Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

er is ooit een onderzoek geweest (kan het nu even niet terug vinden) dit dit in onderdelen / fabricage idd ook zeiden, echter kwam daar naar voren dat lichten altijd aan een zwaardere belasting opleverden op de dynamo, en (ja echt) een iets hoger brandstofverbruik tot gevolg had zelfs.
Ook lampen die sneller kapot gingen ivm langer en vaker gebruik....

Persoonlijk ben ik ook voor: motor draait = licht aan...
Ik heb ook altijd licht aan, en de motor van het vrouwtje kan het licht ook niet uit.

Maar dat zijn kosten voor de klant, niet voor de fabrikant.

Afdoende oplossing: massaschakelaar inbouwen.

Waar heb je het in over?
Oplossing voor wat?
 
Dan kun je alles wat bij gebruik aan moet blijven aan laten staan en gaat alles wat bij niet-gebruik uit moet zijn in één klik uit.

Da's toch al vreselijk lang zo. Bij mijn MiTo van 2009 in ieder geval wel. Verlichting is alleen uit als hij bij de garage is geweest, waarna ik hem weer aan mag zetten. Verder kom ik nooit aan die knop, licht gaat gewoon gelijk met het contact uit.
Zal bij veel moderne(re) auto's toch wel zo zijn :?

(De radio hadden ze wat mij betreft wel los mogen schakelen, maar daar valt mee te leven.)
 
Verbaast me, het lijkt me zo vreselijk simpel.
Dat is het ook. Ik heb het ingebouwd in mijn DAF 66. Daar zit een lekstroompje in zodat de accu ook bij stilstand leegloopt. Heb het lekstroompje niet kunnen vinden en een massaschakelaar leek me toen de oplossing. Vind de elektra te ingewikkeld om zelf te gaan modificeren. Het werkt perfect! Met één klik is alles wat stroom gebruikt uit en de accu loopt niet meer leeg. Deze auto heeft het voordeel dat er geen klok in zit.
 
Bij mijn motor gaat het licht pas aan als de motor loopt. Dit moet bij auto's toch ook kunnen? Contact aan, licht uit. Motor loopt, licht aan.
 
Bij mijn motor gaat het licht pas aan als de motor loopt. Dit moet bij auto's toch ook kunnen? Contact aan, licht uit. Motor loopt, licht aan.
Bij mij is het: contact aan, licht aan; startmotor loopt, licht uit; motor loopt, licht aan. Bij mijn DAF en mijn Fiat werkt het trouwens ook zo.
 
Bij mijn motor gaat het licht pas aan als de motor loopt. Dit moet bij auto's toch ook kunnen? Contact aan, licht uit. Motor loopt, licht aan.
Bij veel auto’s uit de tijd voor de computers kan je er een relais in zetten om dit te regelen. In de volksmond wordt dit ook wel een Scandinavisch Relais genoemd, aangezien het daar wel verplicht met licht aan rijden was / is dacht ik te weten.
Bij Ford kon dit in ieder geval.
 
Bij veel auto’s uit de tijd voor de computers kan je er een relais in zetten om dit te regelen. In de volksmond wordt dit ook wel een Scandinavisch Relais genoemd, aangezien het daar wel verplicht met licht aan rijden was / is dacht ik te weten.
Bij Ford kon dit in ieder geval.
Als het zonder computer kan, dan met computer ook.
 
Als het zonder computer kan, dan met computer ook.
Ga maar lekker je gang :N
Kom je er mooi niet meer in want die regelt ook de deurvergrendeling, je moet es horen wat er allemaal nog gebeurt als ik die bus al 3 minuten op het slot heb...

Ik heb eeb keer de computer gereset door de accu los te trekken, het heeft 2 dagen geduurd voor alle sensoren weer ingelezen waren
 
Bij veel auto’s uit de tijd voor de computers kan je er een relais in zetten om dit te regelen. In de volksmond wordt dit ook wel een Scandinavisch Relais genoemd, aangezien het daar wel verplicht met licht aan rijden was / is dacht ik te weten.
Bij Ford kon dit in ieder geval.

Ja, Dat heeft mijn (import) focus ook. Alleen het gekke is dat de lampen overdag iets gedimd zijn. 90% licht ofzo. En als ik het dan met de schakelaar echt aanzet 100%.

opzich niet erg. Maar het vreet dus wel halogeen lampjes.
 
Ja, Dat heeft mijn (import) focus ook. Alleen het gekke is dat de lampen overdag iets gedimd zijn. 90% licht ofzo. En als ik het dan met de schakelaar echt aanzet 100%.

opzich niet erg. Maar het vreet dus wel halogeen lampjes.
Dit is bij sommige auto's zo te programmeren. Over het algemeen is dit bij auto's die geen DRL hebben een optie in de software.
Zelf ook met eentje gereden waarbij dit zo geprogrammeerd was (opel astra uit 2008)
Vrat lampjes idd.... snel uit laten zetten en zelf DRL ingebouwd :)


maar goed, vannochtend.... 7h, pikkedonker, flink mistig hier in zw-brabant / zeeland...
kom je er 1 tegen ZONDER LICHT.... ook geen DRL....
Iedereen seinen, toeteren, etc.... maar mevrouw zat strak voor zich uit te kijken en reageerde nergens op.
Toen een auto voor haar met zijn lichten ging knipperen (mistlicht achter aan/uit, lampen aan/uit) ging ze seinen en toeteren, ik zat er toen naast en gebaarde naar haar, maar ik kreeg een middelvinger.....
man man man....
je ziet dit echt veel vaker dan je zou denken :(
 
Ik denk dat ze er tussen zitten die denken hele tanks benzine te besparen door in de auto de kachel en de verlichting uit te laten...
Daar krijgen ze best een middelgrote inrichting en hun wachtlijst mee vol
 
Dit is bij sommige auto's zo te programmeren. Over het algemeen is dit bij auto's die geen DRL hebben een optie in de software.
Zelf ook met eentje gereden waarbij dit zo geprogrammeerd was (opel astra uit 2008)
Vrat lampjes idd.... snel uit laten zetten en zelf DRL ingebouwd :)


maar goed, vannochtend.... 7h, pikkedonker, flink mistig hier in zw-brabant / zeeland...
kom je er 1 tegen ZONDER LICHT.... ook geen DRL....
Iedereen seinen, toeteren, etc.... maar mevrouw zat strak voor zich uit te kijken en reageerde nergens op.
Toen een auto voor haar met zijn lichten ging knipperen (mistlicht achter aan/uit, lampen aan/uit) ging ze seinen en toeteren, ik zat er toen naast en gebaarde naar haar, maar ik kreeg een middelvinger.....
man man man....
je ziet dit echt veel vaker dan je zou denken :(
Zo te lezen werd ze evengoed prima opgemerkt door de bestuurders in haar omgeving.
 
Gisteravond naar huis, zag een busje nogal onhandig bij het stoplicht staan. Half op de stoep en half op de weg.....

Kwamen we ernaast zagen we dit. Was zeker geen goede plek.... _O-
 

Bijlagen

  • IMG-20221017-WA0030.jpg
    IMG-20221017-WA0030.jpg
    160,3 KB · Weergaven: 151
Vandaag een mooi stukje over de Veluwe gereden.
Zit ik even op een bankje met een sjekkie en de telefoon, komt er een ouder persoon op een racefiets voorbij, schijnbaar is de beste man gekeerd en komt nogmaals voorbij en stopt.
Hij begint te praten, en vraagt of ik zit te genieten van de omgeving die de schepper heeft gemaakt.
Hij vertelt dat hij een bericht kreeg van de schepper, dat hij die motorrijder moest vertellen dat die op zoek moest gaan naar de schepper.
De beste man vraagt ook nog kun je daar iets mee?
Ik heb hem vriendelijk bedankt en we wensten elkaar een fijne dag.
 
Vandaag een mooi stukje over de Veluwe gereden.
Zit ik even op een bankje met een sjekkie en de telefoon, komt er een ouder persoon op een racefiets voorbij, schijnbaar is de beste man gekeerd en komt nogmaals voorbij en stopt.
Hij begint te praten, en vraagt of ik zit te genieten van de omgeving die de schepper heeft gemaakt.
Hij vertelt dat hij een bericht kreeg van de schepper, dat hij die motorrijder moest vertellen dat die op zoek moest gaan naar de schepper.
De beste man vraagt ook nog kun je daar iets mee?
Ik heb hem vriendelijk bedankt en we wensten elkaar een fijne dag.

Is dat een soort verkapte bedreiging ofzo dat een motorrijder op zoek moest gaan naar de schepper? :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan