Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Nou, als ik dat verhaal op die site bij de spanningsregelaar lees vraag ik me af of die lui er wel kaas van gegeten hebben.
Het is een groothandel/ importeur.Nou, als ik dat verhaal op die site bij de spanningsregelaar lees vraag ik me af of die lui er wel kaas van gegeten hebben.
De regelaars op de oude cbtjes zijn anders dan de meest gebruikte regelaars.Ze hebben het over de gelijkrichter ipv een spanningsregelaar die, inderdaad tussen generator en accu de wisselspanning omzet in gelijkspanning.
Meer doet dat ding ook niet.
Het is dus geen spanningsregelaar; dat is een ander onderdeel.
Ook het verhaal dat de overtollige energie in warmte wordt omgezet klopt mi niet.
De koelribben op de spanningsregelaar dienen om de door de verliezen in dat ding geproduceerde warmte af te voeren.
De spanningsregelaar voert ook geen overtollige energie af in de vorm van warmte.
Dat ding regelt de stroom die naar de bekrachtigingsmagneet in de generator gaat en zo dus de uitgangsspanning van die generator.
Ik heb een Yamaha XJ600 (Diversion) uit 1992 waarmee ik de laatste tijd regelmatig een lege accu heb. Heb de accu laatst verwisselt met een vriend om te zien of dat het probleem is. En nog steeds problemen.
Als ik de spanning meet tussen de drie witte draden die uit de dynamo komen meet ik drie keer 10v. In het topic staat echter dat ik 30v kan verwachten. Heeft toevallig iemand zonder problemen aan het laadsysteem de spanning gemeten?? Of heeft iemand een handboek waarin staat wat er uit moet komen?
Ben namelijk erg benieuwd of 3x10v wel okee is. Ik heb zoiets van als de dynamo stuk zou zijn zal je toch niet 3x10v krijgen maar bijvoorbeeld afwijkende waarden of zo... Wie o wie weet dus wat de normale spanning is die eruit moet komen?
Ik heb de dynamo open gehad. In de buitendeksel zit de stator vast. De rotor is volgens mij niet meer dan een metalen ronde bak met een magnetische rand. Kortom ik zet mijn geld op vaste magneten (Zie bijgevoegde foto)
Ik had de motor op de middenbok en heb gemeten tussen alle combinaties van witte draden. Elke meting was iets van 10v. Weet alleen niet meer zeker of ik de dynamo ook op meerdere toeren heb gemeten. Ik weet nog zeker dat ik wel de spanning bij de accu heb gemeten bij verschillende toeren en omdat die laag was heb ik vervolgens gemeten direct op de dynamo waarbij ik de stekker los had gehaald. Misschien nog ff checken bij meer toeren want anders is het gewoon bij stationair geweest...
Precies dan moet je spanning hoger zijn dan 10V, anders zou je zeggen dat je dyname niet meer helemaal fris is...ok, ff tsekke bij 3000 tpm.
Er staat dat het verhaaltje alleen geldt voor vaste magneten.Zot ik zat net dit mooie topic te lezen. maar moet je het stukke over dynamo met permanente magneet en elektro magneet ook niet vooraan in je topic vermelden?
Verschilt nogal met de spanningsregelaar, dus lijkt me wel belangrijk.
Zoals je zelf aangeeft zal de spanningsregelaar bij permanente magneet het teveel aan voltage kortsluiten (lees omzetten in warmte) en bij elektromagneet schakelt de spanningsregelaar de magneet uit en aan.
Ik zag trouwens iemand reageren op die spanningsregelaar/gelijkrichter van dat bedrijfje, maar die koelribben kloppen natuurlijk want zo te zien zijn het gecombineerde systemen waar regelaar en gelijkrichter in 1 zitten.
Ook de vraag over de kwaliteit. Enige wat je niet kunt zien is de maximale stroom welke de diodes aankunnen, dit bepaalt wel de kwaliteit (lees levensduur), er zijn systemen met diodes tot 35A en zelfs 50A.
PS mooi topic Zot, ik zal er meteen een paar naar doorsturen.
Wat betreft het starten zonder accu: dat is de bedoeling ook niet. Je moet de accu laten zitten maar de regelaar/gelijkrichter loskoppelen, zodat de draden uit de dynamo nergens aan verbonden zijn.Ok, even kickje, want ik snap het even niet meer.
Mijn accu laadt niet meer. Aangezien ik geen fluit kan meten omdat het allemaal geisoleerd/weggestopt/moeilijk bereikbaar/zelfs onvindbaar is, heb ik toch wat vraagjes.
Ik hoop echt dat het mijn gelijkrichter is, aangezien bij draaiende motor hetvoltage niet stijgt. Probleem is wel dat ik niet echt kan meten of de output van de alternator in orde is, want mijn CJ wil niet draaien zonder batterij. Zodra er dus maar een connector los is lukt het niet om hem te doen draaien. Voeg daar nog eens bij dat die draden die uit de alternator komen nogal verstopt zijn.
Ook de gelijkrichter kan ik niet echt vinden. Mijn boek zegt "to the rear of the battery", maar daar zit ie niet. Ik denk dat hij eronder zit, maar daar kan ik dus ook echt niet aan, en de connector zit verstopt achter carbs, frame, tank en batterij. En moest ik die losmaken loopt er geen stroom meer en houdt hij dermee op.
Als ik dan eens op ebay zoek, is het ook zo lekker verwarrend met de "regler" (alu, twee oren voor bouten eraan) en de "gleichrichter" (koelribben, zwart plastic, lijkt meest op wat ik gevonden heb). Ik dacht dat die woorden synoniem waren, maar bij een CJ dus blijkbaar niet
Dus wat ik nu vraag is, hoe meet ik die gelijkrichter of alternator (best de alternator, als er daar nix vankomt is het deze, indien wel, is het de gelijkrichter), als ik geen één draadje mag losmaken ? En op eBay zijn gelijkrichters voor CJ's best zeldzaam, en zien er soms zelfs verschillend uit. Ik denk dat die van een CB 250 en een 350F ook wel gaan, maar gaan ze eigenlijk allemaal zolang ze 12 volt zijn en hetzelfde stekkertje hebben ?