Het grote Wat-ik-vandaag-onderweg-meemaakte-topic X

Status
Niet open voor verdere reacties.
Gezeur over de bus... Je ziet de bus de alarmlichten ontsteken. Het is een loei van een apparaat, die zet je niet even tussen 2 boompjes aan de kant. Jochem schreef al: de touringcar rijdt even door en keert op een voor de bestuurder geschikte plek.

Desalwelteplus: wow!

Telefoon kan ik me voorstellen, verder nog eens goed naar de foto's kijken.
De Ford is wel degelijk op de verkeerde weghelft gekomen en aan de kant waar Jochem reed in de berm beland.
Post heb ik idd. aangepast. had de plaatjes niet gezien toen....

wat een lullo die touring car dude.... hij was dus 'gewoon' door gekacheld...?

Dit viel mij al op in het filmpje. Dacht wtf rijd die kerel gewoon rustig door? Omdat zijn remlichten branden dacht ik dat hij later misschien zou draaien ergens.

edit: Dat deed hij dus ook. Polderjournalistiek! })

Laatst bewerkt:
Ok, overzicht en snel handelen kunnen het leven redden.
Daarom is die Renault bestuurder nog aanspreekbaar, omdat die hem tijdig aan zag komen en naar links is uitgeweken.
Anders was het een frontale geweest....

Je tegenligger op grote afstand al goed in de gaten houden kan dus schelen, je ziet dan veel eerder afwijkend rijgedrag.

Ik denk dat dat bij deze niet echt op gaat...

Ik reed vandaag op de N202 richting IJmuiden. Voor mij een touringcar, achter mij nog wat auto's. Plots komt uit het niets een tegenligger mijn rijstrook op, vlak voor de touringcar. De touringcar kan nog wel wat uitwijken, maar kan niet voorkomen dat de tegenligger op zijn achterkant klapt. Op dat moment vliegen de brokstukken rond m'n helm. De auto achter mij wijkt uit naar links, maar kan ook niet voorkomen dat de tegenligger op zijn achterkant klapt. De tegenligger komt uiteindelijk aan de rechter kant (mijn perspectief) van de weg tegen een boom tot stilstand. De persoon achter mij komt links in de berm tot stilstand.

Ik zat dus precies tussen de betrokken voertuigen, maar ben er gelukkig zonder schade vanaf gekomen. De man achter mij stapte zonder kleerscheuren uit (z'n auto was wel helemaal naar de klote) en de tegenligger zag er ook nog wel redelijk OK uit (kon zelfstandig zitten, maar is wel meegenomen in een ambulance). Uit een blaastest ter plekke zou zijn gebleken dat de man gedronken had. Ik heb ze wel de blaastest zien afnemen, maar van iemand anders (de bestuurder van de Renault) gehoord dat-ie ook echt gedronken had. Hij zag er iig wel bezopen uit.

Als die touringcar een normale auto was geweest of als ik er iets minder dicht op zat, dan had het voor mij een stuk anders afgelopen. Maar goed, dat is allemaal als, als, als.

Het staat (uiteraard) op film:

Meer foto's: http://www.kovanleeuwen.nl/wp/2014/19-02-2014-forse-aanrijding-amsterdamseweg-velsen-zuid/
Oei wat een geluk! Bedankt voor het delen, ondanks het bijzondere commentaar van sommige hier ;)

Ik denk dat je je engel een biertje mag geven!

Ik heb maar 1 vraag; Had je op 21 seconden al in de gaten wat er zou gaan gebeuren?
Want op 22 seconden is jouw zicht op de tegenligger even onttrokken door de bus, en dat is precies de reden dat ik altijd tegen de as van de weg rijd.

Overigens +1 voor het stoppen.

Dat zou ik in zo'n situatie ook doen, in dit geval was dit fataal geweest..

Dat zou ik in zo'n situatie ook doen, in dit geval was dit fataal geweest..

Welnee, je ziet hem dan toch aankomen?
Wegsturen naar rechts kan dan altijd nog, of misschien wel naar links.
Afhankelijk van de lijn die de tegenligger zal gaan rijden, en dat kun je al aan de wielen zien.

Laatst bewerkt:
Afhankelijk van de lijn die de tegenligger zal gaan rijden, en dat kun je al aan de wielen zien.
Vooral naar de wielen gaan kijken van iets wat op je af komt :X
Kijken waar je heen wilt, is het toch?

Vooral naar de wielen gaan kijken van iets wat op je af komt :X
Kijken waar je heen wilt, is het toch?

Niet te lang kijken hè?!
Daarna besluit je idd wat je gaat doen en voert dat ook uit.

Ik heb maar 1 vraag; Had je op 21 seconden al in de gaten wat er zou gaan gebeuren?
Want op 22 seconden is jouw zicht op de tegenligger even onttrokken door de bus, en dat is precies de reden dat ik altijd tegen de as van de weg rijd.

Overigens +1 voor het stoppen.
Ik dacht wel al meteen "gast, ga terug naar je baan!". Ik had niet echt verwacht dat-ie er op zou klappen. Maar ik vermoed dat dat de reden was waarom ik naar rechts ging, want normaal hang ik ook links van het midden. Maar het sturen ging op automatische piloot, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.

Mocht je dat filmpje van de bestuurder online zetten? Ik zou er namelijk niet blij mee zijn, met mijn hoofd zo op internet.
Ik heb nog contact gehad met de bestuurder. Hij was akkoord met dit kleine stukje, maar niet de rest van ons gesprek (waarin het duidelijk wordt wat er nou echt gebeurd was - ik dacht eerst ook dat hij de tegenligger was).

Overigens wordt het ook opgepikt door media... straks interview voor RTV NH. Maar onthou: u zag het eerst op motor-forum.nl! ;)

Netjes dat je dat nog gevraagd hebt!

Hou je wel je helm op tijdens het interview om onze ogen te sparen?
:+

Laatst bewerkt:
Ik dacht wel al meteen "gast, ga terug naar je baan!". Ik had niet echt verwacht dat-ie er op zou klappen. Maar ik vermoed dat dat de reden was waarom ik naar rechts ging, want normaal hang ik ook links van het midden. Maar het sturen ging op automatische piloot, dus daar kan ik niet veel zinnigs over zeggen.

Behalve; Goeie automatische piloot!

Laatst bewerkt:
@ blogem, blij dat je er nog bent goser

moest wel lachen om je vraag aan de bestuurder "Alles goed?"

ik dacht: "zie je zijn auto niet?" _O-

knap werk ook van de buschauffeur want hij ging toch een aardig eind de berm in en er weer uit :}

Ik denk het niet, het gaat te snel, en op de een of andere manier ga je er denk ik niet vanuit, lees; reactie tijd is daardoor te lang...

Ik probeer het liever niet uit in ieder geval. ;)

Ik denk het niet, het gaat te snel, en op de een of andere manier ga je er denk ik niet vanuit, lees; reactie tijd is daardoor te lang...

Ik probeer het liever niet uit in ieder geval. ;)

:^ en een uitwijkoefening met 80 km/h gaat hem ook niet worden

Ik snap jou niet.
De auto die tegen de bus aan rijdt is gewoon te zien op het filmpje en maakt duidelijk, vol in het zicht, een manoeuvre die niet te verwachten is. Valt niet op te anticiperen.
Hoezo niet? Op wegen zonder gescheiden rijbanen komen dit soort ongelukken (volgens mij) regelmatig voor. Dus altijd tegenliggers in de gaten houden en soms eens denken: wat als?

Hoezo niet? Op wegen zonder gescheiden rijbanen komen dit soort ongelukken (volgens mij) regelmatig voor. Dus altijd tegenliggers in de gaten houden en soms eens denken: wat als?

Iemand die het begrijpt.
En soms mag je vervangen door; constant.

Wie dat niet ziet zitten omdat ie ook graag met andere dingen bezig is, lees in geachte verzonken, mag dat voor zich weten.

Die buschauffeur is een professional :}

2hpomly.jpg

Tegenligger rijdt op de streep, buschauffeur reageert direct.

2m2cly1.jpg

Tegenligger rijdt voor de bus, buschauffeur besluit om een frontale botsing te voorkomen.

zvtvk1.jpg

Buschauffeur voorkomt een frontale botsing door tegen de berm aan de rijden en de auto zo langszij te krijgen in plaats van frontaal.

nc0e9g.jpg

Dankzij de buschauffeur is een frontale botsing voorkomen.

Laatst bewerkt:
Waarom niet?
Op de video lijkt Jogm trouwens aardig dicht achter die bus te zitten, in dit geval waarschijnlijk mazzel.

ik zou zeggen , zoek een lege stille straat , leg daar een kartonnen doos , rij er met 80 recht opaf om dan op 22 meter van te voren te gaan uitwijken.

bedenk, je weet van te voren al wat je ga doen, en de doos komt niet op je af. ( de auto zou dan dus nog 44 meter van je af zijn)

dit komt dan overeen met 1 sec actietijd ( dus geen reactie tijd )

ik denk dat de bus zijn redding was en er schuil achter gaan was slim.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan