Het TDM 850/900-topic

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jurgo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
en hoe oud is jij dan? (hoe hoge no-claim) En heb je een alarm er in gebouwd? Want zag ook in de voorwaarden van de KNMW staan dat dit verplicht is...
 
en hoe oud is jij dan? (hoe hoge no-claim) En heb je een alarm er in gebouwd? Want zag ook in de voorwaarden van de KNMW staan dat dit verplicht is...

Sorry, vergeten idd ;)

Maar hij is uitt 1997 en heb sinds 29 december 2006 me verzekering daar lopen (noclaim).
Alleen een ART4 slot is verplciht en GEEN alarm :)
 
Ben even wezen zoeken op de site, en heb een premie berekend. Hier staat inderdaad dat alleen een ART 4 slot nodig is. Scheelt overigens nogal wat met Unive; daar kom je uit op €30,- per maand, bij de knmv op slechts €13.57 Zo dat is nogal een verschil op jaarbasis!
 
Hee xenon inbouwers, nog ff een vraagje: Gister geprobeerd de xenon te monteren, alleen de fitting paste niet. Mijn dealer had me een H7 setje gegeven en wist zeker dat dit zou passen. Niet dus. :N Volgens mijn haynes manual moet het een H3 lamp zijn. Iemand die dit kan bevestigen voordat ik zometeen weer de verkeerde heb? B|
 
Een 850 heeft H1 dimlicht en H3 grootlicht. De 900 heeft naar mijn weten beide lampen H7.
Dus dat wordt terug naar je dealer ;)
 
Nog even een verzekeringsvraagje:

Wie heeft er een WA + diefstal verzekering? En waar heb je die? Heb je ook een alarm in moeten bouwen?

Ik wilde namelijk gewoon bij Fortis (waar ik nu zit) mijn verzekering oversluiten. Maar dan moest ik 'ineens' een alarm in mijn motor in laten bouwen. Dit kost toch minimaal €400,- omdat het een klasse II alarm moet zijn.
Ik had al zitten snuffelen bij Univé. Hier kun je wel gewoon zonder alarm verzekering, alleen betaal je dan €30,- meer op jaarbasis, t.o.v.verzekering mét alarm. Dat is nog te overzien. Kun je heel wat jaartjes voor verzekerd zijn, voor je de kosten van het alarm er uit hebt.
Ik heb een WA+ maar wat de + nou precies allemaal inhoudt weet ik niet. Ik betaal er iig (met al wel flinke korting) 14 Euro p/mnd voor bij de KNMV. Heb geen alarm :o. Wel een goed slot (of het ART4 is weet ik niet). Ging me eigenlijk ook voornamelijk om dekkingen als natuurgeweld en zo. Hij staat nogal vaak buiten en ook onder bomen/vol in de wind etc.
 
Laatst bewerkt:
Een 850 heeft H1 dimlicht en H3 grootlicht. De 900 heeft naar mijn weten beide lampen H7.
Dus dat wordt terug naar je dealer ;)
Ah bedankt, dat bewijst iig dat mijn dealer een prutser is :N Maar hoe kom je aan deze info, want ik kan dus nergens iets terug vinden :? (Ik kan ook gewoon het lampje eruit trekken en daarmee langsgaan maar ik heb van het weekend pas weer tijd O-) )
 
Ah bedankt, dat bewijst iig dat mijn dealer een prutser is :N Maar hoe kom je aan deze info, want ik kan dus nergens iets terug vinden :? (Ik kan ook gewoon het lampje eruit trekken en daarmee langsgaan maar ik heb van het weekend pas weer tijd O-) )

Staat bij mij op mijn koplamp'glas' zelf ;) Goed kijken en dan kun je het zien staan.
 
Om het topic even nieuw leven in te blazen:

Wie van jullie gebruikt een smeersysteem ipv een spuitbus?
Ik zit zelf heel erg te denken aan OSCO, vind scottoiler echt gore bende (uit ervaring, was poetser bij een motorbedrijf) en Pro oiler erg duur.

Haal je het bedrag eruit (€130,-) met het gemak en de verbetering van de levensduur, of is het puur voor de 'luie' motorrijder?
 
Tis maar net wat je wil.

Mijn ketting en tandwielen op de 900 zijn 45000 km meegegaan: gewoon met de spuitbus. Je moet wel heel regelmatig spuiten. Ik had wel een middenbok dat vergemakkelijkt de klus wel. :Y

Ik zit er aan te denken om nu een OSCO op de Tiger te zetten maar ik weet niet waar ik dat ding moet plaatsen. ;(

En wel zo, dat ik er ook nog bij kan. :P
 
Heb je geen ruimte bij je achterstepje? Anders een adapterplaatje maken/ laten maken?

Nog een vraag:

Tijdens het proefrijden viel me op dat ik vrijwel niets in mijn spiegels zag. Moest echt gaan bewegen en verzitten om te kunnen kijken. Erg irritant! Nu zag ik wel op het TDM forum dat er een duitser is die verlengbusjes kan draaien, maar heeft iemand ook een oplossing dichter bij huis? Of hebben jullie het op een andere manier opgelost?
 
De truc van de OSCO is dat je op de laatste km (als je b.v. je wijk in rij) dat ding een ruk geef TIJDENS het rijden zodat de oliemeuk over je dan nog warme ketting loopt.

Vandaar dat je er wel bij moet kunnen tijdens het rijden. Dat slangetje voor het smeren bij je tandwiel en ketting zelf is wel wat voor te vinden :Y


Slecht zicht had ik nooit last van maar ik ben misschien kleiner (smaller) dan jou. Ik ben 1,73.

Moet je de spiegels van mijn huidige motor zien B| Daar zie je boven de 100km niets meer door van de trillingen en daar had ik bij de TDM zeker geen last van. :)
 
Laatst bewerkt:
Ik heb op mijn 900 een pro oiler smersysteem zitten, en ben er erg tevreden mee.
Ja, het is met een prijs van €200,- erg aan de prijs.
Wat ik als groot voordeel zie is dat je er nagenoeg geen omkijken naar hebt, en dat het systeem volledig automatisch, en afhankelijk van je snelheid smeert.
Ook het eventueel aanpassen van de smeerintervallen is zelfs rijdend bijzonder eenvoudig.
Heb het systeem er nu zo'n 30.000 km opzitten, en van slijtage van de ketting en tandwielen is nauwelijks sprake.

Over de verlengstukjes van de spiegels kan ik een beetje meepraten.
Heb ze zelf op mijn 900 gehad, maar ik vond persoonlijk dat ik het verkeer recht achter mij te laat opmerkte, doordat de spegels verder naar buiten stonden.
Heb ze er dus weer afgehaald, en rij nu weer met de originele spiegels rond.
Op m'n 850 had ik hetzelfde probleem.
 
Laatst bewerkt:
Heb jij die stukjes nog thuis liggen? Zou ze anders wel van je over willen nemen. Kan ik t even proberen. Heb nu echt goed zicht in mijn spiegels van mijn diversion. Ik zie daar tenminste wat in, Die van die TDM lijken ook te laag te staan...
 
Heb je geen ruimte bij je achterstepje? Anders een adapterplaatje maken/ laten maken?

Nog een vraag:

Tijdens het proefrijden viel me op dat ik vrijwel niets in mijn spiegels zag. Moest echt gaan bewegen en verzitten om te kunnen kijken. Erg irritant! Nu zag ik wel op het TDM forum dat er een duitser is die verlengbusjes kan draaien, maar heeft iemand ook een oplossing dichter bij huis? Of hebben jullie het op een andere manier opgelost?
Hmm raar, Ik zie echt alles perfect in de spiegels. Maar mijn lichaamsbouw is erg lang en smal, dus misschien daardoor...

Een vriend van me gaat binnenkort zelf een oliesetje maken. Die gaat er dan dus op voor ongeveer 70,- Dit is gewoon een klein setje met een reservoir, ventiel en klep. Zodra je je contact aanzet gaat de klep open en druppelt er constant wat olie uit. De hoeveelheid olie regel je dmv het ventiel... De ervaring zal ik dan wel posten *D
 
Heb jij die stukjes nog thuis liggen? Zou ze anders wel van je over willen nemen. Kan ik t even proberen. Heb nu echt goed zicht in mijn spiegels van mijn diversion. Ik zie daar tenminste wat in, Die van die TDM lijken ook te laag te staan...
Dat je op de Diversion iets beter ziet vind ik niet echt verrassend... Omdat ik nu zelf op mijn TDM een setje spiegels van een Diversion heb staan! Ik heb ongeveer de tegenovergestelde bouw van Vonketrekker, dus kort en bol. Ik was het zat elke keer tegen mijn eigen ellebogen aan te kijken. Bij een motorzaak (Kommer in Garderen) eens gevraagd of ze wat hadden, die had toevallig nog een setje van een Div liggen. Even proberen, en het beviel prima! Zien er ongeveer hetzelfde uit als mijn oude spiegels, alleen net een paar cm breder. En dat is net wat ik nodig had.

Op mijn huidige motor zit een Scott oiler. Poetsen doe ik toch niet al te veel... Bevalt me op zich prima, maar als ik hem zou moeten vervangen wordt het waarschijnlijk toch een Osco. Puur omdat je daar van alles in kunt lazeren en niet gebonden bent aan de Scott olie.
 
Heb jij die stukjes nog thuis liggen? Zou ze anders wel van je over willen nemen. Kan ik t even proberen. Heb nu echt goed zicht in mijn spiegels van mijn diversion. Ik zie daar tenminste wat in, Die van die TDM lijken ook te laag te staan...

Ja, ik heb die stukjes nog liggen, maar moet er wel bij zeggen dat ze voor het mooie een likje verf kunnen gebruiken.
Staan namelijk afdrukken van een waterpomptang in.
opsturen is een optie, of als je in de buurt van R'dam bent kan je ze ook ophalen.
 
Kom onder de rook van A'dam vandaan, dus 'even' langs komen is niet zo handig.
Zullen we t even via de PM afhandelen?
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb even een paar dingetjes. Ik heb vorige week een yamaha tdm 850 gekocht uit 1997 met 18.000 km op de teller. Volgens mij kan deze kilometerstand wel kloppen als ik zie hoe de motor eruit ziet: geen steenslag, zgan remschijven, de niet-gespoten plastic spatbordjes allemaal mooi diepzwart (dat verkleurd volgens mij door UV en wordt wat grijsachtig) en ook de uitlaten nog helemaal spotless.

Er zijn echter 2 dingetjes die allebei met het blok te maken hebben die me niet lekker zitten.

-olieverbruik is schrikbarend! ik weet nog niet zeker maar misschien wel 1l per 1000 km!!!
-Bij slippende koppeling maakt deze (soms) een geluid alsof er een varkentje onverdoofd wordt gecastreerd.

Nu lees ik op diverse forums dat dit een beklend verhaal is. En dat er remedies zijn. Het makkelijkste remedie zou zijn om de olie te vervangen door Putoline Sport 4 10W40 (API SG/JASO MA). Ik vond hierover het volgende:

De perfecte olie voor uw TDM (850 en 900) of TRX is Putoline Sport 4. Deze olie zorgt voor het soepel aangrijpen van de koppeling en kan schakelgeluiden tot het minimum beperken. Werkt beter dan andere (ook duurdere) olieen. Er rijdt al een flink aantal clubleden zeer tevreden rond met deze olie. Uit ervaringen blijkt ook dat deze olie werkelijk het olieverbruik vermindert.

Een andere remedie is het ophonen van de cilinder en de zuigers vervangen door overmaten. Ik heb ook wat dealers gebeld die er ervaring mee hadden en het schijnt vaak voor te komen.

Uiteraard ga ik eerst even kijken hoe hoog het olieverbruik precies is, dan kijken of die putoline inderdaad goed doet maar als dat allemaal niet helpt zal ik toch aan die reparatie moeten. Hierover wilde ik graag weten:

-is er iemand die zijn cilinders heeft laten uithonen en voorzien van overmaat zuigers en is het probleem van olieverbruik dan inderdaad verdwenen en zo ja is dit dan voorgoed of gaat het verbruik snel weer omhoog?
-Is het een moeilijk klusje om zelf de cilinders eraf te slopen?
-zijn de cilinders niet voorzien van een harde laag aan de binnenkant en zo ja is het bezwaarlijk om dan uit te honen?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, iig bedankt alvast!

groet, Daan.
 
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en ik heb even een paar dingetjes. Ik heb vorige week een yamaha tdm 850 gekocht uit 1997 met 18.000 km op de teller. Volgens mij kan deze kilometerstand wel kloppen als ik zie hoe de motor eruit ziet: geen steenslag, zgan remschijven, de niet-gespoten plastic spatbordjes allemaal mooi diepzwart (dat verkleurd volgens mij door UV en wordt wat grijsachtig) en ook de uitlaten nog helemaal spotless.

Er zijn echter 2 dingetjes die allebei met het blok te maken hebben die me niet lekker zitten.

-olieverbruik is schrikbarend! ik weet nog niet zeker maar misschien wel 1l per 1000 km!!!
-Bij slippende koppeling maakt deze (soms) een geluid alsof er een varkentje onverdoofd wordt gecastreerd.

Nu lees ik op diverse forums dat dit een beklend verhaal is. En dat er remedies zijn. Het makkelijkste remedie zou zijn om de olie te vervangen door Putoline Sport 4 10W40 (API SG/JASO MA). Ik vond hierover het volgende:

De perfecte olie voor uw TDM (850 en 900) of TRX is Putoline Sport 4. Deze olie zorgt voor het soepel aangrijpen van de koppeling en kan schakelgeluiden tot het minimum beperken. Werkt beter dan andere (ook duurdere) olieen. Er rijdt al een flink aantal clubleden zeer tevreden rond met deze olie. Uit ervaringen blijkt ook dat deze olie werkelijk het olieverbruik vermindert.

Een andere remedie is het ophonen van de cilinder en de zuigers vervangen door overmaten. Ik heb ook wat dealers gebeld die er ervaring mee hadden en het schijnt vaak voor te komen.

Uiteraard ga ik eerst even kijken hoe hoog het olieverbruik precies is, dan kijken of die putoline inderdaad goed doet maar als dat allemaal niet helpt zal ik toch aan die reparatie moeten. Hierover wilde ik graag weten:

-is er iemand die zijn cilinders heeft laten uithonen en voorzien van overmaat zuigers en is het probleem van olieverbruik dan inderdaad verdwenen en zo ja is dit dan voorgoed of gaat het verbruik snel weer omhoog?
-Is het een moeilijk klusje om zelf de cilinders eraf te slopen?
-zijn de cilinders niet voorzien van een harde laag aan de binnenkant en zo ja is het bezwaarlijk om dan uit te honen?

Ik hoop dat er mensen zijn die mij kunnen helpen, iig bedankt alvast!

groet, Daan.

Hoi Daan,

Putoline zal wel helpen, maar met dit verbruik haalt het niet alles weg. Helaas laat de afwerking van de cilinderwanden standaard bij TDM wat te wensen over. Vandaar dat er veel TDMs rijden met olieverbruik. Houd wel je oliepeil goed in de gaten, als de zaak droogloopt ben je verder van huis. Een big-end lager dat vastloopt is zeker weten het eind van je blokje, en die dingen zijn niet of nauwelijks tweedehands te krijgen...

Beginnend bij het krijsen van de koppeling: In het model van 1999 zijn zwaardere koppelingsveren en andere platen geplaatst. Dit heeft de problemen van de 850 mbt koppeling goeddeels verholpen. De mijne heeft er ook last van dat als ik te bot op het gas ga de koppeling doorslaat. Vervanging van de koppeling staat dus hoog op het verlanglijstje :+

Aangaande het opboren/uithonen van de cilinders: Hiervoor kun je het beste terecht op het forum waar je ook de info over Putoline gevonden hebt (vermoed ik zo :+ ). Binnen de TDM/TRX club zijn diverse leden met overmaatse zuigers (de voorzitter rijdt een 880 inmiddels geloof ik 8-) ) en er is veel kennis over beschikbaar. Op het moment loopt er zelfs een topic over een motorrevisie, dus info genoeg zou ik zeggen. Ook je vragen over de coating en dergelijke kunnen ze vast wel beantwoorden.

Niet dat ik het hier niet wil beantwoorden, verre van dat, maar de meeste mensen van dat forum zitten hier niet, en ik ben een van degenen met de minste kennis daar ;)
 
Hoi Daan,

Putoline zal wel helpen, maar met dit verbruik haalt het niet alles weg. Helaas laat de afwerking van de cilinderwanden standaard bij TDM wat te wensen over. Vandaar dat er veel TDMs rijden met olieverbruik. Houd wel je oliepeil goed in de gaten, als de zaak droogloopt ben je verder van huis. Een big-end lager dat vastloopt is zeker weten het eind van je blokje, en die dingen zijn niet of nauwelijks tweedehands te krijgen...



heel verhaal :z


Het gaat dan wel om de 850, nauwelijks over de 900 :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan