Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Yamaha Diversion topic (deel 9)

Status
Niet open voor verdere reacties.
goedenavond divrijders,

na een tijdje druk te zijn geweest ben ik er weer.
heb mijn schooljaar afgerond en ik kan mmet blijdschap mededelen dat ik door ben naar mijn vierde (oftwel laatste) leerjaar.
Gefeliciteerd met de bevordering.
heb ook nog ffe een festival gehad in het mooie belgie. (ben wel met de trein gegaan want na 5 dagen raggen op een festival was ik niet meer in staat om terug te rijden) jullie krijgen allen de groeten van Aerosmith, Slayer en Kiss!
Doe ze van harte de groeten terug.
Daar kan ik mij iets bij voorstellen.
 
Alexjuh: Wanneer ga je naar de Ardennen? Wellicht kom ik je tegen in Luxembourg
Nieuwe balhoofdlagers zorgt er voor dat je heeeeel veel "snelle slalom" doet onderweg, erg fijn
 
Waarom is die van 2003 afgeschreven?

belgie= gekocht in occasie=breng de moto in in de belastingen
en occasie motor word afgeschreven op 3 jaar verplicht
begonnen op 01 jan 2008 dus einde 31 dec 2010
nadien kan je de motor niet meer inbrengen en is het fiscaal niet meer intressand
 
belgie= gekocht in occasie=breng de moto in in de belastingen
en occasie motor word afgeschreven op 3 jaar verplicht
begonnen op 01 jan 2008 dus einde 31 dec 2010
nadien kan je de motor niet meer inbrengen en is het fiscaal niet meer intressand
Wij Hollanders snappen het weer niet
 
belgie= gekocht in occasie=breng de moto in in de belastingen
en occasie motor word afgeschreven op 3 jaar verplicht
begonnen op 01 jan 2008 dus einde 31 dec 2010
nadien kan je de motor niet meer inbrengen en is het fiscaal niet meer intressand
Dus moet je elke 3 jaar een nieuwe (andere) motor kopen om het fiscaal interessant te houden? Wat dus ook wil zeggen dat je even je eigen motor op naam van iemand anders kan zetten en daarna weer op je eigen naam?

Ik weet niet hoeveel je met je motor rijdt, maar vermoed dat je nog wel minder dan 75000 op de teller van je div hebt staan. Kortom die kan nog goed gebruikt worden. Zonde dat motoren dan om deze redenen dan al aan de kant worden gezet. Net zo stom als dat veel lease rijders hier in NL een Prius kopen, omdat deze een lage bijtelling heeft.
 
Alexjuh: Wanneer ga je naar de Ardennen? Wellicht kom ik je tegen in Luxembourg
Nieuwe balhoofdlagers zorgt er voor dat je heeeeel veel "snelle slalom" doet onderweg, erg fijn

van 9 t/m erghh... 2 weken augustus. we rijden vanaf gent naar de ardennen door naar het zwarte woud (duitsland) en dan via valkenburg terug naar nederland. leuk met de tent en de motor vakantie vieren. joy!
 
Nu zit ik zo die tekst onderaan de post van Alexjuh te lezen ,en dat ze nieuwe balhoofdlagers nodig heeft .
1 + 1 =2 ?
 
Hallo allemaal,
Om nog even terug te komen op mijn colector.
Ik heb bijde sites ge e-mailt (japparts en Delkevic)
Delkevic is de goedkoopste maar had de collector niet op voorraad, zou zo'n 3 weken gaan duren.
Japparts had hem wel op voorraad. En na door te geven wat de binnen diameter van de uitlaat is alles binnen 3 dagen binnen gekregen! 248 Euro voor de collector, 6 pakkingen en 6 rvs klemmen. Ik rij dus ook weer rond op mijn div. Alles paste met gemak!

Groet Jos
 
Gefeliciteerd, aardige prijs, maar je rijdt weer en dat is waarschijnlijk het belangrijkste.
 
Dus moet je elke 3 jaar een nieuwe (andere) motor kopen om het fiscaal interessant te houden? Wat dus ook wil zeggen dat je even je eigen motor op naam van iemand anders kan zetten en daarna weer op je eigen naam?
...

Vergeet dat maar. Das de tax bedriegen, en als dat uitkomt ben je nog niet jarig ...

Effe Patje corrigeren.
Het is NIET verplicht om een 2ehands motor in 3 jaar af te schrijven. Het is MINIMUM 3 jaar. Het hangt een beetje af van hoeveel km je ermee doet, en wat de uiteindelijke restwaarde is.
In feite moet je kunnen verantwoorden dat je motor technisch afgeschreven is.

Vb: Van een 2ehands div900 die op zen 3e jaar in jouw eigendom de kaap van 75.000km overschreden heeft, zal de tax aanvaarden dat ie fiscaal afgeschreven is. Koop je een 2 jaar ouwe fjr1300 en geraak je dan na de 3 volgende jaren niet boven de 50.000km, dan gaat de tax nooit jamais never aaanvaarden dat ie is afgeschreven. Omdat de restwaarde nog veel te groot is.

Officieus aanvaard de tax dat een motor is afgeschreven als de verkoopswaarde afgerond minder dan 1/3e is van de originele nieuwwaarde (voor een div900 dus ongeveer 3000€ verkoopswaarde) . Aan jou dan om een zot te vinden die slechts 1/3e van de nieuw prijs wil betalen (en de rest int zwart als ie meer waard is hehe). ALS je de motor op minder tijd wil afschrijven dan gaat de tax de wederverkoopwaarde alsnog in rekening brengen, en dan ben je slechter af.

In de praktijk lukt het meestal wel om een 2ehands in 3 jaar af te schrijven omdat je om het interessant te maken toch al veel km moet afleggen. Iedere belg krijgt namelijk zowiso al (voor een gemiddeld salaris) zo ongeveer 3000€ aftrek voor woonwerkkost. Zelfs als je te voet om de hoek van je werk woont en dus geen kosten hebt. Je moet dus maken dat je met je motorkosten BOVEN die 3000€ geraakt.
En das best veel. Tel maar na. De verhouding woonwerk / prive weegt zwaar.

Een nieuwe wordt afgeschreven in minimaal 5jaar.
Kledij & helm is afgeschreven na 3 jaar

Voor een goed begrip: in Belgie kan je ALLE motorkosten als beroepskosten aftrekken van de tax. Dit in verhouding tussen woonwerk/werk en prive kilometers.
Verzekering, benzine, rijbelasting, aankoop, onderhoud, reparatie, olie, kledij, thermisch ondregoed, fluo jasje, kettingslot, "anwb", garage stallingskost, tijdschriftabbonnement, sticker van het MF, echt ALLES .... wat je nodig hebt voor woonwerk motorverkeer. Een gps voor de dagelijks woonwerk rit zal echter niet aanvaard worden (je kent toch de weg naar je werk wel zeker). Een gps voor iemand die ganse dagen de baan op is op de motor (vertegenwoordiger???) gaat wel kunnen !
Kwestie van creatief (maar geloofwaardig) te zijn met kilometerstanden facturen enz ...

Bij een gemiddeld salaris, krijg je dan ~40% extra terug van alles wat je boven die 3000€ hebt uitgegeven.

Dat is ook de reden waarom ik mijn beide div's hebt verkocht en een 1 jaar oude okkaazie Vstrom (met 385km) heb gekocht.
Ik ga die afschrijven in 5 jaar (ondanks okkazie, 5 jaar ipv 3, dit om de wederverkoopwaarde omlaag te krijgen). Dat levert mij samen met alle andere kosten een extra belastingsvoordeel van ~800€/jaar. ofte na die 5 jaar ... 4000€.
De VStrom koste mij dus 8000€ koop min 4000 taxvoordeel = 4000euro
Ik verkoop die dan na die 4 jaar en pakweg 70.000km voor 3000€ (nieuwprijs was toendertijd 10.000€, das dus min dan 1/3e) + 1000 int zwart = 4000€
Mijn divs waren 4000€ waard en ik krijg 4000€ terug voor de Vstrom.
Wat dus wil zeggen dat ik dankzij de belgische tax 5 jaar aan een stuk GRATIS op een VStrom heb gereden ...


Legale belastingsontwijking, een sport waarin belgen wereldkampioen zijn

tralala ...
 
Laatst bewerkt:
Wow...

Het is wel (redelijk) duidelijk geworden zo. Zonde wel dat je een motor verkoopt die dan eigenlijk nog gewoon goed is. Maar ach je houdt er rekening mee, dus dan is het een stuk makkelijker.
 
^^
Mja .. je hoeft een goede motor natuurlijk niet te verkopen.
Maar na die 5 jaar (of 3) is het fiscaal spelletje afgelopen, en om verder te spelen moet je opnieuw een jonge 2ehands of een nieuwe kopen. En dan begint het van voor af aan
[me="Wullebolle"]mikt dan op de nieuwe XT1200 van YamamaHa[/me]
 
Nu zit ik zo die tekst onderaan de post van Alexjuh te lezen ,en dat ze nieuwe balhoofdlagers nodig heeft .
1 + 1 =2 ?

haha, toen ik mijn motor kocht wist ik al datie vervangen moest worden. het was een kwestie van tijd totdat echt zwaar begon te sturen.

@duke: hoi duke, hebbiej die koffers nog?
 
@ Speedy: ik mag uit de OP verwijderd worden, sinds vandaag is MF-er Oxi de trotse eigenaar van mijn mooie Div.

@ degene die Oxi op mijn advertentie had gewezen destijds: bedankt!
Ik dacht dat het Bensi was?

@ all: ik ga jullie nog niet helemaal verlaten, want ik blijf toch wel meelezen. Maar in ieder geval bedankt voor alle tips & trucs afgelopen jaren!!
 
ja de forte motoplus in de tank
ik merk het verschil wel degelijk hoor het rijdt rustiger en het tikkende geluid is aanmerkelijk minder
toch denk ik dat de kleppen afgesteld moeten worden en er wordt naar de nokkenas kettingspanner gekeken
de motor wordt de komende week ff bij de plaatselijke motorzaak langs gebacht en kan smiddags onderhanden genomen worden als ik naar mijn werk ben is maar 100 meter verderop
 
Goede voornemens en het geheel zal ook ten goede komen aan het verbruik.
 
ja de forte motoplus in de tank
ik merk het verschil wel degelijk hoor het rijdt rustiger en het tikkende geluid is aanmerkelijk minder
Weet iemand hoe vaak je Forté Moto Power I kunt / mag gebruiken ?
 
Maarruh. Ik zoek een linkerspiegel. Heeft iemand nog wat liggen?
De huidige kapot gereden tegen de veelste grote spiegels van één of andere PCHooft tractor tijdens het naar-voor-rijden bij een verkeerslicht.
Dank alvast
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.