Dan kijk eens of er op die lagers iets staatIi ben alvast wat zaken aan het inkopen voor de komende grote beurt die ik m'n Divje moet geven na 14.500 km vanaf begin maart dit jaar.
Ik heb net nieuwe lagers gekocht voor het balhoofd, daar zit een duidelijk zwaar punt in.
Op E-Bay voor € 27,75 incl verzending.
Met een beetje zoeken kun je zo aardig wat besparen op je onderdelen voor je Divje
En je hoeft er niet eens de deur voor uit
@bensi: heb je voor die prijs bal- of kegellagers?
@spykes22: carbs aftappen voor de winter? als je forte II door de benzine gooit, stabiliseert het spul.... dan hoef je ze niet af te tappen.
@bensi: heb je voor die prijs bal- of kegellagers?
Het zou op de eerste plaats handig zijn als je merk, type en bouwjaar in de ondertitel of de voetnoot zou vermelden, want dat was mijn eerste zoektocht.Op het laagste punt van de 4 carburateurs vind je de vlotterkamer & aan de onderzijde hiervan het aftappunt en als je schroefje 11 los draait dan loopt bij 1 de benzine eruit:
[afbeelding]Welke flesjes heb je besteld en waar
Ik zal het je tzt laten weten.@Bensi: Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met het borgen van de 2 moeren (met rubber ring er tussen) die het balhoofd instellen. Bij mij lukte het niet om die 2 moeren strak te draaien (rubber kwam er tussenuit), net zoals ze niet strak tegen elkaar zaten toen ik het loshaalde.
Of zelf gaan sleutelen, dan kost het een paar tientjesGisteren bij thuiskomst zag ik oliesporen op de achterband zitten, dus heb er niet meer mee gereden behalve net voorzichtig naar Motoport. Maar! volgens mij heeft mijn olieavontuur een happy ending. Het bleek een verstopte carterontluchting te zijn. Dat had ik op internet ook al gevonden en gehoopt dat dat het was. Het was immers de goedkoopste en simpelste verklaring die ik kon vinden.Dat kostte me overigens 3 tientjes bij motoport, want dit zit natuurlijk niet in de gratis herfstcheckup.
Samenvatting: Je carter verliest wat oliedampen door drukverschillen en dat komt in je airbox terecht. Deze loopt via een slangetje terug je motor in naar de verbrandingskamer waar ze verbrand worden en je ze kwijt bent. De restanten in de airbox worden afgevoerd via een slangetje linksonder de airbox (loopt naar rechtsachter bij je steppie). Hier hoort normaal gesproken een plugje op te zitten dat ervoor zorgt dat de kleine hoeveelheid olie niet op je achterband terecht kan komen. Deze moet je elke beurt even leeg laten lopen. Als er ineens veel olie uit komt zoals in mijn geval dan is de leiding tussen luchtfilter en carburateurs verstopt en blijft de olie in het luchtfilter staan. Totdat je 'm op de jiffy gooit en hij alles via de afvoer naar buiten plast.
De Div is overigens niet zonder problemen/punten door de check gekomen.
[*] Balhoofdlager is kaput, dat wordt sparen.(€225 gemonteerd)
[*] Achterband is versleten. Dat wist ik al en heb gelijk een BT45 besteld.(€140 ofzo gemonteerd)
[*] Remblokken achter zijn versleten. Dat wist ik al en heb ze zelfs al thuis liggen.
Al met al is alleen de balhoofdlager een verrassing. Dat verklaart misschien het wiebelende stuur, maar dat zou ook door de vierkante achterband kunnen komen. De rem en achterband wist ik al, maar de balhoofdlager moet ik even voor sparen.
Die bedoel ik inderdaad.Ik zal het je tzt laten weten.
Je bedoelt de pos. nr. 6 met nr. 7 er tussen neem ik aan. Die wordt toch geborgd door de speciale ring nr. 5 ? Dan hoeven ze toch niet muurvast op elkaar gedraaid te worden lijkt mij?
@Oxi: zie m'n howto, als je hem nog niet had gevonden. Dan weet je wat je te wachten staat.Of zelf gaan sleutelen, dan kost het een paar tientjes
Dat moet ik geweest zijnIs het trouwens een beetje opvallend zo'n LED bar, heb hem zelf nog niet echt kunnen zien, en vraag me dat af.
Is mijn dagelijkse ritje, Breukelen-Alphen v.v.
Heb ik netjes gezwaaid naar je of niet? Er is mij niet zo snel een Div opgevallen, al is het wel een motor die ik meer dan gemiddeld tijdens woon-werk zie.
Herman
Hallo, maar waarom Blauwe (b)engel het is een rode Div toch??? DE LED bar valt wel op maar je had je licht ook aan, daardoor wordt het effect weer minder....
2 dagen later zag ik je weer, maar nu zat ik in de auto, je komt altijd langs me werk, aan je linkerhand net voor Noorden als je uit de richting van Nieuwkoop komt.
Je zwaaide inderdaad ik ook, was wel lastig ik ging net de rotonde bij Maas op.
@spykes: wat ik altijd doe voor een winterstop mbt brandstof en olie...
Ritje maken, olie aftappen, nieuwe erin. Fiets schoonmaken. Opnieuw leuk rondje, tank vol en forte II erin. Naar huis rijden (in mijn geval zit die zooi dan ook in de carb).
Roestgevoelige delen in de siliconenspray. Bandjes op 2.9 en 2.5 bar. Kan prima op de jiffy, banden vervormen pas na jaren stilstand.
Na de winter fiets uit schuur trekken en beurt (olie vervang ik echter niet). Forte I erbij, tank leegrijden.
That's it... gaat al 5 jaar goed, maar de winterstop duurt bij mij niet langer dan 4 maanden.
Ik zal het je tzt laten weten.
Je bedoelt de pos. nr. 6 met nr. 7 er tussen neem ik aan. Die wordt toch geborgd door de speciale ring nr. 5 ? Dan hoeven ze toch niet muurvast op elkaar gedraaid te worden lijkt mij?
[afbeelding]
Om maar even aan te tonen dat ik niet te ambitieuze klusjes moet doen aan de motor. Ik heb vandaag de remblokken achter vervangen... Gelukt overigens. Geen technisch verslag, maar een klungelverhaal.
Voor mij wel, mijn achtertuin, plus een mooie route en normaal gesproken niet het beste jaargetijde, maar de weerberichten voor morgen zijn gunstig (rond de 20 graden en droog).Morgen staat een rit van zeker 450km (excl omwegen) op de planning. Ik ga de mergellandroute rijden, en dat is niet om de hoek.
Of de remvloeistof nog goed is kan je niet zien.Tevens wist ik dat DOT4 remvloeistof bijtende zooi is waar je mee moet uitkijken. Dat was nog goed.
De oude blokken had ik er zo uit, maar de nieuwe pasten natuurlijk niet. Nippels open gedraaid en geprobeerd om de twee zuigers terug naar binnen te duwen