Het grote Yamaha Diversion topic (deel 6)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je elke dag rijd dan start ie latijd wel goed de volgende dag.

Ik moet even de motor wat langer wegzetten voordat ik kan zeggen dat ie goed start. Maar ik denk het haast wel.
 
Zuigt die pomp eigenlijk wel of geen benzine uit de tank als de kraan op de normale stand staat en de motor draait niet?
 
Zuigt die pomp eigenlijk wel of geen benzine uit de tank als de kraan op de normale stand staat en de motor draait niet?

De pomp zuigt wel brandstof aan want hij gaat steeds langzamer pompen en slaat op een gegeven moment af.

Jammer genoeg kan ik de pomp niet openmaken.

Zou het kunnen dat er lucht in de pomp zit en dat ik deze schuin moet houden onder het pompen om de lucht eruit te laten, eigenlijk hetzelfde als bij remleidingen?

23092009295.jpg


Dit is de pomp de kromme is van de aanvoer (deze zit aan de tank/filter) en de rechte gaat naar de carbarateurs. Kan het zijn dat ik hem staand moet monteren ik heb hem nu liggend zoals op de foto gemonteerd en dat er daarom lucht in blijft zitten?
:?
 
Laatst bewerkt:
Heeft ieand enig idee of de uitlaat bochten van een xj900 uit 99 ook op mijn xj600 uit 94 gaan passen ?

Alvast bedankt,
Mario
 
IK zou het zeker eens proberen.
aansluitingen naar boven zodat de lucht uit de pomp kan.
als de lucht eenmaal verdwenen is dan kan hij weer op zijn kant.

Groeten Ron

Pomperdepomp

Haynes zegt:
Pomp is horizontaal gemonteerd.
De 90°gehoekte pijp is de inlaat vanaf de benzinefilter.
De rechte pijp is de uitlaat naar de carbs.

De pomp hangt aan de relais die stroom krijgt door de killswitch op ON te zetten.

Er staat in Haynes nergens dat je moet opletten voor luchtbellen ofzo. Enkel dat de leidingen correct aangesloten moeten zijn.

Zitten er geen knikken in je leidingen? Zit de pomp wel tussen filter en carbs en niet tussen tank en filter?
 
Pomperdepomp

Haynes zegt:
Pomp is horizontaal gemonteerd.
De 90°gehoekte pijp is de inlaat vanaf de benzinefilter.
De rechte pijp is de uitlaat naar de carbs.

Correct! *D

De pomp hangt aan de relais die stroom krijgt door de killswitch op ON te zetten.

Correct! *D

Er staat in Haynes nergens dat je moet opletten voor luchtbellen ofzo. Enkel dat de leidingen correct aangesloten moeten zijn.

Zitten er geen knikken in je leidingen? Zit de pomp wel tussen filter en carbs en niet tussen tank en filter?

Nee wel flauwe bochten en hij zit tussen de carbs en na het filter *D



Het is een pomp voor een 900, ik heb gisteren het bedrijf gebeld waar die pomp vandaan komt en hij had er nog 1 liggen. Deze heeft ie op de accu aangesloten en maakt hetzelfde geluid!

Van het weekend ga ik de pomp nog even scheef houden, kijken of dit helpt, en anders lijkt het mij normaal.....
 
Laatst bewerkt:
Heeft er iemand wellicht nog een knipperlichtglas "over"? Uiteraard eventueel tegen betaling!Gaat om rechtsvoor voor een div 900 uit 1996...
 
Heeft er iemand wellicht nog een knipperlichtglas "over"? Uiteraard eventueel tegen betaling!Gaat om rechtsvoor voor een div 900 uit 1996...


? ??
Kan toch nooit duur zijn in de handel .
Als ik bedenk dat een heel knipperlichtgebeuren nog geen 20 euro kost.
 
Dat zijn Inox (Stainless Steel) bochten. Dat kan uiteindelijk wel gaan roesten. Zijn er ook bochten en uitlaten die helemaal niet kunnen roesten? Of houdt Inox het langer uit dan de motor zelf?

Toen ik de Laser inox set voor mijn Div600 kocht, vertelde de handelaar dat ze nog heel lang goed zouden blijven nadat de rest van mijn Div eenmaal compleet weggerot zou zijn.
:)

? ??
Kan toch nooit duur zijn in de handel .
Als ik bedenk dat een heel knipperlichtgebeuren nog geen 20 euro kost.

:^

Volgens mij kost een glaasje nieuw ongeveer hetzelfde als de verzendkosten voor het versturen van een gebruikt exemplaar.
 
€7,50 voor een nieuw knipperlichtglaasje bij je dealer.

Die van mij mag je ook kopen hoor, kost je €10. ;)

Kijk aan deze opmerking heb ik wat....de eerste dan! Ik dacht dat je bij de dealer alleen complete knipperlichten kon kopen (en die zijn inderdaad rond de 20 euro zag ik op motozoom). Ik zal morgen dan maar even naar een dealer rijden.

Ik stelde de vraag omdat ik een tijd geleden (toen ik mijn motor net had) via iemand in de buurt voor 5 euro een zgan knipperlicht kon overnemen... scheelt toch 15 euro, dat vind ik de moeite van een berichtje wel waard.
 
Dat zijn Inox (Stainless Steel) bochten. Dat kan uiteindelijk wel gaan roesten. Zijn er ook bochten en uitlaten die helemaal niet kunnen roesten? Of houdt Inox het langer uit dan de motor zelf?

Je hebt van soorten inox. Inox roest normaal niet hé: inox ... "Inoxidable".
Deze van Laser (ex-Jama) gaan niet roesten de eerste jaren.
Ze zijn dan ook wat duurder dan andere goedkopere vervangbochten, maar veel goedkoper dan de originele yamaha.

De aansluitingen kunne wel snel roesten (snel is toch nog jààààren)
Reden: aansluiting is veelal twee verschillende metaallegeringen = potentiaalverschil = effect van een batterij = gevoelig aan roesten. EN in de aansluitingen blijft pekel en vocht en slijk langer zitten = recept voor roesten. Oplossing: aansluitingen regelmatig uitborstelen. Sommigen smeren een kwak tectyl op de aansluitingen als extra bescherming om het een jaartje of 2 langer uit te zingen. De meesten echter laten het maar zo.
Waarom inoxen pijpen ook nog roesten?
Steenslag en zandstraal effect van je voorwiel op de pijpen beschadigd de beschermende toplaag chroomoxide (inox kan tot 20% chroom bevatten in de legering) van het inox. Daardoor kunnen zouten en dus chloor in die toplaagbeschadigingen (= de fameuze "pitting") kruipen. Vooral chloor reageert heel sterk met inox.
Ook kraantjeswater bevat veel chloor. Dus als je je fiets wast of afspoelt moet je alle inoxen (en alu) onderdelen goed afdrogen. Zeker als er ook pekel bij gemoeid is. Pekel = zout = Natrium + veel chloor.
Kwalitatief inox wordt tegen dat chloor effect nabehandeld door het te "passiveren" = toplaag voorzien van chroomoxide. En daar zit meestal het verschil tussen de goedkope namaak downpipes en de duurdere oem. pipes (zoals van Laser/Jama).

Je inoxen pijpen gaan mits wat goed onderhoud dus niet snel roesten. Wel worden ze goudbruinkleurig vanwege de hitte, wat heel normaal is. Als je regelmatig tegenaan het maximum toerental rijdt worden ze zelfs blauwpaars).

Downpipes van de 900 zijn ook inox, maar met een echte chromen toplaag.
 
Laatst bewerkt:
Owh en rvs is geen roestvrijstaal, maar roestvaststaal. Ook dat kan dus roesten.
 
:^
Inox = RVS .. same thing.
En idd roestVASTstaal.
Geen enkel ijzer legering is echt roestvrij, maar bij sommige gaat het toch echt heel moeilijk.
Ooit al eens een geroeste kookpot gezien, of een geroest bestek?
 
Owh en rvs is geen roestvrijstaal, maar roestvaststaal. Ook dat kan dus roesten.

Dat ligt erg aan de kwaliteit van het RVS, je hebt 306, niet zeewater bestendig, dat kan roesten, en 316, die dat wel zeewaterbestendig is, die blijft erg lang goed...
 
306 :?

304 is de meest gebruikte, bevat 18% chroom en 8% nikkel, vandaar ook de benaming inox18/8.
316 is veel meer corrosie bestendig, bevat 16%Cr, 10%Ni en 2% Molybdeen. Dan heb je ook nog de versie met weinig koolstof: 316L (Low Carbon) die goed te lassen is.
Tis die 316L die gebruikt wordt in hoogwaardige inoxen dempersdingensen.
De 304 wordt gebruikt bij de chinese namaak.

Alle staalsoorten uit de 300 reeks zijn NIET magnetisch, en worden ook wel austenitisch staal genoemd. Deze inox soorten zijn perfect geschikt om ingewikkelde vormen en structuren (zoals downpipes) mee te maken omdat dit staal goed vervormbaar is in koude toestand.

Wie de fysica/chemie voelt kriebelen moet onderstaande maar es lezen
http://www.bil-ibs.be/NL/Metallerie/pdf/Metallerie98_NL_Infofiche RVS 1.pdf
http://www.bil-ibs.be/NL/Metallerie/pdf/Metallerie100_NL_Infofiche RVS 2.pdf
http://www.bil-ibs.be/NL/Metallerie/pdf/Metallerie101_NL_Infofiche RVS 3-1.pdf
 
Nee dankje, daarom ben ik juist de minst werktuigbouwkundige kant van werktuigbouwkunde op gegaan ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan