Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
De spanningsregelaar/gelijkrichter kun je niet zo makkelijk apart doormeten of je moet de specificaties hebben. De dynamo is in de meeste gevallen prima te doen.Hallo MF'ers,
ik heb dit topic eens zitten lezen (ja..ik heb ook een accu probje).
Mijn accu laadt helaas niet meer bij (fijn om daar 150 km van huis achter te komen zeg.. NOT)
Ik heb mijn accu thuis dus maar eens flink opgeladen aan de optimate. Voor het starten is de spanning gewoon netjes zo'n 13 volt. Onder het starten zakt hij even weg, maar komt daarna terug tot 12 volt. Hierna blijft hij wel nog een beetje stijgen (heb niet precies gekeken tot hoever)
Als ik echter de motor alleen op contact zet, dan zakt hij al vrij snel (lijkt me) want ik denk dat hij na een half uur al een volt ofzo kwijt is)
Volgens de how-to zou dus de regulator of de dynamo kapot zijn..alleen hoe controleer ik welke van de twee dit is??
Iemand goede tips?
Alvast bedankt
CB'er
Heb je de meter wel op AC (wisselspanning) staan ipv DC. Je moet dus DRIE metingen doen.
je hebt volkomen gelijk...
Ik heb nu de spanningsregelaar lostgehaald en de 3 gele kabels gemeten bij 3500 toeren. Ik krijg alleen maar 1 v ongeveer per 'kruis'
Oftwel ik meet iets niet goed of dynamo kapot?
Pff, eigenlijk is het meer weer om te rijden dan om te klussen en achter de pc te hangen zeg
Maar in ieder geval bedankt mensen!
Wat denk je zelf?
Ben jij effe blij dat je niet alleen was gaan toerenHallo MF'ers,
ik heb dit topic eens zitten lezen (ja..ik heb ook een accu probje).
Mijn accu laadt helaas niet meer bij (fijn om daar 150 km van huis achter te komen zeg.. NOT)
Wat je nog niet gezegd had (of heb ik niet ver genoeg teruggelezen?) is dat je kinpperlichten niet knipperen, maar zacht (constant) branden. De reden waarom ik daar nog effe op wijs is dat ik denk dat dat wellicht op een kortsluiting zou kunnen wijzen.Ik heb mijn accu thuis dus maar eens flink opgeladen aan de optimate. Voor het starten is de spanning gewoon netjes zo'n 13 volt. Onder het starten zakt hij even weg, maar komt daarna terug tot 12 volt. Hierna blijft hij wel nog een beetje stijgen (heb niet precies gekeken tot hoever)
Als ik echter de motor alleen op contact zet, dan zakt hij al vrij snel (lijkt me) want ik denk dat hij na een half uur al een volt ofzo kwijt is)
Volgens de how-to zou dus de regulator of de dynamo kapot zijn..alleen hoe controleer ik welke van de twee dit is??
Iemand goede tips?
Alvast bedankt
CB'er
Wat je nog niet gezegd had (of heb ik niet ver genoeg teruggelezen?) is dat je kinpperlichten niet knipperen, maar zacht (constant) branden. De reden waarom ik daar nog effe op wijs is dat ik denk dat dat wellicht op een kortsluiting zou kunnen wijzen.
klein kickje voor mezelf
Heb je het over het laadsysteem van een honda cb pré '83?
Daar zitten namelijk geen vaste magneten in, maar werkt het met een elektromagneet. Als die elektromagneet niet werkt komt er ook geen spanning uit.
Kan die niet harder draaien?? Doe eens 5000. Als ie het afgelopen jaar af en toe is uitgevallen, dan is het niet je SR, want dan is het op een gegeven moment echt afgelopen. OF je brommer krijgt dan een volledig lege accu of je accu ontploft zo'n beetje. Je had het ongetwijfeld gemerkt.Als mijn moto 3000 toeren draait is de spanning lager dan 13,2, moet ik mij nu zorgen maken? Zou dit de oorzaak kunnen zijn dat mijn moto soms uitvalt tijdens het rijden?
meter in de gelijkspanningsstand ipv wisselspanningOnlangs had mijn motor ineens startproblemen, de accu was zo goed als leeg.
Ik heb direct de accu aan de lader gezet en later de How-to van Zot gebruikt om de fout te vinden. Dit zijn in het kort de bevindingen:
Motor: Honda FES250; inderdaad, een viertakt motorscooter.
De accu lijkt OK want na opladen kan ik hem gewoon starten en dan zakt de spanning even tot zo'n 11 Volt.
Spanning op de accu bij verhoogd toerental (er zit geen toerenteller op) is zo'n 12.6 Volt.
Weerstand tussen elk van de drie gele draden vanaf de dynamo met losgekoppelde spanningsregelaar is op elk van de drie spoelen 0,6 Ohm.
Wisselspanning tussen de drie gele draden onderling vanaf de dynamo (regelaar los) is bij verhoogd toerental slechts 1,6 tot 2,4 Volt.
De spanningsregelaar krijgt dus al geen spanning, dit wijst op een defecte dynamo.
Nu heb ik vandaag de dynamo losgehaald maar er was niets mee aan de hand. Het is een gewone dynamo, met permanente magneten in een trommel die om de spoelen heen draait. De trommel zit ook niet los... Dat is het enige dat ik nog verzinnen kon om de symptomen te verklaren.
Nu weet ik dus niet meer wat er aan de hand is; de weerstand is goed, de spoelen zien er goed uit en toch krijg ik geen spanning. Wie weet wat dit kan zijn ?
Ik heb de drie spanningen zojuist nogmaals gemeten maar nu met de meter op gelijkspanning, dat is telkens minder dan 1 volt...meter in de gelijkspanningsstand ipv wisselspanning
Spanningsregelaar losgekoppelt? Heb je vaste magneten of elektromagneten in je dynamo?Ik heb de drie spanningen zojuist nogmaals gemeten maar nu met de meter op gelijkspanning, dat is telkens minder dan 1 volt...
Mij lijkt dat de ruwe spanning vanaf de dynamo wel een wisselspanning zal zijn, die komt zelfs bij veel gas geven niet boven 2,5 Volt wissel.