Het grote Wat ik onderweg meegemaakt heb topic #23

Samenvatting in een filmpje:
filmpje samengevat in 1 korte tekst naast een blabla over uniformiteit van rotondes;


De regelgever is het dus niet eens met @R0nnie ;-)
O nee??? Er staat toch echt duidelijk: Dat is géén wettelijke eis
Me dunkt dat ik toch gelijk heb. Het is geen wettelijke eis dus ben je NIET verplicht je knippertje naar links te gebruiken. En het wel toepassen van een knippertje naar links leidt juist naar verwarring omdat het een rotonde betreft waar je nooit en te nimmer linksaf kan slaan ook al moet je er na driekwart eraf. Je kan gewoon niet linksaf en derhalve is het gebruik van een knipperlicht nar links totaal overbodig Vind de uitleg van de ANWB alles behalve verhelderend omdat ze zchzelf ook tegenspreken op dat punt.
 
Om eigenlijk precies te zijn, een rotonde is een veredelde kruispunt. Ze vervangen namelijk een kruispunt met een rotonde. In die zin kan dus wel linksaf op een rotonde.
Waar hal je dit onzin vandaan??? Een rotonde vervangt een (gevaarlijke) kruispunt maar is alles behalve een kruispunt.
 
Ja, ik heb soms de hele rotonde mijn richting aan. Met 25,25m gaat de richting naar rechts al aan terwijl de achterkant van de aanhanger nog maar net de rotonde oprijdt :+
Tja...vrachtwagens. Behoorlijk gelimiteerd wat betreft lengte. Maar in jouw geval doe je dat voor het verkeer wat jij benaderd en niet voor het achteropkomend verkeer. Zo vaak gezien dat er van die eikeltje zijn die nog ff vlak voor een vrachtwagen een rotonde opstuiven niet nadenkend over de gevolgen. Ik laat vrachwagens altijd gaan, wil geen ruzie hebben met mijn auto of motor met een 40-tonner. Verlies ik al bij voorbaat :W
 
Het gebruik van een knipperlciht VOOR een rotonde heeft absoluut geen nut. Je rijdt de rotonde op en geeft pas OP de rotonde aan waar je wil afslaan. Niet daarvoor. En bij een rotonde heb je voorrangsregels aangegeven met verkeersborden en haaietanden/stopstreep. Dat moet voldonde zijn voor ALLE weggebruikers hoe een rotonde te benaderen en te bepalen wie er voorrang heeft. Rest is alleen flauwekul om je eigen rijgedrag goed te praten.

Mwa, je vergeet dat je in een vrachtwagen vaak over een rotonde heen kan kijken en op basis daarvan de snelheid erin kunt houden denk ik. Vergeet ook niet dat vrachtwagenchauffeurs een gevorderde rijopleiding hebben gevolgd en die minimaal 1x per 5 jaar in de praktijk moeten bijscholen. Dit in tegenstelling tot mensen met uitsluitend rijbewijs A/B/BE. Het scheelt enorm veel brandstof om te kunnen blijven rollen ipv vanuit stilstand en er zijn steeds meer bedrijven die hun chauffeurs afrekenen op het brandstofverbruik. Daarbij neem ik aan dat jij het dan tevens niet erg vindt als een vrachtwagen stopt bij een rotonde en langzaam weer optrekt waardoor jij nogmaals moet stoppen voor het verkeer op de rotonde dat zich vrij snel verzamelt door dat langzame optrekken, terwijl jij er in je koekblik of op je motor makkelijk voor langs had gekund? (Dan ben jij dus niet degene die toetert in genoemde situaties) Let wel, ik doe gemiddeld zo'n 1200km per week en kom rotondes meerdere malen per dag tegen, ook in de wat drukkere verkeerssituaties aangezien ze die dingen steeds vaker neerplempen.
 
Mwa, je vergeet dat je in een vrachtwagen vaak over een rotonde heen kan kijken en op basis daarvan de snelheid erin kunt houden denk ik. Vergeet ook niet dat vrachtwagenchauffeurs een gevorderde rijopleiding hebben gevolgd en die minimaal 1x per 5 jaar in de praktijk moeten bijscholen. Dit in tegenstelling tot mensen met uitsluitend rijbewijs A/B/BE. Het scheelt enorm veel brandstof om te kunnen blijven rollen ipv vanuit stilstand en er zijn steeds meer bedrijven die hun chauffeurs afrekenen op het brandstofverbruik. Daarbij neem ik aan dat jij het dan tevens niet erg vindt als een vrachtwagen stopt bij een rotonde en langzaam weer optrekt waardoor jij nogmaals moet stoppen voor het verkeer op de rotonde dat zich vrij snel verzamelt door dat langzame optrekken, terwijl jij er in je koekblik of op je motor makkelijk voor langs had gekund? (Dan ben jij dus niet degene die toetert in genoemde situaties) Let wel, ik doe gemiddeld zo'n 1200km per week en kom rotondes meerdere malen per dag tegen, ook in de wat drukkere verkeerssituaties aangezien ze die dingen steeds vaker neerplempen.
Geen idee wat jij loopt te verkondigen, maar als ik op een rotonde voorrang heb op een vrachtwagen dan verwacht ik dat te krijgen van die vrachtwagen. Andersom geldt hetzelfde. Hetzelfde geldt als er een stopbord staat bij een rotonde, dan verwacht ik dat die vrachtwagen netjes voor mij stopt als ik op de rotonde ben, hetzelfde geldt ook andersom. Heeft niks met wel of niet gebruiken van knipperlicht te maken, wel met voorrangsreges die bij een rotonde voor ALLE weggebruikers gelden! En als ik op een rotonde rij waarbij ik voorrang heb op alle overige (naderende) verkeer, dan zal het me een biet wezen of een vrachtwagenchauffeur wordt afgerekend op brandstofgebruik. Ik laat geen vrachtwagen voorgaan omdat ie op verbruik wordt afgerekend maar verwacht gewoon dat ie zch ook netjes aan de verkeersregels houdt die gelden op die rotonde. Andersom verwacht hij dat ook toch? Denk ook niet dat je met zo'n smoes ver komt bij een verzekeringsmaatschappij in geval van een ongeluk.
 
Verkeerd aangeleerd gedrag.
Jij raakt blijkbaar ernstig in de war als iemand op een rotonde richting aangeeft naar links. Dan moet je dat zelf maar niet doen (maar dat deed je al niet), en niet teveel kijken naar linkerrichtingaanwijzers als je op een rotonde rijdt. Ik hoop dat de rest van de wereld wel richting naar links blijft aangeven zodat we (behalve jij) allemaal snappen wat voor actie iemand gaat uitvoeren.
 
Eerst naar links???? De eerste rotonde waar je links kan afslaan moet ik nog tegenkomen!

Excercitie rotonde:
1) Rotonde oprijden -> GEEN knipperlicht!
2) Knipperlicht alleen toepassen vlak voordat je wilt afslaan!
🤣🤣🤣
We zijn t eens 👍

Voor t eerst ,dat dan weer wel 🤔
 
Mij is ook aangeleerd om de rotonde te benaderen alsof het een kruising is. Dat houd het volgende in: 3/4 rond is richting naar links tot je de laatste afslag waar je NIET naartoe wil bijna volledig gepasseerd bent en dan richting naar rechts. Het geeft ook veel meer duidelijkheid en het verkeer rijd beter door wanneer men ook naar links richting aangeeft. Wat mij betreft mogen ze het ook verplichten.
 
Als ik ROnnie was zou ik mn theorieboek er nog eens bijpakken, ik kan er evt ook wel eentje opsturen....;)

Gebruik van richtingaanwijzers.

  1. Ga je de rotonde ¾ of helemaal rond geef dan richting aan naar links voordat je de rotonde op rijdt.
  2. Ga je de rotonde ¼ dus de eerste afslag, geef dan richting aan naar rechts voordat je de rotonde op rijdt.
  3. Bij het nemen van de tweede afslag geven we bij het oprijden van de rotonde geen richting aan.
  4. Zodra je langs de op een na laatste afslag, voor je er af wil, rijdt geef je richting aan naar rechts.
 
Als ik ROnnie was zou ik mn theorieboek er nog eens bijpakken, ik kan er evt ook wel eentje opsturen....;)

Gebruik van richtingaanwijzers.

  1. Ga je de rotonde ¾ of helemaal rond geef dan richting aan naar links voordat je de rotonde op rijdt.
  2. Ga je de rotonde ¼ dus de eerste afslag, geef dan richting aan naar rechts voordat je de rotonde op rijdt.
  3. Bij het nemen van de tweede afslag geven we bij het oprijden van de rotonde geen richting aan.
  4. Zodra je langs de op een na laatste afslag, voor je er af wil, rijdt geef je richting aan naar rechts.

Jaaaaa, leuk*O**O**O**O*
Ik ga mij er ook mee bemoeien (heb toch niets spannends mee gemaakt vandaag).


@R0nnie heeft het over de oude stijl rotonde's nemen (alleen richt aangeven als je de rotonde verlaat)
@Motorhank heeft het over de nieuwe stijl rotonde's (als je 3/4 moet, geeft je ricvhting naar links, op het moment van afslaan, geef je richting naar rechts)
Ik zelf houd R0nnie's manier aan, alleen richting aangevend bij het VERLATEN van een rotondeO-)

Maar wat een TOTAAL nutteloze reactie's..
Als of er überhaupt al richting wordt aan gegevenB|

Die knipperdinggen zijn tegenwoordig als extra optie bij te bestellen:Y
 
Waarom zou je uberhaupt richting aangeven op een rotonde ?
Als ik het wel doen blijven ze toch staan tot ik afgeslagen ben en andersom ook :P
 
@R0nnie heeft het over de oude stijl rotonde's nemen (alleen richt aangeven als je de rotonde verlaat)
🤔🤔🤔 Zou dat het zijn???? T'is inderdaad al een tijdje geleden dat ik als eerste mijn rijbewijs voor B behaald.

Maar wat een TOTAAL nutteloze reactie's..
Als of er überhaupt al richting wordt aan gegevenB|
Die knipperdinggen zijn tegenwoordig als extra optie bij te bestellen:Y
Dan is niet de discussie nutteloos, maar het nog steeds monteren van knipperlichten op auto's!
 
Als ik ROnnie was zou ik mn theorieboek er nog eens bijpakken, ik kan er evt ook wel eentje opsturen....;)

Gebruik van richtingaanwijzers.

  1. Ga je de rotonde ¾ of helemaal rond geef dan richting aan naar links voordat je de rotonde op rijdt.
  2. Ga je de rotonde ¼ dus de eerste afslag, geef dan richting aan naar rechts voordat je de rotonde op rijdt.
  3. Bij het nemen van de tweede afslag geven we bij het oprijden van de rotonde geen richting aan.
  4. Zodra je langs de op een na laatste afslag, voor je er af wil, rijdt geef je richting aan naar rechts.
Dit wordt tegenwoordig wel zo gepromoot door o.a. het CBR, maar 1. t/m 3. is niet wettelijk vastgelegd. Alleen 4. is wettelijk verplicht.
 
Terug
Bovenaan Onderaan