Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

'middag :W
Benieuwd naar jullie ervaringen met een 'headstock- of headlight-brace': die koplamp/cockpit versteviging.
Bijvoorbeeld die van TripleClampMoto:
Bekijk bijlage 1987118Bekijk bijlage 1987120

Ik overweeg zelf een Ali kloon te monteren op mijn Husqvarna Norden 901
(Excuses als dit vloeken in de spreekwoordelijke kerk is, maar het platform van de Norden is vrijwel gelijk aan de 890 Adventure, toch? O-))

Nu zag ik dat Rottweiler Performance een eigen variant van de headlight brace heeft, met een spanschroef in plaats van de metalen brackets.
Rottweiler Performance - 790/890 Adventure Headlight Brace (2019-2022)
Deze oplossing staat me meer aan.

Ik rij vooral on-road maar steeds meer off-road en heb bovendien een extra navigatie-unit dus de hele cockpit is niet licht. Maar ik ben dus vooral benieuwd naar jullie ervaringen: heeft een dergelijke versteviging nut? Waarom zou ik het _niet_ doen? En hebben jullie ervaring met de spanschoef-oplossing t.o.v. de metalen plaatjes?
Ik heb zelf de Ali-knock-off. Zit op 2 extra plekken vast, beter dan die van CamelADV welke maar op 1 extra punt vast zit.
29.08€ 40% OFF|Motorfiets Accessoires Nek Brace Voor 790 Adv 890 Adventure /R/Rally R Koplamp Versterking Beugel Rechte Hoofd|Dekens & Sierlijsten| - AliExpress

Enige wat daar aan extra werk aan zit, is even met een vijl de randjes mooi rond vijlen zodat je kabels er niet langs schuren en kapot gaan.

Ik ken iemand hier op het forum die de Rottweiler variant heeft. Verder ken ik eigenlijk niemand ermee. De meeste mensen gaan, zover mij bekend, voor de twee plaatjes.

Hoe wie wat waar knapt het af? Wat een troep... ik verkoop 'm weer. :+

Maar dit gebeurd vaker dus? Aangezien o.a. Rottweiler er op in springt.
Het gebeurt wel vaak(er) ja. Sommige mensen zeggen dat het onzin is, maar genoeg mensen die het tegenspreken met een afgebroken frame (toevallig vandaag nog eentje in de 790/890 FB-groep zien langskomen waarbij het hele gebeuren afgebroken was). Die van ali kost €30 of iets in die richting, maar zorgt voor net dat beetje zekerheid dat je OEM niet hebt. En die €30 is aanzienlijk goedkoper dan je frame laten repareren of een nieuw frame aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Heb zelf die van triple clamp al meer dan 60000km op mijn 790 daarns 890
Plaatjes hierboven kun je zien wat afbreekt
In ieder geval goedkoper dan een nieuwe frame

Maar correct me if i am wrong
Is vanaf het 2023 model niet allemaal wat sterker gemaakt bij het koplamp huis ophanging?
 
Vrraaje aan Gsuk

Ik overweeg een extra set wielen te nemen
Of 17 /19 spaakvelgen te monteren of een set 17 sm wielen
Je had nieuwe abs ringen gemaakt welke verhouding tussen voor en achter gebruik je om de km teller en ABS goed te laten werken
Alvast bedankt Ap
 
Welke bandenmaten wil je gebruiken?

Het kan maar zo zijn dat er heel weinig verschil zit tussen de 17/19 en 18/21 omdat de 1e vaak hogere banden zijn.
 
Maar correct me if i am wrong
Is vanaf het 2023 model niet allemaal wat sterker gemaakt bij het koplamp huis ophanging?
Volgens de berichten die ik gelezen heb niet. In ieder geval niet sterk genoeg dat het helemaal niet meer afbreekt. Maar kan ook zijn dat dat net van die figuren geweest zijn die het een goed idee vonden om de motor tegen een boom te parkeren, en dan de motor de schuld geven dat iets afbreekt 😂.
 
Laatst bewerkt:
Zou wat wezen, paar beugeltjes monteren en je kunt ineens een VW Caddy terugkoppen :9

Sorry maar heb die gevouwen colablikjes in het echt gezien. Wat verwacht je er nu serieus van?
Kijk het staat hartstikke stoer dat snap ik. Net als rempotjes protectoren en dikke bashplates in Nederland. Ik snap ook echt wel dat geld moet rollen, al helemaal voor de hobby.
Maar veel meer dan optisch moet je het allemaal niet zien in ons zandlandje.
Dat een Rottweiler het verkoopt zegt natuurlijk niks. Die verkopen alles waar aan te verdienen is.

Ik ken dan weer iemand die z'n 790 hard genoeg in een Caddy heeft geramd om de draagarm daarvan krom te rijden. Tank stuk, poten in een bocht, hoofd en subframe gebogen, koplamp aan stront. Maar de hele voorkant zat nog wel gewoon op z'n plek vast (los van de stukjes onderdelen die verspreid lagen).

Uiteraard zal er wel eea afbreken als je besluit hem frontaal met koplamp tegen een boom te zetten, maar een lasje zijn dan de minste van je kosten en dat gevouwen colablikje wordt dan gewoon weer een rond colablikje.
Je moet ook niet vergeten dat dat niet het enige ophangpunt is. Er loopt een stalen buis buitenlangs die veel verder naar buiten monteert en dus veel meer hefboom heeft om wat uit te richten. Pas als die het opgeeft komt er kracht op dat geile colablikje. Als je voorbij het punt bent dat een stuk rond staal het op geeft...
 
Zou wat wezen, paar beugeltjes monteren en je kunt ineens een VW Caddy terugkoppen :9

Sorry maar heb die gevouwen colablikjes in het echt gezien. Wat verwacht je er nu serieus van?
Kijk het staat hartstikke stoer dat snap ik. Net als rempotjes protectoren en dikke bashplates in Nederland. Ik snap ook echt wel dat geld moet rollen, al helemaal voor de hobby.
Maar veel meer dan optisch moet je het allemaal niet zien in ons zandlandje.
Dat een Rottweiler het verkoopt zegt natuurlijk niks. Die verkopen alles waar aan te verdienen is.

Ik ken dan weer iemand die z'n 790 hard genoeg in een Caddy heeft geramd om de draagarm daarvan krom te rijden. Tank stuk, poten in een bocht, hoofd en subframe gebogen, koplamp aan stront. Maar de hele voorkant zat nog wel gewoon op z'n plek vast (los van de stukjes onderdelen die verspreid lagen).

Uiteraard zal er wel eea afbreken als je besluit hem frontaal met koplamp tegen een boom te zetten, maar een lasje zijn dan de minste van je kosten en dat gevouwen colablikje wordt dan gewoon weer een rond colablikje.
Je moet ook niet vergeten dat dat niet het enige ophangpunt is. Er loopt een stalen buis buitenlangs die veel verder naar buiten monteert en dus veel meer hefboom heeft om wat uit te richten. Pas als die het opgeeft komt er kracht op dat geile colablikje. Als je voorbij het punt bent dat een stuk rond staal het op geeft...
Een auto koppen heeft niks te maken met hoe die dingen afbreken. Dat heeft meer met neerwaardse kracht erop te maken dan iets ermee raken (harde klappen offroad). Die ijzeren beugels waar jij het over hebt zijn gelijk aan iets voor je vast pakken met je ellebogen naar buiten en dan iemand erop laten duwen. Ik acht de kans heel klein dat je de druk van die persoon tegen gehouden krijgt. Die beugels zijn de reden dat mensen thuis komen zonder dat ze de koplamp achterop het zadel moeten binden. Het rammelt alleen flink.

Voor hen die twijfelen: doe wat je wilt. Sommige mensen vinden het verstandig, anderen niet. Zelf ervaren is nog altijd het beste.
 
Is dat ook de reden dat de hele cockpit wat schudt/trilt als onderin de toeren wat extra vermogen vraagt van het motorblok?
 
Is dat ook de reden dat de hele cockpit wat schudt/trilt als onderin de toeren wat extra vermogen vraagt van het motorblok?
Dat doet ie bij mij ook met de versteviging. Dat is dus gewoon een karaktereigenschap van de motor. Het is nog net geen H-D 😉. Zeker als je een noppenband eronder hebt liggen op lage snelheid met harde ondergrond.

Als dat frame afbreekt merk je dat bij alle snelheden/toeren. En als dan die beugels afbreken... ja. Dat merk je helemaal.

"Das pech, koplampunit weg.".
 
Een auto koppen heeft niks te maken met hoe die dingen afbreken. Dat heeft meer met neerwaardse kracht erop te maken dan iets ermee raken (harde klappen offroad). Die ijzeren beugels waar jij het over hebt zijn gelijk aan iets voor je vast pakken met je ellebogen naar buiten en dan iemand erop laten duwen. Ik acht de kans heel klein dat je de druk van die persoon tegen gehouden krijgt. Die beugels zijn de reden dat mensen thuis komen zonder dat ze de koplamp achterop het zadel moeten binden. Het rammelt alleen flink.

Voor hen die twijfelen: doe wat je wilt. Sommige mensen vinden het verstandig, anderen niet. Zelf ervaren is nog altijd het beste.
Haal die buitenste beugels maar eens weg, ligt hij wel op de grond als het een beetje waait.

Dat mooie colablikje zit in de lengte richting gemonteerd. Op en neerwaarts zal dat tegenvallen kwa extra sterkte. Als je er echt zo bezorgd over bent moet je even een paar pennetjes (laten) lassen, dat voegt wat toe. Een pennetje schuin naar onder, schuin naar boven en 1 schuin naar achter dan maak je het echt sterk. Oranje knikkerbus of andere stoere kleur er langs en dan staat het helemaal badass. ''Built not bought''.
 
Gusk
Als het 17 inch word dat 120/70 17 en 160/60/17 dan zou volgens mijn info/ berekening de ringen 41 en 45 moeten zijn
Als het 19 / 17 inch wordt den ik aan 120/70/19 en 160/60/17
hoe heb je een en ander berekend?

groet Ap
 
Zou wat wezen, paar beugeltjes monteren en je kunt ineens een VW Caddy terugkoppen :9

Sorry maar heb die gevouwen colablikjes in het echt gezien. Wat verwacht je er nu serieus van?
Kijk het staat hartstikke stoer dat snap ik. Net als rempotjes protectoren en dikke bashplates in Nederland. Ik snap ook echt wel dat geld moet rollen, al helemaal voor de hobby.
Maar veel meer dan optisch moet je het allemaal niet zien in ons zandlandje.
Dat een Rottweiler het verkoopt zegt natuurlijk niks. Die verkopen alles waar aan te verdienen is.

Ik ken dan weer iemand die z'n 790 hard genoeg in een Caddy heeft geramd om de draagarm daarvan krom te rijden. Tank stuk, poten in een bocht, hoofd en subframe gebogen, koplamp aan stront. Maar de hele voorkant zat nog wel gewoon op z'n plek vast (los van de stukjes onderdelen die verspreid lagen).

Uiteraard zal er wel eea afbreken als je besluit hem frontaal met koplamp tegen een boom te zetten, maar een lasje zijn dan de minste van je kosten en dat gevouwen colablikje wordt dan gewoon weer een rond colablikje.
Je moet ook niet vergeten dat dat niet het enige ophangpunt is. Er loopt een stalen buis buitenlangs die veel verder naar buiten monteert en dus veel meer hefboom heeft om wat uit te richten. Pas als die het opgeeft komt er kracht op dat geile colablikje. Als je voorbij het punt bent dat een stuk rond staal het op geeft...
Ik snap, eerlijk gezegd, je scepsis naar deze beugels niet zo Erwin.
Volgens mij zijn de afbrekende 'frame-stokjes' best een bekend euvel bij de KTM's en zijn de verschillende varianten van deze versteviging gewoon een antwoord op de vraag van hoe dit te voorkomen is?

ktm-headstock-posts-broken.jpeg


Deze ophanging verstevigen voor wat gemoedsrust lijkt me helemaal geen gek idee voor een paar tientjes?

Je spreekt over 'optisch' en 'stoer' en 'badass', maar daar gaat het natuurlijk helemaal niet om (het zijn een paar stukken metaal achter je kappen: je ziet er niets van!). Qua overkill: in tegenstelling tot superdikke bash-plates trilt die headstock ook op de NL bospaadjes echt wel en kan ik me voorstellen dat dit nogal kracht zet op die 4 kleine stompjes.

Maar misschien begrijp ik je helemaal verkeerd en hebben we het over verschillende dingen: want je spreekt over een 'colablikje' wat ik niet begrijp.

Hoe dan ook: als je denkt dat het onzin is moet je het natuurlijk niet doen, maar ik vind het helemaal niet gek dat mensen voor een paar tientjes een ernstig probleem proberen te voorkomen.
 
Dat beugeltje waar hij het over heeft is een heel dun stukje plaatstaal dat ook nog met een paar knikken naar binnen is gebogen, daarmee doel ik dat het gewoon een veredeld colablokje is. Het staat hartstikke leuk daar niet van. Maar het wordt verkondigd als een serieuze versteviging en daar heb ik eerlijk gezegd maar heel weinig vertrouwen in.

Voor de gemoedsrust trek je je geluksonderbroek aan. Verstevigingen en dat soort modificaties moeten er ook echt toe doen en goed doordacht zijn vind ik.
Als je zoals gezegd op en neerwaartse krachten wilt opvangen door een in de lengte richting geplaatst stukje blik dan heb je er niet heel lang bij stilgestaan lijkt me.
Het is inderdaad een zwak punt, maar pak het dan ook serieus aan als een zwak punt als je er zo bang voor bent. Las er dan 1 of meer pennen aan in verschillende richtingen, dan is het echt sterk en vang je ook de kracht van vibraties op.

Onderweg op onverharde routes in het buitenland (op stenen waar het dus ook echt klappert) zie je heel vaak bijeffecten van ''stoere verstevigingen''. Krachten worden verplaatst, de flex is uit bepaalde onderdelen waardoor verderop wat mis gaat, dat soort dingen.

Bashplates hetzelfde verhaal. Zo'n kerel op Bilstain een super massieve bashplate bij wijze van kogelwerend. Top zou je zeggen. Zij het niet dat de kracht nu dusdanig doorkwam dat hij op zoek kon naar een setje carters.
Een vergelijkbaar bij effect van dit soort beugeltjes indien echt sterk genoeg (zoals die van Rottweiler er uit ziet) is dat je de flex op je balhoofd (remmen/landen/drempels etc) probeert op te vangen door die pennetjes die je juist probeert te beschermen.
Het stalen frame waar ook je balhoofd uit bestaat lijkt echt super massief, maar zoek maar eens een slowmotion op van wat er gebeurt zo rond het balhoofd als er flink kracht op komt, je zult versteld staan hoe veel dat allemaal beweegt, zo is het ook ontworpen.

Edit:
Toen ik net aan het off-roaden met motoren begon dacht ik ook zo. Ach valbeugels, baat het niet schaadt het niet. Toen hapten ze de grond, trokken het draad uit m'n blok, diepe kras in het frame en de valbeugel flink het plaatwerk in gebogen.
Toen bij het oud ijzer gezet en sindsdien bij crashes schuift de motor prima zonder zich te katapulteren zodra de valbeugel een wortel of steen vindt.
 
Laatst bewerkt:
@Speedy_J aangezien jij vroeg om hoe en wat, zou ik zelf even kijken hoe het bij jouw model zit. Ik kan zo snel niets vinden over de nieuwe modellen 790/890. Hieronder zie je de twee bevestigingen en versteviging. Als KTM slim is geweest hebben ze de standaard constructie beter gemaakt op de nieuwe modellen.

Standaard 1: Zorgt ervoor dat de koplampunit aan het frame zit.
Standaard 2: Zorgt voor versteviging voor bewegingen links-rechts.
Versteviging: Zorgt voor versteviging voor bewegingen omlaag en omhoog, om afbreken van Standaard 1 te voorkomen. Montage op Standaard 1 en Standaard 2.

1711388263255.png
 
ik zie niet een foto van een 7/890 ???
en er is een nok afgebroken
is mijn nog niet overkomen
ook niet na een maand tet paden gereden te hebben in Italie
ga er ook niets aan doen
mzl🖖
en de rest doet wat die wil👍

die vorrige foto 😁
 
@Speedy_J kon het niet laten, even verder gezocht:
1711388836024.png
1711388858275.png

De nieuwe heeft dus dezelfde constructie, waar, op mijn foto, standaard 2 stukje alu is en vervolgens plastic. Die brackets van CamelADV/Ali/Tripel Clamp passen nog, die van Rottweiler niet.
 
Vrraaje aan Gsuk

Ik overweeg een extra set wielen te nemen
Of 17 /19 spaakvelgen te monteren of een set 17 sm wielen
Je had nieuwe abs ringen gemaakt welke verhouding tussen voor en achter gebruik je om de km teller en ABS goed te laten werken
Alvast bedankt Ap

Ik heb deze genomen

1290S Wheel Swap ABS Tone Rings | Shut Up And Ride
Heel eerlijk zijn ze iets te nauwkeurig
130 op de teller laat regematig 131 op de gps zien! Had dat liever 1 km de ander kant op gehad
Maar er is ook iemand op de Dutch ktm adventure facebook groep die ze ook maakt
 
Welke bandenmaten wil je gebruiken?

Het kan maar zo zijn dat er heel weinig verschil zit tussen de 17/19 en 18/21 omdat de 1e vaak hogere banden zijn.
Het scheelt voor en achter 2cm lage met 19/17 vergeleken met 21/18
Het voordeel van custom abs ringen voor mij is dat je geen kilometer teller afwijking meer hebt
Normaal met 21/18
Rij ik op de traject controle 111 op de teller is 106 op gps

Als ik de ktm sparepartsfinder bekijk zijn de onderdeel nummers voor de 790/890 1050/1090 en 1290 gelijk
Dus wat dat betreft zou je niet hoeven wisselen zou je toch zeggen (behalve als je een nauwkeurige kilometer teller wil)

Wel is het zo dat de gearing anders wordt door de ander omtrek van de banden
Ik ga denk ik 3 tandjes achter minder doen 45 heb nu 48 gevoels matig draait die te veel toeren en zuipt als een malle🤯
 
Ik moet 200km minimaal over asfalt rijden met mijn noppen. Ga ik niet doen. Veel plezier!
No worries mate. En thx.

Maarrre ik heb meer dan 450 km gereden op de noppen hoor in 1 dag, en ging prima ;)*D
Gewoon bandenspanning wat hoger.
 
No worries mate. En thx.

Maarrre ik heb meer dan 450 km gereden op de noppen hoor in 1 dag, en ging prima ;)*D
Gewoon bandenspanning wat hoger.
Inmiddels ruim 4000km op m'n MC360's staan, welke meer snelweg gezien hebben dan offroad-paden (continu wel om onderweg te zijn naar/van offroad paden/MX-banen).
Dagje Alphen +/- 260km
Dagje Emmen +/- 700km
Dagjes Nederweert +/- 140km per dag
Dagjes TET +/- 200km per dag
Dagjes training +/- 280km per dag

Zolang je geen achterlijke snelheden rijdt (max 100km/u GPS) EN je bandenspanning 2.2 / 2.5 houdt, gaat dat prima.

Al heb ik mezelf verwend met twee wielsets, dus voor dit soort dagen zou ik dan even de straatset eronder zetten. Maken die tenminste ook wat km's. Mij is het te ver rijden (200km / minimaal 2 uur enkeltje) om wat motoren te bekijken. Ik wens in ieder geval iedereen die gaat veel plezier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan