Opa Aart
MF veteraan
Aangezien ik er zelf mee bezig ben, en ook andere MFers heb ik dit topic gestart om ervaringen / tips / en truuks uit te wisselen zodat we uiteindelijk op amateurniveau toch een acceptabel spuitwerk krijgen.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nog even een vraag. Ik heb inmiddels de tank in 4 lagen blanke lak staan. Er zitten nog wat lichte stofjes in en een hééél licht structuurtje. (als je de reflectie van een TL-lamp in de lak ziet is het nog niet helemaal 1 rechte lijn) Ik heb het hele topic enkele weken geleden doorgenomen maar volgens mij heb ik niet gelezen welke stappen gevolgd moeten worden bij het polijsten van de blanke lak. Weet iemand of het ergens beschreven staat.
Afzuiging is buiten de afdekking. Toevoer van lucht is niet nodig want van onderen is het open. Zoals ik al zei is het niet ideaal maar het werktOw er zit dus wel afzuiging in. Ook toevoer van lucht? anders gaat hij vacuum zuigen en trekt hij dat zeil door je lak heen :D
Iedereen heeft zijn eigen manier van polijsten/poetsen. Maar ik vind dit een fijne manier:
Eerst met water en P2000 (3M) 'schuren', daarna eventueel P2500 (ook 3M) en als laatste er overheen gaan met een 3M Hookit P3000 Foam disc + water.
Die laatste doe ik gewoon met de hand. Kan ook op een machine, maar dat maakt wat meer rotzooi vind ik.
Gewoon roterende oscillerende beweging maken, net als een schuurmachine zeg maar.
Droog maken.
Op mijn werk gebruiken we 3M Perfect-it poets, maar andere merken kun je ook gebruiken.
Ik heb ook goede ervaringen met Farécla poets.
Ik gebruik 3 verschillende poetsen. Van grof naar fijn.
Groene dop - gele dop - blauwe dop
Begin met de groene dop. Doe wat op je poetspad (stugge groene pad van 3M)
En begin met poetsen. Ga door tot je hem weer 'droog' hebt gepoetst. Dat wil zeggen, poetsen tot het oppervlak glimt en je geen poets meer ziet.
Je kunt nu nog wel wat kringen (swirls) zien maar die werk je later weg met de fijne poets.
Eventueel herhalen. Wel oppassen dat de lak niet te warm word. Maar het kan redelijk wat hebben als het goed uitgehard is
Daarna de gele wafelpad van 3M pakken. Klein beetje van de gele dop op je pad en weer uitpoetsen.
Dan pak ik meestal een schone zachte doek van een rol en doe er wat poets van de blauwe dop in.
Voorzichtig met de hand over het oppervlak verdelen.
Daarna een zachte schone microvezel doek pakken en over de lak heen halen tot alle poets weg is. Je hoeft niet hard te duwen. Laat de doek al het werk maar doen.
Zo krijg ik altijd een perfect resultaat. Zelfs met donkere kleuren in de zon zie je geen poetsvlekken, kringen, oid. meer in de lak.
En de mooiste glans
[afbeelding]
ik snap niet dat iedereen last heeft dat het verf onder de tape kruipt.Afplakken en spuiten
Voor het afplakken van scherpe randjes kun je het beste 3M Blue Fine Line tape gebruiken. Daar omheen papier en normale afplaktape.
En niet te nat tegen de randen aan spuiten, anders kruipt de lak er onderdoor en krijg je lelijke kartelrandjes.
Wat ik soms ook nog wel is doe is het licht verwarmen met een föhn en het dan voorzichtig aandrukken met bijvoorbeeld een fijn Scotch Brite matje en dan direct spuiten en na het spuiten direct weer de tape verwijderen en alles in de blank zetten.
Prima uitleg inderdaad.Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Paar kleine vraagjes nog; Watvoor een machine gebruik je voor het machinaal poetsen?
Ik heb zelf een Rodac luchtsetje. Leek me wel handig voor het fijne werk op de wat kleinere onderdelen. Werken die pads van 3M ook met klitteband? Zal dat op de Rodac passen?
Bedankt zover.
[afbeelding]
Kijk, daar kan ik wat mee. Bedankt voor de duidelijke uitleg. Paar kleine vraagjes nog; Watvoor een machine gebruik je voor het machinaal poetsen?
Ik heb zelf een Rodac luchtsetje. Leek me wel handig voor het fijne werk op de wat kleinere onderdelen. Werken die pads van 3M ook met klitteband? Zal dat op de Rodac passen?
Bedankt zover.
[afbeelding]
Vandaag hoogglans zwart geposten. Met de primer erop was het oppervlak glad maar zodra het zwart erover ging was het minder Butsjes en krasjes op de kuipen (kleine stukjes die erop kwamen van de vorige eigenaar). Maar voor een circuit kuipen set vind ik het goed genoeg. Is natuurlijk ook een rot kleur om te spuiten wist ik dat maar van te voren
Onderkuip is slecht gespoten, moest nog even kijken hoe ik het beste kon spuiten. Topkuip is wel aardig gelukt voor een noob
Dit is de onderkuip
[afbeelding]
Prima uitleg inderdaad. :
3M pads werken idd ook met klitteband.
En zijn volgens mij in alle 3 soorten ook voor het kleinere tolletje te krijgen.
Dat is zonder blanke lakIk gebruik voor kleine klusjes een poetstol op lucht (soort van boormachine zeg maar)
En voor de grotere klussen een elektrische poetsmachine.
3M pads werken met klitteband en kunnen ook op een Rodac. Zolang hij maar snel kan ronddraaien is het goed.Is dit met de blanke lak er al overheen