Hmmm...nooit over nagedacht, eens proberen... thnx voor de tip!Bij het terugleggen van de band stop ik eerst de binnenband in de buitenband en leg deze er gelijktijdig op (wel eerts het ventiel in de velg steken)
om nou te zeggen; "krijg er zin in"
goede how to verder, tnx!
edit > iemand nog aanvullingen wat betreft tube-less?
om nou te zeggen; "krijg er zin in"
goede how to verder, tnx!
edit > iemand nog aanvullingen wat betreft tube-less?
Dit grapje kun je trouwens vergeten bij tubeless velgen, die krijg je al met geen mogelijkheid van de velg geduwd
(misschien al bekend, maar voordat iemand het gaat proberen en 3 dagen staat te schelden op zn bandje)
zo'n handbediend apparaat is dus alleen om de beat te breken* bij een tubelessband, de rest gaat op de door klei beschreven manier..Je hebt trouwens ook van die eenvoudige handbediende apparaten, voor weinig, om je band te verwisselen.
Nu het leukste stukje. De band van de velgrand loskrijgen. Meestal zit ie lekekr vast op die rand geplakt.
Vaak kun je ze losstampen met je voet (crosslaarzen zijn ideaal in zo een geval)
Ik gebruik vaak de bandafnemers hiervoor. Ertussen zetten met de gegolfde kant en wat wrikken. Met een tweede erbij gaat ie op den duur los en schiet ie ervanaf.
Mijn hart doet pijn als ik dat zo zie
Een schop gebruiken om de band naar binnen te duwen is eventueel ook mogelijk of zoiets als Crash voorstelt even snel in elkaar knutselen.
En ik zou wat stevig karton gebruiken tussen je banden ijzer en je velg om krassen te voorkomen.
zo'n handbediend apparaat is dus alleen om de beat te breken* bij een tubelessband, de rest gaat op de door klei beschreven manier..
(Afbeelding)
*de bandrand naar binnen drukken zodat je ruimte krijgt, er breekt dus niets
ff met koekblik over de band rijden gaat ook goed.
alleen oplette dat je niet over de velg rijdt
Klopt, heb het bij een hele stugge band ook wel eens met een heftruck gedaan...Kun je mooi erg korte rondjes mee rijden, ging perfect.
Onderweg gebruik je de jiffy of middenbok van je maat.
Dat apparaat bedoelde ik. De rest moet je inderdaad met bandenlichters doen. Hoe gaat dit in het 'echie'. Volautomatisch of ook gedeeltelijk met bandenlichters. Zo ja, dan doe ik het de volgende keer ook zelf. Wel met iets meer beleid dan hierboven omschrevenzo'n handbediend apparaat is dus alleen om de beat te breken* bij een tubelessband, de rest gaat op de door klei beschreven manier..
(Afbeelding)
*de bandrand naar binnen drukken zodat je ruimte krijgt, er breekt dus niets
Nog nooit geprobeerd maar met de bankschroef oude band samenknijpen?
En ...... weet de student ook nog een studenten manier om zijn wiel te balanceren? Is mischien niet zo belangrijk bij crossmotor want je zal niet vaak boven de 80 rijden (al zal een 21" voorwiel bij een lagere snelheid al gaan trillen)
En een tip gebruik meteen bandenvet, dus ook bij het afhalen. Reden zeep of bandenvet gebruiken is dat het ergste is dat je band kan gaan schuimen. Als je vet of olie gebruikt dan kan de band slippen op de velgrand bij remmen of optrekken. DUS NIET DOEN.....