how to - accu en laadsysteem controleren

Zot

De botte fuckman
Lid geworden
28 mei 2002
Berichten
42.056
Waarderingsscore
6.215
Ten eerste, een groen lampje op je druppellader betekent alleen dat er onbelast voldoende spanning is. Dat zegt niets over de staat van de accu.

accu.jpg


Bron motorzot
 
Laatst bewerkt:
Ik zal hem binnenkort eens uitbouwen en laden met de multimeter er tussen en dan de spanning proberen te volgen. Helaas is het geen loggertje...
Ik heb verder geen idee hoe het precies zit bij jouw motor, maar ik neem aan dat er wat zekeringen in zitten. Als je die er een voor een uit haalt, en in plaats van de zekering je multimeter op mA stand prikt kun je achterhalen waar de lekstroom vandaan komt. Als je dat gevonden hebt kun je de optimate ook aansluiten zonder die mogelijk problematische verbruiker.
 
Ik zie bij mij dat de accuspanning daalt to 9.5V tijdens het draaien vd startmotor.

Misschien nog wel lager, maar mijn voltmeter update maar 2x per seconde.

Rustspanning is 12.7, met contact aan 12.3, met draaiende motor 14.5.

Is die 9.5V iets om de accu voor te vervangen? Nu 4jr oud en ga volgende week op vakantie (offroad rijden, dus veel motor starts verwacht).

Geen startproblemen nu overigens.
 
Even een nieuwe halen.

Edit, even iets minder kort door de bocht: Als je hem een aantal keer achter elkaar start, blijft hij dan elke keer naar 9,5 gaan en daarna direct weer omhoog?
 
Even een nieuwe halen.

Edit, even iets minder kort door de bocht: Als je hem een aantal keer achter elkaar start, blijft hij dan elke keer naar 9,5 gaan en daarna direct weer omhoog?
Zijn zat grafieken te vinden ’battery voltage cranking’ op internet….daar las ik ook 9,6V tijdens het starten, niet het moment van je startknop indrukken want dan heb je in feite een kortsluiting, dus geen emk vd startmotor.
 
Laatst bewerkt:
Even een nieuwe halen.

Edit, even iets minder kort door de bocht: Als je hem een aantal keer achter elkaar start, blijft hij dan elke keer naar 9,5 gaan en daarna direct weer omhoog?
Gaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).

Ik ga nog wel even kijken hoe diep de accu ontlaadt na een paar starts achter elkaar.

Zijn zat grafieken te vinden ’battery voltage cranking’ op internet….daar las ik ook 9,6V tijdens het starten, niet het moment van je startknop indrukken want dan heb je in feite een kortsluiting, dus geen emk vd startmotor.
Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?
 
Gaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).

Ik ga nog wel even kijken hoe diep de accu ontlaadt na een paar starts achter elkaar.
Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?
geen zorgen, ik snap er ook niks van.
9.5V is normaal voor een dikke 1-cylinder.
 
Gaat er dus om dat hij allen tijdens draaien vd startmotor onder de 10V komt. Zodra de startmotor stopt stijgt de spanning naar die 14.5V (omdat dynamo dan loopt).

Ik ga nog wel even kijken hoe diep de accu ontlaadt na een paar starts achter elkaar.


Dat laatste snap ik even niet, kortsluiting?
wanneer de startmotor nog stil staat is de weerstand nog lager. Dat duurt x milliseconde normaal gesproken en is met standaard gereedschap niet meetbaar
 
Wie kan mij helpen?

Sinds een week start problemen met mijn Kawa Versys 650 uit 2009.
Eerst het vermoeden dat mijn accu stuk was maar zou bijzonder zijn aangezien deze pas 1,5 jaar oud is. Uiteraard sluit dat een kapotte accu niet uit.

Ik heb dus even getest wat de laadspanning is en hier valt op dat deze rond de 12,5 V blijft, stationair en op wat meer toeren(schat tussen 3000-5000).

De spanningsregelaar los gehaald en gemeten. Getest wat de waardes zijn tussen de positieve pin (rode cirkel) en de 3 fases(ovale rode cirkel).

Hier komt geen waarde uit(multimeter op diode test blijft 1. aangeven)

Tussen de andere pin en de fases komen goede waardes dicht bij elkaar, allen zo rond de 500.

Is het verstandig om eerst nog andere dingen te testen zoals de Stator alvorens er een nieuwe spanningsregelaar in gaat? Zou zonde zijn als deze ook stuk gaat als ergens anders een probleem zit.

Als er meer info nodig is hoor ik het graag!

Bvd Mattijs
 

Bijlagen

  • 08FDCA61-276B-4A58-99D8-DC6E7F838273.jpeg
    08FDCA61-276B-4A58-99D8-DC6E7F838273.jpeg
    196,9 KB · Weergaven: 15
12,5V is te laag…..moet ergens rond de 14,5V DC hangen met optoeren.

Stator Ohms: tussen de 3 fasen nagenoeg 0 ohm en fase naar massa oneindig, Dynamisch zou de stator 60-90V wisselspanning aan de ingang vd SR moeten zijn.

Losse SR is statisch niet te meten, althans ik zou het niet weten…. :?
 
12,5V is te laag…..moet ergens rond de 14,5V DC hangen met optoeren.

Stator Ohms: tussen de 3 fasen nagenoeg 0 ohm en fase naar massa oneindig, Dynamisch zou de stator 60-90V wisselspanning aan de ingang vd SR moeten zijn.

Losse SR is statisch niet te meten, althans ik zou het niet weten…. :?
Dank voor je snelle reactie.
Ik heb de SR getest volgens deze aanwijzingen

Ik zal de stator eens testen zoals je beschrijft.

Wat ik overigens vreemd vind is dat het bij mij om een 5 pins SR gaat terwijl als ik een vervangende zoek voor mijn model dat ik op een 6 pins uitkom. Kan iemand mij vertellen of dit dan wel compatibel is? Lijkt mij niet toch?
 
Dank voor je snelle reactie.
Ik heb de SR getest volgens deze aanwijzingen

Ik zal de stator eens testen zoals je beschrijft.

Wat ik overigens vreemd vind is dat het bij mij om een 5 pins SR gaat terwijl als ik een vervangende zoek voor mijn model dat ik op een 6 pins uitkom. Kan iemand mij vertellen of dit dan wel compatibel is? Lijkt mij niet toch?
Oké, zesde pin is gevonden
 

Bijlagen

  • D2F058F1-B3A3-4BFD-81D7-796158A0B6EB.jpeg
    D2F058F1-B3A3-4BFD-81D7-796158A0B6EB.jpeg
    161,5 KB · Weergaven: 25
  • 8FE76DD4-57E2-4835-91B4-4BE9E9116993.jpeg
    8FE76DD4-57E2-4835-91B4-4BE9E9116993.jpeg
    94 KB · Weergaven: 24
Overgangsweerstanden zijn een ding. Mijn Aprilia's zijn af fabriek uitgerust met onvoldoende zwaar uitgevoerde stekkers en bedrading. Goede stekkers en een extra draad laten in mijn geval het voltage met 1 volt stijgen
Het meten van de stator; meter op wisselstroom en tussen de gele draden meten. Stationair bij mij 25 volt.
 
Dus moet het volgende doen:
Stator dynamische test
Stator ground test
Nieuwe SR en stekker aanschaffen
Mogelijk nieuwe Stator afhankelijk van de uitkomst van de twee tests

Begrijp ik het zo goed?

En bedankt voor al jullie hulp!

Ps mijn geplande langweekend motorrijden komt in gevaar. Denk niet dat ik dit opgelost heb voor donderdag. Ik zoek vast een huurmotor
 
Terug
Bovenaan Onderaan