Dit is een voor mobiel geoptimaliseerde pagina die snel laadt. Als je de volledige pagina wilt laden, klik dan hier.

Het grote Super Blackbird topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Natuurlijk zal een slechte rijder ook met betere vering geen goede rijder worden, maar het verschil tussen de standaard veren en een setje Hyperpro's op de Blackbird is ZO VERSCHRIKKELIJK GROOT dat je het niet gaat geloven. En de kosten vallen best mee (230 Euro).
Dat is dan ook de reden dat er onder no cure - no pay geleverd wordt. Van de honderden sets die ik geleverd heb voor Blackbirds is er ooit slechts eentje teruggebouwd naar origineel. Niet omdat het de bestuurder niet beviel, maar hij moest dit van zijn vrouw (hij ging haar te hard rijden.....).
Kom maar eens langs bij mij, en neem een van mijn Birds met Hyperpro mee, en vergelijk dat maar eens met de jouwe......
 
Andere vraag, is het ontluchten en vervangen van de remvloeistof "anders" dan bij een motor met een gescheiden remsysteem?
Ja. Als je ze niet hebt laten leeglopen dan maakt de volgorde weinig uit, maar dan moet je gewoon 6 nippels ontluchten.
Als er wel meer lucht inzit, dan moet je de juiste volgorde van ontluchten aanhouden:
- links voor bovenste nippel (handrem)
- rechts voor bovenste nippel (handrem)
- links voor onderste nippel (voetrem)
- rechts voor onderste nippel (voetrem)
- achter de middennippel (handrem)
- achter de bovenste nippel (voetrem)
Indien nodig complete procedure herhalen.
 
Ja dat wil ik allemaal best geloven en andere veren staan ook op mijn lijstje, maar als ik sommige lieden zie rijden dan heb ik vaak het idee dat ze beter kunnen investeren in een voortgezette rijopleiding dan in een set andere veren.
Bij mijn Fazert was ik trouwens in Werkendam ietsie nogal veel meer kwijt, €350,- ofzoiets, je vergeet de montagekosten denk ik...
En het kan aan de Fazer gelegen hebben maar ik vond het verschil niet schokkend.
 
Laatst bewerkt:
Wel raar dat ze bij Honda dan niet meteen betere veren hebben geplaatst af fabriek trouwens. Het was voor die tijd een behoorlijk dure machine die XX 'jes. Zo gek veel meer had het niet gekost lijkt me de inkoop bij fabrikant A of B voor een setje veren.

Een vraagje trouwens, misschien weet iemand het zo...
Hoe zit de boordcomputer vast normaal gesproken? Want mijne lag dus een beetje los en ik heb hem maar met post elastieken vastgezet voor tijdelijk. Hij haakt zo op het eerste ook nergens in vast dus ik vraag me af hoe het hoort... Het gaat om een grijze boordcomputer van een 01 injectie bird die in de kont ligt.
 
Mijn punt is eigenlijk dat zo gauw je een vraag stelt over het afstellen van de vering van een Blackbird, je als enige antwoord krijgt dat je andere veren moet laten monteren...
Vinnik raar....
Helemaal niemand nooit niet aan het hobby-en geweest met de standaard vering?
Veel valt er niet te verstellen, maar als ik de diverse fora mag geloven heeft ook niemand er ook maar iets aan proberen te verstellen. Iedereen rent ws. meteen naar de after market vering boer.... Geloof ik niet.
 
Nou ik heb er wel eens naar gekeken, maar ik durf er simpelweg niks aan te doen zelf. Ik heb zo veel gelezen over dat het in balans moet zijn en blabla dat ik zoiets heb van, dat zal de meneer in Japan vast goed hebben gedaan. Ook vind ik niet dat ie als een krant rijdt dus ik denk dat ik er met mijn boerenverstand eerder wat aan verkloot dan verbeter.
 
als er verstel mogelijkheden op zitten, dan wil ik ze ook graag eesn proberen.

mijn vraag was dus of het loont en of het verstandig is. ik weet ook niet in hoeveel standen het instelbaar is of is het variabel?

op zzr had ik 1-2-3-4 dan was 1 zacht en 4 hard ik had hem daar altijd op 4.

ik zie ook dat je bij de bb de veer en strakker of losser in kan draaien met een sleutel ( aan die draairingen op de schokbreker ) je kan er wel erg moeilijk bij volgens mij. maar ik weet niet wat je dan versteld aan de motor.

om dan meteen nieuwe vering te monteren vind ik ten eerste duur en ook misschien wel onnodig voor mij.

kopen kan altijd nog als ik toch niet tevreden ben.

voorkant zit net nieuwe olie in en keerringen dus dat laat ik origineel, en ik zie daar geen verstel mogelijkheden, of zijn die er niet?
 
Laatst bewerkt:

Wat wil je verstellen dan aan de vering
Achter kan je de demping iets veranderen, maar dat heeft niets met de vering te maken.
Voor kan je niets verstellen.
Dan heb je snel de optie --> nieuwe veren.
 
vering demping, 1 pot nat. het gaat even om verbetering door eventueel iets te verstellen zonder eerst iets te gaan kopen.


demping kun je veranderen door het stelschroefje onderaan schokbreker, maar je kunt de vering toch ook veranderen door de stelringen op de schokbreker? want je draait de veer in of uit.
 
Dat is alleen de veervoorspanning inderdaad.
Moet je de veer er even uit halen en die bovenste ring losdraaien. (tikkie met een hamer oid) En dan kan je de onderste ring eerst even helemaal los draaien.

Wanneer hij helemaal los is (de veer schiet er niet vanaf) kan je meteen een hyperpro veer erop knallen voor 90 euro

Zonder dollen, die veervoorspanning kan je inderdaad wat strakker zetten. Ik heb dat (icm met die hyperpro veer) ook gedaan en dat geeft een iets stabieler gevoel.
De demping van de achterveer is alleen wat zwaarder te stellen, maar let er wel op dat de (standaard) veer dan nog wel omhoog komt. Dit is hetgeen waar dus de te slappe veer van de BB laat zien dat hij te slap is. Hij komt dan niet lekker meer omhoog.
Met de hyperpro veer komt hij wel goed terug zetten.

De voorveren kan je aanpassen door de airgap in je veren te verminderen of juist te vergroten. of andere olie te gebruiken
Persoonlijk hou ik niet zo van dat experimenteren met die voorveren, want je weet niet of je het goed doet.
kan gevaarlijke situaties opleveren.
Vandaar dat ik zeg ...breng de BB naar diegene die er verstand van heeft om aanpassingen te doen.
Wij hebben, aangezien er voor geen simpele stelmogelijkheden zijn, er te weinig verstand van om eens wat aan te passen.
 
Laatst bewerkt:
Ja dat zou dan dus de rebound bepalen dat stelschroefje. En met de veer indraaien zou je aan comfort inleveren in theorie maar zou ie wat strakker aan moeten voelen. ik denk niet dat ik m heel stuiterig zou willen, maar hij moet ook niet zwabberen bij een kuil of hobbel in het wegdek als je lekker in een bochtje hangt. Als je het leuk vind en er de tijd voor hebt om te stellen en steeds proef te rijden moet je het doen natuurlijk want die verstelling zit er niet voor niks op. Zelf begin ik er alleen niet aan.
Hier vond ik aardig wat afstel info en onderaan veel voorkomende problemen..
Veerafstelling
 
Laatst bewerkt:

Ik heb ook alles laten staan zoals het was toen ik m kocht.
En ik kan met een goed gevoel uitstekend meekomen met maatjes waarvan men zegt dat ze rijden als de duivel
En ja, de standaard vering zit eronder.
 
Ik heb ook alles laten staan zoals het was toen ik m kocht.
En ik kan met een goed gevoel uitstekend meekomen met maatjes waarvan men zegt dat ze rijden als de duivel
En ja, de standaard vering zit eronder.
Same here, maaarrr... ik merk dat het veren van de Aldi zijn oid. Bij lange doordraaiers begint de motor aan de achterkant te deinen. Als mijn vrouw meegaat op de motor dan merk je dat de vering toch echt naadje is, volgend jaar gaat dit wel vervangen worden.
 
Kijk, nou komen we ergens.

Ik heb het schroefje achter bijna dicht gezet (halve slag open volgens mij) en de voorspanning nagenoeg maximaal.
Kan niet zeggen dat ik iets van comfort heb ingeleverd.
Maat met CBR929 is altijd blij als ik even stop na weer een km of 30 slechte B-weg. Hij heeft dan houten noten en ik niet.

Ben trouwens wel overtuigd dat je wel op comfort gaat inleveren met een setje andere veren. Want comfort en sportief sturen zijn elkaars tegenpolen volgens mij. Mijn Fazer werd ook behoorlijk stugger/ minder comfortabel na het bezoekje aan de firma Hyperpro.
 
Laatst bewerkt:
Sorry, maar ik moet even eigenwijs zijn.....
Jullie moeten echt bij een veringspecialist langs, want de verhalen kloppen gewoon niet.

Veervoorspanning is een verkeerd benaamd begrip. Mensen denken hierdoor dat als ze de veer meer voorspannen, dat deze stijver wordt. Bij een lineaire veer is dat niet zo, hij blijft precies even stijf...... Het enige dat je doet als je de veer meer voorspant is de achterkant omhoog brengen waardoor de negatieve veerweg afneemt. Hij blijft precies hetzelfde veren, en op precies hetzelfde moment doorslaan als eerder.

Met de rebound-verstelling regel je alleen de snelheid waarmee de achterschokbreker weer uitveert (of eigenlijk hoeveel hij afgeremd wordt bij het uitveren). Hiermee veranderd het comfort niets.
Comfort en sportief sturen hoeven geen tegenpolen te zijn. Door de progressiviteit zou de vering bij normaal gebruik ongeveer even stug moeten zijn, en allen bij zwaar gebruik (belading of bochtensnelheid) door zijn progressiviteit veel stugger moeten worden. Bij sommige veertechnisch zwaar onderbemeten motoren is ook het eerste bereik al stugger gemaakt.

De prijs van 230 Euro is inderdaad alleen het verenpakket met alle benodigdheden.
 
Laatst bewerkt:
Wat vraag je voor montage, dus compleet? Of moet het ff via een PB?
Ik heb laatst een waarschuwing gehad vanwege wat opmerkingen die als spam gezien konden worden. Vandaar liever geen prijs op MF.
Via mijn onderschrift vindt je mijn tel.nr., dat legt een stuk makkelijker uit......
 
Ik heb laatst een waarschuwing gehad vanwege wat opmerkingen die als spam gezien konden worden. Vandaar liever geen prijs op MF.
Via mijn onderschrift vindt je mijn tel.nr., dat legt een stuk makkelijker uit......


Of gewoon een PM sturen, Frank......Zonder deze opmerking op MF.



Jeez...kan wel modderater worden.....
 
Laatst bewerkt:
Maarehhh na al die vragen en antwoorden... ben ik nog steeds heel benieuwd hoe de boordcomputer van een XX vast hoort te zitten... Is er iemand die het zo weet toevallig?
Betreft dus die grijze unit achter het achterlicht in de kont, die platte kast met die stekker.
(denk dat het de boordcomputer is, en niet alleen een ontstekingsunit)
 
Wil jij zeggen dat je nog geen WPHB hebt Daar kan ik je eventueel wel mee helpen.
 

Ja das weer een verhaal over hoe goed andere veren zijn en dat de standaard vering bagger is. Was al bekend.
Maar dat was niet de vraag.....

 
Jeutje!!
Pagina 96? Ga ik in dit leven nog meemaken dat er een BB-Topic deel 2 komt?
Na 8 jaar?
Holie smek!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.