Dus moet je elke 3 jaar een nieuwe (andere) motor kopen om het fiscaal interessant te houden? Wat dus ook wil zeggen dat je even je eigen motor op naam van iemand anders kan zetten en daarna weer op je eigen naam?
...
Vergeet dat maar. Das de tax bedriegen, en als dat uitkomt ben je nog niet jarig ...
Effe Patje corrigeren.
Het is NIET verplicht om een 2ehands motor in 3 jaar af te schrijven. Het is MINIMUM 3 jaar. Het hangt een beetje af van hoeveel km je ermee doet, en wat de uiteindelijke restwaarde is.
In feite moet je kunnen verantwoorden dat je motor technisch afgeschreven is.
Vb: Van een 2ehands div900 die op zen 3e jaar in jouw eigendom de kaap van 75.000km overschreden heeft, zal de tax aanvaarden dat ie fiscaal afgeschreven is. Koop je een 2 jaar ouwe fjr1300 en geraak je dan na de 3 volgende jaren niet boven de 50.000km, dan gaat de tax nooit jamais never aaanvaarden dat ie is afgeschreven. Omdat de restwaarde nog veel te groot is.
Officieus aanvaard de tax dat een motor is afgeschreven als de verkoopswaarde afgerond minder dan 1/3e is van de originele nieuwwaarde (voor een div900 dus ongeveer 3000€ verkoopswaarde) . Aan jou dan om een zot te vinden die slechts 1/3e van de nieuw prijs wil betalen (en de rest int zwart als ie meer waard is hehe). ALS je de motor op minder tijd wil afschrijven dan gaat de tax de wederverkoopwaarde alsnog in rekening brengen, en dan ben je slechter af.
In de praktijk lukt het meestal wel om een 2ehands in 3 jaar af te schrijven omdat je om het interessant te maken toch al veel km moet afleggen. Iedere belg krijgt namelijk zowiso al (voor een gemiddeld salaris) zo ongeveer 3000€ aftrek voor woonwerkkost. Zelfs als je te voet om de hoek van je werk woont en dus geen kosten hebt. Je moet dus maken dat je met je motorkosten BOVEN die 3000€ geraakt.
En das best veel. Tel maar na. De verhouding woonwerk / prive weegt zwaar.
Een nieuwe wordt afgeschreven in minimaal 5jaar.
Kledij & helm is afgeschreven na 3 jaar
Voor een goed begrip: in Belgie kan je ALLE motorkosten als beroepskosten aftrekken van de tax. Dit in verhouding tussen woonwerk/werk en prive kilometers.
Verzekering, benzine, rijbelasting, aankoop, onderhoud, reparatie, olie, kledij, thermisch ondregoed, fluo jasje, kettingslot, "anwb", garage stallingskost, tijdschriftabbonnement, sticker van het MF, echt ALLES .... wat je nodig hebt voor woonwerk motorverkeer. Een gps voor de dagelijks woonwerk rit zal echter niet aanvaard worden (je kent toch de weg naar je werk wel zeker). Een gps voor iemand die ganse dagen de baan op is op de motor (vertegenwoordiger???) gaat wel kunnen !
Kwestie van creatief (maar geloofwaardig) te zijn met kilometerstanden facturen enz ...
Bij een gemiddeld salaris, krijg je dan ~40% extra terug van alles wat je boven die 3000€ hebt uitgegeven.
Dat is ook de reden waarom ik mijn beide div's hebt verkocht en een 1 jaar oude okkaazie Vstrom (met 385km) heb gekocht.
Ik ga die afschrijven in 5 jaar (ondanks okkazie, 5 jaar ipv 3, dit om de wederverkoopwaarde omlaag te krijgen). Dat levert mij samen met alle andere kosten een extra belastingsvoordeel van ~800€/jaar. ofte na die 5 jaar ... 4000€.
De VStrom koste mij dus 8000€ koop min 4000 taxvoordeel = 4000euro
Ik verkoop die dan na die 4 jaar en pakweg 70.000km voor 3000€ (nieuwprijs was toendertijd 10.000€, das dus min dan 1/3e) + 1000 int zwart = 4000€
Mijn divs waren 4000€ waard en ik krijg 4000€ terug voor de Vstrom.
Wat dus wil zeggen dat ik dankzij de belgische tax 5 jaar aan een stuk GRATIS op een VStrom heb gereden ...
Legale belastingsontwijking, een sport waarin belgen wereldkampioen zijn
tralala ...