Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Geef voordat je de rotonde oprijdt een knippertje naar links omdat je de 3e afslag eraf moet en eerst nog 2 moet passeren. Denk dat je daar meer over te horen krijgt....

Nogmaals, op een rotonde KAN je simpelweg nooit linksaf slaan. Knippertje naar links voordat je een rotonde oprijdt zal alleen maar tot verwarring leiden.

Op een rotonde met één strook zie ik het probleem niet van een knipper aan, wellicht zelfs duidelijker zodat je weet dat het voertuig nog even er op blijft rijden. Bij een rotonde met twee stroken (non-turbo) wel, want de overkant weet meestal niet waar je vandaan komt (simpelweg omdat ze te lui zijn om meer verkeer in de gaten te houden) en of je nu nog een stuk verder er af moet of niet. Hier rotondes met een bult bovenop, dus je ziet elkaar niet vanuit tegenovergestelde richting. Dat gaat regelmatig bijna mis, als ik richting aan geef de 3e afslag te willen pakken. Dan gaat men er toch op, terwijl ik op dat moment al naar de buitenste strook moet gaan. Ik zal bij rotondes met twee stroken eens geen knipper aangeven als ik 'm blijf volgen, om te zien of men dan minder geneigd is de rotonde op te rijden, ook al geef ik richting aan naar rechts om van strook te wisselen, toch vliegen ze er dan al op. Gelukkig nooit brokken gehad, wel regelmatig mogen remmen.
 
Je geeft vóór oprijden van de rotonde al aan welke afrit je gaat nemen (link knipperen = 3/4 rond, geen knipper is rechtdoor, rechts knipperen is 1/4 rond). Vervolgens zet je voor het verlaten vd rotonde je knipper naar rechts om aan te geven dat je er ook daadwerkelijk af gaat. Zo kan het overige wachtende verkeer al ruim vantevoren zien waar jij heen gaat.
Maar t hoeft niet ,t mag .
Maar voor veel mensen is t maar een gestoethaspel😥
 
Mijn standpunt is het zeker niet; het was met een knipoog. Elke x jaar een soort herexamen of theorieopfris vind ik wel prima. Maar dan voor alle leeftijden.

Wat ik zei: Mensen met C en/of D rijbewijs moeten 1x per 5 jaar praktijkbijscholing moeten hebben. En 4x per 5 jaar mag dat een theoretische bijscholing naar keuze zijn. En je kunt je rijbewijs dus niet verlengen (voor C en/of D) als je die verplichte bijscholing niet hebt gevolgd. Ook wel bekend als code95.
 
en wat is code 95 ? een ophoping aan dingen die gedaan mogen worden en waar tegenover een punten systeem staat.
9/10 kiest er voor om het geen te doen wat het minste tijd of inspanning kost en het meeste punten oplevert.. misschien ben jij anders daarin maar dat is mijn ervaring.

Zelden zo gelachen als met 10-12 chauffeurs in een sportschool, verantwoord leren tillen etc etc.
enige wat er getild werd is de beker koffie
 
Zelden zo gelachen als met 10-12 chauffeurs in een sportschool, verantwoord leren tillen etc etc.
enige wat er getild werd is de beker koffie

Ik moet gelijk denken aan mijn cursus geconditioneerd transport van Goederen in Woerden, 4 dagen lol en 1 middag examen zweten.
 
Vóór 1996 waren er wel aparte benamingen , maar sinds 1996 wordt een verkeersplein ook "rotonde" genoemd.
"Verkeersplein" is ook een tijdlang de benaming geweest voor een klaverblad. Je had in de verkeersinformatie bijvoorbeeld "verkeersplein Oudenrijn" en "verkeersplein Deijl". Die dingen heten tegenwoordig "knooppunt'.
 
Dat klopt ja, met de belijning en de pijlen hebben ze er een zootje van gemaakt. Waar het met mijn voorbeelden om ging was dat er genoeg rotondes zijn die geen vier afslagen hebben, waardoor het riedeltje dus niet meer op gaat.

Ook daar gaat het riedeltje gewoon, en het is geen kwestie van promoten door bv het CBR, wanneer mijn leerling structureel geen richting geeft op een rotonde is deze gewoon gezakt.
 
"Verkeersplein" is ook een tijdlang de benaming geweest voor een klaverblad. Je had in de verkeersinformatie bijvoorbeeld "verkeersplein Oudenrijn" en "verkeersplein Deijl". Die dingen heten tegenwoordig "knooppunt'.
Dat waren vroeger ook echte verkeerspleinen, Oudenrijn in 1960:
1960-17.jpg
 
"Verkeersplein" is ook een tijdlang de benaming geweest voor een klaverblad. Je had in de verkeersinformatie bijvoorbeeld "verkeersplein Oudenrijn" en "verkeersplein Deijl". Die dingen heten tegenwoordig "knooppunt'.


een klaverblad ziet er echt uit als een klavertje 4 ( lijkt op 4 rotondes aan elkaar, terwijl een verkeersplein ook rond kan zijn met bv een fly-over.
 
Ook daar gaat het riedeltje gewoon, en het is geen kwestie van promoten door bv het CBR, wanneer mijn leerling structureel geen richting geeft op een rotonde is deze gewoon gezakt.
Nou, vertel mij dan eens wat je op het Keizer Karelplein doet als je:
- de eerste afslag neemt
- de tweede afslag neemt
- de derde afslag neemt
- de vierde afslag neemt
- de vijfde afslag neemt
 
Gatverdamme kerel, kunnen we jou niet gewoon wegstemmen ?
Niks anders dan uitzuigen en zoeken en martelen om maar gezeik te krijgen lijkt het wel..

Ergens heb je soms een heel klein punt misschien maar je brengt het zo over dat dat meteen op de achtergrond beland. Best wel jammer.

Heb onderweg niets meegemaakt, alleen onderweg in dit topic al wel weer genoeg :P

Vroeger plaatste men op de plekje waar kerel staat een link naar " deze" user. Werd altijd wel iemand woest.
Zat zoveel meer in deze post.
Vind ik jammer.
 
Nou, vertel mij dan eens wat je op het Keizer Karelplein doet als je:
- de eerste afslag neemt
- de tweede afslag neemt
- de derde afslag neemt
- de vierde afslag neemt
- de vijfde afslag neemt
Dan laat je één afslag liggen die je ook nog had kunnen nemen 😌
 
Laatst bewerkt:
Op een rotonde KAN je niet linksaf. Het is als een rechtdoorgaande weg waar je alleen maar rechtsaf kan slaan.
Wat is er verkeerd met duidelijk zijn?
overigens staat in de instructienorm ongeveer hetzelfde als Atacama opschreef.
 
Geef voordat je de rotonde oprijdt een knippertje naar links omdat je de 3e afslag eraf moet en eerst nog 2 moet passeren. Denk dat je daar meer over te horen krijgt....
Nee, en dat weet ik uit eerste hand.
Nogmaals, op een rotonde KAN je simpelweg nooit linksaf slaan. Knippertje naar links voordat je een rotonde oprijdt zal alleen maar tot verwarring leiden.
Nee, zo hoort het dus juist wel.
 
Waar hal je dit onzin vandaan??? Een rotonde vervangt een (gevaarlijke) kruispunt maar is alles behalve een kruispunt.
Het is een bijzonder weggedeelte, net zo als voetgangersoversteekplaatsen, overwegen etc.
 
Terug
Bovenaan Onderaan