Het grote wat ik vandaag onderweg meemaakte deel III

Status
Niet open voor verdere reacties.
Rijd hier : Google Maps
Met een gangetje op 90.
Zie 2 auto's rechts, 1e kon nog makkelijk voor mij en die deed dat ook.
2e zag ik naar mij kijken, en die schoot er ook nog ineens voor, dus ik vol in de ankers, claxon erop, kwade vuist.
Zit die opa mij kwaad aan te kijken......
Jij maakt wel erg veel mee, zeg!

Dit heet anticiperen, trouwens. De 2e persoon heeft dwars door je heen gekeken, omdat 'ie op zoek was naar een (vracht)auto en geen motorrijder verwachtte. Omdat 'ie jou niet gezien heeft, maar jij wel ineens opduikt, denkt opa dat je 260 gereden moet hebben om zo snel bij je te kunnen komen. Daarom keek hij kwaad; jij reed in zijn ogen namelijk absurd hard.

Dat hij (niet 'hij' per definitie, maar de bestuurder in het algemeen) jou (niet 'jou', maar de motorrijder in het algemeen) niet gezien heeft komt geregeld voor. Er zijn zelfs hele voorlichtingsfilmpjes over en voor gemaakt. Dit is voor jou eenvoudig op te vangen door een kleine slingerbeweging te maken. Jouw licht beweegt daardoor van links naar rechts en terug, ben je optisch geen "stilstaand object", dus val je niet weg tegen de achtergrond. Hij zal je daardoor sneller opmerken. Zit je echter aan je maximum in een bocht, kun je de slinger niet maken, val je weg tegen de achtergrond, duikt de automobilist ineens vóór je, kun jij niet meer uitwijken en krijgt dit verhaal een heel ander einde. Wat ik duidelijk probeer te maken: Veel situaties heb je zelf in de hand. Dat heet dus anticiperen.
 
Zo, was jij er bij? :o

Denk niet dat ie meer meemaakt dan de gemiddelde persoon op de weg, hij post 't alleen meer hier. :P
 
Om terug te komen op het moddertopic:
De gemeente bellen of mailen en aan te spreken als verantwoordelijk wegbeheerder (althans binnen de bebouwde kom en aan te geven dat of het wegdek vervuild is en adequate waarschuwing ontbreekt is vaak voldoende. Althans bij bouwprojecten in en om Nijmegen. Heb hier de situatie gezien dat men dreigde het werk stil te leggen als het wegdek niet werd schoongemaakt. Binnen een uur stond er een veegwagen.
 
Zo, was jij er bij? :o
Nee. Is alleen maar een bekend fenomeen dat ik weergeef.

Denk niet dat ie meer meemaakt dan de gemiddelde persoon op de weg, hij post 't alleen meer hier. :P
Ik maak dit soort dingen ook dagelijks mee. Letterijk, dagelijks. Als je, zoals de persoon die ik quotte, "al" maximaal 4 jaar je rijbewijs hebt, denk je dat alles speciaal is. Speciaal genoeg om te posten, iig. Rij je wat langer en heb je al genoeg meegemaakt in het verkeer, draai je je hand er niet meer voor om.

Ik zal, bij mijn volgende toertje, eens precies bijhouden wat er gebeurt en dat posten. Ik denk dat het een heeeeeel lang verhaal gaat worden. Je zult zien dat een hele hoop dingen eenvoudig op te vangen zijn (geweest) door te anticiperen.
 
Jij maakt wel erg veel mee, zeg!

Dit heet anticiperen, trouwens. De 2e persoon heeft dwars door je heen gekeken, omdat 'ie op zoek was naar een (vracht)auto en geen motorrijder verwachtte. Omdat 'ie jou niet gezien heeft, maar jij wel ineens opduikt, denkt opa dat je 260 gereden moet hebben om zo snel bij je te kunnen komen. Daarom keek hij kwaad; jij reed in zijn ogen namelijk absurd hard.

Dat hij (niet 'hij' per definitie, maar de bestuurder in het algemeen) jou (niet 'jou', maar de motorrijder in het algemeen) niet gezien heeft komt geregeld voor. Er zijn zelfs hele voorlichtingsfilmpjes over en voor gemaakt. Dit is voor jou eenvoudig op te vangen door een kleine slingerbeweging te maken. Jouw licht beweegt daardoor van links naar rechts en terug, ben je optisch geen "stilstaand object", dus val je niet weg tegen de achtergrond. Hij zal je daardoor sneller opmerken. Zit je echter aan je maximum in een bocht, kun je de slinger niet maken, val je weg tegen de achtergrond, duikt de automobilist ineens vóór je, kun jij niet meer uitwijken en krijgt dit verhaal een heel ander einde. Wat ik duidelijk probeer te maken: Veel situaties heb je zelf in de hand. Dat heet dus anticiperen.

Heb VRO-R gehad dus anticiperen doe ik sowieso wel.
Daarnaast rem ik in die bocht daarvoor altijd af omdat ik weet dat daar geregeld ingehaald wordt en dus een gevaarlijk punt is.
Verder geen auto's achter me waarachter ik weg kon vallen, was nog aardig donker dus aan de verlichting moet die het ruim kunnen zien.

Zo, was jij er bij? :o

Denk niet dat ie meer meemaakt dan de gemiddelde persoon op de weg, hij post 't alleen meer hier. :P

Klopt, ik post wat meer hier :P
Maar ik rijd ook 5 dagen per week.

Om terug te komen op het moddertopic:
De gemeente bellen of mailen en aan te spreken als verantwoordelijk wegbeheerder (althans binnen de bebouwde kom en aan te geven dat of het wegdek vervuild is en adequate waarschuwing ontbreekt is vaak voldoende. Althans bij bouwprojecten in en om Nijmegen. Heb hier de situatie gezien dat men dreigde het werk stil te leggen als het wegdek niet werd schoongemaakt. Binnen een uur stond er een veegwagen.

Ja, moet eigenlijk nog even bellen over een rotonde bij ons die onder de modder ligt.
Tot die schoon is moeten de auto's maar wat meer geduld hebben, rijd er gewoon wat rustiger overheen
 
Heb VRO-R gehad dus anticiperen doe ik sowieso wel.
Ik beweer niet dat het niet zo is, want ik ken je verder niet en weet niet hoe je rijdt, maar dit is een redenering die.. nou ja, laten we zeggen, niet echt stand zal houden in een rechtszaak :P

Trouwens, uit het feit dat je tijd vond om te toeteren, blijkt mijns inziens dat je het allemaal idd zag aankomen. Tenminste, als ik echt een noodstop moet maken, is toeteren wel het laatste waar ik denk ik :X
 
Laatst bewerkt:
Ik beweer niet dat het niet zo is, want ik ken je verder niet en weet niet hoe je rijdt, maar dit is een redenering die.. nou ja, laten we zeggen, niet echt stand zal houden in een rechtszaak :P

Trouwens, uit het feit dat je tijd vond om te toeteren, blijkt mijns inziens dat je het allemaal idd zag aankomen. Tenminste, als ik echt een noodstop moet maken, is toeteren wel het laatste waar ik denk ik :X

1e actie bij mij is mezelf veilig stellen, zodra ik dat heb gedaan, claxon.
Toen zat die al wel naast me trouwens toen ik de claxon indrukte (hij ging linksaf)

Maar over het algemeen houd ik er altijd rekening mee, elke auto wil mij van mijn motor afrijden, dus continu scannen.
Is het veilig? dan kunnen we lekker doorrijden.
 
Heb VRO-R gehad dus anticiperen doe ik sowieso wel.
Gewaagde uitspraak!

Daarnaast rem ik in die bocht daarvoor altijd af omdat ik weet dat daar geregeld ingehaald wordt en dus een gevaarlijk punt is.
Heel verstandig.

Verder geen auto's achter me waarachter ik weg kon vallen, was nog aardig donker dus aan de verlichting moet die het ruim kunnen zien.
Gezien de omstandigheden zou het ook nog eens kunnen zijn dat meneer jouw snelheid niet heeft in kunnen schatten, omdat je recht op 'm af reed. Had je een kleine slinger gemaakt, was jouw snelheid meer opgevallen.

Klopt, ik post wat meer hier :P
Maar ik rijd ook 5 dagen per week.
Ik 7. Niet alleen met de motor, maar ook met de auto, vrachtwagen en opleggercombinatie. Ik post alleen niet wat uiteindelijk geen probleem had hoeven te zijn.
 
Denk dat het voor die man idd. moeilijk inschatten is geweest wat je snelheid was, niet jouw schuld maar helaas wel jouw probleem.. Als het donker is, is het moeilijker afstand inschatten, je ziet alleen 1 (of 2) koplampen op je afkomen maar hoe ver weg die zijn weet je niet goed omdat de omgeving ook minder zichtbaar is (referentie-punten).

Maar goed, 'k rijd ook 't liefst 7 dagen per week waarvan 5 dagen ww-verkeer een schamele 70km enkele reis.
 
1e actie bij mij is mezelf veilig stellen, zodra ik dat heb gedaan, claxon.
Toen zat die al wel naast me trouwens toen ik de claxon indrukte (hij ging linksaf)

Maar over het algemeen houd ik er altijd rekening mee, elke auto wil mij van mijn motor afrijden, dus continu scannen.
Is het veilig? dan kunnen we lekker doorrijden.
:^ Ik deed dat trouwens ook laatst nog hoor, paar weken terug. Gastje die door rood reed (met een / zijn gezin notabene), en ik had ik niet opgelet, dan had ik hem zeker geraakt. Dus toen ik ernaast zat, toeteren en woest gebaren ( |( ) .. gast keek me aan alsof hij water zag branden.

Ik heb me voorgenomen om er maar mee op te houden... Goed voor m'n eigen gemoedsrust ;)
 
Ik heb me voorgenomen om er maar mee op te houden... Goed voor m'n eigen gemoedsrust ;)
:Y .. maar soms!

Zondag nog een gezinsbak vol, zo'n grote waar wel 9 of 10 man in kan. Man wil de rotonde opdraaien, waar ik reed (had em al gezien dus hield even wat in), hij zag me en trapt vol op de rem en je zag zo alle mensen in de otto naar voren schieten. _O-
 
Ik heb me voorgenomen om er maar mee op te houden... Goed voor m'n eigen gemoedsrust ;)
:^ :^

zo toeter ik in de auto ook zeer zelden. Waar mijn vrouw nog wel eens zegt, dat ik de toeter vol moet indrukken.
Ik deed dat vroeger wel eens en de reacties zijn altijd hetzelfde: doen alsof ze je niet zien/horen. Ik opgefokt, zei opgefokt....zinloos.

Even wat anders: heb zelfs eens een ritsfout gemaakt. Even op de linkerbaan de op de rechterbaan rijdende vrachtwagen inhalen. Ging maar net.
De chauffeur was zo vriendelijk om de meteen daarop volgende afrit (einde snelweg) mij met grootlicht en zware toeter duidelijk te maken dat hij het niet leuk vond.
De gehele afrit lang : 2 minuten.

Die duurde lang he :P
 
Laatst bewerkt:
Vandaag in R'dam gereden....
Goede plaats om te oefenen anticiperen, wat een idioten rijden daar zeg.

Uiteindelijk maar 2x echt gevaarlijk, 1 auto die zonder lichten ofzo uit een parkeerplaats kwam zetten, zat er bijna in... Dan ben je blij dat zo motor wat wendbaarder is, met de auto was het een ongeluk geweest.

En 1 idioot die door rood reed, terwijl wij (overig verkeer) al bezig waren met oversteken
 
Kom eens naar Den Haag... _O-

Been here, done that.

Amsterdam, dat lijkt me nog het meest gevaarlijkst _O-


Ik kon vandaag ook gewoon op de A-weg rijden en dan afslag Spaanse Polder, ben je erzo.
Maar ik wou expres eens door het centrum rijden, zoals gezegd, goed om weer te anticiperen _O-
 
Nee. Is alleen maar een bekend fenomeen dat ik weergeef.Ik maak dit soort dingen ook dagelijks mee. Letterijk, dagelijks. Als je, zoals de persoon die ik quotte, "al" maximaal 4 jaar je rijbewijs hebt, denk je dat alles speciaal is. Speciaal genoeg om te posten, iig. Rij je wat langer en heb je al genoeg meegemaakt in het verkeer, draai je je hand er niet meer voor om.

Ik zal, bij mijn volgende toertje, eens precies bijhouden wat er gebeurt en dat posten. Ik denk dat het een heeeeeel lang verhaal gaat worden. Je zult zien dat een hele hoop dingen eenvoudig op te vangen zijn (geweest) door te anticiperen.
motor koerier worden in de grote stad, met een jaar weet je niets meer te schrijven.
of je bent gek geworden of je heb je eige voorgenomen, niets meer gek te vinden. :+
 
Afgelopen zondag op de buitenring A10: auto met aanhanger komt naast me rijden, passagier doet raampje gaat omlaag, even luisteren....duim omhoog!
Altijd bekijks met m'n choppertje..... :]
 
Afgelopen zondag op de buitenring A10: auto met aanhanger komt naast me rijden, passagier doet raampje gaat omlaag, even luisteren....duim omhoog!
Altijd bekijks met m'n choppertje..... :]

Deedtie zen duim niet in zen oor? Wat een pokke herrie die choppers.

Raar he dat je altijd bekijks hebt, iedereen denkt wth komt daar voor mogool door de straat met tering lawaai B|
 
Laatst bewerkt:
Amsterdam, dat lijkt me nog het meest gevaarlijkst
Welnee, da's nog heilig vergeleken met de snelweg Brussel-Antwerpen. De Belgen rijden (het was een zondagmiddag) als gekken over die 30 km asfalt, alsof dat het enigste stukkie snelweg/racebaan in heel België is.
Daarmee vergeleken rijden de Portugezen nog heel netjes......en dat land heeft een niet bijster gezonde ongevalsstatistiek.
 
Deedtie zen duim niet in zen oor? Wat een pokke herrie die choppers.

Raar he dat je altijd bekijks hebt, iedereen denkt wth komt daar voor mogool door de straat met tering lawaai B|
Eehhh zen is z'n, mogool is mongool, en wth is een Amerikaanse afkorting, dus wat die in je opmerking doet?
Ach, het is maar wat je erg vindt...ik hoor ieder (oh nee, alleen als de zon schijnt en het +18° is) weekeinde superbikes hier in centrum die zo nodig stoplicht sprintjes moeten trekken. Kan het zijn dat toerende motorrijders op pk-pakhuizen gefrustreerd raken door die dingen?
Erg fijn dat die Db-killers eruit geschroefd zijn....
In de stad trek ik nooit door. Heeft toch geen nut, volgende stoplicht staat op rood of er ligt een rotonde midden op de weg....En laag in de toeren valt het nog reuze mee met m'n GS-je. Boven de 120 hoor ik het zelf niet meer, de rijwind gaat dan overheersen. Probleem opgelost.
Oja, ik heb één voordeel dat jij waarschijnlijk nooit zal meemaken: totaal geen last van bumperklevers op binnenwegen! Zo vreemd..... ;)

Enne...vooral met plezier blijven rijden!


PS die duim omhoog heeft niks te maken met de uitlaat, meer met het zelfbouw-accessoire pakket en kleurstelling. Geloof ik.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan