Wullebolle
MF veteraan
- Onderwerp starter
-
- #1.876
Sinds vandaag mag ik mezelf de trotse eigenaar noemen van een Yamaha Diversion 600 uit 1994!
Oftewel dit topic ga ik binnenkort eens helemaal doorlezen, staan ongetwijfeld goede tips in. Maar voor nu eerst even genieten van het
Volgens mij is ie gegalvaniseerd(zoiets) mijn 306 roest dan ook alleen maar in de dakrand(tippie voor wulle en andere 306 gebruikers hier goed schoonhouden die rand onder de rubbers!)
Ma neeeeeeeee ... we're only kiddin' ... 't is vrijdag hé.
Maaree is da geen citroen blok?
Als het goed is zie ik het peilglas en als iemand de motor rustig op de zijstandaard laat zakken, dan zie je vanzelf of de olie ver genoeg zakt voor werkzaamheden, maar de nieuwe olie eruit halen en weer terug gooien is net zo makkelijk.Ik ben een mede-forumer aan het helpen met wat kleine dingen bij een Div600. Handvat verwarming is nu aangesloten en wat vervormde wellnuts vervangen. Tevens zijn er een paar nieuwe bougies in gegaan. Na het vervangen van de olie en het filter bleek dat er een klein beetje olie lekt. (Oude olie was schoon en geen metaal deeltjes)
[afbeelding]
Mijn idee is om de pakking te vervangen. Daar lekt het een klein beetje. Moet de olie er dan weer uit? Of bij gebruik van de zijstandaard kan het zonder de olie af te tappen?
Als die 10W50 daadwerkelijk voor motorfietsen bedoeld was, dan is die waarschijnlijk beter als 10W40, maar ik hoop geen auto-olie die problemen opleveren kan.hee mede div-ers
Ik heb deze week nieuwe olie gehaald voor mijn div, vorige keer had ik 10W40 halfsynthetisch erin gedaan, nu hadden ze deze bij de shop niet voorradig, nu heb ik 10W50 halfsynthetisch genomen, in de zomer wordt de olie dan wat dunner, iemand hier ervaring mee?
Als die 10W50 daadwerkelijk voor motorfietsen bedoeld was, dan is die waarschijnlijk beter als 10W40, maar ik hoop geen auto-olie die problemen opleveren kan.
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:Nee speedy, het is echt 4T voor motorfietsen bij een kleine motorzaak
Ik ben een mede-forumer aan het helpen met wat kleine dingen bij een Div600. Handvat verwarming is nu aangesloten en wat vervormde wellnuts vervangen. Tevens zijn er een paar nieuwe bougies in gegaan. Na het vervangen van de olie en het filter bleek dat er een klein beetje olie lekt. (Oude olie was schoon en geen metaal deeltjes)
[afbeelding]
Mijn idee is om de pakking te vervangen. Daar lekt het een klein beetje. Moet de olie er dan weer uit? Of bij gebruik van de zijstandaard kan het zonder de olie af te tappen?
Maar dat ''iets'' zal dat noemenswaardig of merkbaar zijn,10w50 blijft warm iets dikker dan een 10w40.
Hee Remco,
Ook vanuit het noorden, gefeliciteerdEnveel rijplezier met de Div.
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:
..
In dat geval wijst die 10 voor de W op de minimum buitentemperatuur en die 50 op de maximum buitentemperatuur, zie het bijgaande schema:
..
Klopt en het verhaal viscositeit is mij bekend, daarnaast was mijn bericht een iets te simpele verklaring van het Yamaha-schema, dat ik voor de zekerheid had toegevoegd + onderschrift:Dat is niet helemaal correct.
Smeereigenschappen van motorolie zijn optimaal in een bepaalde viscositeits bereik. Dikker of dunner dan dat bereik is niet goed voor de smeereigenschappen.
P.S. Maar ik moet erbij zeggen, het zijn gemiddelden, want ik rij al 33 jaar met 10W40 en eind jaren 80 was er een winter van 20 graden onder 0 en ik heb geen problemen gehad, maar diezelfde fiets begin deze eeuw (2002) verkocht zonder olieverbruik.
Bij multigrade olieen zoals 10W40 duiden de getallen NIET op temperaturen, maar wel op viscositeits eigenschappen bij SAE gespecifieerde lage en hoge temperaturen.
10W = geschikt voor koud tot -20°C , met de W als achtervoegsel voor wintertemperatuur.
Een 10W zal iets dunner van viscositeit zijn dan een 5W bij eenzelfde koude temperatuur, en daardoor beter smeren.
In arctische gebieden gebruiken ze dan weer 5W30 of 0W30 (extreme koude)
Bij dezeProfisjat .
Je moet wel een fotootje van je motor hier in het topic zwieren, anders mag je niet meepraten(zwans zwans)
...
Maar ook jouw bericht klopte niet helemaal
...
Naais ...Bij deze
Naais ...
Beetje violetachtig blauw ...
Al zijn de rode toch de snelste
Klinkt raar, zijn er geen onderdelen achter gebleven om te lassenola,
1 van mijn bochten is doorgebroken en nu is de flens ( het ijzere plaatje wat op de cil. wordt gemonteerd ) kwijt. Heeft iemand misschien het rechtersetje ( cil 2 en 3 ) bochten liggen? of misschien alleen de flens?
nieuw kopen is een beetje te duur voor mij. ik hoor het graag
Hooi