Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Niet vandaag meegemaakt, wel gisteren: hele dag lekker up-tempo getoerd met een maatje. Aan het einde van de dag rijden we binnendoor retour Amsterdam, en op enig moment sluit een GS bij ons aan, en rijdt met ons mee, fine. In de bochten komt-ie niet echt mee, maar maakt dat ruimschoots goed op de rechte stukken, door snoeihard op ons in te rijden, en dan hard te remmen, want inhalen durft-ie kennelijk niet.
Totdat m’n maatje en ik even snel twee auto’s inhalen: onze volger aarzelt even, maar zet dan alsnog de achtervolging in. Zodra wij terug naar rechts gaan - er zijn geen tegenliggers, maar we naderen diverse in- en uitritten - zie ik hem opnieuw aarzelen (sorry, ik spiegel nogal veel, gewoonte) en vervolgens volgas geven om ons alsnog onder volle acceleratie in te halen. Kennelijk wilde hij even laten zien dat-ie behalve bochten doorharken ook nog hard kan rijden. Helaas gaf de auto voor ons al geruime tijd richting aan naar links, om af te slaan, maar gelukkig keek die automobilist op het laatste moment nog even in de achteruitkijkspiegel. Met 1 wiel over de middenstreep stopt de auto en voorkomt een aanrijding. Had-ie dat niet gedaan, dan hadden we een GS-rijder en z’n achteropzittende meissie in onderdelen uit de bomen kunnen plukken…

Persoonlijk haal ik geen auto’s in die ter hoogte van een inrit afremmen en al een volle 4 seconden de richtingaanwijzer naar links aan hebben staan, maar de GS-rijder was mogelijk te zeer gefocussed op zijn fenomenale rijprestaties om dat op te merken. Lesje: ietsje minder toegeven aan een eventuele testosteron-rush misschien, en gewoon blijven opletten, want dit ging maar op een haar na goed.

Overigens kreeg z’n meissie het denk ik wel mee, want even verderop staan ze langs de kant van de weg: de achteropzittende dame heeft de helm af gedaan, smijt deze in de sloot naast de weg, en loopt boos weg in de richting van Amsterdam _O-
Groot gelijk, maar ze zal er wel langer over doen, en de helm in de sloot gooien is een beetje dom, die zou je een andere keer nog best weer kunnen gebruiken 😃 . Overigens met het lesje van harte eens. Gelukkig op de motor weinig last van testosteron-rush :P
 
Paar verdwaalde runderen in Harz, Deutchland
WhatsApp Image 2021-08-06 at 14.53.22.jpeg
 
Naast dit…zou het ook zomaar kunnen zijn dat de motorrijders niet helemaal bekend zijn met de omgeving en de wijze of frequentie van laser of andere snelheids controles….dit kan verklaren waarom er gesukkeld wordt in het oog van de schrijver.
Ervaar zelf ook dit fenomeen dat ik mijn eigen bekende omgeving veel makkelijker doorrij, met soms wat overschrijding, dan in een mij onbekende omgeving..
En juist dan is het juist stukken verstandiger om lekker achter die groep te blijven plakken tegen beter weten in en met alle ergernissen dan omwille van hun getreuzel jezelf in gevaar te brengen en jezelf het ziekenhuis inrijden!
 
En juist dan is het juist stukken verstandiger om lekker achter die groep te blijven plakken tegen beter weten in en met alle ergernissen dan omwille van hun getreuzel jezelf in gevaar te brengen en jezelf het ziekenhuis inrijden!
Snap je punt om erachter te blijven, echter als er ruim voldoende ruimte is om veilig in te halen........... waarom niet?
Als dan tijdens de inhaal actie door de ander bewust een onveilige situatie wordt gecreëerd, waar je door moedwillig gedrach niet uit komt

Als je alles toch eens van te voren wist..........
 
Snap je punt om erachter te blijven, echter als er ruim voldoende ruimte is om veilig in te halen........... waarom niet?
Als dan tijdens de inhaal actie door de ander bewust een onveilige situatie wordt gecreëerd, waar je door moedwillig gedrach niet uit komt

Als je alles toch eens van te voren wist..........
Tja, dat laatste is natuurlijk waar, en het blijft een gevalletje kansberekening.

Persoonlijk was ik erachter gebleven, denk ik, en had wss een afslag genomen om aan de sliert choppertjes te ontkomen (om ze wss met een omweg alsnog in te halen, al is dat in de omgeving van Harderwijk wat lastiger). Want inhalen doe ik alleen als ik in 1 keer het hele spul voorbij kan, en dat is met een sliert motoren, of een treintje dicht op elkaar rijdende (vracht)auto’s gewoon lastig, want je maakt jezelf afhankelijk van wat een ander wel of niet doet. En je mag er niet van uit gaan dat andere weggebruikers blijven rijden zoals ze rijden, omdat jij of ik gaan inhalen. Dat inhalen is geheel en al eigen risico en verantwoordelijkheid, en je hoeft niets van een ander te verwachten.

Dat is niet vervelend naar jou toe bedoelt overigens - hooguit opbouwend - want wat jou overkwam, of iets wat erop lijkt, is ons (de vlottere rijders in elk geval) allemaal weleens overkomen, en anders komt dat moment vanzelf een keer. Tip: maak je nooit afhankelijk van de oplettendheid of welwillendheid van een andere weggebruiker, want daarvoor ben je te kwetsbaar. Haal alleen in als je ook echt weg kunt komen. In de praktijk betekent dat op secundaire wegen al gauw dat je dergelijke treintjes beter niet inhaalt, tenzij je er in 1 keer snel voorbij kunt. Maar gelet op de lengte van zo’n treintje (en de snelheid ervan, en dus de meters die je nodig hebt) vraagt dat doorgaans om een dusdanig snelheidsverschil, dat het om die reden meestal niet meer verantwoord is.

En oja, voor het invoegen zoals je dat beschreef - ook al kon je op dat moment niet anders - kun je een flinke bekeuring krijgen, en ik heb er in Duitsland weleens rijbewijzen voor ingenomen zien worden. En natuurlijk hebben ook die andere weggebruikers allerlei plichten m.b.t. opletten enzo, maar daar gaan jij en ik (helaas) niet over ;)
 
Laatst bewerkt:
Snap je punt om erachter te blijven, echter als er ruim voldoende ruimte is om veilig in te halen........... waarom niet?
Als dan tijdens de inhaal actie door de ander bewust een onveilige situatie wordt gecreëerd, waar je door moedwillig gedrach niet uit komt

Als je alles toch eens van te voren wist..........
En dat heet anticiperen en vooruit denken! Maar als jij er gelukkig van wordt om door toedoen van anderen het ziekenhuis ingejaagd te worden.....be my guest!
 
Deel van de discussie gemist? Lees de post van Martin117 maar eerst eens goed door. Dan snap je het wel beter denk ik.
Ik heb de post van Martin117 niet gemist.

Ik denk dat Martin117 wel degelijk anticipeert in het verkeer en vooruit denkt en zeker geen zin heeft om in her ziekenhuis te belanden, echter in deze, was de andere partij moedwillig een gevaarlijke situatie aan het creëren door geen ruimte te geven.

Maar ik begrijp eruit uw eerdere opmerking, dat u nooit inhaalt met uw motor? (Murphy's Law) 😉
 
Ik heb de post van Martin117 niet gemist.

Ik denk dat Martin117 wel degelijk anticipeert in het verkeer en vooruit denkt en zeker geen zin heeft om in her ziekenhuis te belanden, echter in deze, was de andere partij moedwillig een gevaarlijke situatie aan het creëren door geen ruimte te geven.

Maar ik begrijp eruit uw eerdere opmerking, dat u nooit inhaalt met uw motor? (Murphy's Law) 😉


Als jij dit anticiperen noemt:
We sukkelen door, zie een ruim gat, dus ff paar tandjes terug gas erop en gaan, hup erlangs, nouja, erlangs.............
Vooral lekker volgas geven, en geen ruimte maken, snelheid liep op tot 130, tsja, als ik inhaal, geef ik wel gas
Maar inhaal gat werd rap kleiner, tegemoet komend verkeer, dus remmen en naar rechts, nou niet dus, die hele club remt met me mee, zal toch echt naar rechts moeten, dus uit eindelijk hem redelijk lomp naar rechts gedrukt, enige andere optie was door de berm fietspad op, niet dus
Toen reed im dus midden in die groep, er waren erbij zo wijs om toch ruimte te maken toen ik met gebruik making van de voorrangsindicator toch echt de baanwissel door zette

En nee, de andere groep hoeft geen ruimte te geven! En de andere groep creëerde geen gevaarlijke situatie, daar heeft Martin117 zelf voor gekozen en voor gezorgd door niet vooruit te denken en niet goed de situatie in te schatten en niet goed te anticiperen!

En dan zijn opmerking dat iMartin117 gebruik maakte van een voorrangsindicator??? Ik moet de eerste motor met zo'n indicator nog tegenkomen!

En als ie daarmee zijn knipperlicht bedoeld (wat juist helemaal GEEN voorrangsindicator is!!!), dan maak ik daar op uit dat ie die de eerste keer totaal niet gebruik heeft!

Dan zijn opmerking dat het inhaalgat kleiner werd vanwege tegemoet komend verkeer, zag hij dat tegemoet komend verkeer niet? Waar zat ie met zijn gedachte om te gaan inhalen op een 80 km/u weg? Nogmaals, de wegbeheerder heeft er redenen voor om er een 80 km/u weg van te maken en 1 van de vele redenen is minder zicht en overzicht op de weg.

Al met al, de meest domste besluit van Martin117 om een hele groep in te gaan op zo;n weg!



Maar ik begrijp eruit uw eerdere opmerking, dat u nooit inhaalt met uw motor? (Murphy's Law) 😉
Ik haal ook wel, maar ik kijk wel eerst goed en maak een overweging op basis van het overige verkeer. Anticiperen en vooruitkijken/denke heet dat. Wellicht ook niet aan u uitbesteed Pteradon gezien uw kromme redeneringen?

 
Als jij dit anticiperen noemt:


En nee, de andere groep hoeft geen ruimte te geven! En de andere groep creëerde geen gevaarlijke situatie, daar heeft Martin117 zelf voor gekozen en voor gezorgd door niet vooruit te denken en niet goed de situatie in te schatten en niet goed te anticiperen!

En dan zijn opmerking dat iMartin117 gebruik maakte van een voorrangsindicator??? Ik moet de eerste motor met zo'n indicator nog tegenkomen!

En als ie daarmee zijn knipperlicht bedoeld (wat juist helemaal GEEN voorrangsindicator is!!!), dan maak ik daar op uit dat ie die de eerste keer totaal niet gebruik heeft!

Dan zijn opmerking dat het inhaalgat kleiner werd vanwege tegemoet komend verkeer, zag hij dat tegemoet komend verkeer niet? Waar zat ie met zijn gedachte om te gaan inhalen op een 80 km/u weg? Nogmaals, de wegbeheerder heeft er redenen voor om er een 80 km/u weg van te maken en 1 van de vele redenen is minder zicht en overzicht op de weg.

Al met al, de meest domste besluit van Martin117 om een hele groep in te gaan op zo;n weg!




Ik haal ook wel, maar ik kijk wel eerst goed en maak een overweging op basis van het overige verkeer. Anticiperen en vooruitkijken/denke heet dat. Wellicht ook niet aan u uitbesteed Pteradon gezien uw kromme redeneringen?

FqlYhUQ.jpg
 
Als jij dit anticiperen noemt:


En nee, de andere groep hoeft geen ruimte te geven! En de andere groep creëerde geen gevaarlijke situatie, daar heeft Martin117 zelf voor gekozen en voor gezorgd door niet vooruit te denken en niet goed de situatie in te schatten en niet goed te anticiperen!

En dan zijn opmerking dat iMartin117 gebruik maakte van een voorrangsindicator??? Ik moet de eerste motor met zo'n indicator nog tegenkomen!

En als ie daarmee zijn knipperlicht bedoeld (wat juist helemaal GEEN voorrangsindicator is!!!), dan maak ik daar op uit dat ie die de eerste keer totaal niet gebruik heeft!

Dan zijn opmerking dat het inhaalgat kleiner werd vanwege tegemoet komend verkeer, zag hij dat tegemoet komend verkeer niet? Waar zat ie met zijn gedachte om te gaan inhalen op een 80 km/u weg? Nogmaals, de wegbeheerder heeft er redenen voor om er een 80 km/u weg van te maken en 1 van de vele redenen is minder zicht en overzicht op de weg.

Al met al, de meest domste besluit van Martin117 om een hele groep in te gaan op zo;n weg!




Ik haal ook wel, maar ik kijk wel eerst goed en maak een overweging op basis van het overige verkeer. Anticiperen en vooruitkijken/denke heet dat. Wellicht ook niet aan u uitbesteed Pteradon gezien uw kromme redeneringen?

Zo t zien hebben we een van de chopper rijders gevonden.

Waarom expres gas geven als iemand in wilt halen? Waarom jezelf in zo'n situatie plaatsen als motorrijder? Martin is verstandig om niet met 80 in te gaan halen. Je wilt er snel voorbij. Dat je daarbij de 130 aan tikt omdat de groep die jij inhaalt te klein geschapen is ligt buiten de inhaler zijn schuld. Zoals Martin al aangaf bleef de groep expres naast hem rijden. Ik rijd regelmatig over 80 wegen waar je kilometers vooruit kan kijken en inhalen toegestaan is.


Maar uit jou bericht valt op te maken dat jij er bij was. Je doet namelijk erg veel aannames voor iemand die achter een beeldscherm zit en geen idee heeft hoe de situatie daar toen was.

Dus of je bent een van de klein geschapen Harley rijders of je moet misschien even je grote mond houden.
 
Geef gewoon op Ronnie.

Martin heeft niets verkeerd gedaan.
De groep wou hem er niet voor/tussen laten waardoor zij een gevaarlijke situatie creëren.
En zoals eerder gezegd moet de rijders voldoende afstand houden zodat Martin veilig kan invoegen tussen de rijders.
AMEN.
 
Hoezo kun je een motor niet er tussen duwen in een groep?

alpen pasjes maak je dat ook wel mee. Een stel bejaarden op harleys geven dan het zwaaiende haal maar in sein en wannebe rossi's met een A kleuter rijden in elkaars achterwiel. Boeit toch niet?
 
Je hoort zoveel afstand te houden tot je voorligger dat een inhalend voertuig kan invoegen.
Dat klopt, alleen doet bijna niemand dat, en aan het feit dat anderen iets moeten kun je helaas geen rechten ontlenen. Je zou wel kunnen solliciteren bij de politie, en hopen dat je nieuwe baas er een handhavingsprioriteit van maakt, al is die kans op dit moment niet zo groot (kennelijk, want het heeft geen handhavingsprioriteit).

Zoals ik in mijn laatste bericht hierover schreef, iedereen die wat vlotter wil doorrijden kan in een dergelijke (of vergelijkbare) situatie terecht komen, helaas. En als je dat na kunt vertellen, dan is dat mooi, en heb je weer een leermomentje gehad dat je een volgende keer mee zou kunnen nemen in de afweging om op een bepaalde plek al of niet te gaan inhalen.

Ik bedoel daarmee niet goed te praten dat een stelletje knurften op choppertjes meehelpen een gevaarlijke situatie te veroorzaken, maar dat gebeurd nu eenmaal, en het is niet iets waar je op dat moment iets aan kunt veranderen. Maar als je weet dat het kan gebeuren, dan kun je daar wel rekening mee houden (anticiperen dus). Daarbij laat ik in het midden hoe je daar uitvoering aan kunt geven, want ook daar zijn verschillende mogelijkheden voor, maar dan moet de plek waar je in wilt voegen, alsook een realistisch alternatief voor die plek, wel onderdeel van je plan uitmaken, vóórdat je aan het inhalen begint.
 
Laatst bewerkt:
Dat klopt, alleen doet bijna niemand dat, en aan het feit dat anderen iets moeten kun je helaas geen rechten ontlenen. Je zou wel kunnen solliciteren bij de politie, en hopen dat je nieuwe baas er een handhavingsprioriteit van maakt, al is die kans op dit moment niet zo groot (kennelijk, want het heeft geen handhavingsprioriteit).
Ik reageerde op @ronnie.n, die zei: "En nee, de andere groep hoeft geen ruimte te geven!" Dat leek mij niet juist. Een inhaler moet ertussen kunnen. Bovendien mag iemand die ingehaald wordt niet versnellen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan