Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ik heb net mijn olie ververst en even daarvoor het oliefilter vervangen, kan ik weer 10.000 km er tegenaan.
 
By the way, ik wilde een bougie even eruit draaien, kwam ik erachter dat deze de maat 18 heeft,
Ik heb bijna alle maten, behalve deze.
Ik wou even controleren hoe de bougie eruit zag, of deze vervangen moest worden, hoe doen jullie dat? echt vervangen op kilometers of zoals ik doe?
 
M,n vrouw !! _O-
Alsof ze in de buurt zou willen komen van de motor _O-
Ze spreekt nog steeds over dat ding als DIE motor , nadruk op die .
Mannen met ervaring (getrouwd of zo ) weten hoe dat klinkt.

Hoezo? als ik al naar m'n motor wijs, staat mijn vrouw al met het pak aan en de helm op....maar ja, ik heb dan ook een FJR....was met de Div eigenlijk al net zo..... :Y
 
By the way, ik wilde een bougie even eruit draaien, kwam ik erachter dat deze de maat 18 heeft,
Ik heb bijna alle maten, behalve deze.
Ik wou even controleren hoe de bougie eruit zag, of deze vervangen moest worden, hoe doen jullie dat? echt vervangen op kilometers of zoals ik doe?
Ik dacht maat 16? Is bij (o.a. PSA) automotoren ook wel eens gebruikt. Ik had derhalve al eens een bougiesleutel voor op de doppenset aangeschaft in die maat teneinde bij de automobiel de bougies te kunnen verwisselen. Hij past ook op de bovenste motorsteunbouten van de diesel, vandaar dat ik er vrij zeker van ben dat het maatje 16 is.
 
Hallo luitjes. Toen ik vanmiddag in de file zeiknat stond te regenen viel me op dat de lichte rammel die in het blok zit, waar ik me volgens een collega die wel verstand heeft van motoren niet druk om moet maken, erger is als die in zijn vrij staat en de koppeling los dan wanneer ik de koppeling inhoud.

Iemand enig idee waar dit op kan duiden ? En of ik me daar echt niet druk om moet maken. :?

Vandaag voor het eerst door de zeikregen met mijn div. Vorige eigenaar had al twee jaar alleen in de zon gereden. Motor begint raar te doen en langzamer te rijden. Ik denk, komt door de regen of iets, ergens nattigheid waar die het niet gewend is, gewoon doorrijden. Moet ie maar aan wennen. Totdat motortje ermee stopt. 3 banen opschuiven naar vluchtstrook in de spits met een motor die inmiddels 60 gaat. Gestopt en toen dacht ik ooooo ja misschien moet ik de kraan op reserve zetten.... |( Gedaan en starten en starten en starten en starten en starten. Accu leeg.
Anwb bellen. Drie kwartier wachten in de zeikregen. Ik weet het, domdom.
 
Hallo luitjes. Toen ik vanmiddag in de file zeiknat stond te regenen viel me op dat de lichte rammel die in het blok zit, waar ik me volgens een collega die wel verstand heeft van motoren niet druk om moet maken, erger is als die in zijn vrij staat en de koppeling los dan wanneer ik de koppeling inhoud.

Iemand enig idee waar dit op kan duiden ? En of ik me daar echt niet druk om moet maken. :?

Vandaag voor het eerst door de zeikregen met mijn div. Vorige eigenaar had al twee jaar alleen in de zon gereden. Motor begint raar te doen en langzamer te rijden. Ik denk, komt door de regen of iets, ergens nattigheid waar die het niet gewend is, gewoon doorrijden. Moet ie maar aan wennen. Totdat motortje ermee stopt. 3 banen opschuiven naar vluchtstrook in de spits met een motor die inmiddels 60 gaat. Gestopt en toen dacht ik ooooo ja misschien moet ik de kraan op reserve zetten.... |( Gedaan en starten en starten en starten en starten en starten. Accu leeg.
Anwb bellen. Drie kwartier wachten in de zeikregen. Ik weet het, domdom.

Stationair in zijn vrij maakt mijn motor iets meer herrie dan met ingetrokken koppeling, maar dat is echt niet veel meer en dat valt me alleen op als ik even stil sta bij thuiskomst met de motor nog aan, heeft hij altijd gehad.
Ik heb de eerste keer 2jaar en 40000km geleden tank totaal leeg gereden omdat hij al op reserve stond, in november donker en regen langs de A7, de anwb heeft er wat benzine ingegooid en de benzinekraan op PRI tot hij start, wat ook onmiddelijk gebeurde, maar stand PRI heb je echt wel nodig om weer benzine in de leidingen te krijgen.
 
Ik had het een tijdje geleden nog over het absoluut niet waterdicht zijn van mijn motorbroek. Nu met de binnenvoering erin is de broek vanavond absoluut waterdicht gebleken. Zoals Jessica33 al eerder zei. Het regende echt keihard en ik moest er vol doorheen op de snelweg.

Gek genoeg blijken mijn laarzen nu weer niet helemaal waterdicht.
 
Ik had het een tijdje geleden nog over het absoluut niet waterdicht zijn van mijn motorbroek. Nu met de binnenvoering erin is de broek vanavond absoluut waterdicht gebleken. Zoals Jessica33 al eerder zei. Het regende echt keihard en ik moest er vol doorheen op de snelweg.

Gek genoeg blijken mijn laarzen nu weer niet helemaal waterdicht.

Tja, dan had je je binnenlaarzen erin moeten doen....
 
....
Ze vind mijn grijze div 600 alleen een ouwe lullen motor.
Maar hij rijd zo lekker en is makkelijk in onderhoud. :]
Ik wil wel een TDM :+ o.i.d maar die mag ik weer niet kopen van der ??? :N
...
Stel een ruil voor: 1 week Barcelona-met-vriendinnen voor je vrouw in ruil voor een FJR of TDM voor jouw?
 
By the way, ik wilde een bougie even eruit draaien, kwam ik erachter dat deze de maat 18 heeft,
Ik heb bijna alle maten, behalve deze.
Ik wou even controleren hoe de bougie eruit zag, of deze vervangen moest worden, hoe doen jullie dat? echt vervangen op kilometers of zoals ik doe?

Heb je de originele sleutelset niet meer? daar zit/zat de correcte bougiesleutel in.

Ik haalde ze zo om de 6000km (6maand) uit om es na te zie, het stof eruit te kloppen en de electrodeafstand af te stellen. 2 x nieuwe bougies gestoken: op 24 en 48K.
 
Hoezo? als ik al naar m'n motor wijs, staat mijn vrouw al met het pak aan en de helm op....maar ja, ik heb dan ook een FJR....was met de Div eigenlijk al net zo..... :Y

Bij mij staat mijn vrouw soms klaar met MIJN pak en helm: "Zo ga maar een toertje doen, IK wil op de computer vandaag" :+
 
... viel me op dat de lichte rammel die in het blok zit, waar ik me volgens een collega die wel verstand heeft van motoren niet druk om moet maken, erger is als die in zijn vrij staat en de koppeling los dan wanneer ik de koppeling inhoud.
nokkenaskettingspanner? of is da ottomatiek op een div? (kweetetniemeer)
of komt het eerder uit de versnellingsbak?

btw, als je je nromale tank leegrijdt, moet je hem niet op reserve zetten en dan je accu leegstarten, zet hem eerst op stand PRI (benzine loopt linea recta van tank naar vlotterkamers), wacht 30 seconden, en dan met korte tussenpauzes starten (3 sec startmotor 10 seconden wachten, enz ..) tot ie pakt, ff laten draaien, en kaarn terug op reserve zetten.
 
Laatst bewerkt:
Hallo luitjes. Toen ik vanmiddag in de file zeiknat stond te regenen viel me op dat de lichte rammel die in het blok zit, waar ik me volgens een collega die wel verstand heeft van motoren niet druk om moet maken, erger is als die in zijn vrij staat en de koppeling los dan wanneer ik de koppeling inhoud.

Iemand enig idee waar dit op kan duiden ? En of ik me daar echt niet druk om moet maken. :?

Dit is het geluid van de vrij draaiende versnellingsbak (=1 as draait, samen met koppeling huis), zonder dat deze tegendruk heeft (logisch, want hij staat in zijn vrij.

Als je de koppeling in trekt draait namenlijk alleen de binnenkant van de koppeling, en niet het hele huis + versnellignsbak), daarom is het geluid dan minder.

Hebben alle motoren (mits ze een versnellingsbak hebben)
 
Tja, dan had je je binnenlaarzen erin moeten doen....

Binnenlaarzen? Voel me nu enigszins
istockphoto_3937224_glamor_blond_girl.jpg


Ach, het was niet doorweekt, zaten wel wat vochtige plekken in de sokken. Net alsof het een klein beetje doorlekt.
 
De waterdichtheid van een laars zit altijd in de voering en niet in de buitenkant. Echt leer is per definitie niet waterdicht (=huid dus porien). Daarnaast komt het vaak naar binnen via de overgang laars/zool. Dit is een gelijmde verbinding en helaas gebruiken veel fabrikanten te weinig of slechte lijm om geld te besparen tijdens de productie.

De binnensok zal daardoor van een waterdichtmateriaal moeten zijn (goretex, aquatex, aquastop etc). Alleen bij china-made laarzen stikken ze die sok gewoon in elkaar. en heb je dus een waterdichte voering met gaten. Werkt dus niet.

Waterdichte schoen/laars betekent dus: goretex voering (of ander waterproof spul) met gelijmde of gestikt en gesealde naden. helaas is dit moeilijk te zien en eigenlijk alleen in de praktijk te merken...
 
Er zijn trouwens ook waterafstotende/windstoppende sokken te koop als je toch een 'binnenlaars' wil gebruiken, wordt veel gebruikt door mountainbikers.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan