveren (tegen betaling uiteraard) zou me dat ten zeerste helpen.
 
toevallig had een maat van me, is schilder, het daar laatst over.

Blanke lak die jullie hebben op hout is niet zo heel denderend.

Heeft onder andere te maken dat t pigment mist dat de UV stralen kan reflecteren waardoor het minder snel aangetast kan worden!

zoiets had ik ook al gehoort , maar het is zo mooie he, dat blanke hout met een laklaagje
:) [ of 10]
 
toevallig had een maat van me, is schilder, het daar laatst over.

Blanke lak die jullie hebben op hout is niet zo heel denderend.

Heeft onder andere te maken dat t pigment mist dat de UV stralen kan reflecteren waardoor het minder snel aangetast kan worden!
Huisschilder is ook weer anders dan botenschilder (qua lakken)

Met boten ga je rustig richting de 8 a 10 laklagen (blank)
Bijvoorbeeld 7 lagen 2K en 1 (of 2) lagen 1K
 
Ik moet een seatcovertje spuiten van een KTM superduke. Op zich geen probleem maar de lak is nogal apart. Knal oranje base met een grove gouden metallic eroverheen geneveld, geen flop en afgewerkt met een matte lak.

Ik heb bij benadering iets gespoten maar dat is niet goed genoeg.

Op diverse KTM fora wordt deze kleur omschreven als:

IC185SIKKENS4136C Orange base + Helikonjade 3% for metallic. The orange is an Iveco (trucks) color. Description: Arancio Europeo, AKZO Code: IC185.

Leuk natuurlijk maar hoe kom ik daaraan?

Als iemand een beetje hiervan zou kunnen leveren (tegen betaling uiteraard) zou me dat ten zeerste helpen.

Dat is een kleurtje die niet iedereen zo maar heeft staan of kan maken denk ik...
Het oranje zal geen probleem zijn denk ik, elk schadebedrijf kan dat kleurtje wel maken via de computer. Maar Helikonjade.... nog nooit van gehoord!!!
Ik denk dat je voor deze kleur toch echt bij de prof motorfiets spuiters moet zijn.

Zou dat kleurtje ook wel willen hebben by the way.... ;) Erg mooi kleurtje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan