Het TDM 850/900-topic

  • Onderwerp starter Onderwerp starter jurgo
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gefeliciteerd XoreP, mooie fiets! Alleen vind ik onder een TDM een 2-in-2 uitlaat altijd mooier. Maar dat is een kwestie van smaak ;)
 
Ik denk dat ik 2-in-2 ook mooier vind maar dit is iig beter asl een standaard pijpje.
En voordeel is dat ik nu een middenbok eronder heb, altijd handig :)

Rijd trouwens heel anders als me Divje. Je zit veel hoger en is veel stabieler met name op de snelweg. En moet zeggen dat het schakelen in de onderste versnellingen ik nauwelijks merk als probleem, hij schakelt iig boterzacht :P Hij loopt ook veel soepeler dan ik verwacht had, scheelt niet veel met me Divje eigenlijk :)

Ik moet zeggen dat ik hem het meeste vind lijken qua rijden op een FJR1300 maar dan minder log... en ietjes minder vermogen haha :P
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik 2-in-2 ook mooier vind maar dit is iig beter asl een standaard pijpje.
En voordeel is dat ik nu een middenbok eronder heb, altijd handig :)

Rijd trouwens heel anders als me Divje. Je zit veel hoger en is veel stabieler met name op de snelweg. En moet zeggen dat het schakelen in de onderste versnellingen ik nauwelijks merk als probleem, hij schakelt iig boterzacht :P Hij loopt ook veel soepeler dan ik verwacht had, scheelt niet veel met me Divje eigenlijk :)

Ik moet zeggen dat ik hem het meeste vind lijken qua rijden op een FJ1300 maar dan minder log... en ietjes minder vermogen haha :P
Middenbok is fijn, vooral voor ketting smeren (als er geen Osco of zo op zit) en olie peilen. Dat doe ik vaak tijdens tanken. Als ik ga tanken is het blok goed warm. Op de midden bok zetten om te tanken, afrekenen, evt bakkie koffie, en dan als je terugkomt even op het glaasje kijken... Voordeel is dat hij dan recht staat. Nadeel van een middenbok is dat je hem aan de grond kunt rijden met erg sportief rijgedrag. Daar heb ik geen last van :+

In het verleden heb ik wel eens een Div900 gehuurd, maar ik vind de TDM toch prettiger rijden. Heeft wellicht met mijn sterke voorliefde voor 2-cilinders te maken. Een tijd lang heb ik wel een motorrijbewijs maar geen eigen motor gehad, en verschillende keren een motor gehuurd. Elke keer wat anders geprobeerd, maar in het algemeen bevielen de 2-cilinders mij beter dan de 4-cilinders qua karakter.

Zo te horen is het blokje nog in een prima conditie, houden zo! Dan kun je nog heel veel plezierige kilometers beleven met je TDM!
 
Iemand toevallig trouwens een foto van rimstriping op een rode TDM 850?
Ben beetje bang dat rode rimstriping gaat vloeken met de rode kleur van me TDM...


EDIT: Heb me striping binnen... nu nog monteren..

Me TDM heeft trouwens het al zover geschopt bij mij dat hij binnen mag slapen :P
Ksliep toch niet heel lekker toen hij ze eerste avond voor de deur moest overnachten...
 
Laatst bewerkt:
Ik ben er wel een beetje achter dat me banden niet helemaal top zijn en wil ik dus vervangen (achterband is nogal vierkant en voorkant is beetje op aan het raken). Ik rij eigenlijk op me Diversion al de hele tijd op Michelin Pilot Activ's en ben daar uiterst tevreden over (achterband heeft het iets meer als 20.000KM volgehouden en goede grip tot het einde). Nu zag ik dat ze ook in 110/80-18 en 150/70-17 te krijgen zijn (originele TDM maten) maar vraag me af of dat een goede keuze is aangezien hij bij die bandenzoektooltjes niet verschijnt, waarschijnlijk omdat de snelheidsindex laag is.

Maar zou het ene verstandige keuze zijn? En nog beter heeft iemand ervaring met die bandjes op een TDM?
 
Ik ben er wel een beetje achter dat me banden niet helemaal top zijn en wil ik dus vervangen (achterband is nogal vierkant en voorkant is beetje op aan het raken). Ik rij eigenlijk op me Diversion al de hele tijd op Michelin Pilot Activ's en ben daar uiterst tevreden over (achterband heeft het iets meer als 20.000KM volgehouden en goede grip tot het einde). Nu zag ik dat ze ook in 110/80-18 en 150/70-17 te krijgen zijn (originele TDM maten) maar vraag me af of dat een goede keuze is aangezien hij bij die bandenzoektooltjes niet verschijnt, waarschijnlijk omdat de snelheidsindex laag is.

Maar zou het ene verstandige keuze zijn? En nog beter heeft iemand ervaring met die bandjes op een TDM?
:^ Aangezien ik net een spijker van een 2 cm uit mn achterband heb gesloopt ga ik ook maar eens kijken naar een nieuw bandje -O-
 
Bandenkeuze is altijd iets persoonlijks. Het nadeel is dat je er dan dus niet snel achterkomt wat voor jou de perfecte banden zijn. De meest gebruikte banden op een 850 zijn volgens mij (in willekeurige volgorde!):
- Metzeler MZ6
- Michelin Pilot Road (2)
- Bridgestone BT021 (bij sommige erg sportieve rijders zelfs BT014)
- Continental Road Attack

Zelf heb ik een tijdje BT021 op mijn vorige TDM gehad, tot de dealer (Motor Centrum West in Naaldwijk) zo vriendelijk was mijn krukas te mollen. Op de huidige liggen Dunlop GTS banden, op zich ook niets mis mee.
Ofwel: er is keus genoeg!
 
Ik rij nu op Michelin Pilot Road 2. Geweldige banden :}

Ik heb erg slechte ervaringen met standaard banden die er af fabriek onder zitten.
Maar ik heb nog nooit iemand daar over zien klagen, dus dat zal wel exemplarisch zijn geweest.

De standaard banden veroorzaakte bij mij het shimmy effect en het houden van de lijn in een bocht was onmogelijk. Daarbij was de achterband na slechts 5000 KM al totaal versleten en dat had ik nog nooit meegemaakt.
 
Ik heb er achter een Pirelli Diablo strada opliggen, rijdt prima.

Voor ligt er een BT021 op stuurt ook prima, ik rijdt het normaal gesproekn toch niet tegen de max aan.
 
wil me deze zomer 1kopen maar is het probleem,met het gashendel de on of reactie
bij de nieuwe modellen nu voor goed van de baan?
 
nieuw model als in de 900 ?
Daar is het na een kleine modificatie over. De 850 kan niet gemodificeerd worden. Ik rij zelf een 850 en na enige gewenning heb ik er absoluut geen probleem mee.
 
nieuw model als in de 900 ?
Daar is het na een kleine modificatie over. De 850 kan niet gemodificeerd worden. Ik rij zelf een 850 en na enige gewenning heb ik er absoluut geen probleem mee.

Ik heb met miojn TDM 850 uit 1997 daar geen last van, maar het kan best xijn dat er misschien bij mij al en Dynojet setje inzit (dat schijnt te helpen).
 
On-off verhaal komt vooral voor op de 900. Heeft te maken met de klep in het inlaatkanaal, die moet zorgen voor het voldoen aan emissie-eisen. Deze klep kan op eenvoudige manier uitgeschakeld worden door het loshalen en afdoppen van een slangetje, dan is het grootste probleem al weer weg. Bij de 850 is er ook wel wat on-off reactie op het gas, maar dat heeft waarschijnlijk meer te maken met het feit dat het een twin is. Ik heb er op zich geen last van, ben er waarschijnlijk al aan gewend.
 
wil me deze zomer 1kopen maar is het probleem,met het gashendel de on of reactie
bij de nieuwe modellen nu voor goed van de baan?

Slangetje onder benzinetank aftoppen en dan is het al veel rustiger gas geven. Zeker met duo is het een groot verschil.
 
Die van mij heeft er ook behoorlijk last van, maar ik vind het best lekker rijden eigenlijk O-)

Gisteren even periodiek de carburateurs gesynchroniseerd, ze stonden nog perfect *D
En van de kerstvrouw een leuk xenon setje gekregen, dus die gaat er binnenkort ook in :Y
 
al een heleboel reacties nav het aan-uit-effect van de injectie van de 900.

Nog eentje dan: Ik kan me herinneren dat ik in het begin ook best wel last had van de aan-uit-reactie (met de 900), eigenlijk alleen maar als je probeert netjes 30 te rijden op een hobbelig straatje. Dan is het wat lastig om je gas heel constant te houden wat dan resulteerde in een rodeo-achtig ritje :o

Maar het gekke is dat je sneller evolueert dan je denkt: na een paar weken(?) is de aan-uit-reactie helemaal weg en gaat het helemaal nergens over. Een soort van fine-tuning zeg maar.

Concluderend: Bij aanschaf krijg je aan-uit-reactie (ongevraagd) cadeau maar hij verdwijnt naar mate je wat langer op je tdm rijdt.

Wat mij betreft echt geen enkele reden om een tdm te laten staan!
Laat je op dat gebied niet te snel misleiden door een proefritje (als je er al last van hebt): het gaat echt over!!

tip: tijdens proefrit vooral lekker gas geven, heb je nergens last van
 
Hallo mensen,
Ik zit er heel hard aan te denken om een proefritje te gaan maken met een TDM 900, als dat ijs eindelijk eens van de weg is. Uiteraard zit ik ook al een beetje om heen te kijken wat er zoal te koop is. Dat het een super motor is, is me namelijk inmiddels wel duidelijk. ;)
Maar hebben jullie specifieke tips, als ik naar een motor ga kijken, waar ik zoal op moet letten?

EDIT: Laat maar. Ik zie op de vorige pagina al wat tips van TDMprutser. Hehe. Thanx.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet trouwens zeggen dat een TDM wel verschikkelijk is met sleutelen i.v.m. mijn Div. Alles zit opgepropt en duizenden slangetjes en draden tussen een smal framepje :+

Maarja gelukkig lijkt me gaskabel toch niet gebroken te wezen enkel kan ie wat WD40 gebruiken, kabel verwisselen gaat volgens mij minder snel als je zou denken...
 
Ik moet trouwens zeggen dat een TDM wel verschikkelijk is met sleutelen i.v.m. mijn Div. Alles zit opgepropt en duizenden slangetjes en draden tussen een smal framepje :+

Maarja gelukkig lijkt me gaskabel toch niet gebroken te wezen enkel kan ie wat WD40 gebruiken, kabel verwisselen gaat volgens mij minder snel als je zou denken...
Ik vind juist echt veel lekkerder gaan! Alles is veel logischer en meer doordacht. Bij mn div moest ik constant klooien om het goed te krijgen... Nou had ik wel een oude afgerachte div moet ik zeggen O-)
 
Ik vind juist echt veel lekkerder gaan! Alles is veel logischer en meer doordacht. Bij mn div moest ik constant klooien om het goed te krijgen... Nou had ik wel een oude afgerachte div moet ik zeggen O-)

Bougies verwisseleln is wel een groot verschil ;)
Mar die TDM is gewoon veel luxueuzer afgewerkt met al die kapjes bij de topkuip dat maakt het wat lastiger.

Kkan trouwens niet wachten dat de pekel weg is en dat ik weer lekker kan gaan rijden :)
 
Idd, tis hier nu 1 grote ijsbaan -O- Tis trouwens wel klooien om de accu te vervangen -O-

HAha zeg dat :P Bij een Div doe je je zadel eraf en til je hem er zo uit (mits kabels los zijn), de vorige eigenaar van mijn TDM zei zelfs dat de achterveer los moet, maar in de orignele SM staat dat dat dan niet hoeft maar alsnog niet het meest praktische ;)
 
Hoi, ik ben nieuw hier! Ik ben Joris en heb 'altijd' (bijna 2jr als beginner) op een diversion 600 gereden. Heb vandaag een TDM 900 uit 2002 gekocht. Ga er vanaf half/ eind feb op rijden. Nu met de pekel en rotzooi mag mijn diversion het (letterlijk) vuile werk nog even opknappen.

Ik heb even een fotootje bijgevoegd.

nieuwmotorjoris.jpg


Er zit al een verhoogd zwart ruitje op en een topkoffer. Vooral dat ruitje is echt een heerlijkheid, heb totaal geen last van de wind/ turbulentie. Ziet er tevens best strak uit zo in het zwart..

Even meteen een praktisch vraagje: Is het verstandig om valdoppen te monteren? Degene die ik tot nu toe gezien heb, zijn allemaal met directe frame-montage. Dat zie ik niet zo zitten, als je dan hard valt is meteen je frame krom lijkt me... Iemand ervaring?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan