Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Ik reed al 9 jaar motorcross.
En toen ik op mijn 18e mijn rijbewijs wilde gaan halen.
Zat de instructeur achterop bij de CB400F met dubbele bediening.
Gelukkig crosste hij ook , en was dus wel wat gewend, :+
Na 2 lesjes examen gedaan, godzijdank hield de examinator ook wel van een beetje tempo. (dat zei hij al van te voren)
Zij Ford Fiesta staat nog na te hijgen. _O-
Bij iedere stop (oortjes waren er toen nog niet) kreeg ik geen commentaar.
Pas op het CBR " je hebt lekker door gereden. :t "
En geslaagd dus.
Daar past inderdaad zo'n vreugdedansje wel bij! *O*
 
Nooit instructeur achterop gehad.
Ik deed mijn lesje en examen toen oortjes net werden ingevoerd.

Ik kwam met de motor-scooter bij de rijschool om me aan te melden voor rijles.

De rijschool-houder zei:
Ik zie dat je al ervaring hebt, ik zal gelijk examen aanvragen en dan doe je een paar dagen voor examen nog effe een lesje.
Afgesproken was examen op rijschool-motor te doen. Deze rijles gaan doen om even gevoel te krijgen met de examen-motor.
Advies voor examen: Beetje het tempo in acht nemen, maar ook niet als een angstige oma gaan rijden. Goed spiegelen laten zien.
Een extra stempel met A stond heel snel op mijn RBW. Zo makkelijk kon 't toen gaan.
 
Idem hier. Examen aangevraagd bij les 1. Na 8 lessen afrijden. Met alleen een oortje in. Kon alleen luisteren. Niks terugzeggen.
Bij examen examinator kwijtgeraakt _O-
Hoorde opeens in mijn oor: pleeg, ik weet niet waar je nu bent maar rij maar naar dat en dat parkeerterrein. Zien we elkaar daar .
Daar nog een 8je gedraaid en ff remmen en terug naar cbr gebouw.
En A op rbw....:t
 
Idem hier. Examen aangevraagd bij les 1. Na 8 lessen afrijden. Met alleen een oortje in. Kon alleen luisteren. Niks terugzeggen.
Bij examen examinator kwijtgeraakt _O-
Hoorde opeens in mijn oor: pleeg, ik weet niet waar je nu bent maar rij maar naar dat en dat parkeerterrein. Zien we elkaar daar .
Daar nog een 8je gedraaid en ff remmen en terug naar cbr gebouw.
En A op rbw....:t

Kon bij de rijschool waar ik leste ook niet.
Gelukkig maar... :$ (Wat heb ik die kerel af en toe vervloekt :X )
 
In mijn tijd vertelde de examinator voor vertrek waar je heen moest rijden.
Dan moest je daar ergens stoppen en zorgen dat de examinator daar ook kon parkeren.
Dan kreeg je weer wat aanwijzingen waar je heen moest rijden.
Weer stoppen , enz enz
En dat in Rotterdam met tig wegen.
Dus naast de spanning van het rijden moest je ook nog de route onthouden.
Kon je ook geen subtiele correcties onderweg krijgen.
Raakte je de examinator kwijt dan was je gezakt.

Maar geen bijzondere verrichtingen.
Als ik nu een 8 of halve draai bewust tussen de pionnen zou moeten doen, geloof ik niet dat ik dat op de juiste manier zou kunnen.
Maar een korte draai een dijkje op of zo dan gaat het wel prima.

Dus de huidige rijlessen leveren wel beter voorbereide motorrijders op.
We hebben niet allemaal voor het behalen van het rijbewijs veel ervaring met motorcross gedaan.
 
In mijn tijd vertelde de examinator voor vertrek waar je heen moest rijden.
Dan moest je daar ergens stoppen en zorgen dat de examinator daar ook kon parkeren.
Dan kreeg je weer wat aanwijzingen waar je heen moest rijden.
Weer stoppen , enz enz
En dat in Rotterdam met tig wegen.
Dus naast de spanning van het rijden moest je ook nog de route onthouden.
Kon je ook geen subtiele correcties onderweg krijgen.
Raakte je de examinator kwijt dan was je gezakt.

Maar geen bijzondere verrichtingen.
Als ik nu een 8 of halve draai bewust tussen de pionnen zou moeten doen, geloof ik niet dat ik dat op de juiste manier zou kunnen.
Maar een korte draai een dijkje op of zo dan gaat het wel prima.

Dus de huidige rijlessen leveren wel beter voorbereide motorrijders op.
We hebben niet allemaal voor het behalen van het rijbewijs veel ervaring met motorcross gedaan.
Qua voertuig beheersing, mee eens...
Maar ik merkte toen ik voor mijn motorrijbewijs ging al een verandering t.o.v mijn auto rijbewijs (en er zat net geen 5 jaar ertussen!).

Mijn auto rijinstructeur riep amper links of rechts of derde afslag van een Rotonde. Hij gaf mij richtingen of straatsnamen, en het was aan mij om in de omgeving de benodigde informatie te vinden om de juiste richting te pakken.
Tijdens de motorrijlessen kreeg ik gewoon voorgekauwde instructies in mijn oortje, net zoals de navigatie het doet.

Natuurlijk is het tegenwoordig zo makkelijk om met navigatie aan te rijden, maar ik denk ergens wel dat vooraf instructies krijgen en het maar moeten redden ook zijn voordelen heeft!
 
1e les meteen aangevraagd en na 8 lessen klaar met rijbewijs A.
Examinator kwijtgeraakt, 10 min. staan wachten op correcte plek (toeval) en toen kwam ie eraan.
Kwam het kruispunt niet over toen ik daar gas gaf haha
 
Qua voertuig beheersing, mee eens...
Maar ik merkte toen ik voor mijn motorrijbewijs ging al een verandering t.o.v mijn auto rijbewijs (en er zat net geen 5 jaar ertussen!).

Mijn auto rijinstructeur riep amper links of rechts of derde afslag van een Rotonde. Hij gaf mij richtingen of straatsnamen, en het was aan mij om in de omgeving de benodigde informatie te vinden om de juiste richting te pakken.
Tijdens de motorrijlessen kreeg ik gewoon voorgekauwde instructies in mijn oortje, net zoals de navigatie het doet.

Natuurlijk is het tegenwoordig zo makkelijk om met navigatie aan te rijden, maar ik denk ergens wel dat vooraf instructies krijgen en het maar moeten redden ook zijn voordelen heeft!
Mss moeten ze tegenwoordig wel een stap verder gaan?

Eigenlijk geen aanwijzingen meer nodig. Hooguit alleen nog contact bij onverwachte gebeurtenissen.
Verder gewoon tegen de examen-kandidaat zeggen dat hij bijv. examen #23 moet starten in de GPS. Volg de aanwijzingen.
Deze manier van rijden is vandaag de dag toch heel gebruikelijk op een motor.
 
1e les meteen aangevraagd en na 8 lessen klaar met rijbewijs A.
Examinator kwijtgeraakt, 10 min. staan wachten op correcte plek (toeval) en toen kwam ie eraan.
Kwam het kruispunt niet over toen ik daar gas gaf haha
Dat is natuurlijk niet zo moeilijk om de examinator kwijt te raken die erachter zit in een auto.
Dat zou voor iedere kandidaat op de motor een makkie kunnen/ moeten zijn.
Wordt er dan niet vooraf gezegd dat je moet proberen de examinator niet te verliezen?
 
Dat werdt er van te voren echt wel ingeramd.
Pas op dat je de examinator niet verliest.
Dus je moest heel erg opletten.
Het verkeer , maar ook waarheen je moest , en of de examinator nog achter je zat.
Zo eenvoudig was het vroeger dus ook niet.
Wel iets rustiger op de weg dan nu. dat was weer een voordeel.
 
...
Wordt er dan niet vooraf gezegd dat je moet proberen de examinator niet te verliezen?
bij mij werd gezegd dat je moet rijden alsof er niemand met je mee rijd. Geen rekening gaan houden met de examinator.
Voor de stop en go ook een plek zoeken waar IK kon staan, examinator zocht het zelf wel uit.
En als ik hem kwijt was, gewoon rustig door rijden tot ik wat hoorde in mijn oortje of als ik het echt niet vertrouwde bij de eerste parkeer gelegenheid even wachten.
Zo heb ik het ook geleerd tijdens mijn rijles.

Dus nee, er werd bij ons niet gezegd dat je moet proberen de examinator niet te verliezen.
 
Laatst bewerkt:
Mss moeten ze tegenwoordig wel een stap verder gaan?

Eigenlijk geen aanwijzingen meer nodig. Hooguit alleen nog contact bij onverwachte gebeurtenissen.
Verder gewoon tegen de examen-kandidaat zeggen dat hij bijv. examen #23 moet starten in de GPS. Volg de aanwijzingen.
Deze manier van rijden is vandaag de dag toch heel gebruikelijk op een motor.
Ja, dat is vrij gebruikelijk, maar dat is juist het tegenovergestelde van wat ik denk dat wel nog geleerd ozu moeten worden. Want zodra je geen navigatie hebt om de ene of andere reden (laatst kon die met geen mogelijkheid GPS signaal vinden) kan je je wel radeloos voelen.
En ja, als je hebt leren rijden enkel met borden en straatsnamen is het even schakelen de eerste keer met navigatie, maar zelfs als met een TomTom af zou rijden en je verder met GoogleMaps op je telefoon gaat navigeren is het ene beetje anders.
 
bij mij werd gezegd dat je moet rijden alsof er niemand met je mee rijd. Geen rekening gaan houden met de examinator.
Voor de stop en go ook een plek zoeken waar IK kon staan, examinator zocht het zelf wel uit.
En als ik hem kwijt was, gewoon rustig door rijden tot ik wat hoorde in mijn oortje of als ik het echt niet vertrouwde bij de eerste parkeer gelegenheid even wachten.
Zo heb ik het ook geleerd tijdens mijn rijles.

Dus nee, er werd bij ons niet gezegd dat je moet proberen de examinator niet te verliezen.
Bij mij werd er juist gezegd dat het goed was dat ik de examinator kwijt was. Vlotte rijstijl noemen ze dat.
 
Klopt helemaal echter zei ie voordat we op pad gingen dat ie wel wilde zien dat ik ook een motorrijder was dus pittig moest rijden zonder te veel aan hem te denken. En zo geschiedde waarbij hij achteraf zei dat ik dat prima gedaan had, ook het wachten op een daarvoor geschikte plek.
Dus tja.. :t
 
Ach, mijn examinator kwijtraken kon niet op de bmw G310 waar ik op gelest hebt... Wat een trage fiets is dat.

Toch gezakt de eerste keer. Bij een korte invoegstrook reed een vrachtwagen met dubbele aanhanger op de rechterbaan. Terwijl ik met alle 310cc aan kracht 100 probeer aan te tikken, zie ik dat ik het nooit ga redden om nog voor die vrachtwagen in te voegen. Er reed niemand (behalve de examinator) achter mij dus ik heb besloten om op gepaste afstand achter de vrachtwagen in te voegen.

Toen begon de scheldkannonade, hoe ik zo'n debiel en idioot kon zijn om achter een vrachtwagen in te voegen. Op mijn vraag of ik dan vol gas die vrachtwagen voorbij had moeten steken over de vluchtstrook kreeg ik als antwoord dat dat veiliger was ja :? Over de vluchtstrook ja....

Ben verder maar niet in discussie gegaan. Win je toch niet en schijnbaar hadden meneer en ik een heel ander beeld van veilig.
 
bij mij werd gezegd dat je moet rijden alsof er niemand met je mee rijd. Geen rekening gaan houden met de examinator.
Voor de stop en go ook een plek zoeken waar IK kon staan, examinator zocht het zelf wel uit.
En als ik hem kwijt was, gewoon rustig door rijden tot ik wat hoorde in mijn oortje of als ik het echt niet vertrouwde bij de eerste parkeer gelegenheid even wachten.
Zo heb ik het ook geleerd tijdens mijn rijles.

Dus nee, er werd bij ons niet gezegd dat je moet proberen de examinator niet te verliezen.
Wij hadden geen oortjes
En kwijt raken mocht toen echt niet.
Vlot doorrijden dan weer wel.
Dat de examinator illegale snelheden moest rijden boeide niet.
flitspalen en laser bestonden nog niet. _O- _O-
 
Examinator kwijtraken, is mij in ‘73 ook gelukt…….teruggegaan naar de laatste stopplaats omdat je vroeger geen communicatiesetjes had en kreeg de opmerking met glimlach: eindelijk iemand die een keer gasgeeft en doorrijdt… _O-

Hierna gelijk terug naar de start en de mededeling ’geslaagd’…kortom, heeft nog geen halfuur geduurd.
 
Mijn examen ging niet echt vlekkeloos. Ik was ook behoorlijk zenuwachtig.
Midden op het Takenhofplein in Nijmegen liet ik bovendien de motor afslaan. Vanaf dat moment waren de zenuwen wel weg, ik dacht dat ik wel gezakt zou zijn. Bij terugkomst (toen nog bij de Goffert) werd mij verteld dat ik geslaagd was. Reactie op afslaan van de motor was blijkbaar goed, en daarna reed ik veel ontspannener.
De instructeur (waar ik echt een grondige hekel aan had) maakte de lessenhel in 1 keer goed door te zeggen: "Je weet de weg terug naar de rijschool wel te vinden, hè!"
En weg was hij...
Ik wist de weg inderdaad, maar om de een of andere reden werd het niet de kortste weg :P
 
Mijn examen ging niet echt vlekkeloos. Ik was ook behoorlijk zenuwachtig.
Midden op het Takenhofplein in Nijmegen liet ik bovendien de motor afslaan. Vanaf dat moment waren de zenuwen wel weg, ik dacht dat ik wel gezakt zou zijn. Bij terugkomst (toen nog bij de Goffert) werd mij verteld dat ik geslaagd was. Reactie op afslaan van de motor was blijkbaar goed, en daarna reed ik veel ontspannener.
De instructeur (waar ik echt een grondige hekel aan had) maakte de lessenhel in 1 keer goed door te zeggen: "Je weet de weg terug naar de rijschool wel te vinden, hè!"
En weg was hij...
Ik wist de weg inderdaad, maar om de een of andere reden werd het niet de kortste weg :P
Zeer apart, want je rijdt op dat moment zonder rijbewijs. Dus verzekering technische kan dat heel vervelend uitpakken als het mis gaat.
 
Zeer apart, want je rijdt op dat moment zonder rijbewijs. Dus verzekering technische kan dat heel vervelend uitpakken als het mis gaat.
Je rijdt tot op zekere hoogte in opdracht van je instructeur. In zoverre is hij verantwoordelijk. Anders is het als je van je route afwijkt, wat je kennelijk hebt gedaan. Wees maar blij dat het goed afgelopen is!
 
Terug
Bovenaan Onderaan