Schrap mij maar van de lijst: "mensen die nog nooit gevallen zijn", en zet me maar op de steeds langer worden lijst: "mensen die al wel gevallen zijn"...
Vanmorgen moest ik halverwege stoppen om het zout van mijn vizier af te poetsen bij een tankstation. Dat ging allemaal prima, mooie schone wegen. Tot ik daar wegreed: net voor ik de oprit op draaide, op het moment dat ik gas wou geven, bleek die bocht alsnog spekglad te zijn, en daar lag ik... Nu doet mijn schouder links pijn, maar verder heb ik niks, dus wat dat betreft valt het heel erg mee
Achteraf bleek dat de gladheid daar ook nauwelijks te zien was, een heel dun doorzichtig ijslaagje i.p.v. mooie zichtbare sneeuw.
Motor is er slechter aan doe, ik denk dat ik 20-30 reed, van de voorkuip zitten 2 stukken plastic in mijn tanktas, de rest zit met ducktape (ik heb standaard een klein stukje bij me) en een tie-rip vast. Ik weet nog niet wat ik er mee ga doen: repareren of vervangen (een naked vind ik wel leuk, maar dan moet ik de tellers e.d. vervangen dus dat wordt hem niet). Ik stel het in ieder geval uit tot na de winter.
Het stuur heeft een deukje in m'n tank gemaakt, de bok een deukje in m'n linker demper, er zit een schuurplek op m'n topcasedrager, op m'n spiegelstangetje, een schuurplek aan m'n koppelingshendel en stuurgewicht, en dankzij die schuurplekken 2 gaten in m'n gloednieuwe handlebarmuffs
De ketting lag er af (!), ik weet niet hoe dat heeft kunnen gebeuren. De spanning had ik juist pas gecontroleerd, en die was goed. Dat lijkt vooralsnog de enige mechanische schade, en de ketting heb ik er langs de weg weer opgekregen met alles wat in het standaard Yamaha gereedschapssetje zit. Totale vertraging: 2 uur. En een koekblik staat opeens 25 plaatsen hoger op m'n verlanglijstje, helaas is Sinterklaas net vertrokken.
Op de bok staat de motor nu scheef naar rechts, ik denk dat de linker poot naar binnen is gedrukt doordat de motor de stang waar je je voet op zet in de demper gedrukt heeft. Ook kan de motor als-ie op bok staat meer heen en weer bewegen. Hier kijk ik thuis naar, helaas is dat vrijdag pas. Vandaag hotel dicht bij het werk, morgen naar Amersfoort, en dan nog een ritje via het werk voor ik weer thuis ben. Aan het weerbericht te zien blijft het risico op gladheid. Vorig jaar reed ik gewoon niet als het glad is, omdat ik de poort/straat al niet uitkom. Dat heb ik vanmorgen heel voorzichtig gedaan. Nu ik een baan heb, en geen ander vervoer (wat qua files ook niet echt te doen is) en nog steeds een grafhekel aan treinen heb, heb ik netto weinig opties over.
Ironisch:
Ik moest stoppen om het zout van mijn helm te poetsen, waardoor ik gevallen ben, terwijl dat zout bedoeld is om ongevallen te voorkomen
Zowel babylaptop in mijn (rollende) tanktas als werklaptop in mijn rugzak zijn heel gebleven, ik weet de details niet meer, maar voelde wel meteen de druk/klap op mijn handpalmpen, dus heb me netjes opgevangen. Voor zover ik weet heeft mijn helm de grond niet geraakt, en er is geen krasje te zien, dus die is dan nog goed. Wat wel vreemd is, is dat ik de hele dag totaal niet helder ben: concentreren en nadenken op het werk wou voor geen meter!
Mijn (3 keer gedragen) regenoverall is ook nog heel, de rechter knie heeft wat viezigheid, en dat is het. Qua kledingschade (waar ik wel voor verzekerd ben) valt het allemaal erg mee.
Locatie waar het gebeurde.
Kuddos voor de vriendelijke militair die stopte om te vragen of alles okee is!
Dat lees ik vaker trouwens: blijkbaar zijn militairen de weinige Nederlanders die nog opgevoed zijn...
Wat het elektrisch vest betreft: ik heb meteen kunnen testen of het draadje losschiet bij een val, het antwoord is ja
Verder had ik 1 ding niet voorzien: zo'n goedkope bodywarmer is van "plastic" aan de buitenkant, en ik was thuis dus al aan het zweten voordat ik m'n regenoverall aan had. Resultaat is dat ik na 30 km de stekker er uit trok omdat het veel te warm was, en na 60 km (voor ik aan het kettingsleutelen begon) bleek dat mijn overhemd binnenin letterlijk doorweekt was van het zweet (angstzweet? Of gewoon warmte?)! Gelukkig had ik meer kleding bij me, schoon t-shirt + fleecevest + verwarmde bodywarmer was beter te doen (verkleden op een parkeerplaats bij 0 graden
). Dit maakt het vest helaas niet hoe ik hoopte, misschien bij -8 nog eens proberen. Plus dat het dikke vest met de dikke kraag ver omkijken moeilijk maakt, wellicht heeft ook dat bijgedragen aan mijn crash. De klassieke "samenloop van omstandigheden".
@Kees: je 25 watt soldeerbout heeft z'n vermogen natuurlijk op een zeer klein oppervlak, bij mijn vest zit het mooi verspreidt.