In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:
..
Dat is niet helemaal correct.
Smeereigenschappen van motorolie zijn optimaal in een bepaalde viscositeits bereik. Dikker of dunner dan dat bereik is niet goed voor de smeereigenschappen.
Bij multigrade olieen zoals 10W40 duiden de getallen NIET op temperaturen, maar wel op viscositeits eigenschappen bij SAE gespecifieerde lage en hoge temperaturen.
10W = geschikt voor koud tot -20°C , met de W als achtervoegsel voor wintertemperatuur.
Een 10W zal iets dunner van viscositeit zijn dan een 5W bij eenzelfde koude temperatuur, en daardoor beter smeren.
De 40 & 50 in 10W40 en 10W50 duiden op een viscositeitsgraad bij hoge temperaturen .
maw: de viscositiet of de dikte van de olie zal bij de 50 iets groter zijn dan bij de 40 bij warm weer (Ik heb geen idee van de testtemperatuur waarvoor die viscositeiten gelden) en beter smeren.
10W40 is geschikt voor de meeste gematigde landen (-20>+35°C)
10W50 is eerder zuidfrankrijk centraalspanje kroatie, waar het gemiddeld kan vriezen in de winter en heet is in de zomer.
20W50 is beter in warme tropische landen zonder winter
In arctische gebieden gebruiken ze dan weer 5W30 of 0W30 (extreme koude)
Ja, je 10W50 is geschikt en even goe als 10W40. Het kost enkel iets meer dan 10W40.
20W40 is ook goe, maar bij strenge vorst zou ik toch wat kalmer rijden.