Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dan kijk eens of er op die lagers iets staat

Merk/type en/of een nummer om de OP aan te vullen, want misschien zijn ze bij een lagerboer nog goedkoper.

Bij voorbaat hartelijk dank.
 
@spykes22: carbs aftappen voor de winter? als je forte II door de benzine gooit, stabiliseert het spul.... dan hoef je ze niet af te tappen.

@bensi: heb je voor die prijs bal- of kegellagers?
 
@spykes22: carbs aftappen voor de winter? als je forte II door de benzine gooit, stabiliseert het spul.... dan hoef je ze niet af te tappen.

@bensi: heb je voor die prijs bal- of kegellagers?


das mooi heb net Forte 1 en Forte II besteld voor mijn divje voor de winterstop !

moet ik dat spul er in gooien.. de motor ff draaien en dan klaar of moet ik er ff mee gaan rijden (5km)...?

das mooi handig
 
Laatst bewerkt:


Forte I en Forte II heb ik besteld online in Hengelo
 
@Bensi: Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen met het borgen van de 2 moeren (met rubber ring er tussen) die het balhoofd instellen. Bij mij lukte het niet om die 2 moeren strak te draaien (rubber kwam er tussenuit), net zoals ze niet strak tegen elkaar zaten toen ik het loshaalde.
 
Ik zal het je tzt laten weten.
Je bedoelt de pos. nr. 6 met nr. 7 er tussen neem ik aan. Die wordt toch geborgd door de speciale ring nr. 5 ? Dan hoeven ze toch niet muurvast op elkaar gedraaid te worden lijkt mij?

 
Gisteren bij thuiskomst zag ik oliesporen op de achterband zitten, dus heb er niet meer mee gereden behalve net voorzichtig naar Motoport. Maar! volgens mij heeft mijn olieavontuur een happy ending. Het bleek een verstopte carterontluchting te zijn. Dat had ik op internet ook al gevonden en gehoopt dat dat het was. Het was immers de goedkoopste en simpelste verklaring die ik kon vinden. Dat kostte me overigens 3 tientjes bij motoport, want dit zit natuurlijk niet in de gratis herfstcheckup.

Samenvatting: Je carter verliest wat oliedampen door drukverschillen en dat komt in je airbox terecht. Deze loopt via een slangetje terug je motor in naar de verbrandingskamer waar ze verbrand worden en je ze kwijt bent. De restanten in de airbox worden afgevoerd via een slangetje linksonder de airbox (loopt naar rechtsachter bij je steppie). Hier hoort normaal gesproken een plugje op te zitten dat ervoor zorgt dat de kleine hoeveelheid olie niet op je achterband terecht kan komen. Deze moet je elke beurt even leeg laten lopen. Als er ineens veel olie uit komt zoals in mijn geval dan is de leiding tussen luchtfilter en carburateurs verstopt en blijft de olie in het luchtfilter staan. Totdat je 'm op de jiffy gooit en hij alles via de afvoer naar buiten plast.

De Div is overigens niet zonder problemen/punten door de check gekomen.
[*] Balhoofdlager is kaput, dat wordt sparen. (€225 gemonteerd)
[*] Achterband is versleten. Dat wist ik al en heb gelijk een BT45 besteld. (€140 ofzo gemonteerd)
[*] Remblokken achter zijn versleten. Dat wist ik al en heb ze zelfs al thuis liggen.

Al met al is alleen de balhoofdlager een verrassing. Dat verklaart misschien het wiebelende stuur, maar dat zou ook door de vierkante achterband kunnen komen. De rem en achterband wist ik al, maar de balhoofdlager moet ik even voor sparen.
 
Als aanvulling hierop. Een hoog oliepeil zorgt dat de druk in de carter toeneemt (vloeistof is niet persbaar) en zorgt dus voor meer verlies van oliedampen dan een laag oliepeil. Hij moet er niet van gaan lekken!
 
Laatst bewerkt:
Of zelf gaan sleutelen, dan kost het een paar tientjes
 
Ik zal het je tzt laten weten.
Je bedoelt de pos. nr. 6 met nr. 7 er tussen neem ik aan. Die wordt toch geborgd door de speciale ring nr. 5 ? Dan hoeven ze toch niet muurvast op elkaar gedraaid te worden lijkt mij?
Die bedoel ik inderdaad.
Het leek mij dat die 2 t.o.v. elkaar strak geborgd moeten zijn, zodat de onderste ring 6 niet naar boven kan draaien (wat meer speling op het balhoofd zou geven). Nu zitten ze met rubber ertussen wel tegen elkaar, maar kunnen ze als geheel (5, 6 en 7) gewoon over de as draaien (en zo zat het ook). Resultaat is dat de moer helemaal bovenaan (op het stuur) pas zorgt voor de daadwerkelijke borging. Maar tot nog toe is dat goed blijven zitten

Of zelf gaan sleutelen, dan kost het een paar tientjes
@Oxi: zie m'n howto, als je hem nog niet had gevonden. Dan weet je wat je te wachten staat.
Het verbaasd me dat je een versleten balhoofdlager niet zelf voelde, ik neem aan dat-ie niet soepel draait, en dat je dus bij lage snelheid een dood punt (rechtdoor) voelt.
 
Laatst bewerkt:
Balhoofdlager zit ik nog te overwegen en daarom heb ik nog geen afspraak gemaakt bij de motorzaak. De WPHB had ik er al op nageslagen, je howto doe ik nog.

Alles doorgelezen en besloten dat het geen klusje voor Oxi is.
 
Laatst bewerkt:


Hallo, maar waarom Blauwe (b)engel het is een rode Div toch??? DE LED bar valt wel op maar je had je licht ook aan, daardoor wordt het effect weer minder....

2 dagen later zag ik je weer, maar nu zat ik in de auto, je komt altijd langs me werk, aan je linkerhand net voor Noorden als je uit de richting van Nieuwkoop komt.

Je zwaaide inderdaad ik ook, was wel lastig ik ging net de rotonde bij Maas op.
 



Blauwe (b)engel komt nog van mijn matblauwe Hornet.

Heb inderdaad een donkere Diversion gezien, ik draaide volgens mij net de ronde af naar Nieuwkoop en jij draaide er bijna op.

We zullen elkaar dan nog wel vaker tegenkomen, geinig.

Ik was donderdag weer met de auto, heb er een hekel aan om met regen van huis weg te rijden. Dan pak ik de auto wel.

Groeten,

Herman
 
@spykes: wat ik altijd doe voor een winterstop mbt brandstof en olie...

Ritje maken, olie aftappen, nieuwe erin. Fiets schoonmaken. Opnieuw leuk rondje, tank vol en forte II erin. Naar huis rijden (in mijn geval zit die zooi dan ook in de carb).
Roestgevoelige delen in de siliconenspray. Bandjes op 2.9 en 2.5 bar. Kan prima op de jiffy, banden vervormen pas na jaren stilstand.

Na de winter fiets uit schuur trekken en beurt (olie vervang ik echter niet). Forte I erbij, tank leegrijden.

That's it... gaat al 5 jaar goed, maar de winterstop duurt bij mij niet langer dan 4 maanden.
 
@oxi: "De restanten in de airbox worden afgevoerd via een slangetje linksonder de airbox (loopt naar rechtsachter bij je steppie)."

Bij welke div is dat? Zelf heb ik een idd een slangetje waar resten in komen, maar die is maar 3cm lang en afgeknepen.
 


okey bedankt !

tja echt mooi weer is het niet en de blaadjes vallen al weer dus hup de schuur in
 
Nu al?

Ik heb de wintervoering nog niet eens in mijn pak geritst en zie pas enkele blaadjes? Het is wel een rotzomer geweest met zoveel regen.
 
Juist nu kun je profiteren van de voordelen van een Div.

Pekel, vuil en liever niet; eventuele schuivers... het is allemaal minder erg dan bij een italiaanse diva of kekke supersport.

Voor de 900 ook nog 's doorploegen met het onderhoudsvrije cardan.

IJzel ben ik huiverig voor, dat heeft niks met rijvaardigheid te maken.
(al maak ik ieder jaar de vergissing om te laat met de auto te gaan)
 
Laatst bewerkt:
Ik zal het je tzt laten weten.
Je bedoelt de pos. nr. 6 met nr. 7 er tussen neem ik aan. Die wordt toch geborgd door de speciale ring nr. 5 ? Dan hoeven ze toch niet muurvast op elkaar gedraaid te worden lijkt mij?

[afbeelding]


Boutje 12 ben ik dus aan allebei de kanten kwijt

Kwam een keer thuis, een was er gewoon weg, en de andere hing er half uit


Zitten nu 2 rvs bouten heeeeeeeeeel vast in
 
Om maar even aan te tonen dat ik niet te ambitieuze klusjes moet doen aan de motor. Ik heb vandaag de remblokken achter vervangen... Gelukt overigens. Geen technisch verslag, maar een klungelverhaal.

De remklauw had ik er snel af, wist ook dat ik 'm niet kon laten bungelen aan de remleiding. Tevens wist ik dat DOT4 remvloeistof bijtende zooi is waar je mee moet uitkijken. Dat was nog goed. De oude blokken had ik er zo uit, maar de nieuwe pasten natuurlijk niet. Nippels open gedraaid en geprobeerd om de twee zuigers terug naar binnen te duwen. Dat kostte me echt veel moeite. Uiteindelijk kreeg ik ze zo ver naar binnen dat ik de oude versleten remblokken er terug in kon doen en een steeksleutel daartussen om kracht te zetten. Toen lukte het net om de nieuwe blokken erin te doen én over de schijf te frotten.

Uiteraard alles netjes teruggeschroefd. Had mijn rempedaal helemaal geen kracht. Uiteraard moest het een en ander nog ontlucht worden, maar ik had gezien dat het remvloeistofpeil net boven het minimum stond. Dus snel even naar de winkel om voor sluitingstijd een flesje DOT4 te scoren voor het geval dat. Ontluchten was geen probleem met wat hulp om het pedaal in te drukken terwijl ik aan de tepels (... ) van de remklauw draaide. Toen nog even het remvloeistofniveau bijvullen... Kuipwerk lag er zo af, dop van het reservoir ook. Ik steek daar netjes een kleine schone trechter in en begin te gieten. Het peil steeg niet maar het stroomde wel een beetje over. Blijkt er zo'n rubber geval in het reservoir te hangen die er eerst uit moest. Dat eenmaal gevonden, goed bijgevuld, remmen getest en een proefrondje gemaakt. Alles werkt weer naar behoren.

Daarna maar de hele motor gewassen, vooral de delen waar remvloeistof geknoeid is. Wat een geklungel was het zeg. De remvloeistofolie is overigens niet geknoeid op kuipwerk, remblokken of remschijven. Alleen op wat frameonderdelen. Die zijn afgespoeld...

Morgen staat een rit van zeker 450km (excl omwegen) op de planning. Ik ga de mergellandroute rijden, en dat is niet om de hoek.
 
Om maar even aan te tonen dat ik niet te ambitieuze klusjes moet doen aan de motor. Ik heb vandaag de remblokken achter vervangen... Gelukt overigens. Geen technisch verslag, maar een klungelverhaal.

Een heel verhaal en zo zijn we allemaal een keer begonnen.
Morgen staat een rit van zeker 450km (excl omwegen) op de planning. Ik ga de mergellandroute rijden, en dat is niet om de hoek.
Voor mij wel, mijn achtertuin, plus een mooie route en normaal gesproken niet het beste jaargetijde, maar de weerberichten voor morgen zijn gunstig (rond de 20 graden en droog).

Succes.
 
Laatst bewerkt:
Tevens wist ik dat DOT4 remvloeistof bijtende zooi is waar je mee moet uitkijken. Dat was nog goed.
Of de remvloeistof nog goed is kan je niet zien.
Remvloeistof trekt vocht aan , en daardoor kan er bij stevig remmen en warmte een dampbel ontstaan.
En werken je remmen dus niet meer.
Dus remvloeistof kan je beter verversen, als je er toch al mee bezig bent.
Wij zullen met onze divjes in Nederland niet zo snel in de situatie komen dat er een dampbel ontstaat.
Maar met zware belading en vakanties dus wel.


De oude blokken had ik er zo uit, maar de nieuwe pasten natuurlijk niet. Nippels open gedraaid en geprobeerd om de twee zuigers terug naar binnen te duwen

Als je de remolie niet vervangt was het opendraaien van de Nippels niet nodig.
Door het indrukken van de zuigers ( die je uiteraard eerst schoon gemaakt hebt met remmen reiniger )pers je de olie weer terug in het reservoir.
Dan heb je tenminste ook geen knoeiboel.

Dit moet je niet zien als kritiek , maar als een leer moment voor de volgende keer.
Het is heel goed dat je dit karweitje toch zelf probeert

Veel rijplezier vandaag
 
Status
Niet open voor verdere reacties.