Gisteren bij thuiskomst zag ik oliesporen op de achterband zitten, dus heb er niet meer mee gereden behalve net voorzichtig naar Motoport. Maar! volgens mij heeft mijn olieavontuur een happy ending. Het bleek een verstopte carterontluchting te zijn. Dat had ik op internet ook al gevonden en gehoopt dat dat het was. Het was immers de goedkoopste en simpelste verklaring die ik kon vinden.
Dat kostte me overigens 3 tientjes bij motoport, want dit zit natuurlijk niet in de gratis herfstcheckup.
Samenvatting: Je carter verliest wat oliedampen door drukverschillen en dat komt in je airbox terecht. Deze loopt via een slangetje terug je motor in naar de verbrandingskamer waar ze verbrand worden en je ze kwijt bent. De restanten in de airbox worden afgevoerd via een slangetje linksonder de airbox (loopt naar rechtsachter bij je steppie). Hier hoort normaal gesproken een plugje op te zitten dat ervoor zorgt dat de kleine hoeveelheid olie niet op je achterband terecht kan komen. Deze moet je elke beurt even leeg laten lopen. Als er ineens veel olie uit komt zoals in mijn geval dan is de leiding tussen luchtfilter en carburateurs verstopt en blijft de olie in het luchtfilter staan. Totdat je 'm op de jiffy gooit en hij alles via de afvoer naar buiten plast.
De Div is overigens niet zonder problemen/punten door de check gekomen.
[*] Balhoofdlager is kaput, dat wordt sparen.
(€225 gemonteerd)
[*] Achterband is versleten. Dat wist ik al en heb gelijk een BT45 besteld.
(€140 ofzo gemonteerd)
[*] Remblokken achter zijn versleten. Dat wist ik al en heb ze zelfs al thuis liggen.
Al met al is alleen de balhoofdlager een verrassing. Dat verklaart misschien het wiebelende stuur, maar dat zou ook door de vierkante achterband kunnen komen.
De rem en achterband wist ik al, maar de balhoofdlager moet ik even voor sparen.