Howto: Nieuwe remschijven, remleidingen en remblokjes.
Yamaha XJ900 S Diversion
Ik ben de motor aan het klaar maken voor een reis naar de Noordkaap. De limiet van de remschijven voor is 3,5mm en die van mij zijn precies op de limiet. Normaal gesproken durf ik best wat verder te gaan maar gezien de vakantietrip vervang ik ze nu maar. De remleidingen zitten er al 7 jaar en 130.000km op, dus ook die worden vervangen door metaal omvlochten remleidingen. Bij het vervangen van de remschijven is het aan te bevelen om ook de remblokjes te vervangen.
Benodigheden:
- Remschijven (2x)
- Remleidingen
- Remblokjes (4x)
- Remvloeistof
- Locktight
- Koperpasta (Niet afgebeeld)
- Kogellagervet (Niet afgebeeld)
- Wasbenzine (Niet afgebeeld)
- Staalwol
Maak bij beide remklauwen de banjobout los en laat de remleiding leeglopen. Veeg eventuele remvloeistof snel af met een natte doek want die tast de lak aan. Verwijder daarna de remklauw en laat deze leeglopen.
Het voorwiel kan verwijderd worden. Door 6 stoeptegels op de duozit te plaatsen komt het voorwiel omhoog. Twee kratten bier zal ook nog wel lukken, of iemand met veel geduld... Verwijder het inbusboutje en daarna kan de as er uit gedraait worden. Het wiel kan je hierna weghalen.
Plaats het wiel op een zachte ondergrond om de velg niet te beschadigen. De bouten kruislings losdraaien.
De remschijf kan verwijderd worden.
Aan de kant waar de kilometerkabel zit zit een hoop rotzooi. Smeer met roest. Deze kant schoonmaken en opnieuw invetten met kogellagervet. Dat zelfde geldt voor de aansluiting met de kilometerteller kabel.
Ik heb de velg met een beetje diesel en een stuk staalwol schoon gemaakt. Ik had de originele kleur nog nooit gezien! (De lensflare is van photoshop, maar ze glimmen best aardig) Verwijder de diesel van de band. Met diesel op je band kom je niet heel ver namelijk.
De nieuwe remschijven kunnen worden geplaatst. Het is een beetje jammer dat de bevestigingspunten rond zijn. Bij de oude was dat beter. Het zal niet veel uitmaken denk ik, maar er gaat daar natuurlijk wel vuil ophopen. De bouten voorzien van Locktight en kruislinks steeds strakker aandraaien.
Daarna de andere remschijf plaatsen. Denk aan de zachte ondergrond om niets te beschadigen.
Zo zien remklauwen er uit na een strenge winter. Dit is de grootste klus.
Met een fietspomp kan je de remzuigers er uit pompen. Draai eerst een bout in het gat waar normaal de remleiding zit. Anders ontsnapt de lucht. Draai het ontluchtingsnippel een klein beetje los. Hier kan je de fietspomp op zetten.
Wel even een doek met een steeksleutel er tussen doen. Anders hoor je plop en kan je een half uur gaan zoeken naar je beschadigde remzuiger.
Laat niet eerst één zuiger er uit komen, anders kan je de andere zuiger er niet meer uit pompen. Beide er ver genoeg uit pompen zodat je ze gemakkelijk er uit kan halen. Duidelijk te zien is de aanslag op de remzuigers.
De remklauw en de zuigers schoonmaken met wasbenzine. (Remmenreiniger kan natuurlijk ook. Maar volgens mij is dat ook gewoon wasbenzine voorzien van een ander etiket en een flink hogere prijs.) Een oude tandenborstel en staalwol zijn daarbij erg handig. Aangezien de lak niet meer is wat het is geweest spuit ik deze kan even. Wel alle gaten afdichten met zilverfolie. En uiteraard even licht schuren.
De aanslag op de zuigers was gemakkelijk te verwijderen. De remzuigers voorzien van een beetje rode gel. Deze kan je halen bij de motorzaak en wordt bijgeleverd bij een remrevisiesetje (De rubbers die de boel afsluiten) Hierdoor krijg je ze er veel gemakkelijker in. De gel reageert niet met remvloeistof. Maak met een paperclip de groeven schoon waar de rubber ringetjes in zitten. Als de rubber ringetjes beschadigd zijn is het verstandig om deze te vervangen. De rubber waren nog in goede conditie en zijn bij mij niet vervangen.
De boel even spuiten in de juiste kleur.
Ook het andere deel van de remzuigers goed schoonmaken. Waar de glijpennen in komen invetten met een beetje vet.
De oude remblokjes waren eigenlijk pas voor de helft afgesleten. Ik gebruik wederom weer blokjes met sintermetaal. Deze hardere blokjes zorgen dat ze wat langer mee gaan. Ik wil zeker weten dat ze de gehele reis, zwaar beladen en in de bergen mee gaan. Ik heb geen zin in onderweg deze te moeten vervangen. De achterkant van de remblokjes voor het plaatsen insmeren met kopervet.
Het wiel kan teruggeplaatst worden. Ik heb de as licht ingevet zodat deze er gemakkelijk in gaat. Vergeet ook het boutje voor niet vast te draaien om e boel goed te vergrendelen.
Dan wordt het tijd voor de remleidingen. De (zachte)aluminum ringetjes dienen aan beide zijdes van het oog te komen en zorgen voor afdichting zodat de remvloeistof er niet tussen kan. De ringetjes voor het monteren even natmaken met remvloeistof. Door met een steeksleutel het plastic moertje even los te draaien kan het oog nog een kwartslag draaien. Dat kan erg handig zijn bij het bevestigen.
De oude remleiding liep van de rempomp naar de linker remklauw en van daar met een buisje naar de andere remklauw. De nieuwe remleidingen lopen beide rechtstreeks van de rempomp naar beide remklauwen.
Het ziet er wel wat zwakker uit maar het zit erg stevig. Er zijn drie gebogen ogen en een rechte. De rechte en een gebogen moeten aan de rempomp worden bevestigd. Twee gebogen ogen zou niet lukken omdat ze elkaar dan raken. Ook hier niet de ringetjes vergeten.
Ik heb de bevestigingsrubbers van de oude remleiding gebruikt. De remleiding komt anders tegen het spatbord aan en zou deze langzaam doorzagen. Ook het oude beugeltje was bruikbaar en met een wat kleiner inbus boutje weer vastgezet. De remleiding kan nu vrij lopen. De banjo bout met de ringen bevestigen. Beide ontluchtings nippels een klein beetje open draaien. Daarna kan je beginnen met het bijvullen en pompen van de remvloeistof. Zodra er geen lucht meer maar remvloeistof uit het ontluchtingsnippel komt kan je 'em dichtdraaien.(Goed afvegen!) Als je voldoende remdruk hebt dan kan je weer gaan rijden!
Dit heeft me een ongeveer dag gekost. (Duke doet het in 10 minuten denk ik!) Suc6!