*** Het ZX9R topic - deel 21 "Op zoek naar nieuwe leden"***

Ik ben er wel content mee.
Wat bevalt er wel, wat bevalt er niet:
Wel: enorm toerenbereik waarin het blok zich happy voelt (van 3000 tot 12000 toeren), schakelt zeer secuur en licht, start heel vlot (ok, iets minder als de motor een week of 2 niet gelopen heeft), lekker snel op temperatuur, lekker veel licht uit de koplampen, erg snel als het moet (in mijn beleving i.i.g.), sterke voorremmen, verbruikt geen olie.
Niet: geen meter voor de brandstofvoorraad, snelheidslimieten binnen Nederland lijken opeens ridicuul laag gekozen :+. Relatief lage tankrange (kan ook komen dat ik gemiddeld iets vlotte rijdt, en daarmee een hoger verbruik scoor).

Welkom !

Nadelen die jij opnoemt heb je echt naar moeten zoeken he :P
Tank meter heb ik in t begin ook vaak gemist, daarna wist ik dat je gewoon met 200 km moet gaan tanken en het dan altijd goed gaat. Verbruik vind ik serieus laag vergeleken met anderen waar ik soms mee rij.. 600 cc racer verbruikt net zoveel maar presteert een stuk minder ;)

Ja, die 899 is een moderne met distributie ketting ipv riem en een natte plaat koppeling. En een heleboel electronica :9
Op Ducati's met droge plaat koppeling kan ik niet rijden; vanwege RSI krijg ik de loodzware koppeling niet ingetrokken.

Wat betreft de meeting; ik ben voor. *O*

Ja zijn heel andere fietsen inderdaad, echte "Ducati" is er wel een beetje af.. wat niet erg is.


Meeting gaan we gewoon regelen als er wat animo is, moet toch wel minimaal een mannetje/vrouwtje of 10 op af komen ?!
 
Goedenavond allemaal,

Ik zal mijzelf voorstellen, in de hoop dan nieuw lid van de zx9-r club te mogen worden.

Na een lange motorhistorie (o.a. CB400n, XL500S, XZ550, GS500E,TR1, SV650, Pegaso 650, Lario V65, V11 Sport, Versys 650, TDM900, VFR750 en dan ben ik er vast nog wel een paar vergeten) nu aan de rol met een ZX9-R. Waarom deze motor? Ik wilde wel eens met een heel hoge snelheid rijden, maar niet op een motor waar je na een kwartier al verkrampt op zit.

Tot zover voldoet de ZX9-R aan deze eisen. Welk model gaat het dan om: Zx9-r E1 model bouwjaar 2001. Ooit in Engeland nieuw geleverd, maar in Nederland ben ik al de derde eigenaar.

Ik ben er wel content mee.
Wat bevalt er wel, wat bevalt er niet:
Wel: enorm toerenbereik waarin het blok zich happy voelt (van 3000 tot 12000 toeren), schakelt zeer secuur en licht, start heel vlot (ok, iets minder als de motor een week of 2 niet gelopen heeft), lekker snel op temperatuur, lekker veel licht uit de koplampen, erg snel als het moet (in mijn beleving i.i.g.), sterke voorremmen, verbruikt geen olie.
Niet: geen meter voor de brandstofvoorraad, snelheidslimieten binnen Nederland lijken opeens ridicuul laag gekozen :+. Relatief lage tankrange (kan ook komen dat ik gemiddeld iets vlotte rijdt, en daarmee een hoger verbruik scoor).

Gefeliciteerd met de 9 , heb er zelf 2 gehad en geen klagen , zijn gewoon super brommers , benzine meter had ik niet nodig , reed op de dag teller en echt schadelijk vond ik hem niet .
 
Ik reed gewoon door tot ie inhield. Knopje naar reserve draaien onder het rijden en op het gemakje pompstation zoeken. Niet vergeten daarna weer je knop terug te draaien. Was ik een keertje vergeten :$
Ik heb 5 jaar met heel veel plezier gestuurt op de 9. Enigste nadelen die ik persoonlijk tegenkwam is slecht starten met warme motor na een korte stop. En de remschijven zijn gevoelig voor lichtelijk kromtrekken wat resulteert in trillingen tijdens stevig remmen als ik door de 80 zone kwam. Kleine tip hou de voorrem niet vast maar loslaten na stevig remmen zodat je geen warmte vasthoud op dat punt van de schijven . Helpt goed tegen kromtrekken. Maar dat geld denk ik voor elke schijf ongeacht motor merk.
 
Remmen altijd los laten zodra je stil staat ! Hitte moet "er uit"
Geldt ook voor auto's e..d. apparaten met remschijven.

En ja, bij een automaat is het lastig.. daar zijn de schijven dus ook deels op berekend en deels kun je er zelf rekening mee houden door nog iets na te rollen
 
Dat was af en toe wel eens een nadeel , ben je lekker aan het rijden en dan dat de 9 op eens inhoud en dat je de reserve kraan moet omdraaien en van de remmen niet ingeknepen of ingetrapt houden zodra je stilstaat na een stukje rijden is toch wel bekend neem ik aan bij de meeste personen .
 
Dat was af en toe wel eens een nadeel , ben je lekker aan het rijden en dan dat de 9 op eens inhoud en dat je de reserve kraan moet omdraaien en van de remmen niet ingeknepen of ingetrapt houden zodra je stilstaat na een stukje rijden is toch wel bekend neem ik aan bij de meeste personen .

Ik draai liever old school een knopje om dan al die meldingen die ik nu veelste vroeg krijg. Het zorgt ervoor dat ik uit irritatie eerder naar een pomp ga om er van af te zijn B|
 
Dat was af en toe wel eens een nadeel , ben je lekker aan het rijden en dan dat de 9 op eens inhoud en dat je de reserve kraan moet omdraaien en van de remmen niet ingeknepen of ingetrapt houden zodra je stilstaat na een stukje rijden is toch wel bekend neem ik aan bij de meeste personen .

Ik denk dat je je vergist in het remmenverhaal.. volgens mij weet 8/10 dat niet.
Bij automobilisten zie ik vooral heel erg vaak dat ze de rem er gewoon op houden.

Maakt niet uit.. Is goed voor de economie :p
 
Ik moet eerlijk toegeven dat ik het deze week niet heb gedurfd om op de motor te rijden.
En wat betreft 'Remmen altijd los laten zodra je stil staat'; daar denk ik nooit aan.

Anyway, vraagje; iemand hier ervaring met Spyball alarm?
P1220027C.jpg

Het enige wat ik weet is dat ik het hoge knopje in moet drukken nadat ik het contact heb omgedraaid.
Maar nu zit ik mij af te vragen of ik de motor nog gestart krijg als de batterij ooit leeg raakt. Zeker met dit koude weer.
Kan ik gewoon een reserve batterij meenemen en wisselen als het nodig is? Of moet er dan extra handelingen verricht worden?
 
hetgeen dat ik weet is dat ik ooit een 2de handse motor heb gekocht met een spyball alarm erop , en het eerste wat ik gedaan heb is het alarm eruit geknipt , alarmen en motors gaat meestal niet goed samen.
 
Spyball is idd perfect om er tussenuit te knippen.
Systeem werkt niet als de batterij leeg is, daarvoor heb je bij aanschaf een 2de handzender gekregen ;)
 
Lees idd hoop negatieve verhalen over spyball. Op m'n ouwe 9 zat het ook. Het gaf vaak storingen bij mij en trok m'n accu ook leeg.
 
Elk alarm trekt stroom weg, dat is al een 1ste min punt.
2de min punt is dat de meeste dieven precies weten hoe het systeem werkt, het is namelijk niet echt ingewikkeld.

In de jaren 90 was dit natuurlijk hip en iets wat je natuurlijk deed op je (zo goed als ) nbieuwe motor..
 
Klopt. Op m'n huidige fiets zit ook alarm. Ik gebruik het zelden. Maar die gaat na (als) ie aan staat een bepaalde tijd in een diepere slaap modus om accu te sparen. En wat ik ook makkelijk vind is sleutel er in is gelijk deactivatie van alarm. En je krijgt extra korting op je verzekerings premie. Het is niet veel maar alle beetjes helpen ;)
 
Klopt helemaal, moderne systemen zijn "slimmer"
Qua premie moet je nogal een vrij dure fiets hebben, wil het echt verschil maken.
Als ik kijk wat ik voor de 9 betaal voor Wa + diefstal zou ik met alarm haast geld toe krijgen :P
 
hmmm .... ik wil nu niet aan de 9 sleutelen, eerst de 7 aan de praat
denk dat ik voor de zekerheid die tweede zender gewoon altijd mee neem
en dan over een paar maanden kijken of ik het alarm eruit krijg
 
hmmm .... ik wil nu niet aan de 9 sleutelen, eerst de 7 aan de praat
denk dat ik voor de zekerheid die tweede zender gewoon altijd mee neem
en dan over een paar maanden kijken of ik het alarm eruit krijg

het spyball alarm ertussenuit halen is makkelijker dan je denkt , toen ik het er bij mijn zx7rr tussenuit haalde was het een half uurtje werk (en ik ken niets van elektriciteit ) er moeten voor zover ik nog weet maar 2 draden terug doorverbonden worden die overbrugd zijn door het alarm (wijst zichzelf uit en kan je niet mee missen).
 
het spyball alarm ertussenuit halen is makkelijker dan je denkt , toen ik het er bij mijn zx7rr tussenuit haalde was het een half uurtje werk (en ik ken niets van elektriciteit ) er moeten voor zover ik nog weet maar 2 draden terug doorverbonden worden die overbrugd zijn door het alarm (wijst zichzelf uit en kan je niet mee missen).
Nee, ik ga het echt pas doen als de 7 weer daadwerkelijk rijdt O-)

P1250037C.jpg

Nokken zien er allemaal nog keurig netjes uit.
Vergelijken met een 7 zit een 9 toch wel wat makkelijker in elkaar; hier zitten veel meer rubberen ringetjes.
En nog kogellagers in het blok.
 
Wel respect dat je alles zo open maakt. Ik ben wel redelijk technisch en veel 2tact blokken uitmekaar gehad, maar viertaktmotoren met klepjes etc. Ik besteedt het toch maar uit, maar met de mijn minimale km pj hoeft het momenteel niet zo vaak😁😁

Ook wel vet dat je zoveel mooie bikes hebt, ik had der graag een nog comfortabele bike bij gehad z1000sx maar ondanks de heel goeie inruilprijs kan ik nog geen afscheid nemen van mijn 9, twee pas niet in de berging 😒 en in de huiskamer kot niet goed met de kids😉😉

Ik durfde het trouwens ook nietvaan deze week op de motor😁😁
 
Ik ben wel redelijk technisch en veel 2tact blokken uitmekaar gehad, maar viertaktmotoren met klepjes etc. Ik besteedt het toch maar uit,
Nee joh, een ZX-9R is juist een motor waar je redelijk makkelijk aan kan sleutelen: Er is bijna geen speciaal gereedschap nodig (bijna alles kan met 10-12-14-17-22 sleutels). En alles is recht-toe recht-aan. Nergens ingewikkelde constructies.
De ZX-7R is een stapje moeilijker. Het koelcircuit is al ingewikkelder. En er zitten ook diverse extra olie leidingen.
En vergelijk dat dan eens met een Panigale :X zelfs wielen eruit halen is een een moeilijke klus.
Heel veel speciaal gereedschap nodig. En vol moeilijke (maar mooie) constructies.
 
Gents, ik ga het nog een keer proberen. Het is een beetje een long shot, maar ik ben op zoek naar mijn oude allereerste motor, een ZX-9R van 1994, kenteken MS-77-VV (motor was in mijn bezit in 2008/2009).

Heeft iemand misschien, héél toevallig een idee waar deze nu is? Begin 2014 stond ie nog bij Tok Cars in Maassluis te koop met ongeveer 70.000km op de teller. De motor is toen weer aan iemand verkocht in juni 2014 en sindsdien is de motor op dezelfde naam geregistreerd gebleven. Ik heb wel eens geprobeerd om via het RDW in contact te komen met de huidige eigenaar, maar dit werd geweigerd.

375B65DC-B5C9-4A18-911E-483204BBEEB9.jpeg
C2586E1C-E499-4F9E-B800-A202B3720E71.jpeg
 
Heb er zo 1 uit 95 gehad , zelfde kleurr stelling, en die staat al een jaar te koop bij een motorzaak , maar vraagt er veel voor vind ik 2000 euro en 75000 km op de teller , maar vond het wel leuk om hem weer tegen te komen en niets aan veranderd in al die jaren .
 
Nee joh, een ZX-9R is juist een motor waar je redelijk makkelijk aan kan sleutelen: Er is bijna geen speciaal gereedschap nodig (bijna alles kan met 10-12-14-17-22 sleutels). En alles is recht-toe recht-aan. Nergens ingewikkelde constructies.
De ZX-7R is een stapje moeilijker. Het koelcircuit is al ingewikkelder. En er zitten ook diverse extra olie leidingen.
En vergelijk dat dan eens met een Panigale :X zelfs wielen eruit halen is een een moeilijke klus.
Heel veel speciaal gereedschap nodig. En vol moeilijke (maar mooie) constructies.

Ik heb eerst bewust voor het oude model gekozen omdat het kleppen stellen daar een makkie was. Kleppenvolgers opzijschuiven oude eruit en de nieuwe erin.
Bij mijn 2001 model moet je de nokkenassen demonteren, op zich valt het wel te doen maar één ding zit ik altijd mee te prutsen.......de nokkenasketting spanner.
Daar is héél slecht bij te komen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eerst bewust voor het oude model gekozen omdat het kleppen stellen daar een makkie was. Kleppenvolgers opzijschuiven oude eruit en de nieuwe erin.
Bij mijn 2001 model moet je de nokkenassen demonteren, op zich valt het wel te doen maar één ding zit ik altijd mee te prutsen.......de nokkenasketting spanner.
Daar is héél slecht bij te komen.
Verbaasd mij dat de eerste generatie ZX-9R dat nog heeft. Altijd gedacht dat die en de ZX-7R ongeveer dezelfde opbouw hebben.
Niet dus.
De 7 is echt wel een stukje lastiger dan de laatste 9. Zit nu ook met het probleem dat er een o-ring vervangen moet worden die onder 'camshaft caps' zit.
 
Terug
Bovenaan Onderaan