Het KTM 790/890 Adventure topic Deel 1

Blijft raadseltje
HD 1200 shovelhead begrijp ik. Dan 2.1 Liter blok van TP??? :?

Wel twee totaal verschillende motoren. Die carpe iter en je KLIM helm zijn zeker voor de HD bedoeld :N
Geen idee wat je niet begrijpt of wat je met je opmerking bedoelt.
 
Een motorblok met een cillinderinhoud van 2100 cc van Total Performance
Kijk, daar kunnen we wat meer mee. Toen ik de woorden sleeper en shovel las dacht dat ik serieus dat het om een grondverzetmachine ging met een slaapcabine. :?Vergeet niet dat dit een KTM topic is, een GS dat kennen de meesten inmiddels wel maar niet iedereen is vertrouwd met HD termen.
 
Laatst bewerkt:
Haha, my bad...ik verkeer in KTM en HD kringen, dus sta daar niet bij stil.

Een shovel is een oud hok uit de jaren zeventig, helemaal aangepast met een 2.1 liter blok, 6-bak, droge koppeling, verstevigd frame, bredere wielen e.d. maar oogt voor de leek nog steeds als een oud hok uit de jaren zeventig...van de term 'sleeper'.
 
heeft er iemand wel eens gehad dat de koplamp niet weer werkt ……
ik wilde van de week vroeg op de motor om eens door de files te gaan
dus alles aan de motor een eindje van het huis geduwd om niet iedereen wakker te maken ik start en geen licht 🤬
dus weer terug in de schuur pak uit en in de auto de file in 😣

nou ik heb even geen idee meer..
de (halo) ring rond de lamp werkt Groot licht ook
maar de DRL en dimlicht doen niets
zekeringen heel bedrading heel en geen foutmeldingen
als ik de stekker van de koplamp loshaal heb ik meteen een foutmelding HLU falure
dus de lamp zelf lijkt goed 🤔
 
Haha, my bad...ik verkeer in KTM en HD kringen, dus sta daar niet bij stil.

Een shovel is een oud hok uit de jaren zeventig, helemaal aangepast met een 2.1 liter blok, 6-bak, droge koppeling, verstevigd frame, bredere wielen e.d. maar oogt voor de leek nog steeds als een oud hok uit de jaren zeventig...van de term 'sleeper'.
Zie je toch wel veel. Ktm en tegelijk hd rijder, of andersom. Of van ktm naar hd, of van hd naar ktm.

Dat laatste geld voor mij! Mis hem toch nog wel, op een mooie zomer dag of avond.
 
Iemand hier misschien nog een tip voor een goede monteur/bedrijf waar ik met mijn 790 terecht kan voor start problemen?
Een kundige garage met redelijke prijzen regio Tilburg/Breda bij voorkeur.
 
Wat voor problemen heb je ?
niet aanslaan of niet starten..
Gooit hem wel rond maar slaat niet aan. Heb hem daar pas geleden voor weggebracht en €300 afgerekend voor nieuwe bougies maar nu wederom zelfde probleem. Intussen heb ik de powercommander eraf gehaald, die bleek niet goed aangesloten, en heb ik de bougies zelf vervangen maar start nog steeds niet helaas. Breng hem nu liever naar iemand die de oorzaak achterhaalt ipv enkel bougies vervangt.
 
Zie je toch wel veel. Ktm en tegelijk hd rijder, of andersom. Of van ktm naar hd, of van hd naar ktm.

Dat laatste geld voor mij! Mis hem toch nog wel, op een mooie zomer dag of avond.
Allebei rijden is ook goed uit te leggen. HD voor het “echte” motor gevoel, mooi luchtgekoeld blok, mooi motor geluid en relaxt rijden. Als je dan ff wat meer sensatie qua snelheid en rij dynamiek wil, dan stap je op de ktm 😃.
 
Allebei rijden is ook goed uit te leggen. HD voor het “echte” motor gevoel, mooi luchtgekoeld blok, mooi motor geluid en relaxt rijden. Als je dan ff wat meer sensatie qua snelheid en rij dynamiek wil, dan stap je op de ktm 😃.
Ik heb altijd al meerdere motoren naast elkaar gereden, waaronder HD en KTM.

De onderlinge verschillen zijn zo groot dat het leuk is om voor ieder doel, iedere bui een andere motor te hebben. Ik hou van het feit dat je op een oude HD meer machinist dan motorrijder bent en ik hou van de agressie van KTM. Beiden redelijke pure merken wat mij betreft (heb het over oude HD's en offroad producten van KTM).
 
Ik heb altijd al meerdere motoren naast elkaar gereden, waaronder HD en KTM.

De onderlinge verschillen zijn zo groot dat het leuk is om voor ieder doel, iedere bui een andere motor te hebben. Ik hou van het feit dat je op een oude HD meer machinist dan motorrijder bent en ik hou van de agressie van KTM. Beiden redelijke pure merken wat mij betreft (heb het over oude HD's en offroad producten van KTM).
Ah zelfs de nieuwe HDs hebben een hoop karakter. Mijn vrouw heeft nu een HD sportglide uit 2022 en dat is toch wel wel mooie rij beleving vind ik, daarnaast een Duke890.
Mijn rocket 3 bijvoorbeeld rijdt weer heel anders, zo soepel dat het bijna saai is in vergelijking met de HD - maar omruilen voor de nieuwe Breakout 117 ben ik nog niet uit. En de SA-R is dan weer een leuke woon werk motor en ook overigens een prima motor om alles mee te doen eigenlijk. De Superduke evo gebruik ik, mede voor behoud van lijf en rijbewijs, voornamelijk op t circuit 😅.
 
Voor het niet starten als je het contact aanzet gaat/ voel je dan wel de brandstofpomp draaien
Ja brandstofpomp werkt. Benzine kraantjes staan open, verschillende accu’s geprobeerd, met jumpstarter geprobeerd, bougies schoon gemaakt, bougies vervangen, gestart zonder brandstofpomp zekering voor geval motor verzopen was, zekeringen gecontroleerd.
 
Is het spontaan gekomen of waren er al eerder problemen met aanslaan ?
en zijn de bougies droog of nat als je ze verwijdert na het starten ?
en is hij al eens uitgelezen voor storingen ?
 
Ik heb de motor pas recent en na lang stil staan start deze direct en een paar dagen later niet meer. Laatst had ik de nieuwe bougies eruit gehaald, die waren zwart aangeslagen aan de onderkant. Schoon gemaakt en opnieuw paar keer proberen te starten, weer eruit en weer zwarte aanslag, lijk wat bezine te ruiken.
Uitlezen durf ik niet te zeggen, is toen niet over gesproken door ktm dealer, maar weet ook niet of ze hem kunnen uitlezen met de powercommander aangesloten.
 
Hij lijkt me zo te horen te rijk te lopen
Ik heb ergens wel eens gelezen dat de lambda sondes om te wisselen zijn van beide cilinders
En dat dit ook problemen geeft .
Ik heb ook wel eens gehad dat de gasklep die niet helemaal sloot bij mijn ktm 990 hierdoor ook startproblemen .
 
Dit is ook nog een optie (uit het werkplaats handboek)
 

Bijlagen

  • 17AA7CBC-F22A-4ADB-A683-33685BE2DC5E.png
    17AA7CBC-F22A-4ADB-A683-33685BE2DC5E.png
    41,1 KB · Weergaven: 29
Terug
Bovenaan Onderaan