Jij maakt wel erg veel mee, zeg!Rijd hier : Google Maps
Met een gangetje op 90.
Zie 2 auto's rechts, 1e kon nog makkelijk voor mij en die deed dat ook.
2e zag ik naar mij kijken, en die schoot er ook nog ineens voor, dus ik vol in de ankers, claxon erop, kwade vuist.
Zit die opa mij kwaad aan te kijken......
Dit heet anticiperen, trouwens. De 2e persoon heeft dwars door je heen gekeken, omdat 'ie op zoek was naar een (vracht)auto en geen motorrijder verwachtte. Omdat 'ie jou niet gezien heeft, maar jij wel ineens opduikt, denkt opa dat je 260 gereden moet hebben om zo snel bij je te kunnen komen. Daarom keek hij kwaad; jij reed in zijn ogen namelijk absurd hard.
Dat hij (niet 'hij' per definitie, maar de bestuurder in het algemeen) jou (niet 'jou', maar de motorrijder in het algemeen) niet gezien heeft komt geregeld voor. Er zijn zelfs hele voorlichtingsfilmpjes over en voor gemaakt. Dit is voor jou eenvoudig op te vangen door een kleine slingerbeweging te maken. Jouw licht beweegt daardoor van links naar rechts en terug, ben je optisch geen "stilstaand object", dus val je niet weg tegen de achtergrond. Hij zal je daardoor sneller opmerken. Zit je echter aan je maximum in een bocht, kun je de slinger niet maken, val je weg tegen de achtergrond, duikt de automobilist ineens vóór je, kun jij niet meer uitwijken en krijgt dit verhaal een heel ander einde. Wat ik duidelijk probeer te maken: Veel situaties heb je zelf in de hand. Dat heet dus anticiperen.