Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sinds vandaag mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een Yamaha Diversion 600 uit 1994!
Oftewel dit topic ga ik binnenkort eens helemaal doorlezen, staan ongetwijfeld goede tips in. Maar voor nu eerst even genieten van het :] :]

Profisjat . *O*

Je moet wel een fotootje van je motor hier in het topic zwieren, anders mag je niet meepraten :+ (zwans zwans)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij is ie gegalvaniseerd(zoiets) mijn 306 roest dan ook alleen maar in de dakrand(tippie voor wulle en andere 306 gebruikers hier goed schoonhouden die rand onder de rubbers!)

Auto staat altijd buiten (motor hoort in de garage :Y) dus kga het es checken tnx voor de tip.
De laatste wasbeurt (april :o) was er nog niets te zien. Enkel de/het trekkabel oog heeft een klein spotje roest (gehad) , maar das omdat een of ander aap dat trekoog van te dichtbij wilde zien met zen bumper (leverde me een nieuwe bumper op van de verzekering).
 
Ma neeeeeeeee ... we're only kiddin' ... 't is vrijdag hé. :W


Maaree is da geen citroen blok?


Hehe, gelukkig maar ;)

Dat dieselblok in die motorfiets komt uit weliswaar uit een BX, maar het is gewoon een Peugeot blok. Verder toegepast in de Lada Niva, de FSO Polonez, LDV Pilot busjes, Fiat Eurovan MPV's, Suzuki Baleno, div. Rovers, etc.. en niet te vergeten Peugeot's! :)

Dit alles omdat er over de Diversion eigelijk weinig te melden is: die doet het gewoon. _O-
 
Hallo luitjes, iemand geintresseerd in een complete bovenkuip met dash board voor een div600 uit 94 ? Wel in mijlen maar staan er maar 12000 op. Kleur groen en helemaal netjes. Wil er toch een naked van gaan maken... 8-)

Mario
 
Ik ben een mede-forumer aan het helpen met wat kleine dingen bij een Div600. Handvat verwarming is nu aangesloten en wat vervormde wellnuts vervangen. Tevens zijn er een paar nieuwe bougies in gegaan. Na het vervangen van de olie en het filter bleek dat er een klein beetje olie lekt. (Oude olie was schoon en geen metaal deeltjes)

koppelingsdeksel.jpg


Mijn idee is om de pakking te vervangen. Daar lekt het een klein beetje. Moet de olie er dan weer uit? Of bij gebruik van de zijstandaard kan het zonder de olie af te tappen?
 
Ik ben een mede-forumer aan het helpen met wat kleine dingen bij een Div600. Handvat verwarming is nu aangesloten en wat vervormde wellnuts vervangen. Tevens zijn er een paar nieuwe bougies in gegaan. Na het vervangen van de olie en het filter bleek dat er een klein beetje olie lekt. (Oude olie was schoon en geen metaal deeltjes)

[afbeelding]

Mijn idee is om de pakking te vervangen. Daar lekt het een klein beetje. Moet de olie er dan weer uit? Of bij gebruik van de zijstandaard kan het zonder de olie af te tappen?
Als het goed is zie ik het peilglas en als iemand de motor rustig op de zijstandaard laat zakken, dan zie je vanzelf of de olie ver genoeg zakt voor werkzaamheden, maar de nieuwe olie eruit halen en weer terug gooien is net zo makkelijk.
 
hee mede div-ers

Ik heb deze week nieuwe olie gehaald voor mijn div, vorige keer had ik 10W40 halfsynthetisch erin gedaan, nu hadden ze deze bij de shop niet voorradig, nu heb ik 10W50 halfsynthetisch genomen, in de zomer wordt de olie dan wat dunner, iemand hier ervaring mee?
 
hee mede div-ers

Ik heb deze week nieuwe olie gehaald voor mijn div, vorige keer had ik 10W40 halfsynthetisch erin gedaan, nu hadden ze deze bij de shop niet voorradig, nu heb ik 10W50 halfsynthetisch genomen, in de zomer wordt de olie dan wat dunner, iemand hier ervaring mee?
Als die 10W50 daadwerkelijk voor motorfietsen bedoeld was, dan is die waarschijnlijk beter als 10W40, maar ik hoop geen auto-olie die problemen opleveren kan. ;)
 
Als die 10W50 daadwerkelijk voor motorfietsen bedoeld was, dan is die waarschijnlijk beter als 10W40, maar ik hoop geen auto-olie die problemen opleveren kan. ;)

Nee speedy, het is echt 4T voor motorfietsen bij een kleine motorzaak
 
Nee speedy, het is echt 4T voor motorfietsen bij een kleine motorzaak
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:

full



P.S. Maar ik moet erbij zeggen, het zijn gemiddelden, want ik rij al 33 jaar met 10W40 en eind jaren 80 was er een winter van 20 graden onder 0 en ik heb geen problemen gehad, maar diezelfde fiets begin deze eeuw (2002) verkocht zonder olieverbruik. ;)
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een mede-forumer aan het helpen met wat kleine dingen bij een Div600. Handvat verwarming is nu aangesloten en wat vervormde wellnuts vervangen. Tevens zijn er een paar nieuwe bougies in gegaan. Na het vervangen van de olie en het filter bleek dat er een klein beetje olie lekt. (Oude olie was schoon en geen metaal deeltjes)

[afbeelding]

Mijn idee is om de pakking te vervangen. Daar lekt het een klein beetje. Moet de olie er dan weer uit? Of bij gebruik van de zijstandaard kan het zonder de olie af te tappen?

Ja, dat kan absoluut! Heb ik met mijn Div600 ook een paar keer gedaan, als je hem op een vlakke ondergrond op de zijstandaard zet kan dat deksel eraf en zie je geloof ik zelfs weinig olie. Je hoeft het niet af te tappen.
Pas wel op met de boutjes vastdraaien, kruislings en rustig aan, voor je het weet draai je iets dol of trekt ie krom en gaat ie weer lekken.
(daarom heb ik het een paar keer moeten doen ;) )
Ook was het wel effe een klusje om de oude pakkingresten er goed af te krabben zonder de boel te bekrassen.

Maar goed te doen allemaal!
 
In mijn motor zat 20w40 volgens de dealer waar ik hem gekocht heb, nu heeft motoport mij gewoon 10w40 geadviseerd?

Kan gewoon zo te lezen:)
 
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:

..

Dat is niet helemaal correct.

Smeereigenschappen van motorolie zijn optimaal in een bepaalde viscositeits bereik. Dikker of dunner dan dat bereik is niet goed voor de smeereigenschappen.

Bij multigrade olieen zoals 10W40 duiden de getallen NIET op temperaturen, maar wel op viscositeits eigenschappen bij SAE gespecifieerde lage en hoge temperaturen.
10W = geschikt voor koud tot -20°C , met de W als achtervoegsel voor wintertemperatuur.
Een 10W zal iets dunner van viscositeit zijn dan een 5W bij eenzelfde koude temperatuur, en daardoor beter smeren.

De 40 & 50 in 10W40 en 10W50 duiden op een viscositeitsgraad bij hoge temperaturen .
maw: de viscositiet of de dikte van de olie zal bij de 50 iets groter zijn dan bij de 40 bij warm weer (Ik heb geen idee van de testtemperatuur waarvoor die viscositeiten gelden) en beter smeren.

10W40 is geschikt voor de meeste gematigde landen (-20>+35°C)
10W50 is eerder zuidfrankrijk centraalspanje kroatie, waar het gemiddeld kan vriezen in de winter en heet is in de zomer.
20W50 is beter in warme tropische landen zonder winter
In arctische gebieden gebruiken ze dan weer 5W30 of 0W30 (extreme koude)

Ja, je 10W50 is geschikt en even goe als 10W40. Het kost enkel iets meer dan 10W40.
20W40 is ook goe, maar bij strenge vorst zou ik toch wat kalmer rijden.
 
Laatst bewerkt:
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:

..
Dat is niet helemaal correct.

Smeereigenschappen van motorolie zijn optimaal in een bepaalde viscositeits bereik. Dikker of dunner dan dat bereik is niet goed voor de smeereigenschappen.
Klopt en het verhaal viscositeit is mij bekend, daarnaast was mijn bericht een iets te simpele verklaring van het Yamaha-schema, dat ik voor de zekerheid had toegevoegd + onderschrift:


full


P.S. Maar ik moet erbij zeggen, het zijn gemiddelden, want ik rij al 33 jaar met 10W40 en eind jaren 80 was er een winter van 20 graden onder 0 en ik heb geen problemen gehad, maar diezelfde fiets begin deze eeuw (2002) verkocht zonder olieverbruik.


Maar ook jouw bericht klopte niet helemaal:

Bij multigrade olieen zoals 10W40 duiden de getallen NIET op temperaturen, maar wel op viscositeits eigenschappen bij SAE gespecifieerde lage en hoge temperaturen.
10W = geschikt voor koud tot -20°C , met de W als achtervoegsel voor wintertemperatuur.
Een 10W zal iets dunner van viscositeit zijn dan een 5W bij eenzelfde koude temperatuur, en daardoor beter smeren.

Daarna corrigeer je het zelf:

In arctische gebieden gebruiken ze dan weer 5W30 of 0W30 (extreme koude)



Eindconclusie: Ik hoop dat de lezers zich aan het Yamaha-schema houden, dat is goed genoeg voor onze contreien en anders weten waar ze mee bezig zijn. ;)
 
...
Maar ook jouw bericht klopte niet helemaal
...

Damn, ge hebt gelijk ... |(
10W is uiteraard ietske dikker dan 5W bij eenzelfde zeer koude temp.

3 keer nalezen vooraleer te posten en nog de faut niet zien ... pfff
 
Laatst bewerkt:
Dus zo'n leuke "aparte" Beetje violetachtig blauwe gaat 160 max
en zo'n alledaagse rooie 165 .
Waarbij gezegd wordt dat boven de 140 helemaal niet prettig rijd , waar praten we dan nog over !


Gaius wil een beetje stangen }) en vind 't wel een mooie fiets en kleurtje.
 
Laatst bewerkt:
ola,
1 van mijn bochten is doorgebroken en nu is de flens ( het ijzere plaatje wat op de cil. wordt gemonteerd ) kwijt. Heeft iemand misschien het rechtersetje ( cil 2 en 3 ) bochten liggen? of misschien alleen de flens?
nieuw kopen is een beetje te duur voor mij. ik hoor het graag

Hooi
 
ola,
1 van mijn bochten is doorgebroken en nu is de flens ( het ijzere plaatje wat op de cil. wordt gemonteerd ) kwijt. Heeft iemand misschien het rechtersetje ( cil 2 en 3 ) bochten liggen? of misschien alleen de flens?
nieuw kopen is een beetje te duur voor mij. ik hoor het graag

Hooi
Klinkt raar, zijn er geen onderdelen achter gebleven om te lassen :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan