Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

How to: De spuitcabine (zelf spuiten)

Status
Niet open voor verdere reacties.

Opa Aart

MF veteraan
Lid geworden
6 aug 2006
Berichten
1.263
Waarderingsscore
0
Locatie
Elst (Utrecht)
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
 
Wat ik tot nu toe altijd heb gedaan als ik motor onderdelen in de orginele kleur moest spuiten is uitspuiten.
Is wel veel afplakwerk, maar de kleur is dan wel 100% goed.
En nadat de blanke lak erop zit nogmaals afschuren en nog een keer in de blank.
Om eventuele plakrandjes weg te krijgen.
 

Iedereen heeft zijn eigen manier van polijsten/poetsen. Maar ik vind dit een fijne manier:

Eerst met water en P2000 (3M) 'schuren', daarna eventueel P2500 (ook 3M) en als laatste er overheen gaan met een 3M Hookit P3000 Foam disc + water.
Die laatste doe ik gewoon met de hand. Kan ook op een machine, maar dat maakt wat meer rotzooi vind ik.
Gewoon roterende oscillerende beweging maken, net als een schuurmachine zeg maar.

Droog maken.

Op mijn werk gebruiken we 3M Perfect-it poets, maar andere merken kun je ook gebruiken.
Ik heb ook goede ervaringen met Farécla poets.
Ik gebruik 3 verschillende poetsen. Van grof naar fijn.
Groene dop - gele dop - blauwe dop

Begin met de groene dop. Doe wat op je poetspad (stugge groene pad van 3M)
En begin met poetsen. Ga door tot je hem weer 'droog' hebt gepoetst. Dat wil zeggen, poetsen tot het oppervlak glimt en je geen poets meer ziet.
Je kunt nu nog wel wat kringen (swirls) zien maar die werk je later weg met de fijne poets.
Eventueel herhalen. Wel oppassen dat de lak niet te warm word. Maar het kan redelijk wat hebben als het goed uitgehard is

Daarna de gele wafelpad van 3M pakken. Klein beetje van de gele dop op je pad en weer uitpoetsen.

Dan pak ik meestal een schone zachte doek van een rol en doe er wat poets van de blauwe dop in.
Voorzichtig met de hand over het oppervlak verdelen.
Daarna een zachte schone microvezel doek pakken en over de lak heen halen tot alle poets weg is. Je hoeft niet hard te duwen. Laat de doek al het werk maar doen.

Zo krijg ik altijd een perfect resultaat. Zelfs met donkere kleuren in de zon zie je geen poetsvlekken, kringen, oid. meer in de lak.
En de mooiste glans

 
Laatst bewerkt:
Marvelous,
dat bedrijf ken ik niet...!
maar inderdaad zorg dat je zelf wat kan..die gasten bij verf leverancier hebben er geen zin in en als ze de spectrometer niet kunnen gebruiken houd het op voor ze...!
Ik heb ze wel eens helemaal gek gemaakt met een drie laags systeem met flakes erover te meten..hahaha....weken geduurd voordat ze durfde te zeggen dat het niet lukte..!..wist ik al..!
Zolang je het erbij blijft doen is het prima,maar ik probeer mensen wel eens uit te leggen dat spuiten om geld te verdienen niet altijd leuk is..zeker met airbrush...of je komt geld tekort of je doet concessies aan de kwaliteit..en dat wil je all twee niet..dus hou dat in gedachte..!

ik vind elke deel wat ik spuit nog leuk om te doen...maar ik heb geen baas in mijn nek die loopt te hijgen dat alles snel en goedkoop klaar moet...dat scheelt een heel stuk...!

succes
 
Vandaag begonnen aan het spuiten van mijn beschadigde circuitkuipen die ik via marktplaats had gekocht. Na twee dagen schuren/plamuren en matjes plakken kon ik beginnen. Even een provisorische spuitcabine in elkaar gezet Zo juist de eerste laag primer erop en dadelijk nog een laagje. En vanavond de boel weer opschuren







En uiteindelijk na 3 laagjes primer



 
Laatst bewerkt:
Zal wel lekker walmen zonder afzuiger
Ga je daar ook de kappen in spuiten? Zal daar wel mee oppassen omdat alle nevel in de lucht blijft hangen en in je opdrogende lak valt
 
Val op zich nog wel mee.
Eerste laag zonder afzuiging gespoten en toen was het mistig
Toen afzuiging aangezet en dat was goed te doen geen mist of walm meer.
Het blijft een beetje een hobby bob oplossing maar is voldoende om een setje circuit kuipen te spuiten.
 
Laatst bewerkt:
Ow er zit dus wel afzuiging in. Ook toevoer van lucht? anders gaat hij vacuum zuigen en trekt hij dat zeil door je lak heen :D
Afzuiging is buiten de afdekking. Toevoer van lucht is niet nodig want van onderen is het open. Zoals ik al zei is het niet ideaal maar het werkt
 
Laatst bewerkt:
Afplakken en spuiten

Voor het afplakken van scherpe randjes kun je het beste 3M Blue Fine Line tape gebruiken. Daar omheen papier en normale afplaktape.
En niet te nat tegen de randen aan spuiten, anders kruipt de lak er onderdoor en krijg je lelijke kartelrandjes.

Wat ik soms ook nog wel is doe is het licht verwarmen met een föhn en het dan voorzichtig aandrukken met bijvoorbeeld een fijn Scotch Brite matje en dan direct spuiten en na het spuiten direct weer de tape verwijderen en alles in de blank zetten.
 


Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Paar kleine vraagjes nog; Watvoor een machine gebruik je voor het machinaal poetsen?

Ik heb zelf een Rodac luchtsetje. Leek me wel handig voor het fijne werk op de wat kleinere onderdelen. Werken die pads van 3M ook met klitteband? Zal dat op de Rodac passen?

Bedankt zover.
 
ik snap niet dat iedereen last heeft dat het verf onder de tape kruipt.
Als ik de fineline tape goed aandruk heb ik nergens last van (maar inderdaad niet te dik er tegen aan spuiten)
Rafellen is vaak dat je verf niet geschikt is voor design werk.
WB van Octoral (DeBeer) kan je bijvoorbeeld absoluut niet voor biezenwerk gebruiken.

In de boten plakken we biesen zelfs af met 3M gold afplaktape, ook nooit problemen.
 
Prima uitleg inderdaad.
3M pads werken idd ook met klitteband.
En zijn volgens mij in alle 3 soorten ook voor het kleinere tolletje te krijgen.
 
Vandaag hoogglans zwart geposten. Met de primer erop was het oppervlak glad maar zodra het zwart erover ging was het minder Butsjes en krasjes op de kuipen (kleine stukjes die erop kwamen van de vorige eigenaar). Maar voor een circuit kuipen set vind ik het goed genoeg. Is natuurlijk ook een rot kleur om te spuiten wist ik dat maar van te voren
Onderkuip is slecht gespoten, moest nog even kijken hoe ik het beste kon spuiten. Topkuip is wel aardig gelukt voor een noob

Dit is de onderkuip
 

Ik gebruik voor kleine klusjes een poetstol op lucht (soort van boormachine zeg maar)
En voor de grotere klussen een elektrische poetsmachine.

3M pads werken met klitteband en kunnen ook op een Rodac. Zolang hij maar snel kan ronddraaien is het goed.


Is dit met de blanke lak er al overheen
 
sorry het zijn racescooters
maar dit is het eerste wat ik serieus gespooten heb
met spuitbusjes en op een zolder
vind ze best mooi geworden
de zilvere is van mij ( staat nu stof te hapen )


zonder blanke lak btw
 
Laatst bewerkt:
Prima uitleg inderdaad. :
3M pads werken idd ook met klitteband.
En zijn volgens mij in alle 3 soorten ook voor het kleinere tolletje te krijgen.

Ok bedankt. Ik heb even gegoogled op '3M Perfect-it' en kwam op de website van nonpaintstore.nl. Daar staan inderdaad ook de kleinere 76mm pads...alleen komt de kleur van de kleine pads niet helemaal overeen met de doppen van de flessen polijst-/poetsmiddel (Perfect-it III).
Voor de zekerheid dus toch nog even vragen: Als ik de groene en gele 76mm wafelpads neem kan ik daar dan voldoende mee vooruit of moet er nog een andere pad bij?

Hier de link van de pagina waar 't hele spulleke staat:
http://www.nonpaintstore.nl/nl/poets-and-polijstmateriaal/

Hoor 't graag. Bedankt alvast.
 
Dat is zonder blanke lak
 
Wellicht dat iemand mij hier een tip kan geven . Ik ben bezig met het spuiten van een ABS spatbord van mijn zijspan. Eerst in de kunststof primer gezet (Motip), toen grondverf er overheen en vervolgens gespoten met relatief goedkope spuitbussen (Montana). Even voor de duidelijkheid: het hoeft voor mij niet superstrak te worden, ik spuit ook gewoon in de buitenlucht (ik durf hier geen foto's te posten uit angst dat sommigen dan een rolberoerte krijgen, wil ik niet op mijn geweten hebben ).

Alleen is na de laatste laklaag op sommige punten de lak gaan 'blaren' (kan even geen beter woord bedenken), de lak hecht daar blijkbaar niet goed. Met de grondverf had ik dit probleem niet. Kan het dan toch zijn dat de primer niet overl gezeten heeft en dat de laatste verflaag de grondlak oplost/verweekt waardoor het loslaat?

Oplossing is volgens mij de slechte delen schuren en opnieuw primeren, grondlak en spuiten maar dan is meteen de volgende vraag: als ik niet het hele spatbord kaal schuur komt er ongetwijfeld primer op het reeds gespoten deel, kan ik dat later gewoon nog een keer schuren en dan het hele spatbord een laatste keer spuiten of vreet de primer de lak dan weer op?

Alvast dank voor jullie tips en adviezen .
 
Laatst bewerkt:
Na een aantal dagen schuren, plamuren, glasvezel matjes plakken en spuiten heb ik de kuipen eindelijk 'af'. Best tevreden met het resultaat voor de eerste keer. Ben alleen te zuinig geweest met het zwart Leermoment voor de volgende keer
Kuipen sluiten nog niet goed aan want heb nog geen snelsluiters.
En op het kontje en topkuip komt nog een witte wrapping
Kuipen zien er vettig uit maar dat komt omdat ik er met mijn vettige handen op heb gezeten. Morgen nog een aantal laagjes blanke lak spuiten, hopelijk is hij dan minder kras gevoelig

Motip spuitbussen vond ik maar tegen vallen. Het was hoogglans maar het lijkt eerder mat Bussen van te voren in het warme water gelegd.








Before, redelijke zwaar beschadigde kuipen.





 
Laatst bewerkt:
Vandaag ff bezig geweest met wat kappen spuiten. Had niet zoveel tijd meer omdat mijn collega de cabine 's ochtends opgeeist had
Volgende week verder met de striping.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.