Ik heb verder geen idee hoe het precies zit bij jouw motor, maar ik neem aan dat er wat zekeringen in zitten. Als je die er een voor een uit haalt, en in plaats van de zekering je multimeter op mA stand prikt kun je achterhalen waar de lekstroom vandaan komt. Als je dat gevonden hebt kun je de optimate ook aansluiten zonder die mogelijk problematische verbruiker.Ik zal hem binnenkort eens uitbouwen en laden met de multimeter er tussen en dan de spanning proberen te volgen. Helaas is het geen loggertje...
Zijn zat grafieken te vinden ’battery voltage cranking’ op internet….daar las ik ook 9,6V tijdens het starten, niet het moment van je startknop indrukken want dan heb je in feite een kortsluiting, dus geen emk vd startmotor.Even een nieuwe halen.
Edit, even iets minder kort door de bocht: Als je hem een aantal keer achter elkaar start, blijft hij dan elke keer naar 9,5 gaan en daarna direct weer omhoog?
Gaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).Even een nieuwe halen.
Edit, even iets minder kort door de bocht: Als je hem een aantal keer achter elkaar start, blijft hij dan elke keer naar 9,5 gaan en daarna direct weer omhoog?
Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?Zijn zat grafieken te vinden ’battery voltage cranking’ op internet….daar las ik ook 9,6V tijdens het starten, niet het moment van je startknop indrukken want dan heb je in feite een kortsluiting, dus geen emk vd startmotor.
Gaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).
Ik ga nog wel even kijken hoe diep de accu ontlaadt na een paar starts achter elkaar.
geen zorgen, ik snap er ook niks van.Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?
wanneer de startmotor nog stil staat is de weerstand nog lager. Dat duurt x milliseconde normaal gesproken en is met standaard gereedschap niet meetbaarGaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).
Ik ga nog wel even kijken hoe diep de accu ontlaadt na een paar starts achter elkaar.
Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?
Het is een dikke 2-cyl (LC8geen zorgen, ik snap er ook niks van.
9.5V is normaal voor een dikke 1-cylinder.
Dank voor je snelle reactie.12,5V is te laag…..moet ergens rond de 14,5V DC hangen met optoeren.
Stator Ohms: tussen de 3 fasen nagenoeg 0 ohm en fase naar massa oneindig, Dynamisch zou de stator 60-90V wisselspanning aan de ingang vd SR moeten zijn.
Losse SR is statisch niet te meten, althans ik zou het niet weten….
Oké, zesde pin is gevondenDank voor je snelle reactie.
Ik heb de SR getest volgens deze aanwijzingen
Ik zal de stator eens testen zoals je beschrijft.
Wat ik overigens vreemd vind is dat het bij mij om een 5 pins SR gaat terwijl als ik een vervangende zoek voor mijn model dat ik op een 6 pins uitkom. Kan iemand mij vertellen of dit dan wel compatibel is? Lijkt mij niet toch?
zie how-to
zo test je geen regelaar, maar alleen de gelijkrichter oftewel diodebrug
Oké dan zal ik nog eens in de how to duiken. Dacht dat ik het begrepen had
Linksboven heeft het warm gehadOké, zesde pin is gevonden
Dit was mij ook opgevallen. Wat zou dit kunnen veroorzaken?Linksboven heeft het warm gehad
Sorry, begrijp dit niet helemaal. Overgangsweerstand in de stekker?Zou overgangsweerstand de boosdoener geweest zijn
overgangs weerstand is nieks anders dan dat de stroom overdracht heel slecht of zelf helemaal niet.Dit was mij ook opgevallen. Wat zou dit kunnen veroorzaken?
Sorry, begrijp dit niet helemaal. Overgangsweerstand in de stekker?