Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Met een schappelijke oplossing bedoel ik (ook) een oplossing zonder geëmmer over en weer. Op je strepen staan is zelden nuttig om een probleem naar wederzijdse tevredenheid op te lossen.

Waarom zou het naar wederzijdse tevredenheid opgelost moeten worden?
Dat vind ik nergens voor nodig, gewoon de wet volgen.
 
Waarom zou het naar wederzijdse tevredenheid opgelost moeten worden?
Dat vind ik nergens voor nodig, gewoon de wet volgen.

Verkeer is geven en nemen. Soms gaat het voor iedereen sneller als je iemand die geen voorrang heeft toch voorrang verleent. Stel: ik kom op een landweggetje van iets meer dan 1 autobreedte bij een gelijkwaardige kruising van rechts. Voor mij van links komt iemand die rechtdoor wil. Ik kan er moeilijk omheen manoeuvreren, de ander de berm in dwingen en zelf ook een stuk berm meepakken, of ik kan even wuiven 'ga maar voor'. Uiteindelijk zijn we dan beiden sneller voorbij die kruising. Ik ga in een dergelijk geval echt niet op mijn voorrangsstrepen staan.
 
Verkeer is geven en nemen. Soms gaat het voor iedereen sneller als je iemand die geen voorrang heeft toch voorrang verleent. Stel: ik kom op een landweggetje van iets meer dan 1 autobreedte bij een gelijkwaardige kruising van rechts. Voor mij van links komt iemand die rechtdoor wil. Ik kan er moeilijk omheen manoeuvreren, de ander de berm in dwingen en zelf ook een stuk berm meepakken, of ik kan even wuiven 'ga maar voor'. Uiteindelijk zijn we dan beiden sneller voorbij die kruising. Ik ga in een dergelijk geval echt niet op mijn voorrangsstrepen staan.
Wat als voorbeeld heel iets anders is dan het voorbeeld waar deze hele discussie mee begon.
 
Mijn ervaring is dat op je strepen staan niet bevorderlijk is voor een goede doorstroming van het verkeer, al was het alleen maar om de discussies die je gaat voeren of het maken van agressieve gebaren en licht- en geluidssignalen, waar je kostelijke tijd aan besteedt in plaats van ontspannen te doen wat je beter zou kunnen doen. Er zijn gevallen bekend dat bij die agressieve benadering doden vallen. Vandaar mijn pleidooi om liever de wijste te zijn zo mogelijk maar de ander de ruimte te geven.
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.
 
Mijn ervaring is dat op je strepen staan niet bevorderlijk is voor een goede doorstroming van het verkeer, al was het alleen maar om de discussies die je gaat voeren of het maken van agressieve gebaren en licht- en geluidssignalen, waar je kostelijke tijd aan besteedt in plaats van ontspannen te doen wat je beter zou kunnen doen. Er zijn gevallen bekend dat bij die agressieve benadering doden vallen. Vandaar mijn pleidooi om liever de wijste te zijn zo mogelijk maar de ander de ruimte te geven.
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.
Het ging om een leswagen met aanhanger. BE volgens mij.
 
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.

Dat past niet altijd :N
25C60FE0-6CDD-456A-ACC8-225985F980C2.jpeg
 
Mijn ervaring is dat op je strepen staan niet bevorderlijk is voor een goede doorstroming van het verkeer, al was het alleen maar om de discussies die je gaat voeren of het maken van agressieve gebaren en licht- en geluidssignalen, waar je kostelijke tijd aan besteedt in plaats van ontspannen te doen wat je beter zou kunnen doen. Er zijn gevallen bekend dat bij die agressieve benadering doden vallen. Vandaar mijn pleidooi om liever de wijste te zijn zo mogelijk maar de ander de ruimte te geven.
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.
Je begrijpt er echt gewoon geen reet van hè?
 
Mijn ervaring is dat op je strepen staan niet bevorderlijk is voor een goede doorstroming van het verkeer, al was het alleen maar om de discussies die je gaat voeren of het maken van agressieve gebaren en licht- en geluidssignalen, waar je kostelijke tijd aan besteedt in plaats van ontspannen te doen wat je beter zou kunnen doen. Er zijn gevallen bekend dat bij die agressieve benadering doden vallen. Vandaar mijn pleidooi om liever de wijste te zijn zo mogelijk maar de ander de ruimte te geven.
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.
Dus jij vindt dat degene met aanhanger en voorrang terug had moeten steken voor degene zonder voorrang en zonder aanhanger?
Apart.
 
Ik ben vrij soepel maar er is een basisregel in alles: je brengt je zelf niet in een gevaarlijke situatie om een ander ter wille te zijn. Al helemaal niet als die ander moedwillig de regels overtreedt.
Als jij met een voertuig onderweg bent dat lastiger te besturen is en je staat ergens waar de ander jouw voorrang moet geven en het anders oplossen betekent voor jouwzelf een gevaarlijke situatie (is uitgebreid uitgelegd: drukke straat en veel verkeer) dan doe je dat gewoon niet.

Ik heb hetzelfde een keer aan de hand gehad. Ik reed met een zeilboot achter de auto door een wegversmalling. Ik had al 100 eter voor dat punt positie midden op de weg gekozen om duidelijk te maken dat ik de versmalling in ging rijden (dat is ook hoe je het leert bij BE). De zeilboot was groter dan de auto en duidelijk te zien voor tegenliggers. Vrij helder dat daar dus iets rijdt wat groot is en wat lastiger manouvreert. Een zeilboot van 8 meter past om het nog even heel duidelijk uit te leggen niet in een bestelbusje. Komt er van de andere kant met een rotgang een kakwijf in een mini dat denkt dat ik, terwijl ik al in de versmalling ben, even achteruit ga rijden om haar er door te laten. Oftewel of ik op een licht scheve weg even met een gevaarte van 8m achteruit wil steken waarbij ik recht achter me niks kan zien. Drie keer raden wie er na een kwartiertje wachten achteruit ging.
 
Dus jij vindt dat degene met aanhanger en voorrang terug had moeten steken voor degene zonder voorrang en zonder aanhanger?
Apart.
Dan heb je me niet goed begrepen. Ik heb niet gezegd dat degene met aanhanger en voorrang iets moest. Ik heb bedoeld te zeggen dat het soms beter is niet op je strepen te gaan staan, namelijk als daar het probleem eenvoudiger of doeltreffender door wordt opgelost. Degene met de aanhanger en voorrang kan het gedrag van de mevrouw zonder voorrang en zonder aanhanger niet veranderen, maar zijn eigen gedrag wel. Als daardoor een probleem sneller wordt opgelost dan door aanspraak te maken op erkenning van je recht*, zou ik daarvoor kiezen in plaats van te proberen het gedrag van de ander te veranderen - ten koste van mijn eigen gemoedsrust. En gemoedsrust is het allerbelangrijkste in het verkeer als je ernaar streeft veilig op je bestemming aan te komen.

* Een recht op voorrang kent de verkeerswetgeving niet, wel een plicht om voorrang te verlenen.
 
Mijn ervaring is dat op je strepen staan niet bevorderlijk is voor een goede doorstroming van het verkeer, al was het alleen maar om de discussies die je gaat voeren of het maken van agressieve gebaren en licht- en geluidssignalen, waar je kostelijke tijd aan besteedt in plaats van ontspannen te doen wat je beter zou kunnen doen. Er zijn gevallen bekend dat bij die agressieve benadering doden vallen. Vandaar mijn pleidooi om liever de wijste te zijn zo mogelijk maar de ander de ruimte te geven.
En voor het concrete geval: als je het bezwaarlijk vindt om met je aanhanger achteruit te rijden (om een conflict uit de weg te gaan), huur dan een bestelbus zodat je geen aanhanger nodig hebt.
Denk dat de examinator van het CBR er wel "wat van vindt" als je op het examen BE aan komt met een bestelbus, omdat dat zoveel praktischer is
Ook zijn er tig situaties denkbaar, waar het (mij???) heel veel extra tijd en agressie achter mij kost, met deze " laat maar" houding
Bv een kruising bij ons thuis, de stad uit, staat veel vuldig de kruising vol geparkeerd van auto' s die toch oprijden, zelfs bij rood, terwijl ze zien dat ze de kruising niet over kunnen, met een "laat maar" houding, kom ik die kruising dus nooit gepasseerd, iets wat het verkeer achter mij, zeker niet kan waarderen

Verkeers regels zijn er niet voor niets, dat je daar een enkele keer van afwijkt, om het voor beiden praktischer te maken :t
Maar structueel een ander, die zich zelf erdoor drukt, wat hij volgens wvw niet mag, maar toe te geven?? :N

Maar als jij je daar goed bij voelt,......
Vooral doorgaan :Y
 
Verkeers regels zijn er niet voor niets, dat je daar een enkele keer van afwijkt, om het voor beiden praktischer te maken :t
Maar structueel een ander, die zich zelf erdoor drukt, wat hij volgens wvw niet mag, maar toe te geven?? :N

Maar als jij je daar goed bij voelt,......
Vooral doorgaan :Y
Heb ik het over structureel (vergeet de tweede r niet)? Ik vind dat deze en gene slecht leest. Ik heb het over wat (in een bepaald geval) snel en doeltreffend is.
Je hebt gelijk dat verkeersregels er niet voor niets zijn. Maar ze zijn er vooral voor jou en mij om ons eraan te houden, niet om een ander ermee om de oren te meppen. Ik hoef andere verkeersdeelnemers niet op te voeden; mijn eerste en enige zorg is dat ik veilig en zonder ongerief kom waar ik wezen wil. Het helpt niet je op te winden over andere verkeersdeelnemers; daar heb je alleen jezelf maar mee.
 
Inderdaad!

Er zou eigenlijk een sub forum voor motorrijders moeten komen. :+
We hebben het namelijk al minstens 100 posts over hoe je een ander het leven zuur kan maken bij een smalle doorgang8)7

Terwijl als je met je luie reedt op de motor was gestapt er niet eens een probleem was geweest *O*

Wegversmallingen heb ik met een motor veel meer last van dan met een auto (of zijspan)
Als ik met een motor ben denken automobilisten kennelijk dat het nog wel past of dat ik over de fietsstrook ga.
 
Terug
Bovenaan Onderaan