Het grote Wat-ik-vandaag-onderweg-meemaakte-topic X

Status
Niet open voor verdere reacties.
ik zou zeggen , zoek een lege stille straat , leg daar een kartonnen doos , rij er met 80 recht opaf om dan op 22 meter van te voren te gaan uitwijken.

bedenk, je weet van te voren al wat je ga doen, en de doos komt niet op je af. ( de auto zou dan dus nog 44 meter van je af zijn)

dit komt dan overeen met 1 sec actietijd ( dus geen reactie tijd )


ik denk dat de bus zijn redding was
en er schuil achter gaan was slim.
Dat hoeft niet perse, als de focus en de bus elkaar anders hadden geraakt of als de bestuurder van de focus direct flink compenseerd door het stuur hard naar links te draaien had hij best geraakt kunnen worden doordat de focus direct weer op de verkeerde rijbaan was gekomen.
 
Grappig hoe snel mensen (verkeerde) conclusies trekken.

*Mensen denken dat de bus door is gereden*
*Mensen denken dat de renaultbestuurder de veroorzaker is*

Alle misverstanden kunnen voorkomen worden door goed naar het filmpje te kijken en even de bijgaande tekst te lezen ;)

Thuis even een schone onderbroek moeten halen blogem?

@mario, ik vind zijn afstand van de bus anders best netjes.
 
Vandaag reed ik op de fiets over de Overtoom, op weg naar het politiebureau om aangifte te doen van mijn gestolen motor. Staat een Franse auto op de stoep rechts van me geparkeerd, ik rij op een gescheiden fietspad. Rijdt die man zo voor me het fietspad op, ik rij tegen zijn achterportier. Heb hard gevloekt en ben doorgereden, ik hoop dat 'ie een deuk heeft.
 
Hoezo niet? Op wegen zonder gescheiden rijbanen komen dit soort ongelukken (volgens mij) regelmatig voor. Dus altijd tegenliggers in de gaten houden en soms eens denken: wat als?

:^

Dit gebeurt zooooo vaak op de N wegen, zeker in de flauwe bochten.

Zie het vaak genoeg gebeuren dat mensen toch nog corrigeren, en met een ruk naar hun eigen weghelft gaan.

Niet dagelijks, maar zeker wel wekelijks (N209 Lansingerlang)

Dus altijd tegen de as van de weg, althans, als dat je kijkafstand vergroot. Op de N209 wordt je dan gehinderd in je zicht door bomen, en zie je juist uiterst rechts verder vooruit.

Altijd daar rijden waar je het meeste zicht heb in ieder geval :P


Blij dat je het na kan vertellen Jogm :}
Gelukkig niet meer schade dan een vieze onderbroek kan ik me zo voorstellen :X

En uiteraard top dat je gestopt bent om te gaan kijken, als kan ik me ook voorstellen dat je stopt om eens even heel diep adem te halen...
 
Op de video lijkt Jogm trouwens aardig dicht achter die bus te zitten, in dit geval waarschijnlijk mazzel.

Valt wel mee volgens mij. Ik vind dat Jogm het prima heeft gedaan, en die buschauffeur ook, en die renault bestuurder ook. Alleen was het misschien voortaan veiliger op de weg geweest als die bus niet was uitgeweken.
 
Welnee, je ziet hem dan toch aankomen?
Wegsturen naar rechts kan dan altijd nog, of misschien wel naar links.
Afhankelijk van de lijn die de tegenligger zal gaan rijden, en dat kun je al aan de wielen zien.
:')
Tuurlijk joh, even aan de kant sturen. In zo'n situatie kun je nooit zo snel reageren of überhaupt helder nadenken, je reflexen/instinct neemt het over en in het ergste geval krijg je een blackout. Ik heb 5 maanden geleden precies het zelfde meegemaakt en zag hem 1 à 2 seconden van te voren aankomen. 1e reactie: "wtf gebeurt er", 2e reactie geen idee want dat gedeelte herinner ik me niet meer. Het enige wat je in dat geval kunt doen is je schrap zetten voor de klap en hopen dat je een beetje goed terecht komt.
 
:')
Tuurlijk joh, even aan de kant sturen. In zo'n situatie kun je nooit zo snel reageren of überhaupt helder nadenken, je reflexen/instinct neemt het over en in het ergste geval krijg je een blackout. Ik heb 5 maanden geleden precies het zelfde meegemaakt en zag hem 1 à 2 seconden van te voren aankomen. 1e reactie: "wtf gebeurt er", 2e reactie geen idee want dat gedeelte herinner ik me niet meer. Het enige wat je in dat geval kunt doen is je schrap zetten voor de klap en hopen dat je een beetje goed terecht komt.

Dat is ook veel te laat, sufferd! :')
 
Uiteraard zag ik de auto al eerder maar toe reed 'ie nog op z'n eigen weghelft :)

En toen heb je niet gedacht; Wat als....

Anders had je die eerste seconde niet "wtf" gehad.

Geeft verder niet, ik vind het alleen maar heel erg zuur als mensen zich door dit soort voorvallen op een hoop rijden.
 
Ik dacht: 5 seconds of fame, maar dat zijn nu al 5 minuten geworden... Sta op GeenStijl :) (geen idee of ik daar heel blij mee moet zijn, maar soit).
 
Zolang je de reacties daar niet leest :P
 
Laatst bewerkt:
Valt wel mee volgens mij. Ik vind dat Jogm het prima heeft gedaan, en die buschauffeur ook, en die renault bestuurder ook. Alleen was het misschien voortaan veiliger op de weg geweest als die bus niet was uitgeweken.

Denk dat het veiliger was geweest als bestuurder niet had gedronken.
 
En toen heb je niet gedacht; Wat als....
Oh jawel hoor, daar denk je altijd over na maar dan heb je alsnog weinig keuze.
- Naar rechts sturen en de berm in tegen een boom klappen
- Rechtdoor blijven rijden en tegen hem aan klappen
- Naar links sturen en tegen een andere tegenligger klappen
Via de rechterkant er langs kan alleen als daar de ruimte voor is of als hij op het laatste moment terugstuurt maar dat zal vaak niet zo zijn. Is mij overigens wel een keer gelukt dus mijn tegenligger-ontwijk-ratio ligt op 50% :+
 
Die buschauffeur is een professional :}

[afbeelding]

Tegenligger rijdt op de streep, buschauffeur reageert direct.

[afbeelding]

Tegenligger rijdt voor de bus, buschauffeur besluit om een frontale botsing te voorkomen.

[afbeelding]

Buschauffeur voorkomt een frontale botsing door tegen de berm aan de rijden en de auto zo langszij te krijgen in plaats van frontaal.

[afbeelding]

Dankzij de buschauffeur is een frontale botsing voorkomen.


Och, nou zie ik pas goed dat de auto al duidelijk op de verkeerde weghelft zat...
Viel me op het filmpje niet zo duidelijk op.
 
Oh jawel hoor, daar denk je altijd over na maar dan heb je alsnog weinig keuze.
- Naar rechts sturen en de berm in tegen een boom klappen
- Rechtdoor blijven rijden en tegen hem aan klappen
- Naar links sturen en tegen een andere tegenligger klappen
Via de rechterkant er langs kan alleen als daar de ruimte voor is of als hij op het laatste moment terugstuurt maar dat zal vaak niet zo zijn. Is mij overigens wel een keer gelukt dus mijn tegenligger-ontwijk-ratio ligt op 50% :+

Voor de laatste regel; *O*

Over naar links sturen, soms rijd er maar 1 iemand of zit er achter de tegenligger een gat van 100 meter.
Als ik hem remmend links de berm in kan krijgen en daar met lage snelheid gaan liggen dan moet dat maar.
Alles is beter dan die tegenligger, behalve een boom natuurlijk. ;)
 
Links de berm in deed dus de persoon achter mij. De weg was verder helemaal leeg.

Nadeel daarvan is dat je altijd nog de kans hebt dat de persoon plots wel reageert en dan sowieso jouw kant opstuurt als je net naar links uitwijkt... weet niet of ik die keuze wel zou maken (maarja, veel andere opties heb je niet).
 
Nadeel daarvan is dat je altijd nog de kans hebt dat de persoon plots wel reageert en dan sowieso jouw kant opstuurt als je net naar links uitwijkt...
Ja precies, daar zou ik ook bang voor zijn. Of je nou naar links of rechts stuurt, je moet maar hopen dat de tegenligger voor de andere kant kiest :X
 
De grap is eigenlijk dat mensen altijd geneigd zijn naar links uit te wijken ipv naar rechts.
 
Links de berm in deed dus de persoon achter mij. De weg was verder helemaal leeg.

Dat zag ik ( dat de weg leeg was )

Het eerste reflex is meestal weg sturen van het gevaar, dan stuur je dus naar rechts in dit geval. ( doen de meeste )
Dat redt je niet van een aanrijding.

Het is hetzelfde als de reactie van mensen die geen voorrang krijgen van een voor hun van rechts komende bestuurder.
Het gros stuurt naar links terwijl de kans dan nog steeds groot is om te worden geraakt sterker nog, in het ongunstigste geval wordt je uit je koers geslingerd en gaat je voertuig een eigen leven leiden. Je hebt op zo'n moment geen macht over het stuur...

Mijn motto in de auto is dan ook dat ik altijd op iemand afstuur die geen voorrang verleent.
In alle gevallen werd er met schrik gestopt en als ze niet stoppen is het gewoon pech.
Ik laat me niet over de kop gooien of op een tegenligger/boom duwen....
 
De grap is eigenlijk dat mensen altijd geneigd zijn naar links uit te wijken ipv naar rechts.


dat is ook niet gek, met de auto dan. naar links sturen geeft meer blik tussen jouw en je tegemoetkomer, naar rechts minder
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan